واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی


فراروروزنامه آرمان عکس نخست خود را به بازدید ریاست جمهوری از غرفه این روزنامه در نمایشگاه مطبوعات اختصاص داده و تیتر خودش را  درباره سخنان حسن روحانی درباره رانت اطلاعاتی تعیین کرده است.


واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی

 این روزنامه با انتشار یادداشتی به قلم غلامعباس توسلی، جامعه شناس، به بررسی مقوله رانت اطلاعاتی پرداخته و می‌آورد: « هر روزنامه‌اي كه در مسير منافع ملي گام بردارد و در همين راستا اطلاعاتي از افرادي را كه اموال عمومي و منافع ملي غارت كرده‌اند، با سند و مدرك افشا كند، مورد تكريم مردم قرار مي‌گيرد. اما روزنامه‌هايي كه با رانت اطلاعاتي حتي موثق درباره فيش‌هاي حقوقي نجومي دست به افشا‌گري زدند، چون نيت سیاسی و جناحی داشتند، با وجود افشاگري بي‌سابقه و اعلام ارقام نجومي بالا نه تنها به تعداد مخاطبان خود نيفزودند، بلكه از تعداد مخاطبان آنها كاسته شده است و اگر توزيع اين روزنامه‌ها در برخي از نهادها نبود، بدون شك تا امروز از فرط بي‌مخاطبي خود به خود بسته شده بودند.»
مدیرمسئول روزنامه جوان، عبدالله گنجی طی یادداشتی در کانال تلگرامی به بخشی از سخنان حسن روحانی درباره رانت اطلاعاتی واکنش نشان داد و نوشت: این که رسانه، اطلاعات غیرمحرمانه‌ای را به هر طریق بدست آورند چه اشکالی (البته منهای روندهای قضایی در حال رسیدگی )دارد؟از مدعیان شفافیت وراستگویی این گلایه بسیار عجیب است. علاوه بر این کسی که حافظ و صاحب اطلاعات است باید عرضه نگهداری ان را داشته باشد.اما این رانت اطلاعات است که برخی وزرا وحانی را میلیاردر کرده است وگرنه یک کارمند چگونه میلیاردر می‌شود؟
وی در ادامه یادداشت خود نوشت: تعبیر رانت اطلاعات در اطلاع‌رسانی مفهوم عجیبی است که می‌خواهند با ان رانت‌های اقتصادی که یک شبه فرش را عرش می‌رساند مخفی کنند.

واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی
روزنامه کیهان اما در یادداشت حسن شریعتمداری به بخش‌های مختلفی از سخنان روحانی واکنش نشان داده است؛ شریعتمداری در مقاله خود به اظهارنظر روحانی درباره مقولات برجام، داعش و رای اعتماد وزرا واکنش نشان داده است و در بخشی از آن که به مقوله مطبوعات و رسانه‌ها مربوط می‌شده آورده است: « آقای رئیس‌جمهور توصیه می‌فرمایند: قلم‌ها را به بهانه واهی نشکنیم، دهان‌ها را به بهانه‌های غیراساسی نبندیم، بگذاریم در این جامعه آزادی باشد و...؛ و توضیح نمی‌دهند که اگر تا این اندازه به آزادی بیان و قلم اعتقاد دارند چرا تاکنون کمترین انتقادی از سوی منتقدان خود و دولت خویش را برنتافته و با الفاظی که از ایشان دور از انتظار بوده و هست به آنان تاخته‌اند؟! «بی‌سواد، بی‌شناسنامه، مزدور، کاسب تحریم‌، کودک صفت، حسود، بزدل، ترسو، جیب‌بر، بی‌قانون، مستضعف‌ فکری، بیکار، متوهم، غوطه‌ور در فساد، سوءاستفاده‌گر، خرابکار، عقب‌مانده، تازه به دوران رسیده، عصر حجری، هوچی‌باز، منفی‌باف، یأس‌آفرین، ناشکر، باید به جهنم بروند»! و... اخیرا انقلابیون نفهم!، یک مشت لات!.»

شریعتمداری در مقاله خود ضمن رد صحت اظهارات رئیس جمهوری در انتهای یادداشت خود می‌نویسد: «اگر سخنان دیروز رئیس‌جمهور محترم، برگرفته از مشاوران است، عزل مشاورانی که با ارائه اطلاعات و آدرس‌های غلط، جایگاه ریاست‌جمهوری را فدای منافع حزبی و یا برخی آلودگی‌های دیگر خویش کرده‌اند، ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و این اقدام به اندازه‌ای حیاتی است که نباید انجام آن را از امروز به فردا موکول کرد و اما، چنانچه اظهارات دیروز رئیس‌جمهور محترم برخاسته از نظر خود حضرت ایشان است، با عرض پوزش باید گفت، نگاهی دوباره به آنچه فرموده‌اند و آنچه واقعا هست، چاره‌‌ کار است.»

واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی

روزنامه اعتماد تیتر خود را «اصول رسانه‌ای روحانی» انتخاب کرده و در زیر تیتر خود آورده است: آزادي رسانه، امنيت رسانه، رفع انحصار رسانه‌اي، ، توجه به رسانه‌‌هاي مجازي.


واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی

روزنامه شهروند با انتخاب تیتر «از قلم شکسته و دهان بسته کاری ساخته نیست» صحبت‌های حسن روحانی را پوشش داده است.

روزنامه ایران که به عنوان ارگان رسمی دولت معرفی می‌شود نیز تیتر در تیتر خود اعمال محدویت‌های رسانه‌ای را مورد بحث قرار می‌دهد و در ستون اول دفتر خود در یادداشتی به قلم هادی خانیکی، استاد ارتباطات می‌آورد: « رئیس جمهوری، دیروز به درستی از ارتباط میان قدرت، امنیت، افکار عمومی و رسانه سخن به میان آورد و بر این نکته تأکید کرد که امنیت پایدار، محصول حوزه عمومی فعال و افکار عمومی حساس است و این مهم وقتی حاصل میشود که شأن و جایگاه رسانه‌ها به درستی شناخته شود و اصحاب رسانه و کنشگران ارتباطی، آزادانه و مسئولانه قادر به ایفای نقش باشند. امنیت جامعه در پرتو احساس امنیت صاحبان اندیشه و حاملان و ناقلان آن که رسانه ها هستند به وجود می‌آید. »

واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی

روزنامه شرق در یادداشتی به پیشنهاد تدوین آیین نامه رسانه‌ای که در صحبت‌های رئیس جمهوری مطرح شده بود، می‌آورد: «معناي عملي سخن ديروز رئيس‌جمهور اين خواهد بود كه از فردا، اين نظام رسانه‌اي است كه با صدور مجوز كارِ روزنامه‌نگاري تصميم مي‌گيرد چه كسي بايد روزنامه‌نگاري كند و چه كسي نبايد به اين كار مبادرت ورزد؛ همين نظام خواهد بود كه براي صدور مجوز كار، سابقه روزنامه‌نگاران را ارزيابي خواهد كرد؛ همين نظام خواهد بود كه روزنامه‌نگاران را براي خطاي حرفه‌اي تنبيه مي‌كند و يكي از تنبيه‌ها، باطل‌كردن مجوز كار روزنامه‌نگاران خواهد بود؛‌ تازه دولت براي همين كار هم بايد با قوه قضائيه وارد مناقشه شود.»
واکنش مطبوعات به سخنان رسانه‌ای روحانی