گزیده ها قسمت سوم –

گزیده ها قسمت  سوم – 1 آذر- 95
 سازمان مدیریت بحران کشور با هشدار نسبت به کاهش دمای هوا در برخی نقاط کشور تا منفی 10 درجه گفت: بر اثر سرما و مصرف زیاد احتمال افت فشار گاز وجود دارد.
بر اساس اعلام روز یکشنبه این سازمان مطابق نقشه های پیش یابی ، سامانه جوی که هم اکنون بر روی دریای خزر فعال است ، در دو روز آینده موجب تقویت نفوذ توده هوای سرد از عرض های شمالی به کشور خواهد شد.

بر اساس این اطلاعیه در 48 ساعت گذشته ورود این سامانه موجب افت قابل توجه دما در شمال غرب، شمال کشور و افت نسبی دما در استانهای غربی، مرکزی و تهران شده است.

با توجه به الگوهای پیش یابی ، کاهش دما همچنان تا روز سه شنبه تداوم خواهد یافت و تا پایان هفته هوای سرد در غالب نقاط کشور به استثناء جنوب و جنوب غرب ماندگار خواهد بود.

همچنین انتظار می رود بیشینه افت دما در شمال شرق کشور، در خراسان شمالی، رضوی و جنوبی رخ دهد و کمینه دما در این مناطق به کمتر از منفی 10 درجه سلسیوس کاهش یابد.

در دو روز آینده استان های ساحلی خزر و ارتفاعات البرز نیز شاهد بارش باران و برف و کاهش شدید دمای هوا، لغزندگی جاده و اختلال در تردد جاده ای پیامدهای این شرایط هوایی خواهد بود.

از امروز (یکشنبه) تا فردا بخش های شمالی استانهای تهران، البرز و سمنان گاهی با بارش باران پیش بینی می شود که بتدریج با کاهش دما بارش خفیف برف را اواخر یکشنبه تا دوشنبه در پی‌خواهد داشت.

همچنین دریای خزر در روزهای یکشنبه تا سه شنبه مواج خواهد بود و ارتفاع موج در غرب سواحل گیلان به 1 تا 2 متر افزایش می یابد بنابراین توصیه شده است در این مدت، موارد ایمنی برای اجتناب یا کاهش خسارت در نظر گرفته شود.

سازمان مدیریت بحران توصیه کرده است: از آنجا که بارش برف در ارتفاعات البرز و جاده های کوهستانی، لغزندگی و مه غلیظ، کاهش دید افقی را در پی خواهد داشت، ضمن برنامه ریزی برای عبور از این مسیرها، همراه داشتن تجهیزات زمستانی مانند زنجیر چرخ و پوشاک گرم ضروری است.

همچنین کاهش شدید دما در کشور موجب افزایش مصرف سوخت به ویژه گاز شده و می تواند منجر به افت فشار در شبکه گاز رسانی شود.

از طرفی با توجه به فصل صید در شمال کشور، احتیاط لازم در تردد شناورها در سواحل شمالی و اجتناب قایق های کوچک یا تفریحی از تردد در فواصل دور از ساحل نیز توصیه شده است.
پخش ویدئویی از صحنه پنالتی کیوان امرایی به مهدی رحمتی در بازی استقلال و صبا به چالشی جدید برای فوتبال ایران تبدیل شده که چه خوب است به طور کامل بررسی شود.
داور به سمت رحمتی می رود. ویدئوی پشت دروازه نشان می دهد که او چند کلمه ای به رحمتی می گوید. او روی خط دروازه می ایستد و دعایش را می خواند ، برمی گردد ، شیرجه می زند و توپ امرایی را می گیرد. همین سیو معنایش می شود صعود استقلال به یک مرحله بالاتر در جام حذفی.
با انتشار این ویدئو اما فوتبال ایران به شوک بزرگی فرو رفته. اولین روایت از ویدئو ، این بوده است: «داور به رحمتی می گوید محکم به چپ!» یعنی دقیقا همان سمتی که لحظه ای بعد پنالتی زده می شود. این یعنی داور جهت پنالتی امرایی را به رحمتی گفته است. این یعنی او می خواسته استقلال ببرد.
اما این داور اصفهانی از کجا می دانسته که امرایی پنالتی را به کدام سمت قرار بوده بزند؟ خب کافی است سری به گروه های طرفداری بزنید. پر است از کلی کل کل و تئوری توطئه! البته خیلی افرادی که این ها را می گویند، گمنام هم نیستند. خیلی از خبرنگاران سرشناس و حتی از چهره های فوتبالی. فضا بقدری مسموم شده که علی خسروی در مقام سخنگوی کانون داوران ایران بیانیه داده و تهدید به شکایت کرده است.
اما این تئوری توطئه چه می گوید؟ این رایج ترین شایعه است:صالحی قبل از آمدن به سمت رحمتی، با امرایی حرف زده، او مسیر پنالتی را گفته، داور هم گفته او را به رحمتی منتقل کرده است. پس امرایی گفته سمت چپ می زند. این قدر هم همخوانی بین داور، رحمتی و امرایی بوده که وقتی صالحی از قول امرایی به رحمتی بگوید، محکم به چپ، او اتوماتیک وار می داند باید سمت پایین و به چپ شیرجه بزند!

روایت دوم را اما از این صحنه، منتسب به نوید مظفری می کنند. داور بین المللی بازنشسته فوتبال ایران. او درباره این ویدئو کاملا سمت داور را می گیرد. مظفری اعتقاد دارد، داور در این صحنه گفته است: «محکم بچرخ» معنایش هم این است: «دعایت را که خواندی سریع برگرد. رحمتی عادت دارد با خواندن دعایی طولانی، تمرکز پنالتی زن حریف را به هم بزند. برای همین صالحی داشته به او تذکر می داده که بازی را از وقفه نیندازد. این روایت را خود امرایی هم تائید می کند و می گوید:«آخر داور از کجا می دانسته من توپ را قرار است کجا بزنم که جایش را به رحمتی بگوید؟

این گفته اما شکاک ها را بیشتر مشکوک می کند. چون آنها می گویند این حرف را داور از امرایی شنیده است! البته درباره این محکم بچرخ هم انتقادهای زیادی است. بسیاری مثل علی خسروی می گویند حتی اگر نظر داور بچرخ به معنی بگرد بوده، چرا گفته محکم بچرخ؟

این ابهام تمام روز گذشته، فضای مجازی جریان غالب فوتبال ایران را در دست گرفته بود. این ماجرا می تواند معمای جدیدی برای فوتبال ایران شود مثل انگشت عماد رضا یا آن آب های عجیب و غریب بازی پرسپولیس و سپاهان. اصلا مثل ماجرای کارت به کارت و هزار چرای بی پاسخ دیگر در فوتبال ایران. به هزار دلیل می توان تئوری توطئه درباره این اتفاق را رد کرد. دلایلی مثل اینکه رحمتی اساسا بیشتر پنالتی هایی که گرفته است را همان جا پریده ، پایین سمت چپ. جای تخصصی اش است. اصلا همه گلرهای راست پا ساده ترین دایو برای شان همان جاست چون پای چپ شان را ستون می کنند و شیرجه می زنند.

دلیل ساده تر اینکه اگر استقلالی ها برای صعود به مرحله بعد هم دم داور را دیده بودند و هم بازیکن حریف که اصلا نباید بازی به ضربات پنالتی می کشید. تازه آن هم برای ضربات پنالتی ،از کجا مشخص بود اصلا ضربه زدن به امرایی می رسد یا نه؟ و هزار نکته دیگر که می توانست ساده ترینش یک سوت ساده در طول 90 دقیقه و گرفتن یک ضربه پنالتی باشد! ولی چه خوب است که این بار که این ماجرا ابهام زا شده ، کمیته ای حقیقت یاب تشکیل شود و سلامت احمد صالحی که در تمام داوری ،بی حاشیه بوده و سرش به کارش گرم بوده را تائید کند تا چرایی به همه چراهای قبلی فوتبال مان افزوده نشود.

هنرپیشه های سینما روایتی بامزه دارند از اکبر عبدی در دیدار با مسئولان ارشد دولت قبلی. جمع بزرگان سینما به دیدار دولتی های سرشناس رفته بودند تا در نشستی مثل شورای عالی سینما درباره مشکلات حرف بزنند که صدایی بلند می شود و همه سعی می کنند خودشان را به نشنیدن بزنند. تقریبا همه حرف های شان را زده بودند که عبدی بلند می شود و آقایان، آقایان گویان، می پرسد: بابا این همه بحث کردید، یکی هم تکلیف این«صدای بی صاحب مانده» را روشن کند.

حالا فوتبال ما پر است از این چراهای ول شده. این ویدئو اتفاقا مبنای ساده ای دارد برای بررسی. نوید مظفری، در این باره نظر جالبی داده بود که کار بررسی را ساده تر می کند. برای اولین بار در فصل جدید، داوران فوتبال ایران از سیستم امواج رادیویی در بازی ها استفاده می کنند و اتفاقا در این بازی، 3 نفر دیگر گروه داوری هم این فرستنده را داشتند. یعنی دو داور و داور چهارم هم کل ماجرا را شنیدند. این تازه در شرایطی است که این فرستنده ها مکالمات بین داوران را ضبط نکند یا در اتاق کنترلی این مکالمات ذخیره نشوند.

این شاید ساده ترین راه برای روشن شدن ویدئویی ناقص از یک اتفاق حاشیه ساز باشد ه بررسی و اثباتش به سادگی جلوی خیلی از شایعات را تا ابد می گیرد. اینگونه دیگر یک سری بی کار  نه فدراسیون را زیر سئوال می برند. نه استقلال ، نه داوران زحمت کش و نه فوتبال ضربه می بیند.
منبعخبرآنلاین
وقایع تاریخی «اولین اربعین» پس از شهادت امام حسین(ع) در بین علمای گذشته و معاصر مخالفان زیادی دارد که به رد این موضوع پرداخته‌اند.
گذشته از چهره‌های مخالفی همچون سیدبن طاووس، علامه مجلسی، محدث نوری، شیخ عباس قمی و... در بین محققان معاصر نیز کسانی چون علامه شعرانی، شهیدمطهری، استاد آیتی و سیدجعفر شهیدی واقعه اربعین را رد می‌کنند. اگرچه گفته می‌شود درباره مستند بودن «زیارت اربعین» شبهه یا تردیدی در منابع وجود ندارد.
به گزارش خبرآنلاین به نقل از منابع و کتب شیعه درباره «اولین اربعین» پس از شهادت امام حسین(ع) بحث‌ها و پرسش‌های بسیاری تاکنون مطرح شده است. برخی پرسش‌های جدی مخالفان به شرح زیر است:

پرسش هایی که مخالفان وقابع تاریخی اربعین مطرح می کنند
۱. آیا اهل بیت امام حسین(ع) در همان اولین اربعین در سال 61 هجری بر سر تربت سیدالشهدا حاضر شده اند؟ یا نه در اربعین دیگری بوده است؟

۲. آیا اساساً اسرای اهل بیت(ع) در راه بازگشت از شام به مدینه، از کربلا هم گذشته اند یا نه؟

۳. آیا جابر بن عبدالله انصاری و عطیه، در همان اربعین نخست، قبر امام حسین(ع) را زیارت کرده اند؟ و آیا از نظر مسافت و فاصله زمانی چنین چیزی امکان دارد؟

۴. آیا از نظر تاریخی، برخورد اهل بیت(ع) با جابر بن عبدالله در کربلا صورت گرفته است؟ و اولین زائر قبر امام حسین(ع) در اربعین، جابر بوده است یا اهل بیت(ع)؟

۵. منابع تاریخی در این مورد چه نگاشته اند و کدام نظر صحیح است؟ چرا حضور اهل بیت(ع) در کربلا، در بسیاری از منابع ذکر نشده است؟

۶. آیا از نظر امکان وقوع، ممکن است که در فاصله زمانی چهل روز، کاروان اهل بیت با آن همه زن و کودک، که به صورت اسیر برده می شدند، از کربلا به کوفه و پس از چند روز از کوفه به شام بروند و پس از مدتی که در دمشق اقامت داشتند، دوباره این مسیر طولانی را به کربلا بازگردند؟

این پرسش ها سبب شده تا محققان درباره این موضوع، پژوهش های تاریخی انجام دهند. برخی معتقدند که اهل بیت(ع) در همان اربعین به کربلا بازگشتند و برخی نیز آن را عملی نمی دانند.

دلائل شهید مطهری در مخالفت با واقعه تاریخی اربعین

درباره زيارت كاروان اسراي اهل بيت ـ عليهم السلام ـ از مرقد شهيدان كربلا در اولين اربعين سخنان بسياري گفته شده، برخي از محققين معتقدند كه كاروان اسيران در راه بازگشت به مدينه از كربلا عبور كرده و به زيارت شهيدان رفتند ولي برخي معتقدند چنين چيزي امكان ندارد بلكه اسراي اهل بيت ـ عليهم السلام ـ در اولين اربعين به زيارت نرسيدند و ملاقات با جابر صحت ندارد. اين مسئله نيز يكي از مسائل مورد اختلاف بين محققين است.

مرحوم محدث نوري صاحب مستدرك در كتاب لؤلؤ و مرجان اين قضيه را با دلايل و شواهدي بعيد دانسته و رد كرده است.

شهيد مطهري هم كه در نوشتن كتاب حماسه‌ي حسيني و برخي از آثارش مقداري از مرحوم محدث و كتابش تاثير پذير بوده است، آن را رد كرده است.

شهید مطهری می نویسد: اربعین جز موضوع زیارت امام حسین علیه السلام هیچ چیز دیگری ندارد و ماجراهایی که در خصوص بازگشت اسرا و دیدار با جابر و... نقل می شود، فقط در لهوف نقل شده که سید بن طاوس در کتاب های دیگرش آن را تکذیب کرده و لااقل تأیید نکرده است.

استاد مطهری همچنین به دلائل زیر اشاره می کند:

1-
اصلا راه شام از کربلا نیست

شهید مطهری درباره اربعین می‌گوید: اصلاً راه شام از کربلا نیست و چنین قضیه‌ای غلط است که به کربلا آمدند و اهل‌بیت با جابر ملاقات کردند و اربعین تحریف شده است.

2-
دروغی که جامعه ایرانی پذیرفته است

شهيد مطهري در کتاب حماسه حسینی این واقعه را يكي از دروغ هائي دانسته كه جامعه مرده آنرا پذيرفته و همين مطلب را يكي از دلائل بر مرده بودن جامعه آنروز ايران دانسته است.

3-
در هیچ کتاب معتبری وجود ندارد

شهید مطهری در سخنرانی روز اربعين خود نیز می گوید: «يك جريان ساختگي كه در هيچ كتاب معتبري وجود ندارد و تنها در يك كتاب وجود دارد كه آن كتاب به اتفاق تمام ارباب مقاتل معتبر نيست ... ولي هيچكدام از مورخين و محدثين و مقتل نويسان اسلام اين را ننوشته‌اند بلكه تكذيب كرده‌اند و عقل هم آن را تكذيب مي‌كند.» ( کتاب حماسه حسینی)

اين دو محقق بزرگ جهان تشيع بدين ترتيب وقوع اين اتفاق تاريخي را انكار كرده‌اند.

پاسخ موافقان اربعین به شهید مطهری:
موافقان در مخالفت با نظر شهید مطهری می گویند:

از نظر عاطفي و عقلي اصلاً بعيد نيست كه انسان بعد از از دست دادن عزيزانش به هر نحوي كه ممكن باشد براي تسلي خاطر و تسكين آلام روحي بر سر مزار او برود و در آنجا عزاداري كند! عقل چگونه با چنين چيزي مخالف بوده و آنرا تكذيب مي‌كند.

بانويي مثل زينب كه محبوبترين فرد خاندانش(برادرش حسين) و ساير برادران و فرزندان و برادر زادگان را از دست بدهد و خودش به اسارت برده شود و در راه بازگشت به مزار آنها نرود، امام زين‌العابدين ـ عليه السلام ـ امام معصوم كه از هر لحاظ در كمال و در اوج عواطف انساني و عظمت معنوي مزار عزيزانش را زيارت نكند و فرزندان و خاندان پدرش را براي وداع به كربلا نبرد! اتفاقا اگر نرفته باشد، جاي بسي تعجب است و از نظر عقلي رجحان با رفتن اسراء به كربلاست و نرفتن مورد مذمت عقل است! چون مسيري كه اسراء را از كربلا به سوي شام آوردند از همان مسير ممكن است اسراء از شام به كربلا برگردند در هر صورت شهر مدينه بعد از سرزمين كربلاست و كربلا در بين راه سوريه كنوني(شام) و كشور عراق واقع است و از نظر عقلي هيچ استبعاد و مانعي وجود ندارد و از محالات نيست كه خاندان امام حسين ـ عليه السلام ـ در راه بازگشت به مدينه در اولين فرصت به زيارت قبور مطهر شهيدان رفته باشند.

دلیل دیگر شهید مطهری برای رد واقعه اربعین
يكي از دلائل شهيد مطهري اين است كه هيچ يك از مقتل نويسان و مورخان اسلامي اين واقعه را ذكر ننموده‌اند. مطهری در کتاب حماسه حسینی می نویسد:

«...
هيچكدام از مورخين و محدثين و مقتل نويسان اسلام اين را ننوشته‌اند بلكه تكذيب كرده‌اند و عقل هم آن را تكذيب مي‌كند

هفت اشکالی که محدث نوری و شهید مطهری به اربعین وارد می دانند
محدث نوری از جمله کسانی است که بازگشت اهل بیت(ع) را در همان اربعین بعید شمرده است. اگرچه شهید قاضی طباطبایی(ره) به اشکالات هفت گانه مرحوم نوری پاسخ داده است. اشکالات از این قرار است:

اشکال اول: عدم تناسب زمان چهل روز، با حادثه رفتن به شام و برگشت به کربلا؛

اشکال دوم: سکوت منابع کهن تاریخی درباره بازگشت آنان به کربلا؛

اشکال سوم: حرکت اهل بیت از شام به سوی مدینه و رسیدن آنان به مدینه در بیستم صفر؛

اشکال چهارم: سکوت برخی منابع تاریخی کهن از دیدار اهل بیت با جابر در کربلا؛

اشکال پنجم: مسافت طولانی بین شام و کربلا و منازل متعدد و حوادث میان راه؛

اشکال ششم: این که در منابع مختلف، جابر بن عبدالله انصاری را اولین زائر اربعین شمرده اند، نه اهل بیت پیامبر را؛

اشکال هفتم: این که کربلا در مسیر شام به مدینه نیست و قدر مشترکی هم بین این دو مسیر (کربلا به مدینه) وجود ندارد.

چهره ها و محققان مخالف و موافق اربعین
در پایان لازم است اشاره کنیم که علامه مجلسی در «بحار الانوار»، محدث نوری در «لؤلؤ و مرجان»، شیخ عباس قمی در «منتهی الآمال» و مرحوم شعرانی در «ترجمه نفس المهموم» و .... از جمله مخالفان واقعه اربعین هستند.

از معاصران هم مرحوم محمدابراهیم آیتی، دکتر سید جعفر شهیدی و شهید مطهری، ورود اهل بیت به کربلا را در نخستین اربعین نپذیرفته اند.

اما کسانی همچون ابن نما حلّی (645 ق) در «مثیر الاحزان»، سید بن طاووس در «لهوف» و شیخ مفید معتقدند که اهل بیت(ع) در همان نخستین اربعین به کربلا آمده اند. ابوریحان بیرونی، ملاحسین کاشفی و شیخ بهایی نیز بر این نظرند.

منابع و ماخد علمی و تاریخی برای مطالعه بیشتر:
[1]
اقبال الأعمال، ص 589. [2] مصباح المتهجد، ص 730. [3] ر. ک: سنن ترمذي، ج 5، ص 657؛ المعجم الکبير، ج 23، ص 373، ح 882؛ تاريخ دمشق (ترجمة الامام الحسين عليه‏السلام)، ص 388؛ کفاية الطالب، ص 433؛ اسد الغابة، ج 1، ص 22؛ الخصائص الکبري، ج 2، ص 126؛ البداية و النهاية، ج 8، ص 202؛ سير اعلام النبلاء، ج 3، ص 316؛ الصواعق المحرقه، ص 294؛ تهذيب الکمال، ج 2، ص 439؛ مقتل الخوارزمي، ج 2، ص 96؛ ذخائر العقبي، ص 148؛ نظم درر السمطين، ص 217؛ جواهر المطالب، ج 2، ص 298؛ امالي شيخ صدوق، ص 202. [4] امالي شيخ طوسي، ص 315، مجلس 11، ح 640. [5] المعجم الکبير (طبراني)، ج 3، ص 114، ح 2817؛ کفاية الطالب، ص 426؛ مقتل الخوارزمي، ج 1، ص 162؛ تهذيب الکمال، ج 6، ص 408؛ مجمع الزوائد، ج 9، ص 189؛ الصواعق المحرقة، ص 292؛ تهذيب التهذيب، ج 2، ص 346؛ ذخائر العقبي، ص 146؛ الخصائص الکبري، ج 2، ص 125؛ الکامل في التاريخ، ج 4، ص 93؛ الارشاد، ج 2، ص 130؛ دلائل الامامة، ص 180؛ اعلام الوري، ص 217؛ روضة الواعظين، ج 1، ص 193؛ نظم درر السمطين، ص 215. [6] ر. ک: الرکب الحسيني في الشام و منها الي المدينة المنورة، ص 373. [7] بحارالأنوار، ج 101، ص 334. [8] منتهي الآمال، ص 525 - 524. [9] بررسي تاريخي عاشورا، ص 148. [10] حماسه‏ي حسيني، ج 1، ص 30. [11] مثير الأحزان، ص 107. [12] توضيح المقاصد، ص 6. [13] تسلية المجالس، ج 2، ص 458. [14] جلاء العيون، ص 450. [15] ينابيع المودة، ج 3، ص 92
رسانه‌های انگلیسی از شلیک اخطار ناوگان این کشور به سمت یک کشتی تحقیقاتی اسپانیایی در جبل الطارق خبر دادند.
به گزارش فارس به نقل از روزنامه گاردین، ناوگان سلطنتی بریتانیا به یک کشتی تحقیقاتی اسپانیا که به حریم آبهای جزیره جبل الطارق متعلق به این کشور وارد شده بود شلیک کرد.
براساس این گزارش، شلیک به سمت کشتی «آنجلس آلوارینو» پس از آن صورت گرفت که تلاش برای برقراری تماس رادیویی با این کشتی شکست خورد.
پس این شلیک، کشتی اسپانیایی سریعا آبهای انگلیس را ترک کرده است.
نیروی دریایی انگلیس اعلام کرده است که هرگونه تجاوز به آبهای جبل الطارق به شدت پاسخ داده خواهد شد
فرمانده نیروی دریایی انگلیس از ناوگان انگلیسی به خاطر این اقدام تشکر و قدردانی کرده است.

جبل الطارق نام منطقه‌ای کوهستانی است درساحل جنوبی اسپانیا در جنوب غربی اروپا که زیر پرچم بریتانیا به شمار می‌رود. کوه طارق در بخش ساحلی خود به تنگه جبل‌الطارق پیوسته‌است این تنگه دریای مدیترانه را به اقیانوس اطلس می‌پیوندد و در دو سوی آن مراکش و اسپانیا قرار دارد.

جبل الطارق زمانی تحت حاکمیت اسپانیا و در سال 1713 به زیر پرچم بریتانیا درآمده است.