هنگام گرفتگي گردن چه كار كنيم.

هنگام گرفتگي گردن چه كار كنيم. 3 بهمن - 92
يك عصب‌شناس با اشاره به دلايل گرفتگي گردن بر اثر استرس، نشستن نادرست و ضربه‌هاي واردشده، خوددرماني به ويژه مصرف مسكن‌ها و استفاده از يخ را نادرست برشمرد. "حسن عشايري" اظهار داشت: گرفتگي و اسپاسم گردن به 3 دليل رخ مي‌دهد. اول بر اثر استرس، دوم نشستن‌ها و استفاده نادرست از سيستم عصبي و عضلاني و سوم تروماها و ضربه‌هايي كه به گردن وارد مي‌شود. وي افزود: تحقيقات نشان مي‌دهد كه حدود 60 درصد از آرتروزهاي گردن بر اثر استرس است. اين عصب‌شناس ادامه داد: تعداد اعصاب موجود در ناحيه گردن و شانه‌ها بيشتر از ديگر قسمت‌هاي بدن است و از آن جايي كه عصب، ماهيچه و استخوان يك سيستم را تشكيل مي‌دهند، فشار بر هر كدام مي‌تواند كل مجموعه را تحت تأثير قرار دهد. وي تصريح كرد: اين موضوع حتي در حيوانات نيز ديده مي‌شود. شاخ و شانه كشيدن آنها براي حفظ بقا موجب بالا انداختن شانه‌ها و در هم كشيدن ابروها مي‌شود كه به لحاظ فيزيكي عضلات را منقبض مي‌كند.
اين عصب‌شناس گفت: انحناي استخواني در برخي افراد نيز مي‌تواند ناشي از نشستن‌هاي نادرست باشد.
وي افزود: تحقيقات نشان داده مقدار فشاري كه پشه موقع سوراخ كردن پوست انسان وارد مي‌كند به اندازه فشاري است كه يك فولكس بر سكه‌اي ده‌شاهي وارد مي‌كند. بنابراين گاهي فشاري كه بر گردن وارد مي‌شود مي‌تواند موجب دردهاي گردن شود.
وي ادامه داد: برداشتن يك قابلمه يك كيلويي از روي اجاق نيز مي‌تواند با دردهاي گردن در بانوان همراه باشد.
عشايري تصريح كرد: براي مراقبت از گردن بايد موقع مطالعه به زاويه سر توجه كنيم. پايين بودن بيش از حد موجب فشار بر مهره‌هاي گردن مي‌شود. وي افزود
: مغز انسان حدود يك كيلو و 500 گرم وزن دارد و همين مسئله موجب فشار بر مهره‌هاي گردن مي‌شود. در صورتي كه نشستن ما موقع مطالعه مشكل داشته باشد اين فشار بيشتر نيز مي‌شود. تروماها و ضربه‌هاي ديگر نيز عامل دردهاي گردن است. وي افزود: كوبيدن محكم پاي سربازان بر زمين موجب مي‌شود تا ارتعاشات از پا تا گردن ادامه پيدا كند و موجب دردهاي گردن شود. عشايري گفت: برخي از مردم در زمستان به حمام مي‌روند و بعد در اتومبيل خود مي‌نشينند و شيشه ماشين را پايين مي‌آورند اين موجب مي‌شود تا ماهيچه موضعي گردن گارد بگيرد. وي افزود: استفاده از شال گردن براي حفاظت از گردن در برابر سرما است. بنابراين در زمستان بايد از شال گردن استفاده كنيم. وي ادامه داد: متأسفانه در اكثر موارد، مردم بدون تجويز پزشك و با خود درماني به سراغ داروهاي مسكن مانند ژلوفن و كدئين‌ها مي‌روند. در حالي كه گرماي موضعي، درمان بهتري نسبت به مسكن‌ها است. وي افزود: در صورتي كه با اين روش درد گردن خوب نشود بايد با تجويز پزشك از گردنبند استفاده كرد. 
اين متخصص بهداشت روان گفت: فيزيوتراپي نيز درمان ديگري براي برخي انواع گردن درد است. 
عشايري تصريح كرد: متأسفانه مراجعه به پزشك آخرين مرحله براي درمان است. مردم عادت دارند اول خودشان اقدامات درماني را انجام دهند و اگر به نتيجه نرسيدند به پزشك مراجعه كنند. وي خاطرنشان كرد: استفاده از يخ كه در قديم مرسوم بوده اصلاً توصيه نمي‌شود و به جاي آن مي‌توان از گرماي موضعي استفاده كرد. چرا كه گرما كار كورتون را انجام مي‌دهد و موجب استراحت تاندون‌ها و باز شدن رگ‌هاي گردن مي‌شود.