واکنش وزارت بهداشت به خبر «۲۱۰ قربانی» کرونا در ایران: شفافیت ما همه را آچمز کرده است

واکنش وزارت بهداشت به خبر «۲۱۰ قربانی» کرونا در ایران: شفافیت ما همه را آچمز کرده است  11اسفند-98
شفافیت یعنی سیاست 41 سال دروغ گفتن ووارونه گویی وانکار حقایق کردن درهمه زمینه هاکه ازسوی حاکمان وکارگزاران رژیم ولایت فقیه اعمال شده است.
کیانوش جهانپور
کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران، جمعه شب با رد گزارش بی‌بی‌سی از جان‌ باختن دست‌کم «۲۱۰ نفر» در ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا، اطلاع‌رسانی ایران درباره این ویروس را «مثال‌زدنی» دانست.
بی‌بی‌سی فارسی، جمعه شب، نهم اسفند، گزارش کرد بر اساس اطلاعاتی که از «منابع بیمارستانی» در ایران دریافت کرده، تا شامگاه پنج‌شنبه، هشتم اسفند، در مجموع دست‌کم ۲۱۰ نفر در چندین شهر ایران بر اثر ابتلا به ویروس کرونا درگذشته‌اند.
این گزارش اضافه می‌کرد: «بیشترین شمار قربانیان بیماری کووید ۱۹ در تهران بوده و در این شهر بیش از ۱۰۰ نفر جان باخته‌اند. پس از آن نیز قم با بیش از ۸۰ جان‌باخته، بیشترین شمار قربانیان را داشته است

 رسانه ملکه @bbcpersian نگران از اینکه از شبکه سعودی و آلبانی در مسابقه #دروغ جابماند، بدون ذکر منبع عددی افزون بر مرگ و میر سندرم های حاد تنفسی در #ایران را بجای #کرونا به مخاطب، غالب میکند ...
کرونا و #شفافیت مثال زدنی ایران در انتشار اطلاعات آن، خیلی‌ها رو آچمز کرده
به فاصله اندکی پس از انتشار این گزارش، کیانوش جهانپور در یک توئیت، بی‌بی‌سی فارسی را به نگرانی از جا ماندن در «مسابقه دروغ» متهم کرد و از این که منبع اخبار خود را به صورت مشخص اعلام نکرده، از این رسانه انتقاد کرد.
وی در نوشته خود همچنین مدعی شد که «شفافیت» ایران در زمینه انتشار اطلاعات این بیماری در ایران، «خیلی‌ها را آچمز کرده» است.
این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی در روزهای نخست که گزارش‌های متعددی از ابتلای این بیماری در ایران منتشر شده بود، با اصرار این اخبار را تکذیب می‌کردند و تنها موقعی حاضر به تائید این گزارش‌ها شدند که اخباری از جان‌ باختن دو نفر در قم منتشر شد.
آقای جهانپور در توئیت خود در عین حال نوشته که بی‌بی‌سی فارسی «بدون ذکر منبع عددی افزون بر مرگ و میر سندرم‌های حاد تنفسی در ایران را به جای کرونا به مخاطب، غالب [قالب] می‌کند
به نظر می‌رسد وی با این جمله به طور غیرمستقیم، آمار مرگ و میر بالا در هفته‌های اخیر در ایران را تائید کرده، اما تلاش دارد که بگوید این آمار ناشی از بیماری‌های «حاد تنفسی» بوده، نه ویروس کرونا.
کیانوش جهانپور جمعه شب در یک گفت‌و‌گو با خبرگزاری ایرنا هم گزارش بی‌بی‌سی را «بی‌ربط»، «کذب» و «هدفدار» دانسته و نوشت که این رسانه به «کاهدان» زده و «هدفی جز ایجاد رعب و هراس در میان مردم ایران ندارد
وی بدون توضیح بیشتر باز هم به موضوع «سندرم‌های حاد تنفسی» اشاره کرده و گفته است: «حتی تعداد افرادی که در همین بازه زمانی از سندرم‌های حاد تنفسی فوت کرده‌اند هم شاید به این عدد (۲۱۰) نرسد
اما در حالی که این مقام وزارت بهداشت و خبرگزاری ایرنا، وابسته به دولت جمهوری اسلامی، شمار قربانیان کرونا در ایران را ۳۴ نفر و آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور را ۳۸۸ نفر عنوان کرده، دست‌کم دو نماینده مجلس این آمار را رد کرده‌اند.
احمد امیرآبادی فراهانی، نماینده قم و غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده رشت، میزان آمار را بسیار بالاتر از آمار دولتی می‌دانند.

منابع: ایرنا، توئیتر و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.