قرارداد 5 میلیارد دلاری نظامی کویت و آمریکا کلید خورد

قرارداد 5 میلیارد دلاری نظامی کویت و آمریکا کلید خورد 10 آذر- 95
تهران - ایرنا - وزارت دفاع کویت از مذاکره با واشنگتن برای خرید 28 فروند جنگنده (اف 18 ) از دولت آمریکا در راستای تقویت همکاری های نظامی دوجانبه خبر داد.
به گزارش روز سه شنبه ایرنا و به نقل از نشریه الرأی سرلشکر لافی العازمی رئیس بخش خرید تسلیحات وزارت دفاع کویت در اظهاراتی اعلام کرد : رایزنی های نهایی میان طرفین در این بخش انجام می شود و ارزش نهایی این قرارداد حدود 5 میلیارد دلار خواهد بود.
وزارت دفاع کویت همچنین برای تقویت توانمندی های دفاعی خود 28جنگنده نظامی جدید از اتحادیه اروپا به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار خریداری می کند.
قراردادی که کویت با طرف ایتالیایی امضا کرده به گونه ای است که جنگنده های 'یورو فایتر' مطابق با مشخصات اقلیمی کویت ساخته شود وعلاوه بر آن طرف اروپایی متعهد می شود که نسبت به راه اندازی پایگاه نظامی با امکانات کامل اقدام نماید که شامل اعزام کارشناسان نظامی به کویت برای آموزش خلبانان می شود.
ایتالیا نیز قرار است آموزش هایی را به ارتش کویت در زمینه جنگ الکترونیک ارائه کند. با خرید این هواپیماهای جنگی، کویت هشتمین کشور در جهان و سومین کشور در خاورمیانه می شود که این نوع هواپیمای جنگی را در اختیار دارد.
«
یوروفایتر» هواپیمای نظامی اروپایی است که در جریان طرح همکاری نظامی بین انگلیس،آلمان، فرانسه و اسپانیا طراحی شده و ساخت شرکت «فینمیکانیکا» ایتالیا است.
کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس بویژه عربستان از خریداران اصلی سلاح هادر جهان هستند. دولت آلمان نیز به دنبال دستیابی به سهمی در عرضه سلاح به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، برای فروش کشتی های جنگی، با کویت وارد مذاکره شده است .
کارل برگنر سفیر آلمان در کویت طی گفت وگویی با اشاره به این که کشورش همزمان با دیگر کشورهای غربی به دنبال توسعه همکاری های نظامی با کویت است، گفت: کویت برای خرید کشتی های جنگی با آلمان وارد مذاکره شده و برلین قرار است در مناقصه هایی که در این زمینه برگزار می شود، مشارکت کند.
همچنین کارشناسان نظامی آلمان برای برگزاری دوره های آموزشی به نیروهای کویتی در اردوگاه نظامی عریفجان محل استقرار نظامیان آمریکایی در کویت، حضور دارند.
این کارشناسان برای نخستین بار برای همکاری با نیروهای مسلح کویت در این کشور حضور یافته اند.
شبک **خاورم*320**1917**انتشار دهنده :سید محمد باقر نوربخش