همزمان با در راه بودن بحران انرژی اروپا، بایدن با امیر قطر دیدار می‌کند

 همزمان با در راه بودن بحران انرژی اروپا، بایدن با امیر قطر دیدار می‌کند۱۱-بهمن-۱۴۰۰

قبل از این سفر امیرقطر به آمریکاو دیداربابایدن سفیر قطر به تهران سفر کرد . ضمن گفت وگو برای انتقال گاز ازقطر به اروپا درصورت وقوع جنگ روسیه بااکرائین وتحریم روسیه وقطع صدور گازاز روسیه به اروپا از طرف دیگر سئوال است امیر قطر می تواند حامل پیام خاص ازسوی تهران برای بایدن محور مذاکرات وین و برجام باشد؟

همزمان با در راه بودن بحران انرژی اروپا، بایدن با امیر قطر دیدار می‌کند

همزمان با اینکه رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا قطر را بار دیگر به کمک به غرب ترغیب کند، وی امروز (دوشنبه) در کاخ سفید میزبان امیر قطر خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، اگر روسیه به اوکراین حمله کند، غرب با یک بحران انرژی مواجه خواهد شد و به همین خاطر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا در جریان دیدار با تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر وی را بار دیگر متقاعد کند که به کمک غرب بیاید.

قطر تابستان سال گذشته در کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی و همکاران افغان ارتش آمریکا از افغانستان نقش مهم و کلیدی ایفا کرد، میزبان بزرگ‌ترین پایگاه هوایی آمریکا در خاورمیانه است و برای سه دولت قبلی آمریکا که تلاش می‌کردند طولانی‌ترین جنگ کشورشان را پایان دهند، به عنوان یک میانجی و رابط با طالبان عمل کرد.

اکنون با توجه به اینکه حدود 100 هزار نیروی روس در نزدیکی مرز اوکراین مستقر شده‌اند، کارشناسان می‌گویند قطر که دومین صادرکننده بزرگ گاز طبیعی مایع (LNG) جهان است تمایل دارد مجددا به بایدن کمک کند اما اگر روسیه جریان انتقال انرژی به اروپا را مختل کند، احتمالا تنها قادر خواهد بود تا کمک‌های محدودی ارائه دهد.

"یاسر المالکی"، یک اقتصاددان انرژی در موسسه خاورمیانه در واشنگتن گفت: قطر این را فرصتی برای بهبود هر چه بیشتر روابطش با آمریکا پس از ماجرای افغانستان می‌بیند. اما انجام این کار بسیار دشوار خواهد بود چرا که موجودی مازادی وجود ندارد.

به گفته تحلیلگران انرژی، قطر در حال حاضر بالاترین ظرفیت گاز LNG خود را تولید می‌کند که بخش اعظم موجودی‌اش تحت قرارداد بسته شده متعلق به آسیاست. حتی اگر برخی از متحدان آمریکا در منطقه اقیانوس آرام از جمله هند، ژاپن و کره جنوبی تصمیم بگیرند که بخشی از سفارشات LNG خود را به اروپا بدهند، این اقدام تاثیر اندکی بر کاهش این ضربه خواهد داشت.   

کاخ سفید اعلام کرده، بایدن و امیر قطر همچنین از نشست امروز برای مذاکره درباره امنیت خاورمیانه و اوضاع افغانستان استفاده می‌کنند.

اما تلاش‌ها برای تعیین برنامه‌های احتمالی در صورتی که روسیه تامین گاز به اروپا را قطع کند، احتمالا مهم‌ترین موضوع در برنامه این نشست خواهد بود.

هرگونه حمله احتمالی روسیه به اوکراین بدون شک تحریم‌های اقتصادی را از جانب آمریکا و متحدان اروپایی‌اش به همراه خواهد داشت. این امر منجر به کمبود نفت و گاز در سراسر جهان و احتمالا افزایش قیمت انرژی می‌شود که می‌تواند صدمه جدی به اقتصاد جهانی وارد کند.

تامین‌کنندگان در استرالیا، یزرگ‌ترین تامین‌کننده گاز LNG در جهان و همچنین ایتالیا، هلند، نروژ و آمریکا جز, دیگر گزینه‌ها هستند که در صورت نیاز مقامات دولت آمریکا از آنها کمک خواهند خواست.