مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه


مهمترین عناوین خبری ایرنا از شامگاه چهارشنبه تا صبح پنجشنبه
تهران- ایرنا- تاکید وزیر کشور بر نقش اتاق تعاون در تسهیل کار تولیدکنندگان، تصریح سخنگوی وزارت امورخارجه بر واهمه آمریکایی ها از منطق ظریف، اعلام کمبود ۱۰۰ هزار معلم در سال تحصیلی جدید از سوی رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، تحریم محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران از سوی آمریکا، دست رد آلمان به خودسری های ترامپ و تمدید معافیت هسته ای ایران توسط آمریکا روز مهمترین خبرهای ۱۲ساعت گذشته ایرنا بود.
اخبار داخلی
**********
*
تهران- عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور با حضور در مراسم اختتامیه نمایشگاه صنعت ساختمان، بر نقش اتاق تعاون در تسهیل کار تولیدکنندگان این عرصه تاکید کرد.
* تهران- سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه در واکنش به تحریم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران تاکید کرد که آمریکایی ها از منطق ظریف و هنر مذاکراتی او به شدت واهمه دارند.
* اراک- رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: آمورش و پرورش در سال تحصیلی جدید با کمبود ۱۰۰ هزار معلم روبروست.
* تهران- عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به تحریم محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران در توئیتی تاکید کرد که آمریکا نه تنها از موشک که از سخن گفتن ایران نیز هراس دارد.
* تهران- حسین امیرعبداللهیان دستیار ویژه رئیس و مدیرکل بین‌الملل مجلس با بیان اینکه ایران هیچگاه قصد مداخله در امور کشورها و از جمله امور داخلی لبنان را نداشته و نخواهد داشت، تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در طول تاریخ همواره به دنبال همزیستی مسالمت آمیز با ملت‌های جهان بوده است.
* تهران- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در واکنش به تحریم خود توسط دولت آمریکا گفت: متشکرم که مرا تهدید بزرگی برای پیاده کردن اهداف و برنامه های تان قلمداد می کنید.
آبادان- نایب رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی گفت: این کمیسیون با جدیت پیگیر هر گونه تخلف در زمینه واردات کالاهای اساسی است و در این زمینه بررسی و تعیین تکلیف ۱۰ هزار شرکت در این کمیسیون در حال انجام است.
* گرگان- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران گفت: با مصوبه هیات دولت ۴۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات کم بهره به واحدهای تولیدی خسارت دیده از سیل تخصیص داده شد.
* تهران- ستاد حج و زیارت مکه مکرمه اعلام کرد: بیش از۷۸ هزارنفر از زائران و کارگزاران حج ۹۸ تا پایان امشب (چهارشنبه) وارد عربستان می شوند.
* تهران- سفیر ایران در فرانسه در یادداشتی با بیان اینکه در حال حاضر بزرگترین جنایت تاریخ بشری با اعمال تحریم های فرامرزی، غیرقانونی و ظالمانه آمریکا علیه ایران با تحکم و تعمیم آن به سایر موسسات دارویی و پزشکی حتی در اروپا در جریان است، تاکید کرد: پذیرش قوانین فرامرزی و قلدرمآبانه ایالات متحده به خصوص در حوزه پزشکی، نقطه ای تاریک برای همیشه تاریخ خواهد ماند.
* تهران- محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه در توئیتی نوشت: پمپئو به جای ارائه پیشنهادهای توخالی و متظاهرانه، می‌تواند درخواست‌های بی‌شمار خبرنگاران ایرانی برای مصاحبه با مقام‌های آمریکایی را قبول کند.
* تهران- رئیس دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت گفت: پوشش بیمه‌ای داروی دفرازیروکس برای بیماران تالاسمی برقرار است. این دارو توسط دو شرکت در داخل کشور تولید می‌شود که یکی از این دو شرکت قیمت داروی تولیدی را ارزان تر کرده و بیمه ها نیز موظف هستند داروی ارزان تر را تحت پوشش قرار بدهند.
اخبار خارجی
**********
*
نیویورک- خزانه داری آمریکا که به اتاق جنگ اقتصادی این کشور علیه مردم ایران تبدیل شده است، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را در فهرست تحریمی خود قرار داد.
* تهران- آلمان بار دیگر به پیشنهاد آمریکا برای تشکیل ائتلافی در خلیج فارس به منظور تأمین امنیت کشتیرانی در این منطقه پاسخ منفی داد.
* تهران- مشاور امنیت کاخ سفید بامداد روز پنجشنبه گفت: آمریکا تحریم های اصلی خود برای پنج برنامه هسته ای ایران را برای مدت ۹۰ روز تمدید خواهد کرد.
* تهران- 'جارت بلانک'، هماهنگ کننده سابق اجرای توافقنامه هسته ای ایران در وزارت خارجه آمریکا ضمن انتقاد از برخی افراد دولت ترامپ برای تحریم ظریف از سوی واشنگتن، آنان را احمق، دروغگو و خطرناک نامید.
* تهران- شرکت نفت و گاز "اکسون موبیل" بامداد پنجشنبه اعلام کرد که یکی از پالایشگاه های وابسته به این شرکت در منطقه "بیتاون" ایالت تگزاس دچار حریق شده که در جریان آن ۶۶ تن زخمی شده اند.
* تهران- رسانه های فلسطینی بامداد پنجشنبه اعلام کردند: سه نظامی صهیونیست توسط تک تیراندازهای گروه مقاومت در جنوب نوار غزه هدف گلوله قرار گرفته و زخمی شده اند.
* تهران- «باب مندز» سناتور نیوجرسی در کمیته روابط خارجی سنا روز پنجشنبه گفت که ترامپ یک متخلف و بی لیاقت را به عنوان سفیر جدید آمریکا در سازمان ملل انتخاب کرده است.
* تهران- وزارت امور خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه از توافق فروش تسلیحات ۱.۵ میلیارد دلاری به کشورهای مصر، کره جنوبی و کانادا خبر داده است.
* نیویورک- عضو اندیشکده شورای آتلانیتک در واشنگتن گفت پیشنهاد وزیر امور خارجه ایران برای تصویب پروتکل الحاقی در برابر برداشته شدن همه تحریم های ضد ایرانی آمریکا، نشانه جدی بودن تهران برای دیپلماسی و گفت وگو است و ترامپ با لغو تحریم ها باید به آن پاسخ دهد.
* نیویورک- مسئول تحریم های ایران در دوره اوباما، اقدام اتاق جنگ اقتصادی دولت ترامپ برای تحریم وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران را مضحکترین اقدامی دانست که تاکنون دیده است.
* تهران- یک روزنامه انگلیسی بامداد روز پنجشنبه نوشت: دولت ترامپ با تحریم وزیر خارجه ایران در حقیقت درهای مذاکره با تهران را بست.
* تهران- مقام های کره شمالی بامداد پنجشنبه از آزمایش یک سامانه موشکی جدید هدایت شونده خبر داد.
* تهران- کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه روز چهارشنبه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد برای آزمایش های اخیر کره شمالی شدند.
* تهران- شورای ملی ایرانیان آمریکا روز چهارشنبه نامه ای را منتشر کرده است که توسط ۳۰ کارشناس سیاست خارجی امضا شده و از آمریکا، اروپا و ایران می خواهد که در جهت کاهش تنش در خلیج فارس قدمی بردارند.
* تهران- "سارا هاکبی سندرز" سخنگوی کاخ سفید آمریکا ادعای منابع صهیونیستی مبنی بر برگزاری نشست رهبران عرب در کمپ دیوید را رد کرد.
* نیویورک- نامزد سوسیال دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۲۰ گفت: در صورت پیروزی در این انتخابات، همان روز نخست به برجام باز خواهم گشت و با ایران و دیگر اعضای ۴+۱ وارد گفت وگو می شوم.
* تهران- دولت انگلیس روز چهارشنبه از آزادی خدمه هندی کشتی توقیف شده گریس ۱ شانه خالی کرد و گفت: موضوع آزادی ۲۴ خدمه هندی به دولت جبل الطارق مربوط است و هیچ ربطی به انگلیس ندارد.
* تهران- "عبدالله دوم" شاه اردن در دیدار با "جرد کوشنر" مشاور و داماد "دونالد ترامپ" رئیس جمهوری آمریکا بر ضرورت تشکیل کشور مستقل فلسطینی در مرزهای سال ۱۹۶۷ میلادی و به مرکزیت قدس شریف تأکید کرد.