آیا درمورد کرونا بایدمنتظر تکرار خاطرات تلخ گذشته در آینده نزدیک هستیم؟

 خیز دوباره کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک اومیکرون/ آیا منتظر تکرار خاطرات تلخ گذشته در آینده نزدیک هستیم؟۱۲-بهمن-۱۴۰۰

خیز دوباره کرونا در کشور این بار با سویه خطرناک اومیکرون/ آیا منتظر تکرار خاطرات تلخ گذشته در آینده نزدیک هستیم؟

به نظر بسیاری از متخصصان بهداشت و درمان وارد پیک ششم این ویروس در کشور شده ایم و به همین دلیل نگرانی ها بابت افزایش شمار مبتلایان و به ویژه مرگ و میرها در آینده نزدیک افزایش یافته است. این در حالی است که به واسطه رفع بسیاری از محدودیت ها جامعه به شدت مستعد پذیرش خسارت های سنگین تازه این محل است.

«بازتاب»؛ آرش خداپرست- مستند به آمار و ارقام رسمی اعلام شده از سوی وزارت بهداشت و درمان کشور در روزهای گذشته و برای ششمین بار در ۲ سال گذشته شاهد اوج گیری شمار مبتلایان به ویروس کرونا در کشور بوده ایم.

به صورت مشخص و آنگونه که از آمار و ارقام رسمی بر می آید در تاریخ ۱۰ بهمن ماه، شمار مبتلایان به ویرس کرونا به عدد ۲۱۹۹۶ نفر رسید. این عدد برای روزهای ۹ بهمن، ۸ بهمن و ۷ بهمن ماه نیز به ترتیب ۱۱۷۳۱، ۱۶۷۵۷ و ۱۴۲۸۵ نفر بوده است.

وضعیتی که به آن اشاره شد در حالی است که تا همین چند روز پیش و به طور مثال در ماه گذشته همین روزها شمار مبتلایان روزانه بسیار کاهش یافته بود.

مثلاً در تاریخ های ۱۱ دی ماه، ۱۲ دی ماه و ۱۳ دی ماه به ترتیب شمار مبتلایان به ویروس کرونا ۱۰۰۲، ۱۵۱۰ و ۱۶۷۷ نفر اعلام شده بود.

همچنین در حالی که در سه روز ۱۱ دی ماه، ۱۲ دی ماه و ۱۳ دی ماه سال جاری به ترتیب شمار قربانیان این ویروس در کشور ۳۳، ۴۱ و ۲۵ نفر بوده است، در تاریخ های ۸ بهمن ماه، ۹ بهمن ماه و ۱۰ بهمن ماه این رقم به ترتیب ۲۳، ۲۴ و ۴۴ نفر اعلام شده است.

این یعنی اگرچه شمار قربانیان ویروس کرونا نسبت به ماه گذشته در شرایط کنونی که در پیک ششم قرار داریم هنوز روند افزایشی محسوسی نداشته است، اما از آنسو شمار مبتلایان به شدت افزایش یافته است و همین موضوع می توان زنگ خطری جدی برای همه ما تلقی شود.

به ویژه به این دلیل که می دانیم از لحظه ابتلا تا فوت یک فاصله زمانی حدوداً یک تا دو هفته ای وجود دارد و بر اساس همین موضوع احتمال اینکه به واسطه افزایش شمار مبتلایان در هفته های آتی شاهد چند برابر شدن شمار قربانیان باشیم، وجود دارد.

همه این نگرانی ها در حالی است که از آنسو مشاهده می شود جدا از روند افزایشی و قابل قبولی واکسیناسیون کرونا، بسیاری از تدابیر اتخاذی برای پیشگیری از شیوع ویروس نظیر ممانعت از انجام سفرهای تفریحی برداشته شده است و در واقع مسولان و متولیان امر بدون در نظر گرفتن نگرانی های موجود به نوعی به استقبال شرایط جدید می روند!

در همین رابطه و به تازگی مدیر اورژانس بیمارستان سینای تهران با اشاره به وضعیت کرونای اُمیکرون و روند تصاعدی مبتلایان آن، ضمن انتقاد از عدم تصمیم گیری به موقع برای برقراری محدودیت‌ها، به «ایسنا» گفت: تکلیف روشن است، نباید به دلیل واهمه از اتفاقات پشت پرده‌ تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها، تصمیم‌گیری سخت شود. اُمیکرون این قابلیت را دارد که به سرعت افزایش یابد و متاسفانه ابتلاها در نوع امیکرون گروهی است. با توجه به سرایت پذیری به شدت بالای امیکرون اگر حجم مراجعات بیمارستانی افزایش یابد، یکی از ترس‌های ما این است که کادر درمان هم مبتلا و زمین‌گیر شوند. رعایت دستورالعمل‌ها از این جهت است که کمترین میزان بیماری به فرد برسد تا شدت بالایی از بیماری را تجربه نکند.

خطر سه رقمی شدن مرگ‌های کرونایی تا آخر بهمن ماه

وی افزود: اگر تعداد افراد بستری در ICU در کل کشور کمتر از ۱۰۰۰ نفر باشد، خدمات از کیفیت بالاتری برخوردار است و مرگ و میر کاهش می‌یابد. هرچه این بخش‌ها شلوغ‌تر شود کیفیت خدمات هم کاهش می‌یابد و حتی ممکن است میزان مرگ و میر ظرف مدت کوتاهی نهایتا تا آخر بهمن‌ماه مجددا سه رقمی شود. از آنجایی که سرایت امیکرون به شدت بالا است، نباید تجربیات قبلی تکرار شود. بهتر بود زودتر از این واکسیناسیون کودکان هم آغاز شده بود تا اگر به همین میزان بر بازگشایی مدارس اصرار دارند حداقل ایمنی در کودکان افزایش می‌یافت.

کرمانپور با اشاره به تجربه دو سال گذشته از مدیریت کرونا، تاکید کرد: هیچ عاقلی نمی‌پذیرد که از این تجربه دو ساله استفاده نکنیم و مجددا اقدامات سال‌های ۹۸ و ۹۹ را تکرار کنیم. در مدت اخیر کمبود دارو و تجهیزات وجود نداشت زیرا تعداد مراجعه بیماران کاهش یافته بود. تجربه نشان می‌دهد اگر حواس‌مان نباشد دوباره اتفاقاتی می‌افتد که به نقطه اول بازگردیم. این حالت مانند بازی مار و پله است، به زحمت از نردبانِ کنترل شرایط بالا آمدیم ولی اگر دقت نکنیم با نیش مارِ کرونا باز به خانه اول برمی‌گردیم. باید به نحوی مدیریت کنیم که مردم عید امسال را خوشحال کنار یکدیگر باشند. اگر نقدی به دولت قبل وجود دارد حالا باید از تجربیات قبلی استفاده کنیم تا پای در بی‌راهه نگذاریم.

وضعیت متوسط رو به وخیم مراجعان فعلی به مراکز درمانی

مدیر اورژانس بیمارستان سینا تهران با اشاره به اینکه مبتلایان فعلی به کرونا در مراجعه به مراکز درمانی وضعیت متوسط روبه وخیم دارند، گفت: مراجعه سرپایی به بیمارستان ما خلوت‌تر است زیرا به نظر می‌رسد مردم تا حدی یاد گرفته‌اند که درمان ابتدایی کرونا چگونه است و با کمترین علائم، درمان خود را آغاز می‌کنند و به مطب پزشک یا درمانگاه‌ها مراجعه کرده و خود را قرنطینه می‌کنند. اگر در روزهای اولیه درمان سرپایی معمول را آغاز کنند، قاعدتا به وضعیت بدی برای بستری نمی‌رسند. کسانی که برای بستری به بیمارستان مراجعه می‌کنند یا درگیری ریه دارند و یا علائم حیاتی پایدار ندارند.

مستند به موارد ذکر شده و آمار و ارقامی که پیش روی ما قرار دارد و نیز اهمال و کم کاری مدیران اجرایی در وضع محدودیت های جدید به نظر می رسد در روزهای آینده دوباره شاهد اوج گیری ویروس کرونا به خصوص سویه اومیکرون باشیم و به همین دلیل شایسته است آن دسته از مردمی که برای سلامتی شان ارزش قائل هستند، با حساسیت و دقت بیشتری در روزهای آینده رفتار کنند و خود را وارد شرایط غیرایمنی که در جامعه به وجود آمده است، گرفتار نکنند.