اعتراض 12 هزار دانش‌آموز به امتحان حضوری

 فارس من| ایجاد 50 پویش برای مجازی شدن امتحانات/ اعتراض 12 هزار دانش‌آموز به امتحان حضوری۱۲-دی-۱۴۰۰

تعدادی از دانش‌آموزان و خانواده‌های آنها با ایجاد پویش‌هایی در سامانه فارس من، درخواست دارند امتحانات دانش‌آموزان به صورت مجازی برگزار شود.فارس من| ایجاد 50 پویش برای مجازی شدن امتحانات/ اعتراض 12 هزار دانش‌آموز به امتحان حضوری

خبرگزاری فارس ـ گروه تعلیم و تربیت: سال تحصیلی که به نیمه می‌رسد، امتحانات پایان نوبت اول یا نیم‌سال تحصیلی دانش‌آموزان برگزار می‌شود؛ شرایط کرونایی و شکننده حاصل از آن موجب شده است که سال تحصیلی برای برخی دانش‌آموزان ترکیبی از آموزش حضوری و مجازی و برای برخی دیگر فقط آموزش مجازی باشد. 

آموزش و پرورش اکنون که نوبت به امتحانات رسیده است، اعلام کرده است که امتحانات دانش‌آموزان به صورت حضوری است و این موضوع گلایه برخی خانواده‌ها و دانش‌آموزان را در پی داشته است. البته دو دلیل برای این گلایه‌ها وجود دارد؛ اولین موضوع این است که دانش‌آموزان عنوان می‌کنند که آموزش آنها به صورت مجازی بوده است و برگزاری امتحانات نیز باید به همان صورت باشد.

نکته دوم هم شرایط کرونایی کشور است؛ در حال حاضر هر بار کرونا به اشکال مختلف خودنمایی می‌کند و این باز نیز سر و کله اُمیکرون پیدا شده است؛ از سوی دیگر عنوان شده است که سرایت پذیری اُمیکرون بالاست و این موضوع بیش از پیش بر نگرانی برخی خانواده‌ها افزوده است.

* درخواست هزاران مخاطب برای برگزاری حضوری امتحانات

سامانه فارس من، بخشی در خبرگزاری فارس است که مردم مسائل، مشکلات و پیشنهادات خود را مطرح می‌کنند و خبرنگاران فارس نیز این موارد را مورد بررسی قرار داده و به گوش مسؤولان می‌رسانند. یکی از این موارد بحث امتحانات دانش‌آموزان است.

بیش از ۱۲ هزار مخاطب با ایجاد حدود ۵۰ پویش خواستار برگزاری امتحانات به صورت مجازی هستند. در توضیح یکی از کمپین‌ها آمده است: «با توجه به شیوع سویه جدید ویروس کرونا و سرعت انتقال آن، تقاضا داریم برای حفظ سلامت دانش‌آموزان و همینطور جلوگیری از سرعت انتقال آن در سطح جامع امتحانات مدارس را در تمام شهرها مخصوصا شهرهایی که مدارس‌شان با تراکم بالای جمعیتی روبرو هستند را غیرحضوری برگزار کنند».

برخی درخواست‌ها هم اینگونه است که در مناطقی از شهر، امتحانات مجازی است و دانش‌آموزان درخواست دارند که در منطقه آنها هم مجازی باشد؛ مثلا گروهی اعلام کردند «با توجه به خطرات ناشی از ویروس جدید، بسیاری از مدارس ناحیه های ۱ و ۲ شیراز امتحانات دانش‌آموزان را مجازی کرده‌اند. اما ناحیه ۳ تأکید بر امتحانات حضوری دارد.مگر دانش آموزان ناحیه ۳ بیمار نمی‌شوند؟».

*چرا می‌خواهند که نگرانی به خانواده‌ها منتقل کنند؟

یکی از پویش‌هایی که بر برگزاری امتحانات مجازی تأکید دارد با عنوان «با شیوع اومیکرون، امتحانات دانش‌آموزان مجازی برگزار شود» بیش از ۱۰ هزار و ۸۰۰ امضا دارد؛ به سراغ سردبیر این پویش رفتیم تا ببینیم به چه مواردی اشاره دارد.

آقای کاظمی سردبیر این پویش پدر یک دانش‌آموزان پایه هشتم در تهران است؛ وی به خبرنگار فارس گفت: شرایط کرونایی کشور نگران کننده است. البته با تزریق واکسن، وضعیت فعلی خوب است اما به گفته متخصصان سلامت، شکننده است و هر لحظه ممکن است سویه جدید به وجود آید.

وی ادامه داد: متخصصان تأکید کردند که تجمع‌ها می‌تواند موجب ایجاد سویه جدید شود و این موضوع درباره مدارس صدق می‌کند. چرا می‌خواهند بچه‌ها در این شرایط به مدرسه تردد کنند؟ وقتی عنوان می‌شود که افراد واکسن زده هم ممکن است به اُمیکرون مبتلا شوند، چرا می‌خواهند که نگرانی به خانواده‌ها منتقل کنند؟

این پدر دانش‌آموزان با بیان اینکه فرزندش هر دو دُز واکسنش را تزریق کرده است، گفت: از سوی دیگر، بچه‌ها در سال تحصیلی جاری، آموزش حضوری خوبی داشتند؛ برخی که اصلا آموزش حضوری نداشتند و برخی دیگر هم فقط یک ساعت یا دو ساعت در هفته به مدرسه رفتند و با این شرایط چگونه توقع است که آموزش حضوری بدهند.

وی تصریح کرد: اگر نگرانی از بابت تقلب در امتحانات مجازی وجود دارد، راه‌های متعددی برای جلوگیری از آن هست که می‌توانند از این راه‌ها استفاده کنند. 

* آموزش و پرورش: امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری است

آموزش و پرورش همچنان بر برگزاری امتحانات حضوری تأکید دارد و در این خصوص هم کوتاه نیامده است تا جایی که ۲۹ آذر ماه ۱۴۰۰ ، مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی با صدور اطلاعیه‌ای به تشریح نحوه برگزاری امتحانات دانش آموزان در دی ماه سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پرداخت و اعلام کرد: امتحانات دوره‌های تحصیلی متوسطه اول و دوم به شیوه حضوری و بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی و ارزشیابی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش برگزار می‌شود و فقط در شرایطی که مدرسه به دلیل شیوع بیماری، در وضعیت قرمز کرونایی قرار داشته باشد به صورت استثنا و با تایید آموزش و پرورش محل، ارزشیابی دانش‌آموزان براساس دستورالعمل ارزشیابی پیشرفت تحصیلی در دوره شیوع بیماری کرونا انجام می‌شود.

امتحانات پایه نهم بزرگسال، آموزش از راه دور، ایثارگران وداوطلبان آزاد نیز هماهنگ استانی، به شیوه حضوری و با رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی است.

یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش نیز در خصوص فعالیت‌های حضوری مدارس و همچنین نگرانی برخی خانواد‌ه‌ها از امتحانات حضوری دانش‌آموزان به خبرنگار فارس گفت: در این خصوص تابع ستاد کرونا هستیم و هرچه این ستاد درباره وضعیت بازگشایی یا عدم بازگشایی مدارس تصمیم بگیرد، انجام می‌دهیم.

علیرضا کمرئی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش بازنشسته شده است و هنوز هیچ فردی جایگزین وی نشده است اما خبرنگار فارس این موضوع را در دست پیگیری دارد.