گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم 9 آذر- 95
خبر ويژه 
مشورت هاي برخي مشاوران مايه شرمساري روحاني در انتخابات مي شود
مشورت هاي برخي مشاوران مايه شرمساري دولتمردان مي شود و ممکن است در انتخابات نتيجه معکوس بگيرند.
    روزنامه وطن امروز در يادداشتي نوشت: در سال پاياني دولت، ديگر نه فقط براي اهل فن بلکه حتي براي عامه مردم هم دلايل واکنش هاي هيستريکي چون نامه مايه شرمساري براي لغو يک سخنراني و اقداماتي از اين دست تقريبا روشن است؛ تاکتيکي که دولت به سفارش برخي مشاوران از سال نخست و براي به حاشيه بردن مسائل اصلي کشور کم و بيش از آن استفاده کرده و بنابه ظرفيت هاي رسانه اي سعي کرده فراواقعيتي مهم تر از واقعيت ها بسازد و به خورد خلق الله بدهد و البته عده اي هم گويا خواسته يا ناخواسته در تکميل اين پازل، کمک رسان بدنه ملول و خسته دولت بوده اند، اما روحاني و مشاورانش يک بدبياري بزرگ دارند و آن هم واقعيتي است که دور از صفحات روزنامه هاي زنجيره اي و سايت هاي يارانه اي در صحنه واقعي زندگي مردم جاري مي شود و در سال پاياني دولت پرده را برانداخته است. امروز درباره عملکرد دولت يازدهم حتي بين همپيمانان دولت هم اجماع کاملي وجود دارد که در بر پاشنه کارآمدي و اميد نمي چرخد. مثلاصادق زيباکلام مي گويد: «دولت آقاي روحاني خسر الدنيا والآخره شده است؛ دولت در زمينه مسائلي که مردم متوجه آن بشوند و با گوشت، پوست و استخوان خود آن را لمس کنند همچون کاهش رکود يا بيکاري عملاکاري نکرد و در زمينه جذب سرمايه گذاري خارجي که موجب رونق در کشور شود نيز موافق نبود. روحاني در حالي دائما از اقتصاد صحبت مي کند که خيلي کارنامه موفقي در اين حوزه نداشته.» يا ابراهيم اصغرزاده يک گام جلوتر مي آيد و درباره تصويري که از دولت در ذهن مردم در حال شکل گيري است توضيح مي دهد: «دولت در اين زمينه گرفتار است. دولتي که به مردم مي گويد 45 هزار تومان يارانه نگيريد تا بتوانيم برنامه هاي توسعه را پيش ببريم از آن سو نمي تواند به مديرانش بگويد شما هم بايد فداکاري کنيد؛ اينجاست که فاقد صلاحيت اخلاقي مي شود. آن وقت دولتي مي شود که از طبقه خاص و منافع طبقه خاصي حمايت مي کند اما منافع توده هاي مردم را نمي تواند بفهمد. دولت دائما ناله مي کند که من مجبورم هر ماه يارانه بپردازم اما هيچ حواسش نيست چه مقدار حقوق هاي آنچناني دارد حيف و ميل مي شود... مي خواهم بگويم آقاي روحاني بايد متوجه باشد که درباره دولت ايشان تصويري از يک دولت فشل، ضعيف و امامزاده اي که اصلامعجزه نمي کند در ذهن مردم دارد شکل مي گيرد

    وطن امروز مي افزايد: اين جمع بندي آقايان از اوضاع اقتصادي و به تبع آن اجتماعي دولت احتمالامبتني بر برخي داده هاي آماري هم هست. گزارش جديد بانک مرکزي درباره نابرابري درآمدي در سال 94 نشان مي دهد اختلاف و شکاف طبقاتي در 3 سال اول دولت روحاني به شدت افزايش يافته است. بر اساس گزارش رسمي بانک مرکزي، ضريب جيني به 0/37 و سهم 10 درصد ثروتمند جامعه به 10 درصد فقير جامعه از 8/23 در سال 92 به 9/72 در سال 94 افزايش يافته است. همچنين افزايش ضريب جيني به رقم 0/399 درسال 95 بالاترين رکورد شکاف طبقاتي در سال هاي اخير محسوب مي شود. اين در حالي است که در سال هاي اوج تحريم يعني در سال هاي پاياني دولت دهم هم هيچگاه ضريب جيني از ميزان 0/383 بالاتر نرفت.

    همچنين نرخ بيکاري هم در اين دولت براي نخستين بار بعد از 4 سال از 12 درصد عبور کرده است. طبق اعلام مرکز آمار نرخ بيکاري تابستان امسال به 12/7 درصد رسيده که در 17 فصل گذشته بي سابقه بوده است.

    حال مسئله اين است که با اين اوضاع اقتصادي مشاوران جناب روحاني آيا باور دارند ساختن مسائلي از جنس مسئله علي مطهري همچنان مي تواند راه حل نهايي برون رفت دولت باشد؟ جالب اينجاست که بيشتر مديران دولت روحاني که در دوره اصلاحات هم مدير بوده اند نتيجه چنين رويکردي را در پاي صندوق هاي راي از انتخابات شوراي شهر دوم به بعد ديده اند و خوب مي دانند در حالي که مسئله اصلي مردم معيشت و اقتصاد است سخن از آزادي بيان گفتن و تلاش پشت پرده براي بستن دهان منتقدان چه نتيجه اي به همراه دارد.
خبر ويژه 
راديو فرانسه: سياست هاي ترامپ اقتصاد آمريكا را ورشكسته تر مي كند
کارشناسان پيش بيني مي کنند اجراي سياست هاي اقتصادي متناقض ترامپ ضمن ايجاد افزايش بدهي هاي آمريکا به 27 هزار ميليارد دلار، اقتصاد اين کشور را بيشتر به پرتگاه سوق دهد.
    وبسايت راديو فرانسه درگزارشي نوشت: با مرور برنامه هاي اقتصادي اعلام شده از سوي ترامپ، تناقض هاي شديدي آشکار مي گردند که اعتبار اجرايي برنامه هاي اقتصادي دونالد ترامپ را شديدا زير پرسش مي برند. بزرگ ترين تناقض آشکار در برنامه هاي اقتصادي دونالد ترامپ، کاهش گسترده درآمدهاي دولت فدرال آمريکا و در همان حال افزايش گسترده هزينه هاي دولتي است. دونالد ترامپ در نظر دارد تا با کاهش شديد ماليات ها، درآمدهاي دولتي را طي ده سال آينده بين 4400 و 5900 ميليارد دلار کاهش دهد. در همان مدت براي تحرک فعاليت هاي اقتصادي او در نظر دارد که سرمايه گذاري و هزينه هاي دولتي را به شدت افزايش دهد. طرح بازسازي زيرساخت ها که سالانه در حدود 1000 ميليارد دلار پيش بيني شده، از جمله مخارجي است که رئيس جمهوري منتخب آمريکا براي اقتصاد اين کشور پيشنهاد کرده است. اجراي برنامه هاي اقتصادي دونالد ترامپ باعث گسترش ديون دولتي آمريکا از 19/5 هزار ميليارد هم اکنون به 27 هزار ميليارد دلار خواهد شد.

    ترامپ بارها اعلام کرده بود که طي ده سال آينده حداقل 25 ميليون شغل جديد در اقتصاد آمريکا ايجاد خواهد کرد و نرخ رشد اقتصادي اين کشور را که هم اکنون در حدود 1/8 درصد است، دو برابر خواهد کرد. او وعده داده که آمريکا يک رشد اقتصادي پايدار بين 3/5 تا 4 درصد را در دهه آينده خواهد داشت.

    با اولين نگاه به طرح تحرک اقتصادي دونالد ترامپ، اين موضوع آشکار مي شود که اين طرح بر دو پايه متناقض قرار دارد. کاهش ماليات ها و افزايش مخارج و سرمايه گذاري دولتي دو پايه مهم، ولي متناقض طرح تحرک اقتصادي دونالد ترامپ را به وجود مي آورند.

    گشاده دستي مالياتي و در همان حال افزايش هزينه هاي دولتي براي سرمايه گذاري در زيرساخت ها و ايجاد مشاغل جديد، نخستين نتيجه ناگواري که مي تواند براي اقتصاد آمريکا داشته باشد، افزايش خطرناک ديون دولتي اين کشور است که با اجراي اين رفورم به بيش از 27 هزار ميليارد دلار افزايش خواهد يافت.

    نبايد فراموش کرد که سرمايه گذاري گسترده سالانه 1000 ميليارد دلاري در زيرساخت ها، هر چند موجب افزايش اشتغال در سطح ملي خواهد شد و رشد اقتصادي را تحريک خواهد کرد، اما به همراه خود موجب افزايش فشارهاي تورمي در اقتصاد آمريکا خواهد شد.

    در صورتي که ديون شرکت هاي آمريکايي ( در حدود 25 هزار ميليارد دلار) را به ديون دولتي اين کشور که طي ده سال آينده 27 هزار ميليارد دلار برآورد مي شود، اضافه کنيم، به رقم نجومي 52 هزار ميليارد دلار خواهيم رسيد.

    در چنين شرايطي و با افزايش فقط 2 درصدي نرخ بهره، آمريکا و شرکت هاي آمريکايي ناچار خواهند بود که سالانه بهره اي نزديک به 1000 ميليارد دلار در سال پرداخت کنند. اين محاسبه بدون در نظر گرفتن ديون خانوارهاي آمريکايي است که رقم آن بيش از 30 هزار ميليارد دلار برآورد مي شود، به جرات مي توان اعلام کرد که اين هزينه کمرشکن، پويايي اقتصاد آمريکا را نابود کرده و افزايش سريع ديون دولتي، شرکت ها و خانوارها، بزرگ ترين قدرت اقتصادي جهان را به سوي ورشکستگي مالي سوق خواهد داد.
خبر ويژه 
تسهيلات پرداختي دولت صرف سرمايه گذاري و توليد و اشتغال نمي شود
بررسي آماري عملکرد بانک ها در نحوه تخصيص تسهيلات نشان مي دهد، سرمايه ها از سمت سرمايه گذاري براي ايجاد بنگاه ها و ساختمان و توسعه فعاليت هاي بنگا ه ها در بخش هاي اقتصادي به سوي تامين سرمايه در گردش و تعمير تغيير موازنه داده است که به نوعي نشان از شکست سياست گذاري هاي بازار پولي است.
    روزنامه جوان در گزارشي نوشت: آمار سه ساله تسهيلات دهي بانک ها نشان مي دهد بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي توسط بانک مرکزي ناموفق بوده و ادامه همين روند نقش بانک ها در ايجاد کسب و کارهاي جديد و احداث ساختمان و ابنيه جديد در همه بخش هاي اقتصادي اعم از بخش صنعت، کشاورزي، مسکن و ساختمان، خدمات، بازرگاني و متفرقه کاهش يافته است.

     جديدترين آمار بانک مرکزي نشان مي دهد به رغم افزايش 50 درصد اعطاي تسهيلات سهم سرمايه در گردش بنگاه ها بيشتر و سهم سرمايه گذاري و «ايجاد» طي سه سال گذشته در دولت يازدهم کاهش يافته است.

    جوان با طرح اين پرسش که تسهيلات بانکي به کدام سو مي روند نوشت: ترکيب تخصيص تسهيلات، نشان از کاهش سرمايه گذاري در بخش هاي مولد چون کشاورزي، صنعت و مسکن و ساختمان دارد، به نحوي که طي 12 ماه منتهي به سال 94 اين بخش ها به ترتيب براي ايجاد 17/9، 6/8 و 19/8 درصد از کل تسهيلات همان بخش را به خود اختصاص داده اند که اين اعداد در سال 93 به ترتيب: 18/7، 8/3، 16 ، بوده که براي هفت ماهه اول امسال نيز به ترتيب 14/5، 6/1، 14/2 درصد تعديل شده اند.

    پيش بيني مي شود با به روز نشدن صنايع و کاهش سرمايه گذاري در بخش ايجاد و توسعه بخش ها و تخصيص منابع گران به بخش سرمايه در گردش که سهم خود را از 60/7 در سال 93 به 65/5 در هفت ماهه اول امسال رسانده و به رغم کاهش تورم همچنان نرخ دريافت تسهيلات بالاتر از تورم است، هزينه تمام شده کالاها براي بنگاه ها افزايش يابد که طي ماه هاي آتي نمود آن در قيمت تمام شده محصولات ديده مي شود.

    جوان تصريح کرد: آمار نشان دهنده تقليل از يک سو نشان سهم تسهيلات توسعه اي و کم شدن راه اندازي کسب و کارهاي جديد به عنوان عناصر اثرگذار در ايجاد اشتغال است و اينکه بنگاه ها و بخش هاي اقتصادي عطش تسهيلاتي در بخش سرمايه در گردش دارند و چشم انداز آتي جذب سرمايه گذاري و رونق در بنگاه ها چندان اميدوارکننده نيست.
ورود سامانه بارشی جدید از فردا

مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با اشاره به افزایش دما در غالب نقاط کشور گفت: برای جاده‌های کوهستانی البرز خطر ریزش برف (پدیده بهمن) دور از انتظار نیست.
«
احد وظیفه» بیان کرد: روند افزایش نسبی دمای هوا بویژه در نیمه شمالی کشور ادامه خواهد داشت، همچنین براین اساس با توجه به افزایش دما برای جاده‌های کوهستانی البرز، خطر ریزش برف (پدیده بهمن) دور از انتظار نیست.
وی ادامه داد: با تداوم فعالیت سامانه بارشی جنوبی در استانهای بوشهر، فارس، شمال خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بارش باران و وزش باد و در مناطق کوهستانی و سردسیر بارش برف، برای لرستان، شمال کرمان، جنوب یزد و خراسان جنوبی بارش پراکنده گاهی با وزش باد پیش‌بینی می‌شود و تا بعد از ظهر بارش پراکنده باران گاهی با رعدوبرق در استانهای بوشهر و فارس و جنوب خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد دامه داشته و بتدریج از شدت آن کاسته خواهد شد.
*
افزایش آلاینده‌های جوی در شهرهای صنعتی
«
وظیفه» با اشاره به اینکه تا چهارشنبه (فردا)، جوی نسبتا پایدار در اکثر نقاط کشور حاکم است گفت: براین اساس به علت پایداری و سکون نسبی هوا در شهرهای صنعتی و پر جمعیت نیمه شمالی کشور افزایش آلاینده‌های جوی دور از انتظار نیست.
وی اظهار کرد: از روز چهارشنبه با نزدیک شدن سامانه بارشی از سمت شمال غرب کشور برای استانهای واقع در شمال غرب، غرب، جنوب غرب وسواحل غربی دریای خزر بارش باران گاهی با وزش باد و کاهش نسبی دما پیش‌بینی می‌شود که بارش در مناطق سردسیر و کوهستانی به شکل برف خواهد بود. گستره بارش روز پنجشنبه دامنه‌های البرز مرکزی و مرکز کشور را نیز در برخواهد گرفت، همچنین طی دو روز خلیج فارس و دریای عمان مواج است.
«
وظیفه» در پایان درباره وضعیت آسمان تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز سه شنبه، صاف، گاهی افزایش ابر و غبار محلی با حداکثر دمای 12 و حداقل دمای 3 درجه سانتی گراد پیش‌بینی می‌شود.
همچنین سازمان هواشناسی کشور طی اخطاریه‌ای اعلام کرده است: «داده‌ها و اطلاعات ایستگاههای هواشناسی حاکی از روند افزایش محسوس دمای هوا است که بیشترین افزایش دما در شمال شرق کشور بین 5 تا 12 درجه رخ داده است. بررسی الگوهای عددی نشان می‌دهد که روند افزایش دما تا روز چهارشنبه (فردا) در نیمه غربی و مرکز و تا پنجشنبه در شرق کشور تداوم خواهد داشت.
*
پیش بینی کیفیت هوا
شاخص کیفیت هوا روند صعودی داشته و به شرائط ناسالم برای گروههای حساس افزایش یافته است. انتظار میرود که این شرایط تا اوایل روز پنجشنبه تداوم یابد، قابل توجه اینکه تعطیلی روزهای دوشنبه و چهارشنبه اندکی تاثیر منفی در روند افزایش خواهد داشت و مانع افزایش قابل توجه شاخص آلاینده‌ها در شهرهای صنعتی و بزرگ مانند، تهران، کرج، اصفهان، اراک و تبریز خواهد شد و در این مدت شاخص کیفیت هوا در این نقاط بین شرایط ناسالم برای گروههای حساس تا شرایط سالم در نوسان خواهد ماند.
*
پیش بینی جاده ای
براساس مشاهدات ماهواره‌ای و گزارشهای دیدبانی به سبب وجود برف با ارتفاع قابل توجه در مناطق کوهستانی دامنه‌های شمالی البرز و گرمایش دمای هوا، احتمال ریزش بهمن در مناطق مستعد جاده‌های کوهستانی جنوب استانهای گیلان (پونل به خلخال)، جاده‌های کوهستانی جنوب مازندران در مناطق غربی و مرکزی آن شامل جاده‌های چالوس، هراز و کیاسر به سمنان تا امروز وجود دارد.
*
آینده نگری میان مدت
الگوهای عددی بیانگر ورود سامانه بارشی از اواخر چهارشنبه به نوار غربی کشور است که تا روز جمعه دامنه تاثیر آن به مناطق مرکزی و تهران نیز گسترش خواهد یافت. انتظار میرود این سامانه موجب بارش باران و در ارتفاعات بارش برف در دامنه‌های زاگرس در جنوب غرب، غرب و شمال غرب کشور شود و همراه با رگبار و وقوع رعدوبرق در بخشهای جنوب غرب کشور باشد. گرچه احتمال تغییر در روزهای آینده نسبت به مقدار بارش و شدت تاثیر این سامانه در مناطق مختلف کشور وجود دارد و در پیش بینی‌های بعدی اطلاعات تکمیلی ارائه خواهد شد.
*
آخرین وضعیت جاده‌های کشور
رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک پلیس راهور ناجا از وجود ترافیک پر حجم در محورهای قم، مشهد و هراز - چالوس خبر داد.
سرهنگ «نادر رحمانی» درباره آخرین وضعیت جوی و ترافیکی جاده‌های کشور، گفت: در محورهای هراز و دماوند بارش برف و در محور سمیرم - یاسوج در استان اصفهان بارش باران گزارش شده است.
وی درباره وضعیت ترافیکی راه‌های مواصلاتی کشور افزود: ترافیک در محورهای مواصلاتی به سمت استان قم و مشهد پرحجم است و سایر محورهای مواصلاتی از نظر ترافیکی مشکل خاصی ندارند.
«
رحمانی» همچنین محور هراز و چالوس را دارای ترافیک پرحجم اعلام کرد و درباره یک‌طرفه شدن محور هراز و سایر راه‌‌های مواصلاتی، گفت: فعلا نیازی به یکطرفه شدن این محورها وجود ندارد، اما در صورت یک‌طرفه شدن حتما اطلاع‌‌رسانی‌‌های لازم را انجام می‌دهیم.