سفر ظریف به سریلانکا نشانه شکست پروژه ایران هراسی است

 سفر ظریف به سریلانکا نشانه شکست پروژه ایران هراسی است  12مرداد-97
 مگرسیریلانکا خیلی کشور مهمی است وجایگاه  مؤثری در سطح جهان دارد  چون سفیر این کشور  از ظریف  دعوت سفر به این کشور  کرد وتیتر خبری زده شده چون سفر ظریف به سریلانکار انجام گرفته است بنابراین  نشانه از شکست پروژه رژیم ولی فقیه هراسی است؟
دهلی نو-ایرنا- سفیر ایران در سریلانکا، سفر اخیر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران به سریلانکا را شاهد و نشانه ای دیگر از شکست پروژه ایران هراسی دشمنان جمهوری اسلامی ایران دانست.
محمد زائری امیرانی روز پنجشنبه در مصاحبه با ایرنا درباره سفر دو روزه ظریف به سریلانکا که دیروز پایان یافت، گفت: دیدار وزیر خارجه ایران از کلمبو در پاسخ به دعوت همتای سریلانکایی وی صورت گرفت.
وی خاطرنشان کرد که هدف از این سفر بررسی راه های توسعه روابط، پیگیری روند گسترش همکاری های دوجانبه و مرور پروژه های در دست اجرا از سوی ایران در سریلانکا و سایر همکاری های منطقه ای بود.
سفیر ایران در سریلانکا همچنین به دیدارهای ظریف در طول اقامت کوتاه خود در این کشور نیز اشاره کرد و افزود: ظریف در این سفر ملاقات هایی با ماتریپیلا سریسینا رئیس جمهوری، کارو جایاسوریا رئیس پارلمان، تیلاک ماراپانا وزیر امور خارجه و رانیل ویکرام سینگ نخست وزیر سریلانکا انجام داد.
سفیر ایران در خصوص محور های عمده گفت و گوی وزیر خارجه ایران با مقامات سریلانکایی گفت: مقامات دو کشور بیشتر روی مواردی مانند لزوم تداوم و گسترش همکاری های دو کشور، مسائل بین المللی مانند مبارزه با تروریسم، حقوق بشر، خلع سلاح و همچنین مقابله با سیاست های یک جانبه گرایی برخی از کشور ها تبادل نظر کردند.
زائری امیرانی همچنین افزود: در حوزه روابط دوجانبه میان ایران و سریلانکا، توسعه روابط در همه زمینه ها از جمله بازرگانی و اقتصادی، تلاش برای تکمیل پروژه چند منظوره 'اوما اویا ' شامل ساخت سد و نیروگاه، از سر گیری صادرات نفت به سریلانکا، صادرات مواد پتروشیمی و نحوه همکاری های بانکی مورد بررسی قرار گرفت.
وی توضیح داد: مقابله با یک جانبه گرایی و تقویت روابط دو کشور در موضوعات منطقه ای و جهانی نیز در میان موضوعات مورد بحث قرار داشت که در خلال آن هر دو کشور بر اجرای توافق بین المللی هسته ای یا برجام تاکید کردند.
به گفته وی، ایران و سریلانکا همچنین برای توسعه روابط بازرگانی و متنوع سازی کالاها و موضوعات بازرگانی با استفاده از ظرفیت های دو کشور در امور بازرگانی و صادرات اعلام آمادگی کردند.
سفیر ایران در سریلانکا در ادامه گفت وگوی خود با ایرنا تصریح کرد که یکی از سیاست های ایران، تفاهم با کشور های مختلف برای ایجاد مکانیسم هایی است که امکان مبادلات بازرگانی را با استفاده از ارزهای ملی کشور ها نظیر فعال سازی اتحادیه پایاپای آسیایی (ACU) و همچنین پیمان دوجانبه پولی فراهم سازد.
وی گفت: هر چند در طول این دیدار کوتاه هیچ توافقنامه یا یادداشتی بین دو کشور امضا نشد، اما در این زمینه گفت و گوهایی با همه کشورها از جمله سریلانکا به عمل خواهد آمد.
زائری امیرانی نتایج سفر ظریف به سریلانکا را مثبت ارزیابی کرد و گفت: با توجه به شرایط منطقه ای و جهانی ایران، این سفر نشان دهنده آن است که برغم تلاش های برخی کشورها از جمله آمریکا و نیز تحرکات رژیم صهیونیستی، دیپلماسی و سیاست خارجی ایران از کارآیی لازم برای تعامل با کشورها به ویژه کشور های آسیایی برخوردار می باشد و این سفر شاهدی برای شکست پروژه ایران هراسی و منزوی کردن ایران در صحنه بین المللی محسوب می شود.
سریلانکا جزیره‌ای در جنوب آسیا در کرانه اقیانوس هند و واقع در جنوب کشور هند است که نزدیک به 21 میلیون نفر جمعیت دارد.
بیشتر مراودات تجاری و اقتصادی ایران با این کشور در حوزه ساخت پالایشگاه، نفت و چای می باشد.
ایران چهارمین خریدار بزرگ چای سریلانکا است. در سال 2016، سریلانکا نزدیک به 40 تن چای به ایران صادر کرد اما در سال 2017 این صادرات به 27 تن کاهش یافت.
ایران همچنین در طرح نوسازی یک پالایشگاه قدیمی 50 هزار بشکه ای این کشور مشارکت داشته و درصدد ساخت یک پالایشگاه نفت جدید در سریلانکا می باشد.
آساق**267**1144
گفت و گو از : وحیده دینداری