اوین نامه كيهان هيچ يارانه اي دريافت نكرده


معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد: عذرخواهي مي كنم اوین نامه كيهان هيچ يارانه اي دريافت نكرده است 13 خرداد -98
معاون مطبوعاتي وزارت ارشاد كه در مصاحبه اي مدعي پرداخت يارانه بيش از يك ميلياردي به كيهان شده بود، ضمن تكذيب اين ادعا تاكيد كرد تا كنون ريالي به كيهان يارانه پرداخت نشده است.
سرويس سياسي: «محمد خدادي» معاون مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي روز شنبه طي گفت و گويي در توجيه نابرابري توزيع يارانه مطبوعات به رسانه هاي همسو با دولت به ويژه روزنامه هاي متعلق به 3 نماينده اصلاح طلب مجلس در اقدامي عجيب و البته تاسف آور، در ادعايي كذب نام روزنامه كيهان را نيز در زمره روزنامه هاي دريافت كننده يارانه ميلياردي قرار داد!
وي كه با باشگاه خبرنگاران جوان گفت و گو مي كرد در پاسخ به اين سوال كه «يكي از مهم ترين چالش هاي رسانه هاي خصوصي و نيمه خصوصي رقابت نابرابر با رسانه هايي است كه از كمك هاي دولتي و سازماني برخوردار هستند. به عنوان نمونه گفته شده بيش از سه ميليارد تومان به روزنامه هاي سه نماينده اصلاح طلب تهران در مجلس توسط وزارت ارشاد در يك سال گذشته پرداخت شده اين ماجرا چقدر صحت دارد؟» مدعي شد: « اينطور نيست، يارانه مطبوعات براساس مختصات يك روزنامه شكل مي گيرد، همه روزنامه هايي كه معيار هاي لازم را داشته اند اين مبالغ را دريافت كرده اند. از هر امتياز يا مبلغي كه به اين روزنامه ها داده ايم بقيه مطبوعات هم بسته به شرايطشان بهره مند شده اند. البته 6 روزنامه اين مقدار يارانه را گرفته اند نه 3 روزنامه؛ روزنامه كيهان هم يكي از آنها بود كه با آگهي و يارانه بيش از 1 ميليارد دريافت كرد
اقدام غيرحرفه اي معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در ذكر نام روزنامه كيهان به عنوان روزنامه دريافت كننده يارانه، آن هم بدون اشاره به نام دريافت كنندگان واقعي يارانه هاي ميلياردي در حالي است كه روزنامه كيهان طي 7 سال گذشته و از ابتداي دولت يازدهم هيچ مبلغي به عنوان يارانه مطبوعات دريافت نكرده است.
يارانه هاي ميلياردي به چند روزنامه نورچشمي!
ماجرا از آنجا شروع شد كه چندي پيش برخي رسانه ها در اعتراض به شيوه تبعيض آميز توزيع يارانه مطبوعاتي نوشتند كه روزنامه هاي اعتماد به مدير مسئولي الياس حضرتي، ابتكار به مدير مسئولي محمد علي وكيلي و مردم سالاري به مدير مسئولي مصطفي كواكبيان از نمايندگان اصلاح طلب عضو فراكسيون اميد مجلس در يك سال گذشته از معاونت مطبوعاتي وزارت ارشاد يارانه ميلياردي دريافت كرده اند.
جالب اينكه مدير مسئولان اين سه روزنامه كه نماينده مجلس هستند اسفند ماه گذشته در نامه اي به رئيس جمهور خواستار توجه به وضعيت اقتصادي مطبوعات در سال 98 شده و به مسئله يارانه مطبوعات پرداخته بودند. نام اين سه نماينده همچنين، در زمان استعفاي معاون سابق مطبوعاتي وزير ارشاد نيز به گوش رسيده بود؛ نمايندگاني كه گفته مي شد تلاش داشتند با فشار بر وزارت ارشاد بيشترين امتيازات دولتي را براي روزنامه هايشان بگيرند، اما سعي كردند اين اقدامات را در هاله اي از رفتار صنفي قرار دهند.
دزدي ها و ريخت و پاش ها در دولت را به پاي كيهان ننويسيد
از سوي ديگر اگر به پايگاه اينترنتي معاونت مطبوعاتي ارشاد مراجعه كنيد، فهرست كاملي از پرداخت يارانه هاي نشريات را خواهيد ديد كه با هدف سياست شفافيت تمام مبالغ پرداختي به رسانه ها در آن آمده است. در اين فهرست مشخصا روزنامه هاي «ابتكار» و «ابتكار جنوب» (متعلق به آقاي محمدعلي وكيلي)، «اعتماد» و «تعادل» (متعلق به آقاي الياس حضرتي) و «مردم سالاري» (متعلق به آقاي مصطفي كواكبيان) و همچنين روزنامه هاي اصلاح طلب شرق، آرمان امروز، آفتاب يزد، سازندگي، دنياي اقتصاد، جمهوري اسلامي و... نام برده شده كه در سال 98 نيز همچون سال گذشته يارانه ميلياردي دريافت كرده اند و نكته قابل توجه اينكه اثري از نام روزنامه كيهان در آن وجود ندارد.
با اين حال معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در مواجه با پرسشي در اين زمينه نام كيهان را نيز در فهرست روزنامه هاي دريافت كننده يارانه ميلياردي عنوان كرد و مدعي شد: «روزنامه كيهان هم يكي از آنها بود كه با آگهي و يارانه بيش از 1ميليارد دريافت كرد».
 موضوعي كه البته با واكنش جدي مديرمسئول اين روزنامه مواجه شد و طي تماس تلفني با «محمد خدادي» خواستار ارائه توضيح درباره اين نسبت ناروا و عجيب به كيهان شد. در اين تماس به معاون مطبوعاتي وزير ارشاد گفته شد: «...»
واكنش نشان ندهيد، تكذيب مي كنيم!
برغم اينكه خدادي در اين تماس ضمن عذرخواهي از مدير مسئول كيهان درخواست كرد كه به اين اظهارات واكنشي نشان ندهند تا معاونت مطبوعاتي با انتشار اطلاعيه اي در رسانه ها اين موضوع را تكذيب كند، اما با گذشت يك روز نه تنها تكذيبيه اي در رسانه ها به ويژه رسانه هاي اصلاح طلب انتشار دهنده دروغ اول منتشر نشد، بلكه با ارسال يك توضيح 4 خطي به دفتر روزنامه، اين بار كيهان را به دريافت بودجه هاي عمومي از كشور متهم كردند.
در متن توضيح خدادي آمده است: معاون مطبوعاتي وزير ارشاد در توضيح اشتباه متني صورت گرفته در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت كه روزنامه كيهان هيچ يارانه اي دريافت نكرده است. وي افزود: از ابتداي دولت يازدهم، يارانه رسانه هاي دولتي وابسته به بودجه عمومي كشور قطع شده است و يارانه مطبوعات تنها به رسانه هاي بخش خصوصي اعطا مي شود. روزنامه كيهان و ساير رسانه هاي دولتي و يا وابسته به بودجه هاي عمومي كشور مانند اطلاعات، ايران، همشهري و .. هيچ مبلغي به عنوان يارانه مطبوعات دريافت نمي كنند و در راستاي شفافيت و دسترسي آزاد به اطلاعات، فهرست توزيع يارانه مطبوعات نيز در فواصل مختلف پرداختي، در وب سايت معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي منتشر مي شود.