کارشناس روس: تردیدها در روابط واشنگتن و مسکو بیشتر می شود

کارشناس روس: تردیدها در روابط واشنگتن و مسکو بیشتر می شود10 آذر- 95


مسکو - ایرنا - هفته نامه روسی آرگومنتی ای فاکتی نوشته است: زمان کوتاهی تا آغاز کار ترامپ باقی مانده است، اما اکنون شاید بتوان پررنگ تر از روزهای بعد از پیروزی وی در انتخابات ریاست جمهوری، تردیدها نسبت به نوع تعامل آمریکا و روسیه را دید.
به گزارش ایرنا، این هفته نامه پرشمارگان که بنابر آمارهای رسمی با بیش از 6.5 میلیون خواننده پر مخاطب ترین نشریه روسیه شناخته می شود، درتازه ترین شماره خود در مقاله «آیا می توانیم با آمریکا کنار بیاییم؟» به قلم فئودرو لوکیانوف کارشناس ارشد امور بین المللی، چشم انداز روابط مسکو و اشنگتن را در دوره ترامپ بررسی کرده است.
لوکیانوف در این مقاله که در کانال مهدی سنایی سفیر ایران در روسیه انتشار یافته، نوشته است: کف زدن در کرملین برای انتخاب ترامپ اشتباه است و همچنین در شان یک ابرقدرت جهانی نیست. افزون بر آن، تاریخ روابط مسکو و واشنگتن چه در دوره شوروی و چه پس از آن، مانند نمودار سینوسی (دارای افت و خیز) بوده است، زیرا در دوران یک رئیس جمهوری در آمریکا رشد و در دوره دیگر از حزب مقابل کاهش یافت.
کارشناس روس ادامه داده است: درست است که ترامپ نخست در صدد حل مشکلات داخلی آمریکا بر می آید و کمتر تلاش می کند «روسیه را اصلاح کند»، اما این دیدگاه از دوران باراک اوباما شروع شده بود، ولی خیلی زود مایوس شد و تصمیم گرفت مسکو را پس بزند.
از سوی دیگر، هر چند روسیه و آمریکا تاریخ مختلف اما منافع مشترک بسیار زیادی دارند، اما نباید فراموش کرد که ترامپ نه به پوتین و نه به روسیه به گونه رسمی ابراز علاقه نکرده است، بلکه به زبان خود گفته «پوتین فردی خاص و اوباما خیلی ذلیل است. او به رئیس جمهوری آمریکا احترام نمی گذارد ولی به من احترام خواهد گذاشت
لوکیانف در پایان نوشته است: باید دانست که از این سخن ترامپ سیاست های کاملا مختلفی می تواند برداشت و اجرا شود و اکنون باید نشست و دید که فیل (نماد حزب جمهوریخواه آمریکا) و خرس روسی چگونه با هم تقابل خواهند کرد؟
اروپام ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا