نشست فوق العاده ضد ايراني آل سعود به نشست بدبختي و مصيبت تبديل شد


نشست فوق العاده ضد ايراني آل سعود به نشست بدبختي و مصيبت تبديل شد
اعتراف ناخواسته پادشاه عربستان  11  خرداد-98
40 سال است دستگاه  خبررسانی های دروغ پرداز رژیم عوامفریب ولایت فقیه محورهرگونه نشست و اقدام کشورهای دیگر که علیه مواضع سیاست جنگ افروزی وتروریستی و مداخله جویی انجام می گیرد را مواجه با شکست قلمدادکرده اند .درحالی که رژیمم فلوک ولایت فقیه درداخل کشور بی اعتبار ودر منطقه وجهان درحال انزوا می باشد.
پادشاه عربستان در اجلاس سران عرب در شهر مكه هنگام قرائت متني كه براي او نوشته شده بود واژه «القمه الطارئه= نشست فوق العاده» را به اشتباه «القمه الطارقه= نشست مصيبت و بدبختي» تلفظ كرد كه اين مسئله دستمايه بسياري از شبكه ها و سايت هاي مجازي شد. اين گاف پادشاه عربستان، در حقيقت اعتراف ناخواسته به يك واقعيت بود. وضعيت آمريكا و گاو شيرده ترامپ در منطقه- رژيم آل سعود- چيزي جز بدبختي و مصيبت نيست.
اجلاس فوق العاده سران عرب كه شاه مغرب، امير قطر، سلطان عمان و رئيس جمهور سوريه از غايبان بزرگ آن بودند، سحرگاه جمعه در مكه برگزار شد.
عربستان روزهاي پنجشنبه و جمعه ميزبان سه نشست سران «عرب»، «شوراي همكاري» و «اسلامي» بود. اين نشست سه جانبه در مكه برگزار شد.
اجلاس فوق العاده سران عرب خارج از روند معمول اجلاس سالانه سران عرب بود كه به دعوت سلمان بن عبدالعزيز شاه سعودي برگزار شد.
نشست مكه در حالي برگزار شد كه عربستان سعودي به دليل اقداماتش در كشتار مردم مظلوم يمن كه از نگاه كارشناسان مسائل حقوق بين الملل «جنايت جنگي» توصيف شده، تحت فشار افكار عمومي دنيا قرار دارد.
عربستان سعودي در پايان برگزاري اجلاس فوق العاده سران عرب در مكه مكرمه، بيانيه اي منتشر كرد كه در هر 10 بند آن ايران را متهم كرد و خواستار مقابله با ايران شد.
پيام رئيس جمهور ايران
روحاني روز جمعه در پيامي به سران كشورهاي اسلامي در اجلاس مكه اظهار داشت: به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران، آمادگي كامل كشورم را براي همراهي و همكاري با مجموعه خانواده جهان اسلام در مسير اين هدف مقدس اعلام مي دارم.
در بخشي از پيام رئيس جمهور آمده است: معتقدم مسئوليت اسلامي، اخلاقي و حتي ملي كشورهاي اسلامي ايجاب مي نمايد كه در چنين شرايطي اختلافات درون خانواده جهان اسلام را كنار گذاشته و در صفي متحد و بنياني مرصوص، در مقابل اين توطئه شوم عليه ملت و كشور فلسطين و دنياي اسلام بايستيم. هر صدا و حركتي كه جهان اسلام را از اين اولويت اصلي و فوري منحرف نمايد در مسير خدمت به رژيم صهيونيستي و ديگر دشمنان جهان اسلام و فلسطين عزيز، قرار گرفته است.
همزمان با روز قدس شريف، رهبران اسلامي را به چاره انديشي فوري در قبال اين تهديد بزرگ براي جهان اسلام دعوت مي كنم و از همه دولت هاي عضو سازمان همكاري هاي اسلامي كه دفاع همه جانبه از مسجدالاقصي و قدس شريف فلسفه وجودي تاسيس آن است، مي خواهم از فرصت اين اجلاس براي مقابله با توطئه خطرناك معامله قرن و دفاع از فلسطين بهره برداري نمايند؛ و در جوار مكه مكرمه و قبله مسلمانان، اجازه ندهند اشغال قبله اول مسلمين توسط رژيم صهيونيستي به حاشيه رود و يا خداي نكرده حاكميت آنها بر قدس شريف تثبيت گردد. تلاش كنيم كه «القبله الاولي هي الاولويه الاولي» باقي بماند. به عنوان رئيس جمهوري اسلامي ايران، آمادگي كامل كشورم را براي همراهي و همكاري با مجموعه خانواده جهان اسلام در مسير اين هدف مقدس اعلام مي دارم.
واكنش دستگاه ديپلماسي
«سيد عباس موسوي» سخنگوي وزارت امور خارجه ضمن ابراز تاسف از رويكرد عربستان سعودي در سوءاستفاده از شرايط ميزباني اجلاس سران كشورهاي عضو سازمان همكاري اسلامي در مكه مكرمه، بيانيه صادره از سوي سران برخي كشورهاي عرب و خليج فارس را كه در آن اتهامات بي اساسي عليه كشورمان مطرح شده است را رد و محكوم كرد.
موسوي با اشاره به اينكه جمهوري اسلامي ايران اطمينان دارد اينگونه بيانيه ها نظر واقعي و ديدگاه همه اعضا نيست، گفت: عربستان از فرصت ماه مبارك رمضان و مكان مقدس مكه مكرمه استفاده سياسي و ابزاري كرده تا اتهاماتي را از زبان برخي شركت كنندگان در اين اجلاس متوجه ايران اسلامي كند و به جاي استفاده از فرصت روز جهاني قدس و بهره گيري از اين روز و نشست سران كشورهاي اسلامي و عربي براي طرح و پيگيري حقوق مردم فلسطين و مسئله قدس شريف، با رويكردي اشتباه، به مسير ايجاد اختلاف در بين كشورهاي اسلامي و منطقه كه خواست رژيم صهيونيستي است، ادامه داده است.
وي افزود: ما تلاش عربستان براي بسيج آراي كشورهاي همسايه و عربي را ادامه فرايند بي سرانجامي مي دانيم كه آمريكا و رژيم صهيونيستي عليه جمهوري اسلامي ايران طي مي كنند.
اعتراف ناخواسته
ملك سلمان در اجلاس سران عرب در شهر مكه هنگام قرائت متني كه براي او نوشته شده بود واژه «القمه الطارئه= نشست فوق العاده» را به اشتباه «القمه الطارقه= نشست مصيبت و بدبختي» تلفظ كرد كه اين مسئله دستمايه بسياري از شبكه ها و سايت هاي مجازي شد.
اين گاف پادشاه عربستان، در حقيقت اعتراف ناخواسته به يك واقعيت بود. وضعيت آمريكا و گاو شيرده ترامپ در منطقه- رژيم آل سعود- چيزي جز بدبختي و مصيبت نيست.
اكنون بيش از چهار سال است كه رژيم آل سعود در اقدامي جنايتكارانه زنان و كودكان بي گناه يمني را به خاك و خون كشيده است. نكته قابل توجه اينجاست كه آل سعود كه امروز زرادخانه نظامي بزرگي از بهترين سلاح هاي آمريكايي دارد، قادر به حمايت از خودش در برابر حملات ارتش و كميته هاي مردمي يمن نيست.
آل سعود طي چهار سال گذشته با داشتن تسليحات مدرن و نابرابر در برابر كشور فقيري همچون يمن شكست خورده و به دليل ناتواني براي ورود به جنگ تمام عيار نامتقارن تنها به جنگ هوايي بسنده كرده و حتي در جنگ زميني نيز به نيروهاي اجاره اي و حتي كمك گرفتن از گروه هاي تروريستي و تكفيري متوسل شده تا به اهداف مورد نظرخود دست يابد. اين در حالي است كه هر چند وقت يكبار فيلم هاي فضاحت بار دستگيري مزدوران اجاره اي شان به دست مبارزان الحوثي يمن در رسانه هاي دنيا و شبكه هاي مجازي منتشر مي شود.
هر زمان كه آل سعود(گاو شيرده ترامپ) از انقلابيون يمن سيلي مي خورد، براي اينكه بر «ناتواني» و «حقارت» خود سرپوش بگذارد، اقدام تحسين برانگيز انقلابيون يمني را به ايران نسبت داده و عاجزانه از ارباب خود درخواست مي كند كه به كمكش بيايد.
دفاع قاطع رئيس جمهور عراق از ايران
به گزارش فارس، عربستان با برگزاري دو نشست فوق العاده سران در كنار اجلاس سران اسلامي در مكه تلاش كرد، اعراب را عليه ايران در يك صف جمع كند اما اختلافات تا حدي بالا بود كه عراق رسما اعتراض كرد.
«برهم صالح» رئيس جمهور عراق در نشست مكه ضمن اعلام اعتراض خود به ذكر صريح نام جمهوري اسلامي ايران و متهم كردن آن به حمايت از تروريسم، تاكيد كرد كه به اين بيانيه اعتراض دارد.
در سايه سكوت ديگر كشورها، رئيس جمهور عراق فاش كرد كه عربستان در تدوين بيانيه پاياني نظر عراق را جويا نشده و اين كشور در اين بيانيه هيچ سهمي ندارد.
صالح در بخشي از سخنانش كه به شكل زنده از شبكه «الايام» عراق پخش شد، صراحتا از ايران حمايت كرد و گفت، امنيت ايران موجب امنيت و ثبات منطقه و كشورهاي عربي است.
وي افزود: جمهوري اسلامي ايران، كشوري مسلمان و همسايه عراق و كشورهاي عربي است و يقينا تمايلي نداريم كه كسي امنيتش را هدف بگيرد. ما هزار و چهارصد كيلومتر مرز مشترك و روابط تنگاتنگي با ايران داريم.رئيس جمهور عراق گفت: و يقينا هم امنيت و ثبات كشور همسايه و اسلامي از اصول و منافع كشورهاي عربي و اسلامي است. منطقه نيازمند ثباتي مبتني بر نظم امنيتي مشترك است كه حاكميت كشورها و عدم دخالت در امور ديگران و ترك خشونت و افراط گرايي را محترم بشمارد. بنابراين امنيت ما در منطقه مشترك و ملازم همديگر است.
تمجيد انصارالله يمن از موضع عراق
به گزارش فارس، پس از موضع گيري عراق عليه بيانيه ضدايراني نشست فوق العاده سران اتحاديه عرب، «محمد علي الحوثي» رئيس كميته عالي انقلاب يمن از موضع بغداد تمجيد كرد.
او در صفحه توئيتر خود با تشكر از عراق و رئيس جمهور اين كشور نوشت: موضع عراق نشان از عمق روابط تاريخي ميان يمن و عراق داشت و رئيس جمهور و حكومت اين كشور با رد حقارتي كه بر حاضران با بيانيه از پيش تدوين شده رفت، بزرگي و استقلال و عزت نفس خود را نشان دادند.
اين مقام يمني همچنين تاكيد كرد كه موضع عراق نشان داد بيانيه هاي نشست از پيش نوشته شده است و اين دو نشست تشريفاتي بود.
مخالفت محترمانه كويت
آل سعود در اجلاس مكه ايران را به «حمايت از تروريسم» و «دخالت در امور كشورهاي عربي» و «تهديد امنيت و صلح بين المللي» متهم كرد و خواستار «به كارگيري همه ابزارها براي مقابله با ايران» شد، اما كويت خواستار «درايت و گفت وگو» شد.«صباح الاحمد الجابر الصباح» امير كويت در سخنان خود در اجلاس خواستار «ترجيح دادن درايت و استفاده از گفت وگو به جاي برخورد و مقابله» شد و گفت «ديدار ما [نشست سران عرب] در شرايط حساسي برگزار مي شود و اين جلسه نشان دهنده درك ما از خطرناك بودن تشديد تنش هاي كنوني در منطقه است كه براي امنيت و ثبات ما پيامد دارد و ما بايد راه هاي حفظ امنيت و ثبات را بيابيم».
واكنش سوريه
يك منبع در وزارت خارجه سوريه تاكيد كرد ما با آنچه در بيانيه پاياني نشست مكه تحت عنوان دخالت ايران در امور سوريه عنوان شده، مخالفيم.
اين منبع سوري تصريح كرد حضور ايران در سوريه كاملا مشروع و قانوني است و به مبارزه با تروريسم مورد حمايت برخي از كشورهاي شركت كننده در نشست مكه كمك كرده است.
اجلاس نمايشي
عبدالباري عطوان تحليلگر سرشناس جهان عرب، يادداشت بخش سخن سردبير روزنامه فرامنطقه اي راي اليوم را به اجلاس هاي سران در «مكه» اختصاص داد.
او در يادداشتي با عنوان «چرا سه اجلاس همزمان در سطح سران كشورهاي عربي، اسلامي و شوراي همكاري در مكه مكرمه برگزار شد؟»، اين سوالات را مطرح كرد كه آيا اين اجلاس ها با همه اجلاس هاي پيشين از نظر ضعف و در حد حرف بودن نتايج آن، تفاوت دارد؟ چه كساني از آن بهره مي برند؟ چرا مسئله فلسطين در آن غائب است و با معامله قرن و طرح ايجاد اسرائيل بزرگ مقابله نمي شود؟
نويسنده با بيان اينكه مقابله با ايران نياز به برگزاري سه نشست آن هم در شهر مقدس مكه نداشته است، افزود: ايران يك موضوع اختلافي و بحث برانگيز است و بين كشورهاي اسلامي يا عربي يا حتي در بين كشورهاي شوراي همكاري خليج فارس يك توافق يا شبه توافقي بر سر مسئله ايران وجود ندارد. از همين رو بيشتر شركت كنندگان از سر رو دربايستي با كشور ميزبان كه از آنها دعوت به عمل آورد، قصد عزيمت به مكه مكرمه را كردند و چيزي كم تر يا بيش تر از اين نبوده است. آنها در ظاهر جوري نشان مي دهند كه موضع و ديدگاه واقعي آنها نيست.نويسنده سه اجلاس مكه را غيرضروري توصيف كرد و گفت: اين اجلاس ها تنها نمايشي ديپلماتيك خواهد بود كه با عزيمت مهمانان آن به سمت فرودگاه ملك عبدالعزيز شهر جده براي ترك عربستان به مقصد كشورهايشان همه چيز تمام خواهد شد و اوضاع همان گونه كه بوده بدون تغيير باقي خواهد ماند.راي اليوم آورد: همه اجلاس هايي كه در سطح سران كشورهاي اسلامي، عربي يا شوراي همكاري خليج (فارس) طي ده سال گذشته برگزار شده است چه از نظر سطح شركت كنندگان، چه از نظر نتايج نشست ها ضعيف بوده و بيشتر از يك ضيافت شام جمعي حاصلي نداشته است آن هم با برخي نطق هاي كسل كننده براي حضاري كه بيشترشان در حال چرت زدن هستند. از سوي ديگر همه فعاليت هاي اين اجلاس ها به چندين سخنراني در طي ساعاتي مشخص خلاصه مي شود و گمان نمي رود كه اجلاس هاي كنوني مكه هم در شرايط اختلاف حاكم بر منطقه عربي و صف بندي هاي كشورها چيز استثنايي بوده باشد.