پايان 30 ماه بحران سياسي؛ پيروزي تاريخي حزب الله در لبنان

اوین نامه ی کیهان 11 آبان -95
پايان 30 ماه بحران سياسي؛ پيروزي تاريخي حزب الله در لبنان /ميشل عون رئيس جمهور شد


سرانجام پس از 900 روز بحران سياسي در لبنان ميشل عون نامزد مورد حمايت حزب الله لبنان به عنوان رئيس جمهور اين کشور انتخاب شد تا پيروزي ديگري در تاريخ افتخارات مقاومت اسلامي رقم بخورد.
    نامزد مورد حمايت مقاومت لبنان براي رياست جمهوري لبنان سرانجام موفق شد راي اکثريت پارلمان اين کشور را به دست آورد و برخلاف ميل عربستان رئيس جمهور جديد لبنان شود. لبنان 2/5 سال بود که رئيس جمهور نداشت.

    پس از اتمام دوره رياست جمهوري ميشل سليمان در مي 2014، پارلمان لبنان روز گذشته چهل و ششمين جلسه خود را براي انتخاب رئيس جمهور تشکيل داد و برخلاف جلسات قبل اين بار تمام 147 نماينده لبناني در جلسه حاضر شدند.

    ميشل عون در اين جلسه در دور اول راي گيري به دليل کم داشتن فقط 3 راي از کسب دو سوم آراء (86 راي) باز ماند و نتوانست در دور نخست، پيروزي را از آن خود کند.

    در دور نخست راي گيري ميشل عون 83 راي به دست آورد و تعداد آراء سفيد نيز 36 و تعداد آراء باطله 6 عدد اعلام شد.

    عون دقايقي بعد و در دور دوم به راي «نصف+1» يعني 65 راي نياز داشت که با کسب اين راي سيزدهمين رئيس جمهور لبنان شد.

    نظام حکومتي لبنان، پارلماني است و پارلمان اين کشور نيز 127 کرسي دارد که ميان مسيحيان و مسلمانان (شيعه، سني، دروزي و علوي) تقسيم شده است.

    رئيس جمهور اين کشور با راي مستقيم نمايندگان مجلس و براي يک دوره 6 ساله انتخاب مي شود حال آنکه انتخابات پارلماني هر چهار سال يک بار برگزار مي شود.

    ميشل سليمان آخرين رئيس جمهور لبنان بود که در مي 2014 دوره رياستش به پايان رسيد و گروه هاي سياسي از آن زمان تاکنون بر سر شخص رئيس جديد به توافق نرسيده بودند.

    خبرگزاري ها اعلام کرده اند «ميشل عون» نامزد رياست جمهوري و کانديداي مورد حمايت حزب الله در شرايطي وارد مجلس شد که با تشويق حاضران درمجلس روبه رو شد.

    ميشل عون و سليمان فرنجيه دو گزينه اصلي انتخابات بودند که پس از مذاکرات سياسي دو ساله و برخي بده-بستان هاي داخلي و خارجي ، به ويژه اعلام حمايت حريري از عون، نامزد منتخب حزب الله به عنوان رئيس جمهور جديد انتخاب شد. حزب الله در طول اين دو سال همواره از عون حمايت کرده و گفته بود در صورتي که عون از رقابت کناره گيري کند، گزينه بعدي مقاومت فرنجيه خواهد بود.

    
    
واکنش رژيم صهيونيستي
    انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس جمهور لبنان، موج خشم و نگراني رژيم صهيونيستي را به دنبال داشته است. تحليلگران و کارشناسان اسرائيلي پيش از اين، پذيرش کانديداتوري «عون» را به مثابه «فرو افتادن بمب که ترکش هاي آن به تمامي سمت ها پرتاب مي شود» ارزيابي کرده بودند. اين کارشناسان تاکيد کردند که پيروزي رئيس جمهور متحد حزب الله باعث رضايت و خرسندي ايران شده و شکست ديگري براي مواضع منطقه اي عربستان به شمار مي رود.

    روزنامه صهيونيستي «هاآرتص» اما در اين رابطه نوشته، «حزب الله لبنان نسبت به اين تحولات ابراز خرسندي مي کند ، چرا که اگر توافق داخلي در لبنان شکل گيرد، اين روند باعث تضعيف نقش عربستان خواهد بود. در نظر بسياري از تحليلگران اسرائيلي معرکه رياست جمهوري لبنان همچنان عرصه مچ اندازي بين ايران و عربستان سعودي است

    روزنامه «يديعوت آحارونوت» نيز سيدحسن نصرالله را «برنده اصلي» انتخابات رياست جمهوري لبنان توصيف و تاکيد کرد: «رياست جمهوري و نخست وزيري لبنان مهم نبودند، چرا که لبنان در طول سال هاي گذشته نيز به شکل معقولي بدون رياست جمهوري و پارلمان منتخب به زندگي خود ادامه مي داد و هيچ کس غياب اين دو را متوجه نمي شد. اما موضوع پراهميت در اين است که حريري به عنوان رهبر اهل تسنن لبنان و متحد عربستان سعودي، در برابر ديکته هاي سيد حسن نصرالله تسليم شده است

    اين روزنامه افزود، «اوضاع در عراق و سوريه نيز به همين صورت است و کفه ترازو بار ديگر به سمت ايران چرخيده است، اين در حالي است که آمريکا به اراده خود از جايگاه منطقه اي اش عقب نشيني کرده و از ايفاي نقش واقعي خود در خاورميانه دست برداشته است.» آحارونوت در نهايت انتخاب «عون» را خبر بدي براي اسرائيل دانست.

    روزنامه الاخبار هم اين گونه به انتخاب ميشل عون واکنش نشان داده که «پيروزي عون سبب پايداري اتحاد شيعيان شد» و اين روند تکميل کننده استراتژي حزب الله در تقابل با اسرائيل و گروه هاي تروريستي - تکفيري است

    روزنامه صهيونيستي «اسرائيل اليوم» که از تريبون هاي نزديک به بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستي است نيز نوشت، «انتخاب عون به عنوان رئيس جمهور به اين معنا است که دبيرکل حزب الله لبنان بزرگ ترين پيروز اين تحولات است... تاييد رسيدن عون به رياست جمهوري لبنان به اين معنا است که حريري و عربستان پرچم سفيد تسليم را بالابرده اند و اين روند به نصرالله و ايراني ها اجازه مي دهد يک گام ديگر به سمت جلو بردارند

        
موضع گيري حزب الله
    شيخ «نبيل قاووق» نايب رئيس شوراي اجرايي حزب الله لبنان اما تاکيد کرده که انتخاب ميشل عون به عنوان رئيس جمهور اين کشور، اعلام رسمي شکست سياست هاي رژيم سعودي در منطقه به ويژه لبنان است.

    وي خاطرنشان کرده «حزب الله از مسئوليت هاي خود در دفاع از لبنان و ملت آن شانه خالي نخواهد کرد و به نبرد با تروريست هاي تکفيري در سوريه ادامه مي دهد

        
خبرهاي تکميلي
    *ميشل عون ديروز با اداي سوگند رسما رئيس جمهور لبنان شد و بر کرسي رياست جمهوري تکيه زد.

    *مردم لبنان با ريختن به خيابان ها جشن گرفتند.

    * «محمد جواد ظريف» وزير امور خارجه کشورمان ، سيد حسن نصرالله و جنبش انصارالله و حماس انتخاب «ميشل عون» به عنوان رئيس جمهور جديد لبنان را به وي و مردم اين کشور تبريک گفتند.

    
    
ميشل عون در يک نگاه
    ميشل عون در 18 فوريه 1935 [29 بهمن1313] در منطقه الشياح به دنيا آمد و در منطقه حاره حريک در ضاحيه جنوبي بيروت رشد کرد. وي پس از فارغ التحصيلي از مدرسه به ارتش پيوست . عون از سال 1984-1988 فرمانده ارتش لبنان بود.

    عون بعد از گذشت 15 سال دوري از قدرت، سال 2005 به صحنه سياسي لبنان بازگشت، استقبال عمومي مردم از وي در فرودگاه نقطه عطفي در آغاز دور جديد فعاليت هاي سياسي وي بود. ميشل عون درسال 2006 يادداشت تفاهمي را با حزب الله لبنان در کليساي مار مخايل امضا کرد.

    ميشل عون و جنبش ميهني آزاد جريان تحت رهبري او در اين دوران از متحدان حزب الله لبنان و جنبش امل در ائتلاف ۸ مارس بوده اند. عون از سال ۲۰۰۵ نماينده مجلس لبنان است و جنبش ميهني با داشتن ۱۹ نماينده دومين گروه قدرتمند در اين مجلس پس از جريان المستقبل و قدرتمندترين گروه در ائتلاف ۸ مارس است.