خوراكي‌ها از خواص سيب زميني چقدر مي‌دانيد؟


خوراكي‌ها  از خواص سيب زميني چقدر مي‌دانيد؟
گزارش و خبر خوب برای دوستداران سیب زمینی  
سيب زميني يك گياه يك ساله است كه ما از غده‌هاي موجود در ريشه آن استفاده مي‌كنيم. زادگاه اوليه آن در آمريكاي جنوبي بوده و اولين بار توسط ميرزا ملكُم خان به ايران آورده شده است، براي همين در ابتدا به آن"آلو ملكُم"مي‌گفتند و اكنون هم در بعضي شهرهاي ايران سيب زميني را بنام آلو مي‌شناسند. سيب زميني غني از بتاكاروتن (پيش ساز ويتامين A) است كه وقتي پخته مي‌شود به آساني جذب مي‌شود. ساقه و برگ‌هاي سيب زميني حاوي سمي بنام سولانين است، بنابراين نبايد آن را مصرف كرد، ولي جوشانده رقيق شده همين برگ‌ها را به عنوان ماده خواب آور و آرامش دهنده اعصاب استفاده مي‌كنند. مهم‌ترين ماده اصلي موجود در سيب زميني نشاسته است كه معمولاً 9 تا 25 درصد آن را تشكيل مي‌دهد، از اين رو براي تامين انرژي ماده مفيدي است كه نسبت به غلات كمتر تحت تاثير آفات قرار مي‌گيرد و پرورش آن آسان‌تر است. امروزه روسيه و آلمان بزرگ‌ترين توليد كنندگان سيب زميني هستند. سيب زميني تقويت‌كننده قلب، محكم‌كننده لثه، مسكن درد و زخم معده است. 
سيب زميني در بين سبزيجات حاوي ويتامين C بالايي است و هر 100 گرم سيب زميني 20 تا 25 ميلي گرم ويتامين C دارد و براي تامين ويتامين C مورد نياز براي جلوگيري از خونريزي لثه مفيد است، ولي نكته بسيار مهم اين است كه در اثر ماندن در انبار و پخت نامناسب مقدار زيادي از ويتامين C آن به هدر مي‌رود. براي اينكه سيب زميني ويتامين C كمتري را از دست بدهد، سعي كنيد آن را در مقدارهاي كم خريداري و نگهداري كنيد و آن را با پوست بپزيد. براي پخت، اول آب را در ظرف جوش بياوريد. بعد سيب زميني‌ها را در آن بياندازيد و پس از پخت آنها را از آب خارج كنيد و نگذاريد در آب گرم بمانند. سيب زميني علاوه بر ويتامينC حاوي مواد مفيد ديگري مثل پتاسيم، فسفر، آهن و منيزيم است. 
سيب زميني پخته شده يا كباب شده با پوست، بيشترين مقدار ويتامين‌ها را داراست. سيب زميني حاوي مقدار زيادي ويتامين B6 است. يك فنجان سيب زميني پخته 21 درصد B6 مورد نياز روزانه شما را تامين مي‌كند. مي‌دانيد كه بسياري از آنزيم‌هاي بدن خصوصاً آنهايي كه در تبديلات پروتئيني درگير هستند به B6 محتاج هستند، در نتيجه براي توليد سلول‌هاي جديد احتياج به B6 داريم. B6 براي ورزشكاران بسيار حياتي است و به آمادگي و بازسازي بدنشان كمك مي‌كند. پس بهتر است حتماً در رژيمشان از آن استفاده كنند. B6 در جلوگيري از سرطان نيز مفيد است. پس بهتر است بزرگسالان و افراد مسن حداقل هفته‌اي يك بار سيب زميني را جايگزين ديگر مواد نشاسته‌اي كنند.
پخت آن بصورت تنوري و كباب شده موجب حفظ خاصيت سيب زميني مي‌شود، ولي تهيه آن بصورت سرخ كرده و چيپس كه در كشور ما معمول است بدترين نوع پخت اين ماده غذايي مفيد است. خوردن اين شكل سيب زميني براي اطفال مضر است و براي بزرگسالان نيز به دليل روغن زياد مشكل زاست، مگر با توري روغن آن كاملاً جدا شود. بهترين روش نگهداري سيب زميني در منزل:
آن را در حجم كم در جعبه‌هاي چوبي كه از كف انبار يا محل نگهداري 40 سانتيمتر فاصله داشته باشد قرار دهيد. دماي محل نگهداري بهتر است 4 درجه بالاي صفر و نيز تاريك باشد كه از جوانه زدن آن جلوگيري شود. 
ساير خواص سيب زميني: 
1) برگ و ميوه سيب زميني به علت داشتن سولانين مخدر و آرام بخش است ولي به علت سمي بودن نبايد مورد مصرف داخلي قرار گيرد و بايد فقط به عنوان ضماد و استعمال خارجي استفاده شود. 
2) سيب زميني به علت داشتن ويتامين C زياد براي مقابله با بيماري اسكوربيت بكار مي‌رود
.3) براي تسكين سوختگي‌ها، سيب زميني خام را رنده كرده وبه عنوان ضماد روي قسمت سوختگي بگذاريد و هر چند دقيقه آنرا عوض كنيد و ضماد تازه روي آن قرار دهيد. 
4) سيب زميني داراي آنزيم مهار كننده مي‌باشد بنابراين ضد سرطان وضد ويروس است مخصوصا سيب زميني در اين مورد از شير يا سويا قوي‌تر است. 
5) پوست سيب زميني ماننده پوست ميوه‌ها وسبزيجات داراي ماده آنتي اكسيدان است بنابراين از پير شدن سلولها و نيز از بوجود آمدن سلولهاي سرطاني جلوگيري مي‌كند. 
6) سيب زميني بهترين دارو براي آنهايي است كه بدنشان اسيدي است و اينگونه اشخاص بايد سيب زميني را با پوست و با بخار پخته بخورند زيرا سيب زميني آب پز وسرخ شده برعكس سيب زميني با بخار پخته شده توليد اسيد در بدن مي‌كند. 
7) سيب زميني داروي خوبي براي از بين بردن تورم است. براي اين منظور سيب زميني را طبقه طبقه كرده و در سوپ بياندازيد و بگذاريد تقريبا نيم پز شده و سپس آنرابخوريد. 
8) سيب زميني بعلت دارا بودن پتاسيم زياد، تميز كننده كبد نيز مي‌باشد. 
9) سيب زميني بدن را جوان مي‌كند. 
10) سيب زميني داروي بيماريهاي قلب نيز مي‌باشد. 
11) سيب زميني قرمز درمان كننده بواسير خوني و دردناك مي‌باشد. 
12) سيب زميني ادرار را زياد مي‌كند، در نتيجه براي كليه و مثانه مفيد است. 
13) سيب زميني حاوي آنزيم‌هايي است كه براي التيام زخم‌هاي معده بسيار مفيد است و براي تسكين مواضع متورم خارجي، پخته آن را گرم بر روي محل آسيب ديده مي‌گذارند كه موجب التيام خواهد شد. 
14) ضماد خام آن را روي محل سوختگي و پلك ورم كرده مي‌گذارند (البته بايد كاملاً استريل باشد) و بسيار تسكين دهنده است