پالایشگاه تهران 9 هکتار زمین کشاورزی را نابود کرد

پالایشگاه تهران 9 هکتار زمین کشاورزی را نابود کرد   شهریور-98
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران گفت: پالایشگاه شهید تندگویان آلایندگی‌هایی در حوزه آب‌وهوا دارد و در بخش آب یک مزرعه ۹ هکتاری در سال گذشته به دلیل نشت مواد نفتی به چاه‌های آب منهدم شد و در شعاع ۵ کیلومتری سطح ایستابی مطالعه شده و هنوز نیز آلایندگی به مقدار کم در اطراف پالایشگاه وجود دارد.
پالایشگاه تهران 9 هکتار زمین کشاورزی را نابود کرد
کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خصوص شعاع ۱۲۰ کیلومتری استقرار صنایع پایتخت اظهار داشت: موضوع محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران مصوبه دولت در سال ۱۳۴۶ است و دولت وقت در آن سال به‌منظور رعایت ظرفیت زیستی استان تهران و جلوگیری از بارگذاری‌های بیشتر این مصوبه را تصویب کرد.
وی افزود: این مصوبه مطلق نیست و محدودیت شعاع ۱۲۰ کیلومتری برای استقرار صنایع غیرکشاورزی و غیر مواد غذایی است و صنایع کشاورزی و مواد غذایی مستثنا هستند و الباقی صنایع در شهرک‌های صنعتی به‌صورت صدور مجوز از دولت مستقر شوند و تأکید ما این است که شعاع ۱۲۰ کیلومتری از سایر استان‌های هم‌جوار نیز رعایت شود.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران بیان داشت: هدف از این شعاع ایجاد آلودگی نیست و هدف آن جلوگیری از بارگذاری بیشتر است و در آن زمان ظرفیت زیستی شهر تهران را ۴ میلیون نفر اعلام کردند و امروزه بالای ۸ میلیون نفر جمعیت استقرار دارند و این جمعیت خارج از توان اکولوژیک تهران است.
کلانتری گفت: سالانه حدود ۲۲۰ هزار نفر به جمعیت استان تهران افزوده می‌شود و این جمعیت به امکانات و سرانه‌های مختلفی نیاز دارند و بایستی این تناقض به نحوی حل شود و بایستی بارگذاری جمعیتی به خارج از تهران منتقل شود.
وی ادامه داد: سازمان محیط‌زیست پیگیر آن است که صنایع مستقر در تهران و اطراف تهران صنایع تِک، تکنولوژی برتر و کم آب بر باشد زیرا اولویت اصلی بازچرخانی و استفاده مجدد از آب است به‌خصوص در نقطه‌ای همانند شهریار که با فرونشست نیز مواجه است.
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان تهران خاطرنشان کرد: مواردی که به دنبال اصلاح آن هستند این است که در بافت‌های صنعتی، فضاهای صنعتی از استثنا ۱۲۰ کیلومتر بهره‌مند شود و واحدهای متقاضی افزایش ظرفیت و تغییر خط تولید مشروط بر عدم ایجاد آلودگی از فضای موجود برای توسعه و افزایش ظرفیت بهره ببرند.
کلانتری با اشاره به آلودگی اطراف پالایشگاه تندگویان تهران گفت: پالایشگاه شهید تندگویان آلایندگی‌هایی در حوزه آب‌وهوا دارد و در بخش آب یک مزرعه ۹ هکتاری در سال گذشته به دلیل نشت مواد نفتی به چاه‌های آب منهدم شد و در شعاع ۵ کیلومتری سطح ایستابی مطالعه شده و هنوز نیز آلایندگی به مقدار کم در اطراف پالایشگاه وجود دارد و تا زمان مرتفع شدن آلایندگی پالایشگاه موظف به انجام اقدامات لازم است.
وی تصریح کرد: پالایشگاه تهران ۱ درصد از فروش خود را به‌عنوان عوارض آلایندگی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها متأثر از آلودگی‌های نفتی پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد مربوط به آلودگی‌های آب به شهرداری باقرشهر و شهرری پرداخت می‌شود و ۵۰ درصد مربوط به آلودگی هوا بر اساس شاخصه‌هایی بین بافت‌های جمعیتی متأثر از آلودگی تقسیم می‌شود.

این مصاحبه در خصوص ثبت سوژه مردمی در «فارس من» با عنوان «مزرعه های جنوب شهرستان ری» پیگیری شده است.