13تصاویراز ابتلا 7نفر به کرونا در مازندران تا تلاش برای مهار


13تصاویر از ابتلا 7نفر به کرونا در مازندران تا تلاش برای مهار9 اسفند -98
 اگر مهارشدنی بود گزارش ابتلا به بیماری کرونا نمی شد.
در حالیکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر رسیده ، در مازندران ۷ نفر به این ویروس مبتلا شدند، از این رو لازم است به اقدامات پیشگیرانه در مازندران اشاره شود.
از ابتلا 7نفر به کرونا در مازندران تا تلاش برای مهار
به گزارش خبرگزاری فارس از مازندران، بحث شیوع ویروس کرونا طی ماه اخیر مطرح شد که مردم در فضای مجازی با مسائلی که کشور چین در ارتباط با این بیماری مواجه شد و توصیه‌هایی برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری مطرح شد.
استان مازندران نیز باتوجه به گردشگرپذیر بودن از این ویروس دور نماند و نخستین مورد ابتلا به این بیماری یکم اسفند ماه امسال بود که رئیس دانشگاه علوم پزشکی بابل شناسایی 2 مورد مشکوک به ویروس کرونا در بابل خبر داد و گفت: یک مرد و یک زن با علائم این بیماری بستری شدند.

 سید فرزاد جلالی افزود:  این دو بیمار نیز چون برای مدتی در خارج از استان بودند، با علائم این بیماری شناسایی شدند که برای روند تکمیلی تشخیص و درمان بستری هستند و این بیماری در سطح شهرستان فراگیر نشده است.
سوم اسفند ماه امسال  6 فرد مشکوک به کرونا ویروس در شهرستان بابل شناسایی شدند و همچنین نتیجه آزمایشات موارد مشکوک به کرونا ویروس در بابل هنوز تایید نهایی نشده است.

اما زمانی موضوع ویروس کرونا نگرانی ایجاد کرد که رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران از جان‌ باختن یک نفر بر اثر ابتلا به بیمای کرونا ویروس در تنکابن خبر داد.
موسوی با بیان اینکه مرگ یک مسافر تهرانی در یکی از بیمارستان شهرستان تنکابن تایید شد، افزود: جسد این فرد تا اعلام نهایی نتیجه آزمایش‌های کرونا ویروس در سردخانه نگهداری می‌شود تا جلوی انتشار این ویروس گرفته شود.
باتوجه به این موضوع و برای پیشگیری از شیوع بیشتر بیماری علاوه بر اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها در روزهای آتی، بیمارستان‌های رازی قائم‌شهر، خاتم‌الانبیا بهشهر، امام خمینی(ره) آمل و امام خامنه‌ای عباس‌آباد به‌عنوان بیمارستان‌های منتخب جهت درمان بیماران مشکوک، محتمل و قطعی کرونا ویروس انتخاب شدند.

در چنین شرایطی که نقل هر محفلی بحث ویروس کرونا است طبیعی است بازار داغ می‌شود و براساس خبرهای رسیده موردی از ویروس کرونا در نکا گزارش شد که رئیس مرکز بهداشت نکا در واکنش به این خبر وجود بیمار مبتلا به ویروس کرونا را در این شهرستان تکذیب کرد و گفت: از دو بیمار مشکوک نمونه گرفته اند و جواب آن هنوز نیامده است و به احتمال زیاد جواب تست آزمایش آنها منفی است.
باتوجه به اینکه ماسک و ژل شست‌وشو جز لوازم بهداشت فردی در ارتباط با این بیماری اعلام شده هنوز چند ساعتی از مطرح شدن نگذشت که با کمبود ماسک و ژل مواجه شدیم و حتی برخی از احتکار این کالاها و سوءاستفاده برخی و فروش آن با قیمت بالاتر و حتی چندبرابری خبر دادند که در این زمان مسؤولان بیکار ننشستند و مدیرکل تعزیرات حکومتی مازندران در مورد کم‌فروشی و گران‌فروشی ماسک گفت: بازرسان در حال بازرسی از واحدهای بهداشتی و داروخانه‌ها هستند، در شهر بابل مواردی داشتیم که تخلف کردند پرونده به تعزیرات آمده تا رسیدگی شود.

در ادامه و باتوجه به اینکه پیشگیری مهمترین اصل در راستای جلوگیری از این ویروس اعلام شد اداره کل اوقاف مازندران، توزیع غذای نذری را تا اطلاع ثانوی در بقاع متبرکه مازندران ممنوع اعلام کرد.
مدیرکل بهزیستی مازندران نیز در ادامه بر نظارت از مراکز توانبخشی و مهدکودک‌های مازندران تاکید کرد و همچنین برگزاری همایش،جشن‌ها، مراسم و غیره را در مراکز و مهدهای تابع بهزیستی تا اطلاع ثانوی به تعویق انداخت.
باتوجه به اینکه مازندران استان گردشگرپذیری است و در تمام ایام به‌ویژه تعطیلات و پایان هفته شاهد حضور مسافران هستیم رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: به دلیل شیوع ویروس کووید-19در برخی از شهرهای شمالی٬‌ از سفرهای غیرضروری به مازندران پرهیز کرده و به توصیه‌های وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی در این خصوص توجه کنند.
حسین‌زادگان با اشاره به ورود مسافران احتمالی با توجه به تعطیلات تعریف شده در این ایام به دلیل بیماری کرونا، تصریح کرد: توصیه ما به مردم و مسافران این است که در صورت امکان به مازندران سفر نکنند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران نیز در حاشیه جلسه فوق‌العاده پدافند غیرعامل در گفت‌وگو با فارس، از ایجاد قرارگاه رسانه‌ای در ارتباط با ویروس کرونا در استان خبر داد.

عباس زارع افزود: این قرارگاه متشکل از ارشاد مازندران، صدا و سیما، رسانه‌ها، بسیج رسانه ، پلیس فتا، خانه مطبوعات و دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواهد بود.
در کنار همه مسائل توصیه‌ها و راهکارهایی از سوی پزشکان طب سنتی در ارتباط با پیشگیری دست به دست می‌چرخد که رعایت این مسائل به پیشگیری از بیماری کمک می‌کرد که ازسوی رسانه‌ها اعلام شد تا مردم نیز آگاه و هم هوشیار شوند.
توقف فعالیت قلیان‌سراها، ممنوع شدن اسکان مسافران در زائرسراهای امامزادگان مازندران، انجام تب‌سنجی در مبادی ورودی استانو اعلام شماره 34407 برای پاسخ به سوالات مردم مازندران در ارتباط با کرونا، تشکیل کمپین برای مقابله با کرونا و سایر اقدامات نشان داده مسؤولان درصدد پیشگیری هستند و تمام تلاش خود را در این زمینه بکار گرفتند.
در این میان شهرداری‌های سطح شهرهای مازندران نیز بیکار ننشستند اقدامات لازم را از پاک سازی معابر تا ضدعفونی کردن تاکسی‌ها  و خودروهای حمل و نقل عمومیگرفته تا معابر عمومی انجام دادند تا شاهد مشکلات بیشتر بیماری در سطح استان نباشیم.

البته شنیدن برخی اخبار ازجمله «وقتی کرونا به یک خیریه کمک کرد» نیز خالی اط لطف نبود که پس از انتشار اخبار مبنی بر شیوع ویروس کرونا خانواده یک بانوی خیر مازندرانی ضمن لغو مراسم چهلمین روز درگذشت وی، هزینه مراسم را صرف امور خیریه کردند.
در آخرین اقدام نیزحجت‌الاسلام محمد انتظاری مدیر شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه مازندران در این‌باره در گفت‌و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان ساری، اظهار کرد: از بین 50 ستاد نماز جمعه در شهر‌ها و مناطق استان مازندران در 23 شهر و منطقه مازندران اقامه نخواهد شد.
  نماز جمعه در 9 اسفند‌ماه برای شهر‌ها و مناطق گلوگاه، بهشهر، نکا، ساری، قایم‌شهر، زیراب، پل‌سفید، جویبار، بابل، بابل‌سر، بهنمیر، فریدون‌کنار، آمل، کلاردشت، چالوس، نوشهر، نور، محمودآباد، عباس‌آباد، تنکابن، رامسر، امیر‌کلا و زرگر‌شهر برگزار نمی‌شود.
همچنین قدیمی‌ترین بازار مازندران با عنوان جمعه بازار جویبار که از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن یافت می‌شود تعطیل اعلام شده است.
تعداد مبتلایان به کرونا به در مازندران به ۷ نفر رسید
در حالیکه آمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور به ۲۴۵ نفر رسیده ، در مازندران  ۷ نفر به این ویروس مبتلا شدند، از این رو لازم است به اقدامات پیشگیرانه در مازندران اشاره شود.به گزارش خبرگزاری فارس  مازندران،کیانوش جهانپور رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت آمار جدیدی از مبتلایان به ویروس کرونا در کشور را اعلام کرد که تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به ۲۴۵ نفر در سراسر کشور رسیده است.

این در حالی است که جهانپور درخصوص تعداد فوت شدگان نیز گفت:‌ تعداد فوت شدگان ناشی از ابتلا به این ویروس از روز گذشته به عدد ۲۶ نفر رسیده است.
وی افزود: از ظهر روز گذشته تا امروز ۱۰۶ نفر به تعداد مبتلایان اضافه شده است که از این تعداد ۷ نفر جان باخته اند، آمار مبتلایان به ویروس کرونا در مازندران به ۷ نفر رسیده است.

بهتر است به سراغ اقدامات اولیه در مازندران  در مواجهه با ویروس کرونا برویم، بنابر گزارش ارائه شده توسط استاندار مازندران، می‌توان به؛ تکالیف لازم برای بخش‌های اجتماعی، آموزشی، دانشگاه‌ها، مدارس، مراکز ورزشی، رستوران‌ها، بخش گردشگری، حوزه‌های علمیه، مکان‌های مذهبی، مساجد، مصلی‌ها، اصناف، نانوایی‌ها، صنعت و معدن و دانشگاه علوم پزشکی، جایگاه‌های سوخت، سمن‌ها، خانواده‌های تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی و بهزیستی استان و کسانی که در این حوزه‌ها مسؤولیت و نقش دارند، اشاره کرد.
همچنین؛ کمیته ارزیابی و بازرسی نیز تعیین شد که بر اجرای این مصوبات نظارت کرده و دلایل عدم اجرای احتمالی برخی مصوبات را نیز بررسی می‌کند، معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران نیز به عنوان سخنگو تعیین شد و دبیرخانه شورای اطلاع‌رسانی استان نیز اطلاعات و اخبار لازم را در اختیار رسانه‌ها قرار داد.
مسؤول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های مازندران از تشکیل کمپین مقابله با کرونا توسط بسیج دانشجویی مازندران خبر داد، رئیس جمعیت هلال احمر آمل از فعالیت دو گیت تب‌سنج در محور هراز برای تشخیص اولیه ویروس کرونا از مسافران خبر داد. 

مدیرکل اوقاف و امور خیریه مازندران با بیان اینکه برگزاری هرگونه اجتماع و مراسم‌های مذهبی در امامزادگان استان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ممنوع است، گفت: اسکان زائران و مسافران در زائرسراهای بقاع متبرکه مازندران ممنوع اعلام می‌شود. 
مدیرکل فرودگاه‌های مازندران با بیان اینکه تمامی پروازهای فرودگاه رامسر تا جمعه لغو شد، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا مردم کمتر در اماکن و معابر عمومی حاضر می‌شوند و این موضوع به فرودگاه نیز رسیده است. 
احمد حسین‌زادگان  استاندار مازندران گفت: با توجه به این که به دلیل تعطیلی مراکز آموزشی در تهران و قم و برخی شهرهای دیگر، عده‌ای از هم‌وطنان به جای ماندن در منزل، به سمت شهرهای شمالی حرکت کردند و عازم این استان شدند، به منظور پیشگیری از ورود افراد مبتلا به کرونا به این استان، در مبادی ورودی مازندران گیت‌های پایش سلامت ایجاد و از همه مسافران این استان تست کرونا گرفته می‌شود.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با تاکید بر تعطیلی قلیان‌سراها در استان گفت: در این زمینه با تصمیم‌های گرفته شده و پیگیری مسؤولان قضایی مقرر شد از فعالیت این مراکز به دلیل خطرپذیری بالا جلوگیری شود.
برای امنیت غذایی در استان کمیته جداگانه‌ای متشکل از کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت و اصناف و دانشگاه علوم پزشکی برای بررسی و ارزیابی واحد‌های خدمات‌رسان هم‌چون خبازی‌ها و رستوران‌ها شکل گرفت، همچنین با دو واحد تولید ماسک و لوازم بهداشتی در شهرک‌های صنعتی کلاردشت و جویبار قرارداد بسته شد تا محصولات بیشتری را تولید و روانه بازار مصرف کند. 
در بخش دیگری، از شرکت‌های دانش بنیان خواسته شد، تا تولید ژل را افزایش دهند،  پارک علم و فناوری موظف کردیم تا از این ظرفیت‌ها استفاده کند، بهره‌گیری از شیوه‌های مختلف اطلاع‌رسانی بخصوص سامانه‌های اعلام قبض آب، برق، گاز، تلفن و غیره تصمیات لازم اتخاذ شد.

مکلف شدن آموزش و پرورش برای اطلاع‌رسانی به دانش‌آموزان، تولید برنامه‌های جریان‌ساز و مؤثر در صداوسیما، آموزش عمومی به مردم از طریق شهرداری‌ها و اصناف، نظارت بر اماکن عمومی و بهداشت محیط در مشاغل عمومی، ورود شورای اطلاع‌رسانی دولت به ‌آگاهی بخشی منسجم، نظارت بر اماکن تفریحی و گردشگری و آمادگی همه دستگاه‌ها برای مقابله با شیوع کرونا از جمله مهم‌ترین ضرب العجل‌ها در مازندران بود.
در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و با هدف حفظ سلامت شهروندان، دستور نظافت و ضدعفونی کل شهر به سازمان‌های آتش‌نشانی و خدمات ایمنی، مدیریت پسماند و حمل و نقل بار و مسافر ابلاغ شد.
شهردار مرکز مازندران در این زمینه گفت: سازمان آتش‌نشانی در این زمینه در آماده باش کامل قرار داشته و ۶ اکیپ ۵ نفره مجهز به ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز از ساعت ۶:۳۰ صبح امروز در مرکز شهر اقدام به ضدعفونی بازار و اماکن پرتردد کردند.

این اقدامات تنها بخشی از عملکرد مازندران در مقابل شیوع این ویروس بوده است، هر روز علاوه بر افزایش آگاهی مردم به اقدامات پیشگیرانه علیه ویروس کرونا در استان مازندران اضافه خواهد شد، که امیدواریم مثمر ثمر باشد.
به گزارش فارس، مطمئنا تمامی این تلاشها بدون کمک مردم بی ثمر خواهد بود که لازم است مردم در کنار مسوولان بتوانند از این مشکل نیز همانند مسائل گذشته به سلامت عبور کنند.