آمریکا: روسیه اگر قصد حمله نداشت، نیروهایش را بسیج نمی‌کرد

 تنش بر سر اوکراین؛

آمریکا: روسیه اگر قصد حمله نداشت، نیروهایش را بسیج نمی‌کرد۱۱-بهمن-۱۴۰۰

آمریکا: روسیه اگر قصد حمله نداشت، نیروهایش را بسیج نمی‌کرد

نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد مدعی شد که اگر روسیه قصد حمله به اوکراین را نداشت، این تعداد از نیروهایش را در مرز با این کشور مستقر نمی‌کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از وبسایت روزنامه هیل، لیندا توماس گرینفیلد، نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد گفت: ما از قبل با دستور کار روسیه آشنایی داریم. آن‌ها از تحریف اطلاعات استفاده می‌کنند. به اوکراین می‌گویند که نیازی نیست نگران حمله باشد، اما می‌دانیم که این حمله، محتمل است.

توماس گرینفیلد گفت: شما ۱۰۰ هزار نیرو را بسیج نمی‌کنید، مگر آنکه قصد استفاده از آن‌ها را داشته باشید.

این اظهارات در میان نگرانی‌ها از حمله احتمالی روسیه به اوکراین مطرح می‌شود. قرار است امروز (دوشنبه) شورای امنیت سازمان ملل جلسه‌ای در مورد تنش در مرز اوکراین و روسیه برگزار کند.

توماس گرینفیلد گفت: ما وارد جلسه شده و آماده شنیدن آن‌ها هستیم، اما اجازه نخواهیم داد پروپاگاندای آن‌ها ما را گمراه کند. همچنین آمادگی پاسخ به هرگونه اطلاعات غلط آن‌ها در این جلسه را خواهیم داشت.

او گفت: ما تصریح کردیم که آمادگی پرداختن به نگرانی‌های خود، روسیه و اوکراین را در گفت‌وگوی دیپلماتیک داریم. اما این اتفاق در صحنه نبرد نخواهد افتاد.

همچنین به گزارش آکسیوس، روسیه که در کنار آمریکا، یکی از پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد است، این نشست را مورد انتقاد صریح خود قرار داد. گرچه کرملین حق وتو کردن تصمیمات شورای امنیت را دارد، اما برای جلوگیری از تشکیل جلسه به ۹ رای نیاز دارد.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده دائم روسیه در سازمان ملل در توییتر نوشت: مورد دیگری را به یاد ندارم که در آن یک عضو شورای امنیت پیشنهاد بررسی اتهامات و فرضیات بی اساس خود را به عنوان تهدید نظم بین‌الملل توسط کشور دیگری ارائه کند. امیدوارم که دیگر اعضای شورای امنیت از این شیرین‌کاری روابط عمومی که مایه ننگ شورای امنیت سازمان ملل است، حمایت نکنند.

گرینفیلد همچنین گفت: روسیه هنوز فرصت یافتن راهی دیپلماتیک برای حل و فصل این مسئله را دارد. نشست شورای امنیت فرصت دیگری برای روسیه است تا راهی دیپلماتیک برای حل و فصل این مسئله بیابد.

وی افزود، مقامات اوکراین نیز خواستار تشکیل این جلسه شده‌اند، که انتظار می‌رود در جلسه‌ای علنی بررسی شود.

روسیه پیش‌تر از آمریکا و ناتو خواسته بود تا جلوی عضویت اوکراین در ناتو را گرفته و خواستار تعهد ناتو برای عدم گسترش حوزه فعالیت نظامی‌اش در شرق شده بود.

او همچنین گفت: ما به اوکراین در تقویت قوای دفاعی‌اش در صورت حمله (روسیه) کمک کرده‌ایم و از سال ۲۰۱۴ نزدیک به پنج میلیارد دلار کمک مالی کرده‌ایم که ۲۰۰ میلیون دلار آن در هفته گذشته انجام شد.

نماینده آمریکا همچنین درباره واکنش کشورش نسبت به آزمایش‌های موشکی کره شمالی گفت: تحریک‌کننده است و چیزی است که ما در شورای امنیت آن را به شدت محکوم کرده‌ایم.

او گفت، آمریکا در هفته‌های اخیر تحریم‌هایی یکجانبه علیه کره شمالی وضع کرده و خواستار تحریم این کشور در شورای امنیت شده است. گرینفیلد گفت: ما با شرکای خود از جمله کره جنوبی و ژاپن که مورد تهدید این خطر هستند تعامل خواهیم داشت تا گزینه‌های دیگری برای پاسخ مناسب بیابیم.

گرینفیلد در پاسخ به این سوال که آیا زمان آن نرسیده است که جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا شخصا با همتای خود از کره شمالی گفت‌وگو کند، گفت: ما از ابتدا پیشنهاد آن را داده‌ایم، اما کره شمالی آن را نپذیرفته است. با این حال ما آماده همکاری دیپلماتیک بدون هیچ پیش شرطی هستیم و هدفمان پایان بخشیدن به اقدامات تهدیدآمیز کره شمالی علیه همسایگانش است.