آمریکا در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ترکیه بود

 آمریکا در سال ۲۰۲۱ بزرگ‌ترین سرمایه‌گذار خارجی در ترکیه بود۱۲-بهمن-۱۴۰۰

اداره سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه می‌گوید آمریکا با ۱.۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم، بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در این کشور در سال ۲۰۲۱ بوده است.

بر اساس این گزارش، سال ۲۰۲۱ تجارت دوجانبه ترکیه و آمریکا نیز به ۲۸ میلیارد دلار رسیده است و در مجموع تا پایان نیمه ابتدایی سال گذشته میلادی حدود ۲۰ هزار شرکت آمریکایی در ترکیه ثبت شده‌اند.

آرشیو آمارهای اداره سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه نشان می‌دهد از سال ۲۰۰۳ تا پایان ۲۰۲۰ حدود ۷۵ هزار شرکت خارجی در ترکیه فعال بوده‌اند که با سرمایه خود وارد کشور شده‌اند. طی این دوره ۲۲۵ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در این کشور جذب شده است.

یک چهارم این سرمایه‌ها در بخش تولید، ۳۳ درصد در بخش مالی، ۱۱ درصد در بخش انرژی و بقیه در بخش‌های خدمات، ساخت و ساز، ترابری و تجارت جذب شده‌اند.

گزارش اداره سرمایه‌گذاری خارجی ترکیه همچنین از رشد ۸۷ درصدی سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در ترکیه طی ۱۱ ماه ابتدایی ۲۰۲۱ خبر داده و نوشته است در این مدت ۱۰.۶ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی جذب شده است.

بعد از هلند، آمریکا بزرگترین سرمایه‌گذار خارجی در ترکیه بوده است. در مجموع حدود ۶۰ درصد از سرمایه‌گذاری‌های مستقیم خارجی در این کشور نیز توسط کشورهای اروپایی انجام شده و در رده‌های بعدی جمهوری آذربایجان و کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس قرار دارند.

با استفاده از گزارش‌های اداره سرمایه‌گذاری خارجی و مرکز آمار ترکیه. د.خ