گزیده ها 9 اسفند-98

گزیده ها 9 اسفند-98
تروریسم سیاسی و رسانه‌ای کشنده‌تر از کرونا
گفتنی است مدعیان اصلاحات به ماهیگیری سیاسی برای اهداف قبیله‌ای و شخصی مشهور است، در تازه‌ترین اقدام به کاسبی از کرونا مشغول شده است. حجم «سیاه‌نمایی» و «ادعاهای بی‌پایه و اساس» و «خودتحقیری» رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاح‌طلب در ماجرای ویروس کرونا به حدی زیاد است که در رقابت با بسیاری از یادداشت‌های رسانه‌های معاند از جمله بی‌بی‌سی فارسی و صدای آمریکا، با اختلاف فاحش در صدر است.واقعیت این است که اصلاح‌طلبان بدون توجه به منافع ملی و عزت مردم ایران، از هر اتفاقی برای سیاه‌نمایی و القای چندصدایی در حاکمیت و تکرار دروغ اختیارات محدود دولت و القای گزاره غلط شکاف عمیق میان حاکمیت و مردم بهره می‌برند.متاسفانه هراس افکنی ظرف شش هفت سال اخیر، تبدیل به ابزار کسب رای از سوی برخی سیاست بازان شد. مردم را ترساندند و خود را منجی جا زدند. رسانه‌های دشمن نیز به آنها به خاطر تزریق ویروس «احساس ناتوانی‌»، ضریب و پژواک داده‌اند و فضای مجازی، معبر اجرای این عملیات تروریستی شده است.اما اگر سیاستمدارانی برای استخدام این حربه وسوسه شوند، در اصل منفعل بودند، نه فعال. از جایی به بعد، آنها از موج هراس افکنی و دستکاری ذهنی جا می‌مانند. رندان دغلکارتری هستند که بیشتر بترسانند و مخاطبان را منفعل‌تر کنند. بیماری کرونا و هیچ بیماری دیگری را نباید دست کم گرفت؛ باید تدبیر، مهار و مداوا کرد و به مردم آگاهی داد. اما به نظر می‌رسد کُشنده‌تر از کرونا، ویروس تروریسم سیاسی و رسانه‌ای است که اعصاب و روان مخاطبان را آماج حمله قرار می‌دهد.
هیولاسازی بازندگان انتخابات از مجلس یازدهم
روزنامه آرمان روز گذشته در مطلبی با عنوان«رئیس‌جمهور و تیغ تیز مجلس یازدهم» نوشت : « ترديدي نمي‌توان داشت که مجلس يازدهم قريب به 3ماه ديگر با يک هجمه سنگين عليه دولت و شخص آقاي روحاني کار خود را آغاز خواهد کرد. در واقع از هم‌اکنون قابل پيش بيني است که بسياري از چهره‌هاي اصلي تندرو که وارد مجلس يازدهم شده‌اند و حتي چهره‌هاي معتدل همچون آقاي قاليباف فرصت را از دست نداده و هرجا که تريبوني پيدا کنند به دولت روحاني انتقادکرده است. اما هنوز مجلس يازدهم رسما آغاز به کار نکرده که حملات سنگين عليه آقاي روحاني وارد فاز جديدي شده است، لذا سياستي که ظرف 3 سال گذشته شروع کرده‌اند بسيار سنگين‌تر ادامه خواهد داشتاین روزنامه اصلاح‌طلب در ادامه مدعی شد: «همانطور که مي‌دانيد سياست تندروها ظرف چند سال اخير اين بوده که با حمله و انتقاد از روحاني کليه مشکلات و مسائل کشور را بر سر وي بريزند. اين سياست را بعد از تشکيل مجلس هم ادامه خواهند داد و جدا از زير فشار قرار دادن وزراي کابينه و شخص رئيس جمهور ممکن است که حتي در صدد استيضاح وي برآيند. پرسش اساسي آن است که آيا مسئولان با استيضاح حسن روحاني و يا حتي راي کبود و برکناري وي موافقت خواهند کرد يا خير. ممکن است نمايندگان با استيضاح موافقت نمايند تا توجه افکار عمومي به اين سمت جلب شود که مشکلات کشور زير سر آقاي روحاني است اما اينکه آيا با برکناري وي موافق باشند، جاي ترديد دارد. در عين حال مجلس يازدهم تلاش خواهد کرد که شماري از وزرا و ايضا شماري از استانداران، مسئولان و مديران شرکت‌هاي بزرگ دولتي را تغيير دهند. اما سؤال اينجا است که به هر حال اين سياست را نمي‌توان تا آخر دنيا ادامه داد. »گفتنی است یکی از شاخصه‌های رفتار قبیله‌ای اصلاح‌طلبان، هیولاسازی از رقیب است. این طیف نه ظرفیت پیروزی در انتخابات را دارد و نه جنبه شکست در انتخابات.اگر در انتخابات پیروز شود، به مطالبات و خواسته‌های اصلی مردم پشت می‌کند و وقتی زنگ حساب می‌رسد، به دروغ مدعی می‌شود که اختیارات محدودی داشت و عملا کاری از دستش برنمی آمد!اگر هم در انتخابات شکست بخورد، یا با دروغ تقلب کشور را ماهها دچار آشوب می‌کند، یا با هیولاسازی از رقیب، مردم را از آینده‌ای وحشتناک می‌ترساند. همه اینها به این دلیل است که طیف اصلاحات هیچ طرح و برنامه‌ای برای اداره کشور ندارد و در ضمن مسئولیت‌پذیر هم نیست
نگاهی به آمارهای جهانی بیماری کرونا نکات امیدوار‌کننده‌ای را نشان می‌دهد، از جمله روند رو به بهبود بیماران مبتلا به این بیماری.
سرویس اجتماعی-روز گذشته طبق اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا به 139 نفر افزایش پیدا کرد که از این تعداد متأسفانه 19 نفر جان باخته‌اند. این در حالی است که 24 نفر از مبتلایان خوشبختانه بهبود پیداکردند. به عبارت دیگر از 139 فرد مبتلا به کرونا در ایران تاکنون پرونده 43 نفر بسته شده است و این یعنی 44/18 درصد پرونده‌های بسته شده منجر به مرگ و 55/81 درصد پرونده منجر به بهبود قطعی بیماران منجر شده است.مطمئنا در نگاه اول این آمار نگران‌کننده به‌نظر خواهد رسید و برخلاف آنچه که تاکنون سازمان بهداشت جهانی درباره میزان کشندگی این ویروس گفته، تلقی خواهد شد. اما بررسی آمارها در مقیاس جهانی واقعیت دیگری را نشان می‌دهد.داده‌های جهانی منتهی به 23 فوریه(چهارم اسفند) نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به این ویروس 78 هزار و 966 نفر بوده است که از این تعداد 25 هزار و 886 نفر پرونده‌هایشان بسته و 53 هزار و 80 نفر هنوز پرونده‌هایشان باز بوده است.در ادامه بررسی مشخص می‌شود از تعداد کل پرونده‌های بسته شده، 23 هزار و 418 نفر (90 درصد) بهبود پیدا کرده‌اند و دو هزار و 468 نفر (10 درصد) جان باخته‌اند. علاوه‌بر این از تعداد کل پرونده‌های باز، 41 هزار و 511 نفر (78 درصد) روند رو بهبود را طی می‌کنند و 11 هزار و 569 نفر (22 درصد) در حالت وخیم به سر می‌برند.همان‌طور که خبرها گویا است، ویروس کرونا در حال شیوع در کشورهای دیگر است به‌گونه‌ای که اکنون این ویروس علاوه‌بر چین در 43 کشور دنیا مشاهده شده است؛ از دیگر سو روند ابتلا و جان باختن افراد به این ویروس نه تنها در ایران بلکه در کشورهایی چون چین، کره جنوبی، ایتالیا و ژاپن رو به افزایش است. اما واقعیت چیز دیگری است.در این‌باره داده‌های جهانی منتهی به 26 فوریه-  هفتم اسفند (تا زمان نگارش این گزارش) نشان می‌دهد تعداد مبتلایان به این ویروس 81 هزار و 263 نفر بوده است که از این تعداد 33 هزار و 93 نفر پرونده‌هایشان بسته و 48 هزار و 170 نفر هنوز پرونده‌هایشان باز بوده است.در ادامه بررسی مشخص می‌شود از تعداد کل پرونده‌های بسته شده، 30 هزار و 323 نفر (92 درصد) بهبود پیدا کرده‌اند و دو هزار و 770 نفر (8 درصد) جان باخته‌اند. علاوه‌بر این از تعداد کل پرونده‌های باز، 39 هزار و 319 نفر (82 درصد) روند رو بهبود را طی می‌کنند و 8 هزار و 851 نفر (18 درصد) در حالت وخیم به سر می‌برند.بنابراین همان‌طور که مشاهده می‌شود، آمار جان‌باختگان 2 درصد کاهش و آمار بهبود یافته 2 درصد افزایش پیدا کرده است، همچنین آمار افراد رو به بهبود 4 درصد افزایش و آمار افراد در حالت وخیم
درصد کاهش داشته است که این شرایط بیانگر روند رو به بهبود این ویروس در جهان است.بدون شک می‌توان نتیجه گرفت با وجود گسترش این ویروس در سایر کشورهای جهان، می‌توان به بهبود افراد مبتلا به این ویروس بیشتر امیدوار بود؛ لازم به یادآوری است که برای مبتلا نشدن به کرونا بهترین راه پیشگیری است.
دومین جلسه محاکمه «گروه عظام» برگزار شد
دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «عباس ایروانی» و سایر متهمان پرونده «گروه عظام» در شعبه چهارم دادگاه ویژه رسیدگی به جرائم اقتصادی به ریاست قاضی صلواتی برگزار شد.
به گزارش میزان، در این جلسه نماینده دادستان ادامه کیفرخواست متهمان را قرائت کرد.شاه محمدی با اشاره به ارائه تسهیلات غیرقانونی بانک مسکن به متهم ایروانی اظهار داشت: کمیسیون بانک مسکن چگونه ۲۰ میلیون دلار و ۳۰ میلیون درهم را تصویب کرده است و مسئولین بانک نه تنها دستورالعمل‌های بانک مرکزی را رعایت نکرده‌اند بلکه به درخواست شرکت مبنی بر اعطای تسهیلات ریالی نیز پاسخ مثبت داده‌اند.وی افزود: گزارش کارشناسی زیان انباشته شرکت را افشا نکرده است، همچنین کارشناس اعلام نکرده که ریسک مالی شرکت در چه وضعیتی قرار دارد و مورد دقت کمیسیون بانک نیز قرار نگرفته است. مسئولان بانک مسکن بدون ارائه فرم تایید شده و بدون شرط بازرسی، مصوبه را صادر و اقدام نموده‌اند.به گفته نماینده دادستان، شرکت «پویا خودرو شرق» در سال ۸۹ با زیان انباشته بیش از ۵۸ میلیارد ریال مواجه بوده است و از طرفی این شرکت بدهی بانکی نیز داشته است، اما جای سوال است که چگونه مسئولان شعبه این شرکت را به عنوان ضامن پذیرفته‌اند؟
شاه‌محمدی گفت: مسئولان شرکت با عدم ارائه پروانه سبز گمرکی، عدم ارائه تضامین و وثایق قابل قبول و با تبانی با شرکت‌های طرف قرارداد در دوبی به قصد خروج ارز از کشور را داشتند و اکنون نیز قادر به وصول مطالبات نمی‌باشند.وی با اشاره به روابط خانودگی متهم ایروانی با مسئولان وقت بانک مسکن افزود: خانواده متهم ایروانی در تبانی با قدرت‌اله شریفی، مدیر عامل وقت بانک مسکن، تسهیلات ارزی برای ورود قطعات خودرو به منطقه سلفچگان دریافت نموده‌اند و از شرکتی واقع در دوبی خرید‌ها صورت گرفته است که این شرکت ایرانی بوده و ۳۴ درصد سهام آن برای پسر عباس ایروانی است لذا ذینفع واحد بودن خریدار و فروشنده محرز است.نماینده دادستان در ادامه، تسهیلات ارزی شرکت‌های گروه عظام را قرائت نمود و گفت: در اغلب تسهیلات دریافتی اعتبارسنجی شرکت‌ها و صورت‌های مالی اخذ نشده است و صوری بودن فاکتور‌های موجود در پرونده‌های تسهیلاتی امری محتمل به نظر می‌رسد.شاه محمدی اظهار داشت: بانک توسعه صادرات از سال ۹۰ تا ۹۵ به شرکت «رویای آبی کیش» مبالغی بابت گشایش اعتبارات اسنادی پرداخت نموده است، مدیران شرکت‌هایی که به بانک توسعه صادرات معرفی شده‌اند از اقوام سببی و نسبی و کارکنان عباس ایروانی هستند لذا ذینفع واحد بودن خریدار و فروشنده و تبانی برای خروج ارز از کشور محرز به نظر می‌رسد و صوری بودن فاکتور‌ها امری محتمل است.پس از پایان قرائت کیفرخواست، قاضی صلواتی با درخواست وکیل مدافع متهم ایروانی مبنی بر اعلام ختم جلسه به دلیل وضعیت جسمی نامساعد موکلش، موافقت کرد و زمان جلسه بعدی را یک‌شنبه آینده اعلام کرد.همچنین قاضی صلواتی تاکید کرد: بدهی متهم عباس ایروانی ۱۵ هزار میلیارد تومان بوده، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی تهران فرار مالیاتی وی را بیش از ۴۱۸ میلیارد تومان اعلام کرده است که جای تاسف دارد.