نقش دیپلماسی رسانه‌ای در تقویت همزیستی، فراتر از مراودات رسمی است

 مدیرعامل ایرنا:
نقش دیپلماسی رسانه‌ای در تقویت همزیستی، فراتر از مراودات رسمی است    10 شهریور-97
تا زمانی که  اعمال سیاست سانسور رسانه ای و فضای مجازی ادامه می یابد نمی توان انتظاری از تقویت همزیستی داشت تا چه رسدبه این که فراتر از مراودات  رسمی باشد.
تهران – ایرنا - « سید ضیاء هاشمی» مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) نقش دیپلماسی رسانه‌ای را در تقویت صلح و همزیستی میان انسان ها و جوامع، بسیار فراتر از دیپلماسی رسمی دانست و بر ضرورت همدلی، همکاری و تعامل بیشتر خبرگزاری های عضو« اوآنا» تاکید کرد.
هاشمی در آستانه چهل و سومین اجلاس هیات اجرایی خبرگزاری های قاره های آسیا و اقیانوسیه ( اوآنا) خاطرنشان کرد که فلسفه وجودی اوآنا اتحاد، همراهی و همکاری رسانه‌ای در شرق عالَم و در مقابل جریان‌های مسلط خبری و رسانه‌ای دنیا است.
وی افزایش اقتدار و قدرت مقاومت رسانه‌ای و به دنبال آن ارتقای مقاومت سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را از دیگر اهداف اوآنا برشمرد و اظهارداشت که دستیابی به این مهم، مستلزم تعامل، همکاری و هم‌دلی میان اعضای اوآنا است.
سازمان خبرگزاری های آسیا و اقیانوسیه در سال 1961 با هدف تسهیل اطلاع رسانی میان کشورهای این منطقه با حمایت یونسکو تاسیس شده است و اکنون 44 خبرگزاری از 35 کشور قاره های آسیا و اقیانوسیه در این سازمان عضویت دارند. اجلاس تهران با حضور روسا ، معاونان و مدیران ارشد خبرگزاری های عضو اوآنا این سازمان قدرتمند رسانه ای که بیش از دو سوم جمعیت جهان را پوشش می دهند، دوشنبه آینده ( 12 شهریورماه) به میزبانی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در تهران برگزار می‌شود.
در اجلاس تهران مدیران عامل و مدیران ارشد 19 خبرگزاری از کشورهای روسیه ، جمهوری آذربایجان، چین، قطر، ترکیه، عمان، مغولستان، کره جنوبی، قزاقستان، ژاپن، پاکستان،ویتنام، اندونزی، مالزی،عراق، سوریه، لبنان، بلغارستان، مهر و ایرنا از جمهوری اسلامی ایران شرکت می کنند.
بیشتراین خبرگزاری ها عضو هیات اجرایی اوآنا هستند و برخی به عنوان ناظر و میهمان ویژه در اجلاس تهران شرکت می کنند.

**
اجلاس تهران، فرصت تقویت انگیزه های اعضای اوآنا
هاشمی با بیان اینکه اوآنا یک اتحادیه ارزشمند است که سازمان ملل و یونسکو در شکل گیری و تداوم فعالیت آن نقش داشته و ایرنا از ابتدا تاکنون در آن نقش کلیدی ایفا کرده است، گفت: خبرگزاری‌های مهم شرق از روسیه، چین، ترکیه، کره جنوبی و دیگر کشورهای عضو از ابتدا تا الان در پیشبرد اهداف اوآنا نقش داشته و همچنان نقش‌آفرینی می کنند.
وی تاکید کرد:برگزاری اجلاس پیش رو، فضا و فرصتی را برای کشورهای عضو ایجاد می کند تا بتوانند همکاری‌های خود را گسترش دهند و چون توسعه این همکاری‌ها منوط به شناخت بیشتر میان نخبگان، توده مردم و افکار عمومی کشورهاست، اوآنا در این زمینه هم رسالت و مسئولیت دارد و هم می‌تواند نقش مهمی ایفا کند.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: تقویت انگیزه‌ها و بازآرایی سازوکار همکاری‌های موجود به منظور شناسایی ضعف‌ها و برجسته کردن نقاط قوت و در نتیجه، شکل گیری موج جدیدی در همکاری‌ها از دیگر اهداف برگزاری اجلاس هیات اجرایی اوآنا در تهران است.
هاشمی تصریح کرد: به طور کلی، هدف این نوع سازمان‌های بین‌المللی، تقویت همدلی، همکاری، هم‌شناسی و الفت و وحدتی است که میان کشورها شکل می گیرد تا پیوندهای بین‌المللی و بین دولت ها و ملت ها را تقویت کند.
وی، رسانه را بیش و پیش از همه، یک سازمان فرهنگی دانست و گفت: فرهنگ، نقش محوری در تحولات سیاسی و اقتصادی دارد و چنانچه معلومات، ذهنیت‌ها و نگرش ها نسبت به جوامع، دقیق و درست باشد می‌تواند بستر همکاری‌های سالم و سازنده را در عرصه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و اجتماعی فراهم کند.

**
اجلاس تهران فرصتی برای بیان واقعیت های ایران
مدیرعامل ایرنا افزود: در قرن 21 و دنیای کنونی ارتباطات و اطلاعات، رسانه، پیشتاز تقویت ارتباطات درون و برون جوامع است و این پیشتازی به لحاظ شکل‌گیری شناخت سالم و سازنده، می تواند مبنا و پایه سایر همکاری‌ها تلقی شود و براساس آن، اقتدار سیاسی، انسجام اجتماعی، همکاری‌ها و هم‌افزایی‌های بیشتر شکل بگیرد. بنابراین اوآنا خود یک کانون اتحاد، ارتباط و محور هم‌افزایی بین‌المللی در یک مجموعه جغرافیایی وسیع است که بر همه دنیا اثر می‌گذارد.
هاشمی، میزبانی از همکاران رسانه ای اوآنا در تهران را فرصتی برای بیان واقعیت های جمهوری اسلامی ایران به دنیا دانست و اظهارداشت: در شرایطی که در فضای تحریم‌های ظالمانه آمریکا به سر می بریم و به دنبال سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه آمریکا، جریان‌های رسانه‌ای آنها هم فضای منفی و غیرواقعی از کشور ما به دنیا منعکس می کنند، حضور فعالان رسانه ای از دیگر کشورها در ایران، فرصتی است برای آنها که با واقعیت‌های امروز جامعه ایران مواجه شوند و از سوی دیگر، یک رسوایی برای سیاست‌پیشگانی است که تحت تاثیر فضاسازی های سیاسی و یکجانبه‌گرایانه آمریکا از رویکرد، تعهدات و صداقت حرفه‌ای خود فاصله گرفته‌اند و تصویری غیرواقعی از ایران نمایش می دهند.
وی تاکید کرد: برگزاری اجلاس هیات اجرایی اوآنا همچنین فرصتی است که بزرگان رسانه‌ای شرق دنیا و حوزه آسیا و اقیانوس آرام از نزدیک شاهد پیشرفت‌ها و موفقیت‌ها، امنیت و ظرفیت‌های ایران باشند و جذابیت‌های ایران را بیشتر ببینند، مزیت‌های اجتماعی و فرهنگی مردم ایران و زیبایی‌های طبیعی و فرهنگی و ظرفیت‌های انسانی این کشور را از نزدیک مشاهده و با تصویر غیرواقعی و جعلی رسانه‌های غربی، مقایسه کنند.
مدیرعامل ایرنا خاطرنشان کرد: هر چند، محور و هدف اصلی ما از میزبانی اجلاس آتی هیات اجرایی اوآنا، ایجاد زمینه همکاری بین رسانه‌های عضو این سازمان است ولی به طور طبیعی، حضور مدیران و نمایندگان رسانه‌ها این فرصت را در اختیارمان می‌گذارد که تصویری واقعی از کشور به آنها ارائه دهیم و براساس آن تصویر، انعکاس دقیق‌تری از واقعیت های ایران داشته باشند و البته ما دنبال چیزی به جز ارائه واقعیت نیستیم.

**
دیپلماسی رسانه ای فراتر از مراودات رسمی در تقویت صلح
هاشمی، توسعه تعاملات با همکاران رسانه‌ای در دیگر کشورها بر مبنای رویکردهای دیپلماسی رسانه‌ای را از دغدغه ها و اهداف کلیدی ایرنا برشمرد و تصریح کرد: دیپلماسی عمومی و دیپلماسی رسانه‌ای، فراتر از دیپلماسی رسمی می تواند موجب تقویت صلح و همزیستی میان انسانها و جوامع شود.
وی اظهارداشت: براساس باورها و اعتقادات دینی، ارزش‌های ملی و تعهدات حرفه‌ای خود، هدف ما تقویت صلح، همزیستی، الفت و مودت و دوستی میان جوامع بشری و کشورهای دنیاست و در این حوزه، پیوند بین کشورها و جوامع شرقی را هم یک اصل می‌دانیم و بر این باوریم که این اصول می‌تواند در زمینه بهزیستی و همزیستی بهتر در بین همه جوامع بشری به ویژه کشورهای شرقی، تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشد.
مدیرعامل ایرنا ابراز امیدواری کرد اجلاس اوآنا در تهران بتواند در کنار توسعه تعاملات دوجانبه و چندجانبه خبرگزاری های عضو، فرصتی برای ایفای نقش رسانه‌ها در بهبود وضعیت اسفبار خاورمیانه فراهم آورد.
هاشمی تاکید کرد: در شرایطی که منطقه خاورمیانه متاسفانه تحت تاثیر جریان‌های افراطی خشونت‌گرا است و قدرت‌های جهانی به شکل مستقیم و غیرمستقیم، پنهان یا آشکار و خواسته یا ناخواسته، در شکل‌گیری یا تقویت آنها اثرگذار بوده و هستند، اعضای اوآنا می‌توانند از فرصت پیش رو استفاده کرده و مشکلات و مصائبی را که ملت هایشان با آنها درگیر هستند به همراه مطالبات و مسائل مردمشان منعکس کنند.

**
اجلاس تهران، آغاز مرحله جدید اوآنا
وی خاطرنشان کرد: اجلاس تهران فرصتی است برای اینکه اوآنا به عنوان یک سازمان مهم رسانه‌ای دنیا تقویت شود، مرحله جدیدی از فعالیت‌هایش را داشته باشد و ایرنا نیز به عنوان یکی از بنیانگذاران و اعضای قدیمی سازمان، از ظرفیت‌های اوآنا بهره‌مند شود و با این تلاش‌ها در جامعه مخاطب که شامل حدود دو سوم جمعیت دنیا می شود، بهره‌مندی بیشتری داشته باشد.
مدیرعامل ایرنا تصریح کرد: اوآنا به عنوان اتحادیه‌ای که محور ارتباط و اتصال و پیوند بین رسانه‌هاست زمینه‌ای برای تعامل نزدیک‌تر بین جوامع و افکار عمومی در این کشورها فراهم می‌کند و هدف اجلاس آتی هیات اجرایی این است که از طریق تقویت اوآنا، آگاهی نسبت به مسائل منطقه را با هم‌افزایی بیشتر بین این رسانه‌ها افزایش دهد.
وی نگاهی هم به چالش‌های فضای مجازی داشت و گفت: با شکل‌گیری رسانه‌های جدید در فضای مجازی و تقویت شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های رسمی در موقعیت جدیدی قرار می‌گیرند و می‌توانند از این ظرفیت‌ها استفاده و خود را تقویت کنند، به شرط اینکه خودآگاهی نسبت به وضعیت داشته باشند و بتوانند ضمن آموزش‌های لازم به همکاران خود و بهره‌گیری از فناوری‌های جدید، با برنامه‌ریزی هوشمندانه در این عرصه حرکت کنند.
هاشمی، ارائه دیدگاه و تبادل‌نظر درخصوص چالش‌ها و ظرفیت‌های جدید فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی را از جمله محورهای اجلاس پیش‌روی هیات اجرایی اوآنا در تهران برشمرد و ابراز امیدواری کرد هم‌فکری اعضای حاضر به گشایش افق‌های نو و چاره‌ساز در این زمینه منجر شود.
خبرگزاری جمهوری اسلامی از اعضای با سابقه این تشکیلات رسانه ای ، یک دوره سه ساله (1997-2000) ریاست آن را بر عهده داشته و پس از آن نیز تا سال 2016 نایب رئیس این سازمان بوده و اکنون عضو کمیته اجرایی اوآنا است.
آخرین و شانزدهمین مجمع عمومی اوآنا در آبان 1395 (2016 میلادی) در باکو برگزار و ریاست دوره ای آن از روسیه به جمهوری آذربایجان منتقل شد.
کره جنوبی قرار است ریاست دوره بعدی این سازمان رسانه ای را برعهده بگیرد.
در تشکیلات اوآنا، فعالیت مجمع عمومی، هیات اجرایی و کمیته های فنی خبری و اخلاقی پیش بینی شده است.
هیات اجرایی اوآنا متشکل از 13 عضو است که در دوره کنونی 5 خبرگزاری آذرتاج (جمهوری آذربایجان)، ایتارتاس (روسیه)، شین هوا (چین)، یونهاپ (کره جنوبی) و آناتولی(ترکیه)، ترکیب هیات رئیسه را تشکیل می دهند.
ایرنا (ایران)، ای. ای. پی (استرالیا)، برناما (مالزی)، پی. تی. ای (هند)، کیودو (ژاپن)، ان .ان. ای (لبنان)، بی.ان .ای(بحرین)، وی.ان .ای (ویتنام) نیز دیگر اعضای هیات اجرایی اوآنا هستند.
فراهنگ**1055 ** 1324