کارد به استخوان بیمارستانهای دولتی رسید 2آذر-95
قائم مقام وزیر بهداشت درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات بیمارستانهای
وزارت بهداشت از سوی بیمهها، گفت: در حال حاضر فقط بیمارستانهای ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از چهار سازمان بیمهگر
اصلی طلبکارند و حدود ۳۰۰۰ میلیارد هم سند بین
راهی از بیمارستانها داریم.
دکتر ایرج حریرچی در گفتوگو با ایسنا، درباره آخرین
وضعیت مطالبات بیمارستانهای وزارت بهداشت از بیمهها، گفت: در حال حاضر فقط
بیمارستانهای ما ۱۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان از چهار بیمه اصلی طلبکارند و حدود ۳۰۰۰ میلیارد هم سند بین راهی از بیمارستانها داریم. البته این میزان مطالبات
غیر از مطالباتی است که سایر بخشهای دولتی بهداشتی، درمانی و بخش خصوصی سرپایی،
بستری و داروخانههای خصوصی از بیمهها دارند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر تاخیرها در بیمه سلامت ایرانیان به ۱۳ ماه رسیده است و وضعیت مناسبی در این زمینه نداریم، درباره مصوبه دولت و
مجلس مبنی بر اختصاص ۸۰۰۰ میلیارد تومان از
محل فروش اوراق به سازمان بیمه سلامت جهت جبران بدهیهایش به وزارت بهداشت،
افزود: ما از دولت متشکریم که در مصوبه اولیه پیشنهاد ۵۰۰۰ میلیارد را داد و مجلس با درایت آن را به ۸۰۰۰ میلیارد تومان افزایش داد. اما هنوز اقدامات اجرایی آن در سیستم اقتصادی
کشور انجام نشده و این کار را دچار تاخیر قابل ملاحظهای کرده است. جلسات
متعددی به طور مکرر تشکیل و هماهنگیهایی انجام میشود که امیدواریم هر چه
زودتر این مبلغ که قانون و اجرایش الزامی است، اجرایی شود.
حریرچی در پاسخ به اینکه آیا ارائه خدمت در بیمارستانها دچار مشکل نشده
است، ادامه داد: واقعیت این است که در بازدید از بیمارستانها، میبینیم که علیرغم
تمام کسریها و تغییرات، مدیران و گروه پزشکی، پرستاری، پیراپزشکی، نگهبان و
کارکنان بیمارستانها بدون هیچگونه خدشهای خدمات را ارائه میدهند. در عین حال ما
نگرانیهای عمدهای در این زمینه داریم؛ چرا که دستمزدهای پزشکان، پرستاران،
پیراپزشکان و طرفهای قراردادمان مانند شرکتهای دارویی، دچار تاخیرهای فراوان شده
است.
وی تاکید کرد: البته نکته مهم این است که وزارت بهداشت بستههایی را که با
مردم، دولت و مجلس عهد بسته بود تا ارائه دهد، همچنان ارائه میدهد و بستههایی
مانند عدم دریافت خارج از فرانشیز قانونی، عدم ارجاع بیماران به خارج از
بیمارستان، زایمان رایگان و تامین تجهیزات و ... همه بدون هیچ خدشهای انجام میشود.
در عین حال فشار زیادی روی کارکنان ما و مدیرانمان است و میتوان این اصطلاح را
به کار برد که کارد به استخوان رسیده است، اما با این حال نگذاشتیم کوچکترین صدمه
و خدشهای به ارائه خدمات به مردم وارد شود.