500 هزارکانال و سایت احراز هویت شدند

 نگاهی به فعالیت یکساله مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال ارشاد؛
500 هزارکانال و سایت احراز هویت شدند   9شهریور-97
تهران- ایرنا- مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با شناسامه‌دار کردن 500 هزار بستر انتقال محتوا گام بلندی در جهت احراز هویت برداشته است.
مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تلاش برای تحقق شعار «ایجاد فضای مجازی سالم، مفید و ایمن» 500 هزار بستر انتقال محتوا (اعم از برنامه های موبایلی، کانال شبکه اجتماعی، سایت، وبلاگ، بازی، سرویس های اپراتورها ونرم افزارها) را شناسامه دار کرده است و به این ترتیب دغدغه‌های خانواده‌ها کاسته است.
به گزارش روز پنجشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، در شرایطی که روزانه چند عنوان بازی رایانه ای، چند صد پایگاه اینترنتی و چندین نرم افزار رایانه ای جدید مبتنی بر فرهنگ بیگانه در دسترس عمومی مردم قرار می گیرد، تولید انبوه و مستمر محصولات و محتواهای مبتنی بر فرهنگ غنی ایرانی اسلامی یک ضرورت است.
در این میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولّی این فضا، به دنبال آن است تا با ایجاد بسترهای مناسب و حمایت از تمام تولید کنندگان محتوای دیجیتال، علاوه بر مقابله با چالش فوق، زمینه بسط و گسترش ارزشهای والای نظام مقدس جمهوری اسلامی در این فضای اثر گذار فرهنگی را فراهم آورد. تلاشهایی همچون برگزاری سالانه جشنواره و نمایشگاه ملّی رسانه های دیجیتال، توسعه صنعت و بازار رسانه های دیجیتال، بستر سازی برای صادراتی شدن نرم افزارهای رایانه ای، راه اندازی فاز نخست شبکه فرهنگی مساجد کشور، کمک به جشنواره ها و مسابقات مختلف در حوزه رسانه های دیجیتال و دهها مورد دیگر از جمله اقداماتی است که توسط این مرکز در راستای راهبرد فوق صورت می گیرد.

**
فعالیت های رسانه‌های دیجیتال در دولت دوازدهم
ایجاد فاز اول پنجره واحد مجوزها و خدمات وزارت ارشاد، ارتباط 17 ساختمان به صورت رادیویی و چهار ساختمان به صورت فیبر در ستاد وزارتخانه، پروژه تکمیل مرکز داده، برگزاری مناقصه محدود برای اجرای سیستم ISMS، کاهش تعداد مجوزها و خدمات در مشارکت با دفتر تحول و نوسازی اداری و تعریف 28 گروه خدمت دسته بندی شده و اقدام برای الکترونیکی کردن آنها با تأیید سازمان مدیریت سابق، کاهش هزینه های توسعه، افزایش سرعت، ایجاد یکپارچگی، امکان پیاده سازی پنجره واحد و استقرار سامانه های مورد نیاز وزارت متبوع با استفاده از تیم داخلی ایجاد شده و راه کار استفاده از زیرساخت های آماده (برخی از سامانه های ایجاد شده توسط این تیم عبارتند از؛ سامانه صدور مجوز موسسات فرهنگی و هنری، سامانه صدور شناسه الکترونیک محتوای دیجیتال، سامانه اعطای هولوگرام شرکت محور، سامانه شکایات رسانه های دیجیتال، سامانه مدیریت جشنواره ها و نمایشگاه ها، جشنواره ایران ساخت، جشنواره مهر محرم، جشنواره دفاع مقدس، همایش سواد رسانه ای، سامانه جامع چاپ، سامانه صدور کارت صلاحیت آموزشگاه ها، سامانه حمایت از طرح گرنت ( حمایت از کتب ایرانی برای ناشران خارجی)، سامانه جشنواره ها و مجامع سازمان سینمایی، سامانه صدور مجوزها و موسسات چندمنظوره و تک منظوره، سامانه سردر اصناف) از جمله فعالیت های این مرکز است.

**
ساماندهی پیام رسان های داخلی و اقدامات دیگر
همچنین پیگیری ارائه داشبورد مدیریتی برای رصد لحظه ای رویدادها در وزارت متبوع، مطالعه و انجام پژوهش به منظور روزآمد کردن مأموریت معاونت ها و سازمان های تابعه به منظور مهاجرت فعالیت ها به فضای مجازی، تلاش برای تدوین نقشه راه هوشمندسازی سازمانی از طریق بومی کردن راهکارهای تجربه شده در کشوری چون کره جنوبی و با توجه به فرهنگ سازمانی وزارت متبوع، تدوین ضوابط محتوایی و مواجهه با جرائم و تخلفات برای ساماندهی پیام رسان های داخلی با شرکت نمایندگان تام الاختیار تعیین شده در مصوبه شورای عالی فضای مجازی، تدوین ضوابط ایجاد شورای استانی ساماندهی خدمات و محتوای فضای مجازی و نهایی کردن آن طی جلساتی با معاون کمیسیون ارتقاء محتوای مرکز ملی فضای مجازی به منظور مهاجرت تدریجی ادارات کل استان ها به فعالیت در فضای مجازی و تسهیل کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال از دیگر اقدامات به شمار می آید.

**
ایجاد زیر ساختهای حمایت از مالکیت معنوی
همکاری با وزارت کشور و جذب یک میلیارد تومان بودجه جهت ایجاد کمپین تولید محتوای فرهنگی در زمینه آسیب های اجتماعی (نخستین تلاش: مواد مخدر) درپنج استان هدف (از نظر وزارت کشور) و از طریق بخش خصوصی استان و ساخت بیش از 1100 اثر (ویدئو، کاریکاتور، اینفوگرافی و عکس)، ایجاد زیرساخت حمایت از مالکیت معنوی دارندگان کانال و صفحات عمومی پیام رسان های خارجی برای حضور در پیام رسان های داخلی، تلاش برای ایجاد زیر ساخت حمایت مالکیت معنوی دارندگان بستر انتقال محتوا در فضای مجازی با تشکیل کمیته از فعالان و متخصصان (و همچنین با استفاده از فناوری جدید بلاک چین) و... از دیگر اقدامات مرکز است.

**
گام‌های اساسی در جهت افزایش سواد رسانه‌ای
برگزاری سلسله نشست های سواد رسانه ای و اطلاع رسانی با حضور نخبگان و اساتید این حوزه به منظور برگزاری دومین همایش سواد رسانه ای و اطلاع رسانی، حضور در مجامع بین المللی حفاظت از کودکان در فضای مجازی و نقل و انتقال آخرین تجربیات و یافته های این حوزه به نمایندگی وزارتخانه وحمایت از برگزاری مسابقات، جشنواره ها، نمایشگاه ها و بازارچه های ملی و منطقه ای در زمینه رسانه ها، آثار و محصولات فرهنگی و هنری دیجیتال: برگزاری 15 نمایشگاه استانی رسانه های دیجیتال، هفت جشنواره موضوعی مانند جشنواره بین المللی کاریکاتور رسانه های دیجیتال، مهر محرم، رسانه های دیجیتال علوی، جشنواره رسانه های دیجیتال رضوی و ... ، یازدهمین نمایشگاه بین المللی رسانه های دیجیتال، دهمین جشنواره رسانه های دیجیتال و اهدای نشان سرآمد، حمایت از حضور ناشران دیجیتال در نمایشگاه بین المللی جی تکس از دیگر اقدامات این مرکز در سالی که گذشت محسوب می شود.

**
کسب و کارهای نو در فضای مجازی
همچنین حمایت از تهیه و پخش برنامه های رادیویی و تلویزیونی در زمینه ارتقای فرهنگ و آگاهی عمومی و دانش و مهارت های تخصصی حوزه رسانه ها و فعالیت های فرهنگی دیجیتال، برگزاری نشست های ماهانه با کانال های بالای یک میلیون مخاطب و بررسی مسائل آنها و پنجاه استارتاپ برتر کشور با هدف حل چالش های کسب و کارهای نو با همکاری دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار و طراحی برنامه همکاری مشترک با وزارت ارتباطات و معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری با هدف حمایت از کسب و کارهای نوپا، تلاش برای افزایش سواد کاربران فضای مجازی از طریق برگزاری دومین همایش بین‌المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی، تلاش در تسری چتر شبکه ملی فرهنگ به کلیه موسسات فرهنگی دیجیتال (جمعا 1750 موسسه حقیقی و حقوقی) و تسهیل در راه اندازی کسب و کارهای فرهنگی دیجیتال با امکان فعالیت ناشران حقیقی (با سن حداقل 18 سال و بدون نیاز به گذراندن خدمت وظیفه و ...) و همچنین برون سپاری پروژه جام ملی بازی های رایانه ای خلیج فارس به خانه ها و مجتمع های فرهنگی دیجیتال، اختصاص بودجه به 13 مجتمع فرهنگی دیجیتال برای فرهنگ سازی نشان شامد، برون سپاری 90 درصد پروژه های فرهنگ سازی و توسعه کسب و کارها به مجتمع های فرهنگی دیجیتال نیز از شاخص های اقدامات مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در دوره جدید مسئولیت سید عباس صالحی به عنوان سکاندار وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دولت دوازدهم «تدبیر و امید» به شمار می آید.
مرکز توسعه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال به عنوان واحد مستقلی در دومین سطح سازمانی وزارت ارشاد، علاوه بر مأموریت توسعه و تصدی کاربری ابزارهای مبتنی بر فناوری نوین ارتباطات واطلاعات در حوزه ستاد این وزارتخانه، وظایف و مسئولیت هایی مانند مطالعه و تدوین مستندات راهبردی در حوزه رسانه های دیجیتال و همچنین کاربری فناوری نوین اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ کشور، حمایت از انجام فعالیت های پژوهشی، در حوزه رسانه های دیجیتال و تعامل فرهنگ و فناوری اطلاعات و ارتباطات، حمایت از توسعه کمی و کیفی رسانه های دیجیتال و کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و همچنین صادرات رسانه ها و آثار فرهنگی و هنری رقومی داخلی به خارج از کشور، انجام یا حمایت از انجام فعالیت های، تبلیغی، ترویجی، فرهنگ سازی و ارتقای دانش و مهارت های تخصصی در حوزه رسانه های دیجیتال و فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ و هنررا برعهده دارد.
همچنین این مرکز صدور مجوز و نظارت بر فعالیت اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه رسانه های برخط، بسته های نرم افزاری رسانه ای، نشر رقمی، تکثیر و عرضه حامل های دیجیتال و برپایی مراکز عرضه داده و سامانه های عرضه برخط و خدمات مرتبط، بررسی نرم افزارهای رایانه ای و محتوای آنها از جهت فرهنگی و ثبت مالکیت حقوق مادی و معنوی و صدور مجوز انتشار بسته های نرم افزاری رایانه ای، صدور مجوز و نظارت بر واردات، صادرات و تولید سامانه ها، نرم افزارها، تجهیزات و سخت افزارهای رایانه ای مورد استفاده در پدیدآوردن، تکثیر، نشر، عرضه و اجرای رسانه ها و آثار و محصولات فرهنگی و هنری، صدور مجوز تأسیس و نظارت بر فعالیت تشکل های صنفی رسانه های دیجیتال و حمایت ازآنها، تدوین و پیشنهاد قوانین و مقررات و همکاری و هماهنگی با مراجع قضایی و انتظامی در خصوص کاربری فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش فرهنگ، رسانه های دیجیتال و ثبت و نشر نرم افزارهای رایانه ای و تعامل و هماهنگی با سایر دستگاه ها و مراجع ذیربط و سازمان ها و مؤسسات بین المللی در اجرای وظایف محوله را نیز عهده داراست.
به گزارش ایرنا، از دوم تا هشتم شهریور- سالروز انفجار دفتر نخست وزیری و شهادت محمد علی رجایی، رئیس جمهوری و محمد جواد باهنر، نخست وزیر وقت- به منظور آشنایی مردم با فعالیت ها و بیان اهداف و برنامه های آینده دولت، هفته دولت نامگذاری شده است.
فراهنگ ** 1355 ** 9053