گزیده ها5 آبان - 97

گزیده ها5 آبان - 97
سخنگوی اورژانس کشور از واژگونی یک دستگاه اتوبوس در محور زنجان-تبریز خبر داد که طی آن 31 تن مصدوم شدند و یک نفر نیز جان باخت.
مجتبی خالدی در گفت‌و‌گو با ایسنا؛ اظهار کرد: ساعت 5 بامداد یک حادثه مبنی بر واژگونی یک دستگاه اتوبوس به سامانه 115 سازمان اورژانس کشور اعلام شد که در پی آن 10 دستگاه آمبولانس به محل حادثه اعزام شدند. زمان رسیدن اولین آمبولانس به محل حادثه پنج دقیقه بعد از اعلام حادثه بود.
وی در ادامه درباره حادثه واژگونی اتوبوس در محور زنجان-تبریز گفت: این اتوبوس که در کیلومتر 35 اتوبان زنجان تبریز واژگون شد از مبدا خوی به مقصد تهران درحال حرکت بود؛ در این حادثه 31نفر مصدوم و یک خانم 71ساله کشته شدند؛ مصدومان این حادثه توسط عوامل اورژانس به مراکز درمانی انتقال یافتند.
سازمان اورژانس کشور اسامی مصدومان و تنها فوتی این حادثه را به شرح زیر اعلام کرد:
*
مصدومان:
1.
اعظم نقیبی 2.طاهره عباسلو 3.سعیده حسن زاده 4. محرمعلی ابدالی 5.رقیه زینال زاده خوئی 6.مجید مسگر خوئی 7.میرولی بهرامی خوئی 8.نوروز اصلانی 9.ساسان قره باغی 10.شهریار خزرلو 11.حسنعلی بابائی 12.مرتضی اخمدی 13.کسری رحیملو 14.شمس‌الله کلوانی 15.راضیه قدرتی 16.اسدالله علیلو 17.محمد حاج حسینی 18.ملیحه حاج حسینی 19.زینب مرندی 20.ندا دیرینه 21.حسن ممتازیان 22.متین شخصی 23.مجتبی مرشد 24.خدیجه احمدی 25.زهرا گل‌فرجی.26مریم حاج خوئی 27.علیرضا جعفرنژراد 28.محرم فتحلو 29.مهین محمد حسن پور 30.اکبر گل صنم لو 31.مهدی مسلم لو
*
فوتی:
1.
فاطمه تقبلو
*
خستگی و خواب آلودگی راننده علت حادثه
رئیس پلیس راه راهور ناجا گفت: خستگی و خواب آلودگی راننده علت خروج از جاده اتوبوس در زنجان بود.
سردار حمیدی در گفتگو با مهر، افزود: این حادثه حوالی ساعت 6 بامداد جمعه در کیلومتر 40 آزادراه زنجان - تبریز رخ داد.
وی گفت: در این حادثه یک دستگاه اتوبوس با 29 سرنشین که از خوی به سمت تهران درحال حرکت بود از جاده خارج شد.
رئیس پلیس راه راهور ناجا تاکید کرد: در این حادثه 10 تن مجروح شدند.
به گفته وی برابر نظر اولیه کارشناسان پلیس راه استان، عدم توجه به جلو ناشی از خستگی و خواب آلودگی راننده اتوبوس علت حادثه بوده است.
یک جاعل حرفه‌ای که با جعل اسناد مالکیت متعلق به یک مرکز تجاری در شمال تهران قصد داشت آن را به قیمت 10میلیارد تومان بفروشد، دستگیر شد.
به گزارش ایسنا، در ادامه اقدامات پلیس آگاهی در خصوص کنترل مجرمان سابقه‌دار و حرفه‌ای، کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ اطلاع پیدا کردند که یکی از مجرمین سابقه‌دار این اداره که بارها توسط این اداره دستگیر شده و آخرین بار نیز در اوایل سال جاری و به اتهام جعل اسناد دستگیر و روانه زندان شده بود، به تازگی و با تامین قرار قانونی از زندان آزاد شده و درحال حاضر در زمینه فروش اسناد مجعول فعالیت خود را از سر گرفته است.
با شناسایی مخفیگاه علیرضا متولد 1352 در محدوده میدان ملت، کارآگاهان اداره سیزدهم پلیس آگاهی روز سه شنبه یکم آبان به این محل مراجعه و در بازرسی از مخفیگاه متهم موفق به کشف مقادیر معتنابهی اسناد و مدارک مالکیتی به همراه ده‌ها عدد امهار متعلق به مراکز مختلف نظامی، انتظامی، قضایی، دفاتر مختلف اسناد رسمی، اتحادیه‌ها، اداره ثبت، وزارتخانه‌های مختلف، مراکز آموزشی مربوط به دانشگاه آزاد و آموزش و پرورش، بیمارستانها و.... شدند.
در بازرسی از اسناد مجعول بدست آمده از مخفیگاه متهم، کارآگاهان موفق به شناسایی سند مالکیت متعلق به یک مرکز تجاری در منطقه زعفرانیه شدند که متهم با جعل اسناد متعلق به این ملک و معرفی خود به عنوان مالک قصد داشته تا آن را به فروش رساند.
در ادامه تحقیقات، کارآگاهان اداره سیزدهم با شناسایی این واحد تجاری در منطقه زعفرانیه به ارزش تقریبی 10 میلیارد تومان، اطلاع پیدا کردند که مالک حقیقی آن مدت‌ها پیش فوت کرده و متهم قصد داشته تا با سوء استفاده از همین موضوع و با تهیه اسناد مجعول اقدام به فروش این ملک کند که پیش از هرگونه اقدام در این خصوص دستگیر شد.
براساس اعلام مرکز اطلاع‌رسانی پلیس آگاهی پایتخت، سرهنگ کارآگاه جهانگیر تقی پور،معاون مبارزه با جعل و کلاهبرداری پلیس آگاهی تهران بزرگ، با اعلام این خبر گفت: تحقیقات از متهم در مراحل اولیه قرار داشته و برابر هماهنگی بعمل آمده با شعبه پنجم بازپرسی دادسرای ناحیه 33 تهران،متهم برای تحقیقات تکمیلی در اختیار اداره یازدهم پلیس آگاهی تهران بزرگ قرار گرفته است.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی از ورود سامانه بارشی به مناطق شمالی و مرکزی کشور، طی امروز خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی با اشاره به آخرین وضعیت نقشه‌های هواشناسی افزود: با ورود سامانه بارشی از غرب کشور طی 24 ساعت آینده در نوار غربی، قسمت‌هایی از مرکز کشور و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز مرکزی در استان‌های قزوین،‌ البرز و تهران بارش باران،‌ گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید و در مناطق مستعد،‌ خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.
وی با بیان اینکه فعالیت این سامانه امروز در شمال‌غرب و غرب کشور تضعیف می‌شود، اظهار کرد: عمده فعالیت این سامانه در جنوب‌غرب کشور،‌ دامنه‌های جنوبی البرز در تهران و سمنان و بخش‌هایی از مرکز کشور ادامه پیدا می‌کند.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در ادامه تصریح کرد: همچنین امروز با شمالی شدن جریان‌ها بر روی دریای خزر بارش باران، گاهی رعدوبرق و وزش باد همراه با کاهش محسوس دما در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی رخ خواهد داد، به طوریکه بارش برف در ارتفاعات البرز نیز دور از انتظار نیست و دریای خزر مواج خواهد شد.
به گفته وظیفه، روز یکشنبه سامانه بارشی ضمن تضعیف در مناطقی از مرکز، سواحل دریای خزر و شمال شرق کشور ادامه خواهد داشت.
وی در ادامه ضمن تشریح آخرین وضعیت جوی پایتخت نیز گفت:، وضعیت هوای تهران امروز (شنبه) نیز نیمه ابری، به تدریج ابری، گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد خواهد بود. بیشترین دمای تهران امروز 22 درجه سانتی‌گراد و کمترین دمای آن 14 درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود.
*
هوای استان تهران 7 درجه خنک می‌شود
اداره کل هواشناسی تهران بارش برف در ارتفاعات، کاهش هفت درجه‌ای دما، رگبار، آذرخش و تندباد را برای این استان پیش‌بینی و اعلام کرد که احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، همچنین مسیل‌ها و رودخانه‌ها وجود دارد.
به گزارش ایرنا به نقل از نتایج بررسی و تحلیل آخرین داده‌ها و نقشه‌های پیش یابی هواشناسی، طی روزهای شنبه و یکشنبه بتدریج شاهد افزایش ابر، گاهی رگبار، آذرخش، تندباد موقت و کاهش محسوس دما از پنج تا هفت درجه در سطح استان تهران خو اهیم بود.
*
باد و باران در جاده‌های 8 استان
توصیه پلیس به زائران اربعین
رئیس مرکز کنترل ترافیک راهور ناجا از وزش باد و بارش باران در محورهای مواصلاتی هشت استان خبر داد.
سرهنگ نادر رحمانی در گفت‌و‌گو با ایسنا، اظهار کرد: شاهد بارش باران در بیشتر محور‌های استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، همدان، قزوین، کردستان و غرب استان تهران هستیم، همچنین در محور‌های استان‌های گیلان و اردبیل شاهد وزش باد شدید هستیم که به رانندگان توصیه می‌شود در حین رانندگی توجه بیشتری به مسیر داشته باشند.
وی با توصیه به زائرین اربعین به استفاده از مرز‌های چذابه و شلمچه، ادامه داد: ترافیک سنگین و پرحجم نیز در محور ایلام-مهران مشاهده می‌شود، و محدوده ورودی شهر مهران نیز ترافیک پرحجم است.
سرهنگ رحمانی در پایان اظهار کرد: پارکینگ‌هایی که برای پارک خودرو زائرین اربعین در نظر گرفته شده بود همچنان دارای ظرفیت است.
*
مهر پاک تهران
مهرماه امسال درحالی به پایان رسید که هوای پایتخت طی 30 روز این ماه در شرایط مطلوب بود.
به گزارش ایسنا، پایتخت‌نشینان در مهر ماه امسال در مجموع هوای مطلوبی تنفس کردند. در این ماه هوای تهران به لطف بارش‌های پاییزه دو روز (7 و 15 مهر ماه) در شرایط پاک بود، همچنین هوای پایتخت در بقیه روزهای این ماه در شرایط سالم قرار داشت.
کیفیت هوای تهران در مهر ماه سال گذشته نیز تقریبا مشابه امسال بود. در اولین فصل پاییز 96 پایتخت نشینان یک روز هوای پاک و 29 روز هوای سالم تنفس کردند.
اما کیفیت هوای تهران در مهر ماه سال 95 و مهرهای قبل از آن چند روزی نامطلوب برای گروه‌های حساس بود. در مهر ماه این سال تهرانی‌ها دو روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و 28 روز هوای سالم تنفس کردند. افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون علت ناسالم شدن هوا برای گروه‌های حساس طی این دو روز بود.
اولین فصل پاییز 94 نیز هوای تهران 26 روز سالم و طی چهار روز به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از 2.5 میکرون ناسالم برای گروه‌های حساس بود.
براساس اعلام شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، کیفیت هوای پایتخت در مهر ماه 93 در شرایط بدی قرار داشت. در این بازه زمانی تهرانی‌ها 11 روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس تنفس کردند همچنین در مهرماه این سال هوای تهران دو روز در شرایط پاک و 17 روز سالم بود. لازم به ذکر است که کیفیت هوای تهران در مهر ماه سال 92 نیز در شرایط بدتری قرار داشت و در این بازه زمانی هوا 20 روز ناسالم برای گروه‌های حساس و دو روز ناسالم برای همه‌ گروه‌ها بود و تنها 8 روز در شرایط سالم قرار داشت.
دفتر اتحاديه اروپا در تهران لانه جاسوسي دوم نشود
عضو كميسيون امنيت ملي هشدار داد
عضو كميسيون امنيت ملي گفت: بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در تهران نبايد به يك لانه جاسوسي جديد در ايران تبديل شود.
سيدحسين نقوي حسيني عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بازگشايي دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در تهران، گفت: ما با ايجاد سازمان ها و با مراكز بين المللي در كشورمان مشكلي نداريم و گاهي اوقات تاسيس چنين دفاتري مي تواند به ارتباط مستقيم تر ما با ساير كشورها كمك كند.
وي افزود: متاسفانه تاسيس چنين دفاتري در كشورمان سابقه خوبي ندارد و ملت ايران از اين موضوع نگران هستند كه به بهانه تاسيس دفتر اروپا، مداخلات سياسي در امور داخلي صورت گرفته و گزارش هايي عليه كشورمان تهيه شود.
نقوي حسيني تصريح كرد: ما از اتحاديه اروپا تا به حال ضمانت يا رفتاري كه حسن نيت آنها را نشان دهد، نديده ايم، به عبارت ديگر با تاسيس دفتر اتحاديه اروپا در ايران عملا هر سفير يا وزير امورخارجه اروپايي كه بخواهد به كشورمان سفر كند عملا قصد دخالت در امور داخلي را خواهد داشت كه اين مسئله در برنامه پروتكل ما قرار ندارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه بازگشايي دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا در ايران مي تواند در دور زدن تحريم ها چاره ساز باشد، بيان كرد: اصلا چنين مسئله اي امكان ندارد، چراكه اين امر برخلاف مقرارت دفتر اتحاديه اروپا است و قطعا اين دفتر قصد دارد همچون CFT به اطلاعات مالي و اقتصادي ما اشراف پيدا كند نه اينكه به ما كمك كند تا بتوانيم تحريمي را دور بزنيم.

عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي اظهار كرد: بازگشايي دفتر اتحاديه اروپا در تهران فقط مي تواند به تعميق روابط اقتصادي ما با اتحاديه اروپا بيانجامد، البته به شرط آنكه تضمين هايي را دريافت كنيم كه قرار نيست اين دفتر به يك لانه جاسوسي جديد در ايران تبديل شود.