بمب ساعتی ممکن است هر لحظه منفجر شود!

بمب ساعتی ممکن است هر لحظه منفجر شود!
تهران-ایرناپلاس-برای اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کاهش آسیب بخواهند وارد میدان شوند، نباید هیچ فرقی بین پرسنل، پرستاران، رزیدنت‌ها، انترن‌ها و پزشکان بیمارستان‌هایی که به بیماران کرونایی خدمات‌رسانی می‌کنند با پرسنل مراکز کاهش آسیب وجود داشته باشد.
بعد از ورود ویروس کرونا به ایران و نگرانی کارشناسان حوزه اعتیاد نسبت به ادامه طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر، حمید جمعه پور، مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر خبر داد برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا در بین معتادان که بسیار آسیب‌پذیر هستند؛ پذیرش معتادان متجاهر در مراکز ماده ۱۶ متوقف می‌شود؛ خبری خوش که تا حدودی نگرانی را از اپیدمی این بیماری در اردوگاه‌های ماده ۱۶ کاهش داد اما درعین‌حال زنگ خطری را هم به صدا درآورد.
به گفته مصطفی هادی زاده، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران، طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر که قرار بود اسفندماه برگزار شود، برای انتقال ۵ هزار معتاد متجاهر به مراکز درمان اجباری برنامه‌ریزی‌ شده بود. این عدد از حضور پرشمار معتادان بی‌خانمان در تهران خبر می‌دهد که به تعبیر دکتر محمد بینازاده در شرایط بحرانی کنونی به‌مثابه بمبی ساعتی است.
به گفته این پژوهشگر و درمانگر اعتیاد، در شرایطی که بمب ساعتی ممکن است هر لحظه منفجر شود، رها کردن خدمات‌رسانی به گروه‌های آسیب‌پذیر جامعه به معنای آن است که میزان مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری به‌صورت تصاعدی بالا خواهد رفت. آن‌هم در شرایطی که بر اساس آخرین آمار رسمی منتشرشده تاکنون ۵۹۳ نفر در ایران به کرونا مبتلا و از این بین ۴۳ نفر فوت شده‌اند.
بینازاده با بیان اینکه کشور در حال حاضر در مواجهه با وضعیتی مانند سیل یا زلزله است و اگر قرار باشد سرمایه‌های اجتماعی در بزنگاهی به کار بیایند هم‌اکنون زمانش است، می‌گوید: در چنین فاجعه‌های طبیعی‌، معمولاً فعالان اجتماعی و سازمان‌های مردم‌نهاد اولین کسانی هستند که برای کمک‌رسانی داوطلب می‌شوند و آخرین کسانی که سنگر را رها می‌کنند.
به گفته بینازاده، برای اینکه سازمان‌های مردم‌نهاد فعال در حوزه کاهش آسیب بخواهند وارد میدان شوند و بازیگر خط مقدم این مبارزه باشند اسباب و لوازمی نیاز دارند. نباید هیچ فرقی بین پرسنل، پرستارها، رزیدنت‌ها، انترن ها و پزشکان بیمارستان‌هایی که به بیماران کرونایی خدمات‌رسانی می‌کنند با پرسنل مراکز کاهش آسیب وجود داشته باشد.
 او با بیان اینکه دولت وظیفه دارد تجهیزات مورد نیاز آدم‌های خط اول را تمام و کمال تأمین کند، می‌گوید: این مراکز هم باید به گان سرتا پا، ماسک، دستکش، پد الکلی و انواع ضدعفونی‌کننده‌ها که برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری و به حداقل رساندن ضریب خطر برای پرسنل در بیمارستان‌ها در اختیار خدمات دهندگان قرار می‌گیرد، مجهز باشند. همچنین در صورت بروز علائم بیماری در اولین فرصت از کارکنان این مراکز تست کرونا گرفته شود و خدمات درمانی مناسب به آن‌ها ارائه شود. این حق تمام آدم‌هایی است که در خط مقدم خدمات‌رسانی می‌کنند. گرچه این شعار درستی ست که «همه با هم در برابر کرونا» اما ضمانت اجرایی آن با این شعار ممکن است:«همه با هم برابر، در برابر کرونا».
گزارش از مرضیه نوری