گزیده ها 13 بهمن - 98


گزیده ها 13  بهمن - 98
21 ماه پس از دستور ممنوعیت

چرا آموزش و پرورش همچنان از پیام رسان‌های خارجی استفاده می‌کند؟

وزارت آموزش و پرورش فروردین سال ۹۷ اعلام کرد که استفاده از پیام‌رسان‌‌های خارجی در سطح این وزارتخانه مجاز نیست و حالا بعد از ۲۱ ماه این موضوع هنوز تحقق نیافته است.
به گزارش فارس، شاپور محمدزاده مدیرکل دفتر وزارتی آموزش و پرورش ۱۴ فروردین ۹۷ در بخشنامه‌ای به معاونت‌ها، مراکز و سازمان‌های تابع، ادارات ‌کل و ادارات کل استان‌ها اعلام کرد: «استفاده از شبکه‌های اجتماعی و بسترهای نرم‌افزاری پیام‌رسان‌های خارجی برای انتشار یا به‌اشتراک گذاردن اطلاعات سازمانی، اطلاع‌رسانی و انجام امور روابط عمومی سازمانی و اطلاع‌رسانی اخبار، بهره‌برداری اداری مانند دبیرخانه، تبلیغات، فراخوان‌ها و همچنین اطلاع‌رسانی تکالیف دانش‌آموزی، انتقال عملکرد آموزشی دانش‌آموزان و عملکرد مدارس اعم از دولتی، غیردولتی، هیئت امنایی و... مجاز نیست و در هر سطحی پیگرد قانونی دارد.» این بخشنامه در شرایطی ابلاغ شد که نه تنها ادارات آموزش و پرورش بلکه مدارس از کانال‌های پیام‌رسان‌های خارجی برای اطلاع‌رسانی و ارتباط‌گیری با والدین استفاده می‌کردند. سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش ۲۱ فروردین 97، با‌اشاره به فرصت‌ها و تهدیدات فضای مجازی برای دانش‌آموزان گفت: «باید تلاش کنیم تهدیدات فضای مجازی را به فرصت تبدیل کنیم و کمک کنیم پیام‌رسان‌های داخلی بین مردم جا باز کنند. پیام‌رسان‌های داخلی به سرعت در حال رشد هستند و در حوزه فعالیت‌های آموزش و پرورش نیز به سرعت آنها را جایگزین نمونه‌های خارجی خواهیم کرد».
بطحایی همان‌روز در جمع خبرنگاران با ‌اشاره به سیاست جایگزینی پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش اظهار داشت: «بخشنامه‌ای را چند روز پیش صادر کردیم و در آن تاکید شده است که با توجه به سیاست‌های کلی نظام نباید برای پیام‌رسان‌های خارجی انحصار وجود داشته باشد. در همین باره با برخی از پیام‌رسان‌های داخلی مذاکرات را شروع کردیم و تا چند روز آینده با دو پیام‌رسان داخلی قراردادی را منعقد خواهیم کرد؛ تمام واحدهای اداری باید برای امور اداری از پیام‌رسان داخلی استفاده کنند».
کوچ وزیر به پیام‌رسان داخلی
چند روز بعد بطحایی در صفحه شخصی خود در شبکه اجتماعی توئیتر نوشت: مبعث رسول مهربانی‌ها مبارک باد. از امروز کانال اطلاع‌رسانی خود را به یک پیام‌رسان داخلی به آدرس زیر منتقل کردم:
http://sapp/smbathaei.ir ، آن زمان وزیر سابق آموزش و پرورش وارد یک پیام‌رسان داخلی شد اما به جز دو مطلب که آن هم از پیام‌رسان توئیتر کپی کرده بود، مطلب دیگری در صفحه شخصی خود در این پیام‌رسان داخلی‌ قرار نداد و بعدها هم همان پیام‌رسان توئیتر و اینستاگرام مرجع پیام‌رسانی بطحایی بود.
ناکامی آموزش و پرورش
در استفاده از پیام‌رسان داخلی
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش سوم اردیبهشت ماه امسال درخصوص برنامه این وزارتخانه در استفاده از پیام‌رسان داخلی، گفت: «با دستور وزیر آموزش و پرورش، کوچ معلمان و دانش‌آموزان از تلگرام به پیام‌رسان داخلی آغاز شده است. در آینده نزدیک خواهید دید که سهم دانش‌آموزان و فرهنگیان در پیام‌رسان داخلی، سهم بالایی خواهد بود».
مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش هم در آخرین ساعات روز
۸ اردیبهشت ماه اعلام کرد که کانال وزارت آموزش و پرورش در پیام‌رسان سروش راه‌اندازی شد sapp/medu.ir اما این کانال هم ناکام ماند.
به رغم بخشنامه‌ها و مصاحبه‌های متعدد مسئولان نقش پیام‌رسان‌های داخلی در آموزش و پرورش پررنگ نیست.
تلگرام فضای مناسبی
برای ارتباط با دانش‌آموزان نیست
علیرضا کاظمی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش مهر امسال اظهار داشت: «به معلمان و مدیران توصیه می‌کنیم که در فضای کلاس درس و رو در رو با دانش‌آموزان، تکالیف و توصیه‌ها را اعلام کنند. تلگرام، فضای مناسبی برای ارتباط دانش‌آموزان نیست و دستگاه‌های دولتی برای استفاده از آن نهی شده‌اند و قطعاً تا زمانی که تکلیف آن مشخص نشود، مدیران نباید از این فضا برای اطلاع‌رسانی استفاده کنند».
حالا از آن بخشنامه آموزش و پرورش درباره ممنوعیت استفاده از پیام‌رسان‌های خارجی
۲۱ ماه می‌گذرد اما هنوز تعدادی از معاونت‌ها، ادارات و مدارس از پیام‌رسان خارجی استفاده می‌کنند. حتی مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی آموزش و پرورش هم از پیام‌رسان خارجی برای اطلاع‌رسانی برنامه‌ها استفاده می‌کند؛ به نظر می‌رسد کوچ معلمان و دانش‌آموزان و در کل وزارت آموزش و پرورش به پیام‌رسان داخلی ناکام مانده است و دستگاه تعلیم و تربیت باید در این خصوص
 فکری کند.
فرمانده انتظامی استان قم از دستگیری یک نوجوان 17 ساله و همدستش به اتهام پولشویی و فیشینگ اطلاعات 30 هزار حساب بانکی خبر داد.
  قم- خبرنگار کیهان:
سرتیپ «عبدالرضا آقاخانی» اظهار داشت: کارشناسان پلیس فتا استان قم یک کانال تلگرام با چهار هزار و 92 نفر عضو و همچنین یک گروه تلگرام نیز با 500 نفر عضو که در زمینه برداشت‌هاي غيرمجاز با شگرد فيشينگ در سطح کلان اقدام به پولشویي و خريد ارزهاي ديجيتال مي‌کردند را شناسایی کردند. وی گفت: اعضاي باند، با آي‌دي‌هاي مختلف و با استفاده از شماره‌هاي مجازي، فعاليت مجرمانه را در زمينه پولشویي، اجاره کارت‌هاي بانکي و... را انجام می‌دادند و در رابطه با اقدامات مجرمانه آنها پرونده‌هاي زيادي در پليس فتا اکثر استان‌ها تشکيل شده است.
فرمانده انتظامی استان قم افزود: اعضای این باند به صورت سازمان‌يافته با استخدام افراد مختلف در زمينه برنامه‌نويسي، تهيه کارت اجاره، سيم‌کارت‌هاي افراد غير، شناسایي صرافي‌هاي متخلف، تهيه مدارک هويتي و... با راه‌اندازي روبات‌هاي مختلف از جمله صيغه‌ياب، شارژ نصف قيمت، اينترنت ارزان، دوست‌يابي و...، ارسال پيامک‌هاي انبوه متناسب با مسائل روز جامعه و ارسال لينک‌هاي جعلي، اقدام به سرقت اطلاعات کارت بانکي افراد کرده و با طراحي روبات موجودي بگير و کارت به کارت اقدام به پولشویي در سطح کلان مي‌کردند. وی اضافه کرد: این افراد حتي مبالغ به دست آمده را صرف خريد خودرو، تجهیزات رایانه‌ای، خوشگذراني و... مي‌کردند، بنابراین با تلاش‌هاي شبانه‌روزي همکاران در پلیس فتا استان قم، سرشاخه اصلي باند که نوجوانی 17 ساله بود، در یکی از استان‌های جنوبی شناسایي و دستگیر شد. سردار آقاخانی افزود: در ادامه با بررسي اکانت‌ها و همچنین گروه و کانال تلگرامی فعال در اين رابطه، اطلاعات کارت بانکی 30 هزار و 400 نفر از مردم در سراسر کشور شناسايي شد. فرمانده انتظامی استان قم با‌ اشاره به اینکه یکی دیگر از سرشاخه‌های این باند در یکی از استان‌های جنوبی دستگیر شده است، گفت: با توجه به تعداد زیاد شاکیان در این پرونده تحقیقات برای کسب میزان رقم کلاهبرداری در دست بررسی است. در حال حاضر مبلغ سه میلیارد ریال از متهمان توقیف و پیش‌بینی می‌شود این مبلغ تا 10 میلیارد ریال افزایش یافته که به محض دریافت اخبار جدید اطلاع‌رسانی خواهد شد. سردار آقاخانی در خاتمه افزود: متهمان به همراه پرونده تشکیل‌شده برای انجام مراحل قانونی تحویل مرجع قضائی استان شدند.
جناحی‌سازی بررسی صلاحیت‌ها برای سرپوش گذاشتن بر ناکارآمدی
علی ربیعی دیروز در روزنامه دولتی ایران نوشت: «در قانون اساسی نام هیچ حزب و جناحی نیامده و بنابراین باید پرسید وقتی قبل از انتخابات و قبل از اینکه رأیی به صندوق ریخته شود نام یک جریان و یک جناح خاص سنگینی له کننده‌‌ای در لیست تأیید شدگان دارد چگونه می‌توان این نامگزینی ماقبل انتخابات را به‌نام «مر قانون» عرضه کرد و این گزینش لاجرم را در جامه‌‌ای از «نظارت» پوشاند؟»
برخلاف ادعای حامیان دولت، اتفاقا رویکرد فعلی شورای نگهبان مصداق بارز عمل به مر قانون است زیرا منبع و معیار بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان معیارهای قانونی است و گرایش سیاسی افراد ملاک بررسی صلاحیت در این شورا نیست. داوطلبان مجلس باید از هماهنگ با مفاد قانون باشند، چه اصلاح طلب و چه اصولگرا. بر این اساس، این حامیان دولت و مدعیان اصلاح‌طلبی‌‌اند که مسئله بررسی صلاحیت‌ها را جناجی‌سازی و باندی‌سازی می‌کنند. هدف این طیف هم سرپوش گذاشتن بر ایجاد اوضاع فاجعه‌بار اقتصادی برای مردم، ناکارآمدی و بی‌کارنامگی‌‌شان است.
سخنگوی دولت در بخش دیگری از مطلب خود آورده است: «آیا مخالفان برجام آنهایی که ذوق می‌کردند فاتحه برجام خوانده شد شادی و برق چشمان نتانیاهو را ندیدند؟ هدیه بزرگ خواندن این خروج را نمی‌شنیدند؟»
آبان 95 شبکه خبری بلومبرگ خبری را بدین ‌شرح منتشر کرد: «نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی که در حال تدوین راهبردش در قبال ایران در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» است به دنبال اقناع وی برای عدم ابطال توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 (برجام) است.»بر اساس این گزارش، یک مقام اسرائیلی به بلومبرگ گفته بود که انتظار می‌رود نتانیاهو بدون پیشنهاد برای لغو «برجام» از ترامپ بخواهد رویکرد سخت‌گیرانه‌تری علیه برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ کرده و تلاش‌های هماهنگ‌تری برای مهار سیاست‌های تهران در منطقه راه‌اندازی کند.
دولت و حامیانش برای کوبیدن منتقدان برجام و به نفع ایران نشان دادن برجام، مخالفت صهیونیست‌ها با برجام را با خیال افتخار سر دست می‌گرفتند و از جار زدن دروغ همنوایی منتقدان با اسرائیل محظوظ می‌شدند. اما واقعیت این بود که اسرائیل از کمبود ستانده‌ها از ایران در برجام می‌نالید و امتیازات بیشتری می‌خواست اما منتقدان زیادی ستانده‌ها را هدف نقد قرار می‌دادند و این یک تضاد ماهوی است.
ای کاش روحانی در سازمان ملل با ترامپ مذاکره می‌کرد!
روزنامه ایران دیروز در مطلبی نوشت: «ای کاش زمانی که رئیس جمهوری به سازمان ملل رفت، شرایط برای گفت‌و‌گو فراهم می‌شد که اگر این‌گونه می‌شد امروز در این وضع بد صادرات و درآمد نفتی قرار نمی‌گرفتیم. امیدوارم دوره ریاست جمهوری ترامپ به‌زودی به پایان برسد و ما فرصت احیای دوباره برجام را داشته باشیم
مدعیان اصلاحات طی 6 سال اخیر با ناکارآمدی تمام در دولت، بازی در زمین دشمن و اعتماد به آن، زندگی مردم را به بازی گرفته‌اند و وضعیت فعلی را بر معیشت مردم تحمیل کرده‌اند. آنها در حالی به روی کارآمدن طیف دموکرات در آمریکا امیدواری نشان می‌دهند که برجام در روز نخست اجرایش، توسط اوباما با تحریم‌ ایران نقض و کاغذ پاره شد. کسی که از گزینه روی میز گنده‌گویی می‌کرد و آقای تحریم لقب گرفت. تداوم رویکرد خسارت‌بار اعتماد به دشمن از سوی مدعیان اصلاحات نشانه خیانت آنها به نظام و ملت است.