گلبو
فیوضی
محمدحسین مهدویان یکی از مصممترین کارگردانهای سالهای اخیر سینمای ایران است. او در اوج دلسردی و بیکاری جمعی تلاش کرده است دستکم سالی یک فیلم را به جشنواره و پس از آن به اکران عمومی برساند. اگرچه او کارنامه کاریاش را با مستندسازی آغاز کرد ولی در روند رو به جلو آثارش نشان داده است با توجه به داستان و به اقتضای هر پروژه فرم مناسبی را انتخاب میکند. با او در حالوهوای «درخت گردو» فیلم تازهاش و صحبتهای پیرامون او و فیلمسازیاش در این سالها گفتوگو کردهایم.
وقتی به کارنامه محمدحسین مهدویان نگاه میکنم، قبل از همه، سوژههایش انگار بخش زیادی از راه را رفته است، جایی میایستی و چیزی را از منظری میبینی که نه تنها فیلم را، که آن زاویه دید مهجور و پنهان شده هم، از آن خودت میشود. کجای زندگی ایستادهای و به جهان با چه دیدی نگاه میکنی؟ حتی میتوانم تصور کنم غم و شادیات هم با آن معمول متداول فرق داشته باشد. انگار اتفاقی افتاده و همه از آن خبر دارند اما وقتی تو تعریفش میکنی ماجرای دیگری میشود. قضیه چیست؟
نکته جالبی را در مورد انتخاب
محمدحسین مهدویان یکی از مصممترین کارگردانهای سالهای اخیر سینمای ایران است. او در اوج دلسردی و بیکاری جمعی تلاش کرده است دستکم سالی یک فیلم را به جشنواره و پس از آن به اکران عمومی برساند. اگرچه او کارنامه کاریاش را با مستندسازی آغاز کرد ولی در روند رو به جلو آثارش نشان داده است با توجه به داستان و به اقتضای هر پروژه فرم مناسبی را انتخاب میکند. با او در حالوهوای «درخت گردو» فیلم تازهاش و صحبتهای پیرامون او و فیلمسازیاش در این سالها گفتوگو کردهایم.
وقتی به کارنامه محمدحسین مهدویان نگاه میکنم، قبل از همه، سوژههایش انگار بخش زیادی از راه را رفته است، جایی میایستی و چیزی را از منظری میبینی که نه تنها فیلم را، که آن زاویه دید مهجور و پنهان شده هم، از آن خودت میشود. کجای زندگی ایستادهای و به جهان با چه دیدی نگاه میکنی؟ حتی میتوانم تصور کنم غم و شادیات هم با آن معمول متداول فرق داشته باشد. انگار اتفاقی افتاده و همه از آن خبر دارند اما وقتی تو تعریفش میکنی ماجرای دیگری میشود. قضیه چیست؟
نکته جالبی را در مورد انتخاب