سه نفر درارتباط با حادثه برخورد قطارهای مسافری سمنان بازداشت شدند

سه نفر درارتباط با حادثه برخورد قطارهای مسافری سمنان بازداشت شدند6آذر-95

قربانی کردن کسانی که حامی قوی ندارندبرای توجیه ومصون ماندن مقصران اصلی سناریویاتراژدی لورفته باتاریخچه طولانیست.
سمنان - ایرنا- دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان گفت: سه نفر از عوامل حادثه برخورد قطارهای مسافری که روز جمعه پنجم آذر 95 در مسیر سمنان - دامغان رخ داد؛ بازداشت شدند.
حیدر آسیابی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران در سمنان افزود: در جریان رسیدگی به این پرونده سه نفر شامل مسوول مرکز کنترل فرماندهی راه آهن شمال شرق کشور مستقر در شاهرود، مسوول مرکز کنترل خطوط و مسوول شیفت مرکز کنترل بازداشت شده اند.
وی ادامه داد: دادستان شاهرود و قاضی کشیک از ساعت 19 شب گذشته تا سه بامداد شنبه ششم آذر 95 مشغول انجام تحقیقات این حادثه بودند و به همین منظور افراد بازداشت شده تفهیم اتهام و با صدور قرار تامین روانه زندان شده اند.
وی خاطرنشان کرد: پیرو دستور رئیس قوه قضائیه و دادستان کل کشور در رابطه با پیگیری این حادثه، دادستانی سمنان با قاطعیت به این موضوع ورود پیدا کرد و شب گذشته با اعطای نیابت از سوی شعبه سوم دادسرای مرکز استان سمنان به دادستان شاهرود، دستور شناسایی عوامل و مقصران این حادثه صادر شد.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان افزود: دستورهای لازم برای شناسایی سایر مقصران این حادثه صادر، کمیسیون بررسی فنی حوادث، مسوول بررسی فنی شده و اعلام شده است که هر چه زودتر این کمیسیون تشکیل و نظر کارشناسی را به صورت کتبی و رسمی اعلام کند.
وی ادامه داد: با توجه به بررسی های صورت گرفته برای تشخیص هویت اجساد، آمار 44 جانباخته سانحه برخورد قطارهای مسافری در روز جمعه تایید نمی شود و بر اساس مستندات در حال حاضر این حادثه 39 تلفات جانی داشته است.
آسیابی گفت: با توجه به اینکه برای شناسایی اجساد از طریق آزمایش دی. اِن. اِی در پزشکی قانونی سمنان امکانات لازم وجود نداشت، پیکرهای جانباختگان شب گذشته حوالی ساعت 23 از سمنان به سازمان پزشکی قانونی کشور انتقال داده شد و ساعت سه و نیم بامداد شنبه به تهران رسید و اداره کل پزشکی قانونی استان تهران مشغول تشخیص هویت اجساد از طریق آزمایش دی. اِن. اِی است.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان، در رابطه با تعداد مصدومان هم گفت: این حادثه 103 مصدوم داشت که هیچکدام دچار سوختگی نشدند و فقط از ناحیه دست مصدومیت داشتند.
آسیابی خاطرنشان کرد: 25 نفر از مصدومان سانحه برخورد قطار در صبح جمعه، اکنون در بیمارستان های دامغان و سمنان بستری هستند و بقیه مجروحان ترخیص شده اند و وضعیت مجروحان بستری نیز شدید نیست و احتمال فوت مجروحان بستری وجود ندارد.
رئیس قوه قضائیه، طی دستوری به رئیس کل دادگستری سمنان در رابطه با پیگیری حادثه قطار تبریز- مشهد، تشکیل سریع پرونده قضایی و بررسی علل سانحه و برخورد قانونی و سریع با مقصران حادثه را خواستار شده بود.
دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان سمنان از سوی رئیس کل دادگستری مسوول پیگری و بررسی این حادثه است.
سانحه برخورد قطارهای مسافری تبریز- مشهد و سمنان- مشهد حدود ساعت هشت صبح جمعه پنجم آذر 95 در حوالی ایستگاه هفتخوان در مسیر سمنان- دامغان رخ داد.
6103/6026
خبرنگار: مصطفی دهقان ** انتشاردهنده: جانعلی فتحی