گزیده ها قسمت دوم .

گزیده ها قسمت دوم . 14 اسفند -94
با وجود اینکه افراد ورزشی زیادی برای حضور در مجلس شورای اسلامی کاندیدا شده بودند اما هیچ یک از آن‌ها موفق به جلب نظر مردم نشدند و رای نیاوردند.
 
به گزارش ایسنا، انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی 7 اسفند برگزار و نمایندگان چهار سال آینده مجلس مشخص شدند.
 
بعد از حضور ورزشی‌ها در شورای شهر این‌بار نوبت به مجلس بود تا پای ورزشی ها به آن بازشود و به همین دلیل در این دوره هم به مانند گذشته از خانواده ورزش افرادی برای حضور در بهارستان ثبت نام کردند اما در نهایت هیچ یک از داوطلبان ورزشی موفق به گرفتن کرسی در مجلس نشدند.
 
از میان ورزشی‌هایی که در اندیشه گرفتن پست سیاسی بودند برخی قبل از آغاز انتخابات انصراف دادند و برخی هم رد صلاحیت شدند. عده‌ای هم در انتخابات شرکت کردند اما موفق به جلب نظر مردم نشدند تا صندلی خانه ملت نصیب ورزشی‌ها نشود.
 
در واقع می‌توان گفت ورزشی‌ها در انتخابات شکست خوردند و برنامه‌هایشان مورد توجه مردم قرار نگرفت. با توجه به شرایط مدیریت و برنامه‌ریزی ورزشی‌ها قابل پیش‌بینی بود که آنها نتوانند برنامه سیاسی و توسعه‌ای قابل قبولی را برای شهر خود ارائه بدهند.
 
به نظر می‌رسد سیاست برای ورزشی ها بیش از پیش جذاب شده و علاوه بر جذابیت، برای برخی تبدیل به هدف شده است؛ هدفی که برای رسیدن به آن باید از ورزش گذر کنند.
 
در تمامی کشورهای دنیا ورزشکاران مشهوری هستند که وارد سیاست شده‌اند اما این موضوع در ایران گسترده شده تا جایی که افراد سمت و وظایف ورزشی خود را به راحتی رها می‌کنند و راه سیاست را پیش می‌گیرند.
 
برخی روسای فدراسیونها از جمله دوومیدانی برای حضور در مجلس از مدت ها پیش از فدراسیون خود استعفا دادند تا برای انتخابات آماده شوند؛ استعفایی که هیچ جریمه‌ای برای آن‌ها به همراه ندارد. رییس فدراسیون زمانی که برای این سمت انتخاب می‌شود تمام وظایف چهارسال آن فدراسیون را قبول می کند اما شاهد آن بودیم که به راحتی برای رسیدن به هدف خود از ریاست فدراسیون و یا مدیریت باشگاه ها استعفا می‌دهند تا شاید به سیاست برسند.
 
در واقع شاید این افراد با حضور در فدراسیون یا باشگاه به دنبال ایجاد رزومه کاری یا شهرت هستند تا از اینطریق بتوانند راهی به خانه ملت و البته سیاست باز کنند.
 
استفاده از ورزش برای ورود به سیاست ظاهرا در حال تبدیل شدن به یک رویه است و احتمالا هیچ گونه منع قانونی هم ندارد! به نظر می‌رسد وزارت ورزش نمی‌تواند در این موضوع دخالتی کند و افراد به راحتی سمتی را به دست می‌آورند و از آن استفاده ابزاری می کنند. این افراد به راحتی و بدون اینکه درباره علت استعفایشان جوابگوی وزارت و مسئولان باشند کار خود را انجام می‌دهند.
 
در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی ورزشی‌ها ناکام بودند و به نظر می‌رسد مردم نیز متوجه شده‌اند که ورزشی‌ها در برنامه ریزی‌های کلان دچار مشکل هستند. مردم کاملا در جریان حواشی فدراسیون‌ها و ورزش هستند. حواشی که هر روز حول یک فدراسیون می‌چرخد و هیچ گاه از ورزش خارج نمی‌شود. بنابراین باید خود خانواده ورزش هم بداند که بهتر است ابتدا در حیطه کاری خود به موفقیت برسد و بعد از انجام وظایف‌شان، پای به عرصه‌های دیگر بگذارند.
 
در ادامه اسامی برخی قهرمانان و مسئولان ورزشی که قصد حضور در مجلس را داشتند اما یا انصراف دادند، یا تائید صلاحیت نشدند و یا رای نیاوردند، آمده است:
 
بهنام محمودی (ملی‌پوش سابق والیبال)
 
آرش میراسماعیلی (ملی‌پوشان سابق جودو)
 
محمد رویانیان (مدیرعامل اسبق پرسپولیس)
 
مجید خدایی (ملی‌پوش سابق کشتی)
 
فاطمه هاشمی(رئیس فدراسیون ورزش پیوند اعضا)
 
سید مهدی هاشمی (رییس فدراسیون تیراندازی)
 
غلامرضا جعفری (رییس فدراسیون ورزش‌ روستایی و بازیهای بومی محلی)
 
حمید سیفی (ملی‌پوش سابق کشتی)
 
افشین داوری (رییس سابق فدراسیون دوومیدانی)
 
عزیز محمدی (رییس سابق سازمان لیگ فوتبال)
 
مهرزاد خلیلیان (مدیر عامل سابق سپاهان)
 
صادق درودگر (مدیرعامل سابق ملوان بندرانزلی)
 
جواد خیابانی (گزارشگر فوتبال)
 
هادی حسینی (مدیر کل سابق تربیت بدنی مازندران)
 
مقداد نجف‌نژاد (مدیر عامل سابق استقلال)
روسیه ابراز امیدواری کرده است که پس از افزایش تحریمهای ضد پیونگ یانگِ سازمان ملل، کره شمالی با اتخاذ تصمیم درست به میز مذاکرات بازگردد.
به گزارش پرس تی وی، شورای امنیتِ سازمان ملل متحد در نشست روز چهارشنبه (12 اسفند) خود به اتفاق آرا قطعنامۀ پیشنهادی امریکا و چین علیه کره شمالی را تصویب کرد که به موجب آن، تحریم‌های جدیدی تمامی کالاهای وارداتی و صادراتی این کشور را در بر می‌گیرد.
امریکا و چین پس از هفت هفته مذاکرۀ فشرده این بستۀ تحریمی را ارائه دادند و مسکو نیز از آن پشتیبانی کرد.
این قطعنامه در واکنش به آزمایش هسته‌ای کره شمالی در 16 دی و پرتاب موشک بالستیک در 18 بهمن، تصویب شد، اما ساعاتی پس از تصویب آن، پیونگ یانگ برای قدرت‌نمایی چند موشک به دریا شلیک کرد.
کره شمالی از سال 2006 به دلیل انجام 4 آزمایش هسته‌ای و پرتاب چندین موشک از سوی سازمان ملل متحد تحریم شده بود.
روسیه همچنین با تکرار هشدارهای قبلی به واشنگتن اعلام کرد در صورت استقرار یک سامانۀ دفاع موشکی در کرۀ شمالی تنش در این منطقۀ ناآرام تشدید می‌شود.
در میان موج جدید تنش در شبه‌جزیرۀ کره، واشنگتن و سئول بر سر استقرار یک سامانۀ پیشرفتۀ موشکی به نام «تاد» در کرۀ جنوبی توافق و اعلام کردند مذاکرات مربوط به این موضوع در اولین زمان ممکن، آغاز خواهد شد.
تاد یک سامانۀ موشکی ضد بالستیک است که با انرژی جنبشی خود، موشک دشمن را نابود می‌کند. برد رادار این سامانه یکهزار کیلومتر و برد عملیاتی آن 200 کیلومتر است.
به موجب تحریم‌های جدید سازمان ملل متحد علیه کره شمالی تمامی کالاهایی که به این کشور وارد یا از آن خارج می‌شوند، باید مورد بررسی قرار بگیرند، همچنین16 نمایندۀ تجاری کره شمالی و 12 نهاد این کشور در فهرست تحریم‌های سازمان ملل قرار گرفتند.
براساس قطعنامۀ شورای امنیت صادرات زغال سنگ، آهن و سنگ آهن، طلا، تیتانیوم و مواد معدنی کمیاب از کره شمالی ممنوع و تأمین سوخت حمل‌ونقل هوایی از جمله سوخت موشکِ این کشور نیز غیرقانونی است.کره شمالی امریکا را به توطئه برای براندازی دولت پیونگ یانگ متهم می کند. این کشور تاکید دارد تا زمانی که واشنگتن از سیاست خصمانۀ خود در قبال کره شمالی دست نکشد، برنامۀ هسته‌ای بازدارندۀ خود را رها نمی‌کند.
در اطلاعیه‌ای از سوی آستان قدس رضوی، دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان و شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان، جزییات مراسم تشییع پیکر مطهر آیت الله واعظ طبسی اعلام شد.به گزارش ایسنا، متن این اطلاعیه به این شرح است:
«بسم الله الرحمن الرحیم
انا لله و انا الیه راجعون
إذا مات العالم ثلم فی الإسلام ثلمة لا یسدّها شی‏ء إلی یوم القیامة.
روح بلند فقیه مبارز، مجاهد نستوه، تولیت عظمای آستان قدس رضوی و نماینده ولی فقیه در خراسان، حضرت آیت الله عباس واعظ طبسی رحمت الله علیه، به ملکوت اعلی پیوست.
بزرگ خدمت‌گزار آستان نورانی امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا علیه آلاف التحیة و الثناء، یار دیرین امام راحل عظیم الشأن قدس سره و یاور مقام معظم رهبری دامت برکاته و «چهره درخشان مدیریت و انقلاب اسلامی»، که عمر شریف خود را صرف به ثمر رسیدن انقلاب و تثبیت نظام جمهوری اسلامی، ترویج معارف قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام، خدمت به زائران و توسعه و عمران بارگاه منور رضوی نمود، اینک در بین ما نیست.
این مجاهد بصیر که از پیش از پیروزی انقلاب بر اثر شکنجه‌های رژیم سفاک پهلوی، جسمی رنجور را تحمل می‌کرد، در طول دوران مختلف، بی‌اعتنا به تعریف‌ها و گاه طعنه‌های غیرمنصفانه، استوار و مستحکم بر صراط مستقیم امام و انقلاب و در کنار رهبر فرزانه انقلاب اسلامی ایستاد و بهترین سرمایه زندگی خود را نوکری حضرت رضا (علیه السلام) می‌دانست.
این ضایعه مؤلمه را به محضر حضرت ولی عصر ارواحنا فداه، مقام معظم رهبری دامت برکاته، مراجع عظام و حوزه‌های علمیه، خادمان بارگاه منور رضوی و عموم ملت شریف ایران و به‌ویژه بیت شریف آن مرحوم تسلیت عرض کرده و از پیشگاه خداوند متعال برای آن فقید سعید علو درجات و برای وابستگان و ارادتمندان صبر جمیل و اجر جزیل مسألت می‌کنیم.
مراسم تشییع آن فقید سعید روز شنبه 15 اسفندماه 1394 ساعت 9 صبح از حسینیه امام رضا علیه السلام واقع در خیابان شهید هاشمی‌نژاد، کوچه ناظر، به سمت حرم مطهر رضوی برگزار خواهد شد.
از مردم انقلابی مشهد مقدس به‌ویژه علمای اعلام، اساتید محترم حوزه و دانشگاه، طلاب و دانشجویان عزیز، خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران و عموم زائران و مجاوران بارگاه منور رضوی دعوت می‌شود به منظور پاسداشت مقام علم و جهاد در این مراسم معنوی حضور به‌هم‌ رسانند.
آستان قدس رضوی
دفتر نمایندگی ولی فقیه در خراسان
شورای برنامه‌ریزی مدیریت حوزه علمیه خراسان»
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه با توجه به شرایط کشور پای برجام ایستادم، گفت: دوری از تهدیدات برجام، همدلی دولت و مجلس را همراه با عقلانیت می طلبد.
به گزارش مهر، کاظم جلالی شامگاه پنج شنبه در نخستین دیدار خود پس از انتخابات هفتم اسفند با مردم شهرستان شاهرود به میزبانی حسینیه مدرسه قلعه شاهرود، ضمن بیان اینکه از همان روز نخست گفته بودم که نمی خواهم از شاهرود و میامی نامزد انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی شوم، ابراز داشت: اگر امروز منتخب مردم تهران لقب دارم، می بایست بگویم که هنوز با شاهرود و میامی خداحافظی نکرده و تا نیمه خرداد ماه رسما نماینده مردم این شهرستان ها هستم اما به دلیل برخی مسائل نتوانستم از این شهرستان ها نامزد شوم.
برای نماینده جدید آرزوی موفقیت دارم
نماینده شاهرود و میامی در دور نهم خانه ملت ضمن آرزوی موفقیت برای نماینده جدید این شهرستان ها، گفت: آمادگی دارم تا هر یاری که می توانم برای اعتلای شاهرود، میامی و توابع انجام دهم اما علت ثبت نام نکردن از این حوزه انتخابیه برای انتخابات را اعلام خواهم کرد.
جلالی ضمن اشاره به نامه ها، سفرها، ملاقات و درخواست های مکرر برای تغییر حوزه انتخابیه از تهران به شاهرود و میامی، ابراز داشت: با وجود محبت عده بسیاری از مردم که درخواست آمدن به صحنه را داشتند، حاضر به ثبت نام نشدم.
وی با بیان اینکه رقابت انتخاباتی پر شور و با حضور مردم بصیر ایران اسلامی در سطح کشور رقم خورد، گفت: رقابت انتخاباتی این نیست که بخواهیم برای پیروزی به هر راهی متوصل شویم. برخی دین را دستاویز بازی های خود قرار دادن که اینان می بایست در قبال آنانی که در راه دین و اسلام خون، دست، پا و جان دادند، پاسخگو باشند. ما معتقدیم کسی که توسط شورای نگهبان قانون اساسی تائید صلاحیت شده فرزند انقلاب است.
وحدت در جامعه باعث ناامیدی دشمنان می‌شود
نماینده مردم شهرستانهای شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی ضمن تاکید بر اینکه باید از کسانی که صادقانه برای اعتلای این منطقه می کوشند تشکر کرد، افزود: بسیاری از نامزدهای انتخاباتی که حتی در این انتخابات ناکام ماندند، امروز در کنار هم هستند و یکصدا اعتلای کشور و شهر و دیارمان را می خواهند که صمیمانه دست اینان را می فشاریم.
جلالی اختلافات را به نفع هیچ شهر، گروه یا عقیده ای ندانست و ابراز داشت: امیدواریم همه اختلافات را کنار گذاریم و با هم دست در دست یکدیگر برای پیشرفت و آبادانی تلاش کنیم.
وی با یادآوری اینکه تمامی دستورات اسلامی به وحدت و همدلی امت اسلامی سفارش کرده است، تصریح کرد: وحدت در جامعه باعث ناامیدی دشمنان می‌شود.
پای برجام ایستادم

نماینده شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی همچنین با بیان اینکه پای برجام ایستادم، گفت: ما امروز در کشور دورانی به نام پسابرجام را شاهد هستیم و این یک فرصت است.
جلالی درباره دلایل حمایتش از برجام، توضیح داد: پای برجام ایستادم چرا که پرونده ایران باید از شورای امنیت خارج می شد چرا که ناحق در شورای امنیت حضور داشتیم لذا ما با توان دیپلماسی مان، حمایت رهبری، جدیت دولت و ایستادگی ملت و با توانی که دکتر ظریف و تیمشان داشتند به خوبی توانستیم این کار بزرگ را انجام دهیم.
وی افزود: باید عاقلانه نگاه کنیم امروز در کشور هفت میلیون نفر بیکار داریم که عمده آنها تحصیل کرده هستند، بسیاری از کارخانه هایمان نیمه تعطیل یا تعطیل است و وضعیت طلاق در کشور بیداد می کند چرا که در شهرستان ها از هر پنج ازدواج یکی به طلاق و در تهران از هر سه ازدواج یکی به طلاق می انجامد که دلیل عمده آن مسائل اقتصادی و بیکاری است. پسابرجام برای بهبود شرایط از این منظر یک فرصت است.
پسابرجام دو تهدید را نیز در خود می بیند
رئیس مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره شرایط پسابرجام دو تهدید را نیز ذکر کرد و گفت: نخستین تهدید این است که طرف خارجی بیاید و با لبخند ژکوند هرکار می خواهد بکند و برود و تهدید دوم آنجا است که ایران به بازار صرف محصولات غربی بدل شود که در هر دو صورت این مهم اشتباه تلقی می شود.
جلالی درباره راهکار برون رفت از چالش های برجام، توضیح داد: بهترین کار برای دوری از تهدیدات برجام آن است که کاری کنیم، سرمایه با انتقال تکنولوژی وارد کشور شود که این امر همدلی دولت و مجلس را با عقلانیت می طلبد تا بتوانیم این زیرساخت ها را از طریق تصویب قانون ها اقتصادی مانند سرمایه گذاری و اجرای آن توسط دولت در دستور کار قرار دهیم.
وی درباره ورود به لیست اصلاح طلبان نیز توضیح داد: برخی این سوال را مطرح کردند که چرا در این لیست قرار گرفتم و چرا در آن لیست شرکت نکردم باید این را بگویم که من همان کاظم جلالی شانزده سال پیش هستم با همان مواضعی که دارم و داشتم، من دنباله روی راه امام بزرگوارم ولات فقیه را رکن بزرگ این کشور می دانم و پیروی از ولایت و رهبری را واجب می دانم لذا شهدا را بزرگترین مردانی می دانم که برای راه اعتلای اسلامی و ایران جان دادند.
حضور مردم در صحنه مثال زدنی بود
معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرود نیز در این مراسم ضمن قدردانی از حضور پرشور مردم در انتخابات هفتم اسفندماه، گفت: مردم همیشه در صحنه شهرستان های شاهرود و میامی، با حضور ۷۸ درصدی خود پای صندوق های رأی که بی سابقه بود، مثل همیشه برگ زرین دیگری در کارنامه این استان ثبت کردند. مردم فهیم جمهوری اسلامی ایران نیز ثابت کردند وفادار به رهبر معظم انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی هستند و هر زمان که لازم باشد، برای حفظ نظام، حماسه خلق می کنند.
سیدمحمدرضا هاشمی در ادامه بیان داشت: همانطور که مقام معظم رهبری در سفر خود به این خطه بیان داشتند، شاهرود، شهر معلمان اخلاق است. به حمدالله امسال نیز شاهد بودیم کاندیداهای محترم و هوادارانشان، نهایت تلاش خود را برای رعایت اخلاق انتخاباتی انجام دادند و انتخاباتی با کمترین حاشیه را در شهرستان های شاهرود و میامی برگزار کردیم.
وی در خصوص توانایی ها و خدماتی نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی، افزود: در مدتی که بنده در سمت فرماندار شاهرود بودم، کاظم جلالی زمینه حضور ۱۱ وزیر در شهرستان شاهرود را فراهم کردند همچنین ملاقات بنده با ۱۲ وزیر و سه معاون رئیس جمهور نیز، نشانی از مقبولیت و توانایی سیاسی وی در دولت محسوب می شود.
دشمنان از حضور مردم سرشکسته شدند
عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شاهرود نیز که در این مراسم حضور داشت ضمن قدردانی از حضور مردم در صحنه گفت: شرمساری و سرشکستگی دشمنان قسم خورده ملت ایران را با چشم زمانی دیدیم که مردم در هفتم اسفند، برگ افتخار دیگری را برای نظام مقدس جمهوری اسلامی به ثبت رساندند.
علی اکبر رجبی درباره اهمیت حضور مردم در برهه های مختلف زمانی و بزنگاه های تاریخ معاصر ایران اسلامی، توضیح داد: اگر در سخنرانی های مقام معظم رهبری دقت کنیم، ایشان بارها کلمه مردم را با اشکال مختلفی از قبیل خواست مردم، نشاط مردم، اراده مردم، بیان می دارند این موضوع نشان می دهد اساس نظام مردم هستند، جمهوریت و اسلامی بودن در کشور، لازم و ملزوم یکدیگرند.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: شکوهی که در کشور ما برقرار است، به واسطه حضور قدرتمندانه مردم عزیز ایران در صحنه های سیاسی، مذهبی، اجتماعی و فرهنگی است و این حضور، نظام را بیمه می کنند، کما اینکه اگر حضور مردم نبود، حماسه ۹ دی، هیچگاه به سرانجام نمی رسید.
حاشیه های سخنرانی کاظم جلالی در شاهرود
حضور بیش از ظرفیت حسینیه مدرسه قلعه، توقف چندین باره مجلس سخنرانی به دلیل ازدهام شدید جمعیت، معطل ماندن چند صد نفری شهروندان شاهرودی پشت درب حسینیه مدرسه قلعه و نیمه تمام ماندن بخش های از صحبت های سخنرانان این مراسم، از نکات حاشیه ای سخنرانی نماینده مردم شاهرود و میامی در شب گذشته بود.
همچنین این مراسم با ۷۰دقیقه تاخیر در حالی آغاز شد که صحبت های چهار سخنران پیش از صحبت های کاظم جلالی، باعث اطاله بحث، ناهماهنگی در اجرای مراسم و عدم تحمل برخی حضار شد تا جایی که صدای اعتراض برخی شنیده می شد.
در پایان این مراسم نیز هجوم مردم برای خروج از حسینیه مدرسه قلعه منجر به ازدهام و مشکلاتی برای شهروندان شد همچنین خیابان های منتهی به حسینیه مدرسه قلعه شاهرود برای ساعتی پس از اتمام سخنرانی نماینده مردم این شهرستان مسدود ماند.