مجلس به سمت رادیکالیسم پیش نرود

 تحلیل نمایندگان از ساز ناکوک برخی در بهارستان؛
مجلس به سمت رادیکالیسم پیش نرود 8شهریور-97
 نه توقعی از کنترل یک مشت بی ترمز ودنده عقب کنده شده آتش به اختیار در خدمت خامنه ای رهبر ام الفساد ومصباح یزدی و پاسداران است ونه تضمینی برای عدم  آلت دست نبودن مجلس ارتجاع و مقاومت کردنش مقابل فشارهای پشت پرده بیرون از مجلس ارتجاع وجوددارد.
تهران- ایرناپلاس- رهبری انقلاب می گویند همه باید به دولت کمک کنند و رئیس جمهوری از خودگذشتگی می کند، اما برخی در بهارستان سازناکوک می نوازند.برخی نمایندگان روند استیضاح سریالی وزرای دولت دوازدهم را حرکت مجلس به سمت رادیکالیسم می دانند و تأکید می کنند مجلس باید متعادل رفتار کند.
«استیضاح چهار وزیر دیگر در راه است» این خبر را اقتصادآنلاین به نقل از ناصر موسوی لارگانی نماینده اصولگرای مجلس بعد از سوال نمایندگان از رئیس جمهوری منتشر کرده است. به زعم این نماینده «گفتن دردها، کارساز نیست و باید برای رفع مشکلات راه حلی پیدا کرد» و گویا به همین جهت است که نمایندگان بنا دارند بعد از دو وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اقتصاد و دارایی به سراغ وزرای صنعت،معدن و تجارت، آموزش و پرورش، علوم و نیرو بروند. البته این ماجرا تازه نیست، از اوایل خرداد ماه و به دنبال نوسانات بازار ارز و بروز مشکلات اقتصادی، عزم نمایندگان برای استیضاح وزرایی که یک سال قبل از همین مجلس رأی اعتماد گرفتند بیشتر شد.

**
رفتار و کلام متعارض در بهارستان
این اتفاقات در حالی رقم می خورد که روزگذشته رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با رئیس جمهوری و اعضای هیأت دولت با اشاره به جلسه سوال نمایندگان از رئیس جمهوری اظهار کردند: نمایندگان مجلس از رئیس جمهوری که با بیش از 23 میلیون رأی انتخاب شده است، سؤال می کنند و رئیس جمهور نیز با خونسردی و متانت به سؤالها پاسخ می دهد و این معنای مردم سالاری دینی است. ایشان همچنین «اتحاد و انسجام مسئولان کشور» را بیش از هر زمان دیگر لازم خواندند و افزودند: رؤسای قوا و مسئولان بخشهای مختلف باید پشتیبان و کمک‌کار یکدیگر باشند و بویژه همه باید به دولت کمک کنند زیرا دولت در وسط میدان است.

پیش از این نیز روحانی در ابتدای سخنرانی خود در پاسخ به نمایندگان تاکید کرده بود:« مقام معظم رهبری از وی خواسته نسبت به این جلسه مراعات کند» و در بخش دیگری از سخنرانی اش گفته بود: «پاسخگو بودن نشانه ضعف نیست

البته قبل از شروع سخنان رئیس جمهوری در مجلس، مخالفان سرسخت او تصمیم گرفته بودند از دولت اعلام حمایت کنند. سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین و از چهره های مطرح جبهه پایداری که در صف سوال کنندگان قرار داشت، در بخشی از سخنرانی خود گفت: «آقای رئیس‌جمهور پشت سر شما هستیم و آنانی که ادعا دارند می‌توانند بین مسئولان و قوای کشور اختلاف ایجاد کنند کور خوانده‌اند

با این حال کمی بعد از آنکه رئیس جمهوری بهارستان را ترک کرد، طرح استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در مجلس اعلام وصول شد. دیروز نیز محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش به صف انتظار استیضاح وزرا پیوست.

**
توصیه رهبری به گفت و گو؛ عزم مجلس برای استیضاح
بسیاری از سیاسیون نحوه پاسخگویی رئیس جمهوری در مجلس را از خودگذشتگی سیاسی برای حفظ وحدت در کشور تفسیر کردند، اما مخالفان دولت دوازدهم در مجلس همچنان سازناکوک می نوازند. جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی در توئیتی، ضمن ابراز رضایت از قانع نشدن بهارستانی ها از پاسخ های روحانی، این اتفاق را بیداری نمایندگان از خواب زمستانی دانست؛ و گفت استیضاح هایی در راه است که مردم را به مجلس امیدوار خواهد کرد.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار اخیر خود با اعضای دولت، تأکید کردند برای حل مشکلات اقتصادی کشور، جلسه روسای قوا برگزار می شود تا از طریق گفت وگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد.
ایشان علاوه بر این به کارنامه یک ساله دولت دوازدهم نظر داشتند و تاکید کردند: «در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن اینگونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود

**
به جان خریدن تهمت ها برای حفظ انسجام
پروانه مافی نماینده تهران در گفت و گو با ایرناپلاس درباره اینکه در شرایط فعلی و با وجود تاکیدات مقام معظم رهبری، مجلس برخلاف رویه وحدت طلبانه رئیس جمهوری بنای عزل وزرا را پیش گرفته است، می گوید: جناب آقای دکتر روحانی تاکید کردند برای حفظ انسجام در کشور و امنیت خاطر مردم از بیان مطالب جنجالی و تنش برانگیز خودداری می کنند.
وی با بیان اینکه انتظار عمومی این بود که ایشان حرفهای بیشتری بزنند، تصریح می کند: این انتظار از سوی نمایندگان هم وجود داشت که موضوعات را شفاف کنند. با این حال ایشان مسائل را فراتر و کلان تر دیدند، حتی تهمت ها را بر جان خریدند اما از این مسئله عبور کردند تا در این شرایط سخت ثبات و انسجام حفظ شود.

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عده قلیلی در مجلس مرتب به دنبال چالشی کردن مسائل و ایجاد هیاهو هستند، می گوید: شاید این را وظیفه خود می دانند، من نمی دانم استراتژی ها آن چیست اما به نظر اکثریت مجلس پیشبرد امور با روش این افراد به نفع هیچ یک از گروه های سیاسی، حتی این عده که تندروی می کنند نیز نیست.

**
تندروی ها؛ خیانت به کشور
این عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه جامعه و کشور ما در شرایط مهمی قرار دارد و آمریکا لشکری را برای مقابله با ما به کار گرفته؛ می افزاید: در این شرایط ما باید با انسجام بیشتری عمل کنیم، از نظرات شخصی و کینه ها عبور کنیم. اگر منافع فردی را بر مصالح ملی مان ارجح قرار دهیم، قاعده بازی را خواهیم باخت که نه به نفع دولت و مجلس و نه به نفع مردم و تاریخ است. قطعا اگر این تصمیمات افراطی گرفته شود، آیندگان ما را نخواهند بخشید.
وی ادامه می دهد: به همین جهت، انتظار مجموعه نمایندگان از آقای روحانی این بود که مشکلاتی که برای او ایجاد می شود را بیان کنند، هرچند تن به این کار ندادند اما به این معنا نیست که فراموش شده است بلکه در زمان دیگر، باید به آن پرداخت. نه اینکه با جنجال و هیاهو ذهن مردم را مشوش و ناامید کرد. به نظر من، ایجاد دلهره و ناامیدی عمومی در شرایط فعلی نوعی خیانت است.

**
سوال از رئیس جمهوری؛ جرقه ای برای اندیشیدن به مصالح ملی
این عضو فراکسیون امید در پاسخ به این پرسش که آیا عزمی برای مقابله با این گروه که استیضاح و برکناری سریالی وزرا را کلید زده اند، وجود دارد یا نه، می گوید: این عزم در حال شکل گیری است. مجموعه نمایندگان طی دو روز اخیر به این نتیجه رسیدند که باید با دقت بیشتری مسائل را واکاوی کنند تا خدشه ای به مصالح ملی وارد نشود.

**
رادیکالیسم مجلس کاری از پیش نخواهد برد
غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی نیز درباره سریال استیضاح وزرا و آثار و پیامدهای آن به خبرنگار ایرناپلاس می گوید: مجلس به سمت رادیکالیسم شدیدی پیش می رود که خوب نیست. در واقع مجلس در حال شلیک همه تیرهای خود است.
وی با تاکید بر اینکه مجلس هم باید مشی اعتدالی پیش بگیرد، تأکید می کند: اگر دولت ضعف هایی دارد، که من معتقدم دارد، مجلس باید به دولت کمک کند. فشار الزاما موثر نخواهد بود، باید دست دولت را گرفت و به او کمک کرد، استفاده مستمر از ابزارهای نظارتی مجلس کاری از پیش نخواهد برد.

**
استیضاح های سریالی به ضرر مجلس است
عضو فراکسیون مستقلین با بیان اینکه من مخالف این رویه ام، می افزاید: باید به دولت کمک کرد و دولت نیز باید دست کمک بیشتری به سوی مجلس دراز کند. در این صورت استفاده از ابزارهای نظارتی موثر خواهد بود، در غیر این صورت، ادامه روند استیضاح ها به نفع مجلس نیست.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا عزمی برای مقابله با گروهی که استیضاح ها را پیگیری می کنند، وجود دارد یا نه، می گویید: به نظرم همچنان زود است. چراکه رویه لجاجت وجود دارد، باید کمی زمان بگذرد و مجلس رویه اعتدالی پیش گیرد و دریابد نمی شود همه را زد و زخمی کرد.

**
استیضاح؛ فرافکنی در خانه ملت؟
جعفرزاده ایمن آبادی در همین راستا تأکید می کند: جامعه تا جایی این رویه را از ما می پذیرد. به طور مثال در جریان سوال نمایندگان از رئیس جمهوری، مردم با ما همراهی کردند اما تکرار ماجرا باعث می شود تصور عمومی این باشد که مجلس فرار به جلو انجام می دهد و فرافکنی می کند و این پرسش پیش می آید که مجلس کجا باید استیضاح شود یا پاسخگو باشد؟ از این جهت، به نظرم روش ما باید تا حدی متعادل تر شود و بیشتر با یکدیگر همکاری کنیم.

گزارش از شیما شعاعی
**
اداره کل اخبارچندرسانه ای**ایرناپلاس**