دادستان
تهران:
محمود
صادقی خود را به مراجع قضایی معرفی کند / مقاومت این نماینده مقابل مأموران و
تحریک افراد برای اجتماع در مقابل منزلش بر اتهامات قبلی افزوده میشود 9آذر- 95
مگر
عملکرد قاضی قاتل سعید مرتضوی قابل دفاع است که با پشتوانه حمایتی خامنه ای و پاسداران وشورای نگهبان آلت دست خامنه ای و قوه فاسد
قضاییه برای سالیان زیادی مرتکب جنایات بیشمار شد که اکنون عملکرد جانشین وی عباس
جعفری دولت آبادی قابل دفاع باشد واقداماتش سفارشی وی قابل اغماض باشد.
دادستان تهران با
بیان اینکه اقدامات محمود صادقی به مقاومت در قبال مأموران و تحریک افراد برای
اجتماع مقابل منزلش اخلال در نظم عمومی و جرم است و بر اتهامات قبلی وی افزوده
خواهد شد گفت: دستور جلب وی صادره از دادسرای فرهنگ و رسانه قانونی بوده و کماکان
باقی است.
به گزارش خبرنگار
قضایی خبرگزاری فارس،، عباس جعفری
دولتآبادی دادستان تهران در جمع خبرنگاران با تبیین پرونده محمود صادقی نماینده
مردم تهران گفت: دستور جلب صادره از دادسرای فرهنگ و رسانه مطابق با موازین قانونی
بوده و کماکان به قوت خود باقی است،
وی ادامه داد: در
پرونده مطروحه علیه آقای محمود صادقی هشت فقره شکایت خصوصی و سه فقره اعلام جرم
عمومی مطرح شده و از طریق مجلس شورای اسلامی و کارگزینی دانشگاه تربیت مدرس
احضاریه ارسال شده است و برای اطمینان خاطر روز شنبه(6/9/95) موضوع تلفنی به آقای
دکتر علی لاریجانی ریاست محترم مجلس شورای اسلامی لزوم حضور محمود صادقی در دادسرا
اعلام شد و هم چنین با آقای وکیلی عضو هیات رئیسه مجلس در چند نوبت مذاکره تاکید
شد برای پرهیز از سوء استفاده برخی افراد و جریان ها، محمود صادقی در دادسرا حضور
یابد که به لحاظ امتناع نامبرده علیرغم اطلاع از احضاریه شعبه بازپرسی و انجام
مصاحبه های متعدد که حکایت از اطلاع وی از احضار به دادسرا داشت، بازپرس دادسرا
دستور جلب وی را صادر کرده است
دادستان تهران تصریح
کرد: آقای صادقی با توجه به رشته تحصیلی خویش به خوبی میداند که طبق اصول 19 و 20
قانون اساسی ایران، تمام افراد در قبال قانون مساوی بوده و مصونیتی که متهم به آن
استناد می کند در موارد اظهارنظر یا دادن رای در مقام ایفای نمایندگی است و شامل
مواردی که نماینده در حین انجام وظیفه نمایندگی مرتکب جرم گردد نمی شود. مادهی 9
قانون نظارت بر نمایندگان نیز صرفا ناظر به مواردی غیر از ارتکاب جرم است، زیرا در
غیر این صورت موجب تداخل وظایف قوا می گردد به علاوه تشخیص جرم بودن موضوع مورد
شکایت با مراجع قضایی است، نه با هیات نظارت بر نمایندگان مجلس.
دولتابادی افزود:
صدور دستور جلب همواره به منزله بازداشت متهم نخواهد بود زیرا ممکن است اظهارات
متهم نزد بازپرس موجب اثبات بی گناهی گردد. دادستان تهران افزود: رویه جاری مراجع
قضایی در مورد افراد جلب شده این است که در صورت مقاومت یا پنهان شدن اذن ورود به
محل سکونت صادر می گردد این در حالی است که دادستانی برای حفظ شان و منزلت
نمایندگان مجلس از اذن ورود به منزل متهم خودداری کرده است. حسب گزارش کتبی پلیس
متهم یکشنبه شب(7/9/95) با مقاومت در برابر مامورین و با سروصدا مانع اجرای دستور
شده و سپس با تمرد در مقابل مامورین و ارسال پیامک و انتشار در سایت ها و کانالهای
خبری داخلی و بازنشر آن در سایتهای ضدانقلاب خواستار کمک و حضور افراد در مقابل
منزلش را فراهم کرد که نوعی تحریک مردم به درگیری با مامورین بوده که با خویشتن
داری مامورین مستقر در محل و ترک موقعیت و تاکید دادستانی برای خودداری از درگیری
با افراد، اجرای دستور موقتا متوقف ماند.
دادستان تهران در
خصوص نقش هیات نظارت بر نمایندگان اظهار داشت: حسب نص اصل نود و هشتم قانون اساسی،
تفسیر قانون اساسی برعهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم آنان انجام می
شود و شورای نگهبان در تفسیر رسمی خود به شمارهی 3036/21/80 مورخ 20/10/1380 در
مورد اصل 86 قانون اساسی از جمله در بندهای اول و پنج که مقرر می دارد:
1- «مشروح مذاکرات
مجلس بررسی نهایی قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در خصوص اصل هشتاد و ششم، حاکی
از اینکه مصونیت ریشه اسلامی ندارد و تمام مردم در برابر حق و قانون الهی یکسان و
برابرند، و هر فردی که در مظنه گناه یا جرم قرار گیرد قابل تعقیب است و اگر شکایتی
علیه او انجام گیرد دستگاه قضایی باید او را تعقیب کند.»
2- «نظر مبارک حضرت
امام خمینی(ره) به عنوان ناظر و راهنمای تدوین قانون اساسی دایر بر ضرورت پرهیز از
هتک حرمت اشخاص و لزوم جبران آن در مجلس و رسیدگی توسط قوه قضاییه، اصل هشتادو ششم
قانون اساسی در مقام بیان آزادی نماینده در رابطه با رای دادن و اظهارنظر در جهت
ایفای وظایف نمایندگی، در مجلس است و ارتکاب اعمال و عناوین مجرمانه از شمول این
اصل خارج می باشد و این آزادی منافی مسؤولیت مرتکب جرم نمی باشد.»
تصریح دارد ایفای
وظیفه نمایندگی ملازمه با ارتکاب جرم ندارد. دستگاه قضایی معتقد است به لحاظ پذیرش
اصل تفکیک قوا در قانون اساسی ایران، مرجع تشخیص جرم مرجع قضایی است و نمایندگان
نمی توانند با استناد به مصونیت پارلمانی مرتکب جرم شوند.
وق گفت: از برخی
نمایندگان مجلس انتظار می رود به جای حمایت از یکدیگر از قانون تبعیت کرده و اجازه
ندهند فردی با اقدامات غیرمتعارف موجب تجری دیگران گردد.
دولتآبادی عنوان
کرد اقدامات محمود صادقی در مقاومت در قبال مامورین و تحریک افراد برای حضور و
اجتماع در مقابل منزل وی اخلال در نظم عمومی جرم محسوب و بر اتهامات قبلی وی
افزوده خواهد شد و نامبرده باید به آن پاسخگو باشد.
وی در پایان گفت: از
آقای صادقی انتظار میرود به دستور قضایی احترام گذارد و خود را به مراجع قضایی
معرفی کند و در غیر اینصورت مامورین موظفند متهم را جلب و به دادسرا معرفی کنند.