اتهام به مذاکرات پنهان؛ ترفند جدید برجام ستیزان

 اتهام به مذاکرات پنهان؛ ترفند جدید برجام ستیزان5ابان-97
گذشته از اینکه گاهی اتهامات نه شایعه که واقعیست چون مردم نامحرم اند ودانستن حق نشان نیست وقتی زد وبندپشت پرده فاش می شود تکذیب می گردد .از طرف دیگر تهدید وتوهین واتهام زدن مرتبط به جنگ قدرت وثروت جناحی وباندیست.
تهران – ایرنا- در آستانه دور دوم تحریم های ثانویه آمریکا علیه ایران، برخی دولت را به کوتاه آمدن در برابر خواسته های کاخ سفید و انجام مذاکرات پنهانی با مقامات آمریکایی متهم می کنند؛ اتهاماتی که به اعتقاد کارشناسان مصداق «آب به آسیاب دشمن ریختن» ارزیابی می شود.
به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، از همان روزهای آغاز مذاکرات هسته ای در دولت یازدهم که به مهرماه 1392 برمی گردد، جریان مخالف در قالب همایش ها، سخنرانی ها و غیره عملکرد دولت را در حوزه سیاست خارجی زیر سوال می بردند تا این که غرب در برجام به مطالبات بجای ایران تن داد. هر چند «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا اردیبهشت ماه امسال با خروج از برجام آن را به گروه 1+4 مبدل ساخت اما تلاش های وی برای پشت کردن همه طرف ها به این توافق معتبر بین المللی تاکنون نتیجه ای عکس داده است.
از پنج ماه پیش ارتباط مقامات ایران و آمریکا قطع و گفت وگوها به منظور پیشبرد اجرای برجام با دیگر اعضای توافق ادامه یافت. اینک اما برخی مخالفان دولت که پیشینه رفتار سیاسی آنها بر کسی پوشیده نیست، دولت را به ارتباط پنهانی و خارج از منافع ملی با آمریکا متهم می کنند.
«
جواد کریمی قدوسی» عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، روز جمعه چهارم آبان در گفت وگو با خبرگزاری «موج» مدعی شد که کارشناسان وزارت خارجه در عمان در حال مذاکره با مقام‌ های آمریکایی هستند. وی با تاکید بر موثق بودن منابع خبری خود، اظهار کرد که عمان تبدیل به خلوتگاهی برای آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها شده است و از این طریق سعی دارند تا به ایران دسترسی پیدا کنند.
به باور ناظران، تداوم این قبیل اتهام زنی هایی که بوی سیاسی کاری و جناحی می دهد، آسیب جبران ناپذیری را بر وحدت داخلی و منافع ملی وارد خواهد کرد. از این رو وزارت امور خارجه در قبال چنین اتهاماتی سکوت نکرد و با انتشار اطلاعیه ای بار دیگر بر بی فایده بودن هر نوع مذاکره با دولت عهدشکن، قانون گریز و ضد ایران ترامپ تاکید نمود.
اهمیت طلاع رسانی عمومی و همگرایی داخلی را می توان در بخشی از اطلاعیه مذکور مشاهده کرد که نوشت با توجه به ادعای تازه کریمی قدوسی مبنی بر تلاش، تمایل و اقدام وزارت امور خارجه در برقراری تماس و مذاکره با دولت ایالات متحده آمریکا در یکی از کشورهای همسایه، موارد زیر را به اطلاع عموم ملت شریف ایران می رساند: به صراحت اعلام می شود تمام ادعاهای ایشان در خصوص تمایل وزارت امور خارجه به برقراری تماس و مذاکره با دولت آمریکا و نیز انجام مذاکره با طرف های آمریکایی در یکی از کشورهای همسایه غلط و بی اساس است و به شدت تکذیب می شود.
این اولین باری نیست که نماینده مشهد و عضو جبهه پایداری دولت را متهم به سازش با غرب می کند و پیشتر نیز ادعاهای وی علیه برخی دولتمردان و اظهارنظرهای او درباره موضوعاتی همچون برجام، مسائل موشکی، FATF، باند نیویورکی ها، نفوذ غرب در دولت و همچنین وجود افراد دو تابعیتی خبرساز و به شکایت علیه وی منجر شده بود.
اتهامات جدید این نماینده به دولت در حالی بیان می شود که مقامات عالی رتبه کشورمان همواره بر نفی مذاکره در شرایط کنونی با آمریکا اصرار می ورزند؛ موضوع مهمی که در سخنان رهبری و رئیس جمهوری به وضوح مورد تاکید قرار گرفته است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی (دوشنبه 22 مردادماه) در دیدار هزاران نفر از قشرهای مردم از استان های مختلف با اشاره به شرارت های آمریکا خاطر نشان کردند «ما فقط وقتی می توانیم وارد بازی خطرناک مذاکره با امریکا شویم که از لحاظ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به اقتدار مورد نظرمان برسیم و فشارها و هوچی گری های او نتواند در ما تأثیر بگذارد اما در حال حاضر مذاکره قطعاً به ضرر ما تمام می شود و ممنوع است
همچنین حجت الاسلام «حسن روحانی» رئیس جمهوری کشورمان شهریورماه در گفت وگو با شبکه تلویزیونی «ان بی سی»، سیاست های ترامپ را در قبال موضوعات مختلف به ویژه ایران و برجام زیر سوال برد. وی با تاکید بر اینکه رفتار ترامپ همه زمینه ‌های مثبت را از بین می‌ برد، درباره مذاکره ایران با آمریکا گفت وقتی از تغییر رژیم می‌گوید و تعهدات مهم دولت آمریکا را زیر پا می‌گذارد، دیدار و مذاکره معنا ندارد.
همان طور که اشاره شد، بیهوده بودن مذاکره با آمریکا در دولت ترامپ از مواضع جمهوری اسلامی آشکارا برداشت می شود. زیرا ترامپ در پی توافق تازه ای با ایران است -که برخی از آن تحت عنوان توافق ثانویه نام می برند- تا با کسب امتیازهای بیشتر بر برجام به عنوان یکی از بزرگترین دستاوردهای دموکرات ها، اروپایی ها و تهران بر آن خط بطلان بکشد.
از شرایط دوازده گانه ای که «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا برای مذاکره با ایران انتشار داد می توان به زیاده خواهی های تیم جدید ترامپ پی برد؛ مطالباتی که هر عقل سلیمی را نسبت به پذیرش آن برحذر می دارد. در شرایط کنونی یگانه راه آمریکا برای مذاکره با ایران از برجام می گذرد و تنها در صورت بازگشت ایالات متحده به توافق هسته ای و پایبندی کامل به برجام می توان انتظار ادامه مذاکرات فی مابین را داشت.
به باور ناظران، مواضع ضد ایرانی اخیر ترامپ مبنی بر جلوگیری از فروش نفت ایران و قطع کامل ارتباطات بانکی تهران با کشورهای همپیمان آمریکا که سوم آبان در کاخ سفید ایراد شد، شانس مذاکرات احتمالی تهران و واشنگتن را کاهش داده و بر گسترش همکاری تهران با دیگر اعضای توافق خواهد افزود.
در مقابل، اروپا نیز با هدف حفظ استقلال خود در برابر آمریکا تلاش مضاعفی را برای نجات برجام در پیش گرفته به طوری که «فیلیپ بونکارر» رئیس گروه دوستی پارلمانی سنای فرانسه و ایران، چند روز پیش در نشست خبری روسای گروه‌ های دوستی پارلمانی مجالس ملی و سنای فرانسه و همچنین مجلس شورای اسلامی از تلاش اتحادیه اروپا برای اتصال یک بانک ایرانی به سوئیفت در آستانه اجرای دور دوم تحریم ‌های امریکا علیه ایران پرده برداشت.
پژوهش**9242**1552