گزیده ها قسمت دوم 5 آبان - 97


گزیده ها قسمت دوم 5 آبان - 97
آيت الله جوادي آملي: آمريكا خيال مي كند چون زور دارد حق هم دارد
استاد برجسته درس خارج حوزه تاكيد كرد: آمريكا خيال مي كند چون زور و قدرت دارد حق هم دارد، ما بايد به گونه اي پيام اسلام را به جهان برسانيم كه همه بفهمند كه حق را فقط خدا تعيين مي كند نه هوا و هوس خودمان.
جمعي از اعضاي همايش ملي «فرهنگ دفاعي - امنيتي براساس آموزه هاي مهدوي» كه به همت دانشگاه و پژوهشگاه عالي دفاع ملي و تحقيقات راهبردي و با همكاري مراكز تخصصي مهدويت در قم برگزار مي شود، با آيت الله جوادي آملي ديدار كردند. به گزارش رسا، اين مرجع تقليد در اين ديدار اظهار داشت: حيات ما در همه شئونات با وجود مبارك حضرت حجت(عج) گره خورده است، نشانه آن همين شعار رسمي ما در ايام عزاي سالار شهيدان است كه «اعظم الله اجورنا بمصابنا بالحسين عليه السلام، و جعلنا و إياكم من الطالبين بثاره»؛ بخش اول اين دعا جنبه عبادي دارد و براي ثواب بردن است اما بخش دوم اين دعا، پيوند ناگسستني بين ما و مهدويت را نشان مي دهد.
وي ادامه داد: به ما ياد دادند كه از خداوند بخواهيم به ما آن توفيق را بدهد كه خون بهاي حسين بن علي(ع) را بگيريم اما خون بهاي هر كسي را فرزند او مي تواند بگيرد و كس ديگري حق اين كار را ندارد، لذا ما بايد فرزند حضرت باشيم تا بتوانيم بگوييم ما طالب خون بهاي او هستيم و تا فرزند حضرت نباشيم حق نداريم اين دعا را بخوانيم، در اينجا ديگر شيعه بودن كافي نيست بلكه پيوند با اهل بيت(ع) هم لازم است.
استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم خاطرنشان كرد: وجود مبارك پيامبر(ص) فرمود «انا و علي ابوا هذه الامه»؛ بيايد فرزندان ما باشيد، ما نيز با افتخار فرزندي عترت را پذيرفتيم و فرزندان ائمه(ع) شديم در نتيجه حسين بن علي پدر ماست و اينگونه است كه ما مي توانيم خون بهاي سيدالشهداء(ع) را مطالبه كنيم، اين راه براي همه ما باز است، چرا اين راه را نرويم و خود را از اين سعادت محروم كنيم؟
مفسر قرآن كريم در بخش ديگري از سخنان خود ابراز داشت: حضرت حجت(عج) مظهر اسم «قيام» خداوند است، خداوند قائم بالقسط و حضرت، قائم آل محمد(ص) است، آنچه جهان را اصلاح مي كند قيام بالقسط است، منظور از قيام هم قيام فيزيكي نيست، منظور از قيام، ايستادگي است نه ايستادن، حضرت چون ايستادگي عادلانه دارد جهان را نجات مي دهد و اداره مي كند، ما هم به عنوان فرزندان حضرت بايد قائم بالقسط باشيم. آيت الله جوادي آملي تصريح كرد: عدل نزد همه انسان هاي جهان محبوب است و معناي عدل هم روشن است «وضع كل شي ء في موضعه»؛ يعني هر چيز را در جاي خود قرار دادن، اما موحدان جهان مي گويند جاي اشياء را اشياء آفرين تعيين مي كند و غيرموحدان مي گويند ما با فهم خود، جاي اشياء را تعيين مي كنيم، اين همان حرفي است كه فرعون مي زد. استاد برجسته درس خارج حوزه علميه قم تاكيد كرد: آمريكا خيال مي كند چون زور و قدرت دارد حق هم دارد! ما بايد به گونه اي پيام اسلام را به جهان برسانيم كه همه جهانيان بفهمند كه حق را فقط خدا تعيين مي كند نه هوا و هوس خودمان. وي يادآور شد: اين عزيزان نيروهاي مسلح و دفاعي ما بايد در يك دست قرآن و در دست ديگر اسلحه داشته باشند و به جهان بگويند هدف ما اين است كه پيام اين كتاب را به شما برسانيم اما اگر بخواهيد قرآن را از ما بگيريد، با اسلحه مانع شما مي شويم و از قرآن پاسداري مي كنيم.
خطيب جمعه قم: سياستمدار جامعه اسلامي نان به نرخ روزخور و اهل زد و بند نيست
امام جمعه قم با اشاره به شاخصه هاي تقواي سياسي، گفت: سياستمدار اسلامي نبايد نان به نرخ روز خور و اهل زد و بند با دشمن باشد، همچنين نبايد به دليل وابستگي به جناح خاص عليه منافع كشور و مردم اقدام كند.
حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد سعيدي در خطبه هاي نماز جمعه قم كه در مصلاي قدس برگزار شد، با بيان اين كه وقتي امنيت اقتصادي به خطر افتاد مردم نااميد مي شوند، گفت: در اين صورت مردم به اقتصاد ملي و كسب حلال رغبت نخواهند كرد، به همين دليل اسلام براي كساني كه مرتكب دزدي و دست درازي به امنيت مردم و كشور مي شوند سخت ترين مجازات را در دنيا و آخرت در نظر گرفته است.
به گزارش رسا، وي به شاخصه هاي تقواي سياسي اشاره كرد و افزود: سياستمدار اسلامي نبايد نان به نرخ روز بخورد و اهل زد و بند با دشمنان باشد، چنين سياستمداري نبايد به دليل وابستگي به جريان و جناح خاص، چيزي عليه منافع كشور و مردم را تصويب كند، سياستمدار اسلامي نبايد پيمان و معاهده اي را امضا و اجرا كند كه مخالف اسلام و منافع مردم است.
توليت حرم مطهر بانوي كرامت در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به افشاگري تاريخي حضرت امام(ره) عليه قرارداد استعماري و ننگين كاپيتولاسيون، اظهار داشت: اين قرارداد توسط شاه به مجلس سنا ارجاع داده شد و اين مجلس قرارداد را تصويب كرد، اين قانون براي تصويب نهايي به مجلس شوراي مجلس فرستاده شد.
حجت الاسلام والمسلمين سعيدي ادامه داد: حضرت امام به عنوان نائب امام زمان(عج) در برابر اين قرارداد ظالمانه و استعماري ايستاد، امام در سخنراني 4 آبان خود در سال 43 قم عليه شاه، آمريكا و رژيم صهيونيستي و همچنين عليه نمايندگاني كه اين قانون تحميلي و ذلت بار را امضا كردند فرياد زد كه عزت و عظمت ايران از بين رفت.
وي ابراز داشت: حضرت امام به نمايندگاني كه درباره اين قانون سكوت كردند، فرمود معناي سكوت شما تاييد بود و شما ديگر نماينده مردم نيستيد، ايشان فرمود مجلسي ها به ضد اسلام، قرآن و مردم راي دادند و راي آنها غيرقانوني و مخالف نظر ملت مسلمان است.
امام جمعه قم خاطرنشان كرد: اين فرمايشات حضرت امام به عنوان ضابطه و قانون شامل همه اعصار مي شود و هيچ مجلسي حق ندارد چيزي را كه بر خلاف اسلام و برضرر مردم و كشور است تصويب كند، آمريكا همان آمريكا است بلكه زخم خورده تر و وحشي تر شده است، مسئولان مراقب باشند دزد جنايتكاري را كه ملت از در بيرون كردند از پنجره وارد نشود. حجت الاسلام والمسلمين سعيدي با اشاره به درس هايي از زيارت اربعين، افزود: هدف اصلي و اساسي از قيام عاشورا بيداري و هدايت بندگان خدا بود، امام حسين(ع) در راه بيداري امت سنگ تمام گذاشت و نهايت دعوت و نصيحت را داشتند، درس دوم اين است كه گاهي بيداري انسان ها، شكستن بت ها و بدعت ها، از بين بردن جو خفقان و مبارزه با ستمگران خون مي خواهد و هرچه اين خون باارزش تر باشد نافذتر و موثرتر عمل مي كند. توليت حرم بانوي كرامت با بيان اين كه بني اميه با مردم كاري كرد كه جهل و بي بصيرتي در بدترين و زشت ترين شكل ممكن جامعه اسلامي را تحت تاثير قرار داده بود، اظهار داشت: بايد به پاي شجره طيبه دين خوني ريخته مي شد كه در جامعه زلزله به پا كرده و بنيان ستم بني اميه را بلرزاند، امام حسين(ع) بر اساس همين تكليف قيام كرد و به شهادت رسيد.
وي با بيان اين كه اربعين حسيني يك رستاخيز و سبب عزت امت اسلامي است، گفت: حماسه اربعين رزمايشي است كه چشم دشمن را كور مي كند بنابراين بايد از حواشي به دور باشد
امام جمعه خرمشهر: مسير تردد زائران از مرز شلمچه نبايد تغيير كند
امام جمعه خرمشهر با انتقاد از سرگرداني زائران در مرز شلمچه گفت: صدور ويزاها در حال حاضر به كندي پيش مي رود و عمده آن به كنسولگري ها بازمي گردد
حجت الاسلام نبي موسوي در نشست تسهيل تردد زائران كه در گمرك مرز شلمچه برگزار شد، اظهار داشت: براي آماده سازي مسير تردد زائران در مرز شلمچه ميلياردها تومان هزينه شده تا بستر ورود و خروج زائران فراهم شود، اما برخي مسئولان به دنبال اين هستند كه مسير را جابه جا كنند و با اختصاص جاده فعلي به عنوان مسير تجاري، مسير جديدي براي پياده روي اربعين ايجاد كنند.
امام جمعه خرمشهر عنوان كرد: با توجه به گرماي هوا و مشكلات موجود در صورت تغيير اين مسير حداقل 7 يا 8 سال طول مي كشد تا زيرساخت هاي مناسب در مسير جديد ايجاد شود و مسئولان بايد مراقب باشند تا اين مسير تغيير نكند.
موسوي با بيان اينكه تا اين لحظه تعداد زيادي رواديد صادر شده اما صدور ويزاها به كندي انجام مي شود و عمده آن به كنسولگري ها بازمي گردد، اظهار كرد: مسئولان كنسولگري عراق 10 صبح به محل كار آمده  و زائران زيادي در مرز شلمچه سرگردان هستند.
وي با بيان اينكه بحثي در كشور شايع شده مبني بر اينكه عراق مي خواهد ويزا را بردارد، گفت: ما بايد بستر را براي ورود و خروج بهتر زائران فراهم كنيم.
موسوي با اشاره به مطالبات مواكب نسبت به سال گذشته بيان كرد: با توجه به مشكلات اقتصادي احساس مي شود مواكب نيازمندي هايي دارند و دستگاه هايي كه توان دارند بايد به اين موضوع ورود كنند.
سرپناه 50 درصد روستاييان مازندران غير مقاوم است
معاون بهسازي مسكن روستايي بنياد مسكن مازندران گفت: حدود نيمي از واحدهاي مسكوني سرپا درمناطق روستايي اين خطه شمال كشور غيرمقاوم است.
عليرضا قلي نژاد در حاشيه طرح آمارگيري ويژگيهاي مسكن روستايي مازندران افزود: براساس بررسي حدود 500 هزار واحد مسكوني در روستاهاي اين استان سرپاست كه تاكنون 265 هزار باب مسكن روستاييان بازسازي و بهسازي شده است.
وي اضافه كرد: 165 هزار واحد مسكوني روستاييان در قالب طرح بهسازي و بازسازي مسكن و تسهيلات ارزان قيمت با نظارت بنياد مسكن از سال 86 تا96 بازسازي شد.
معاون بنياد مسكن مازندران اظهار داشت: بررسي ها نشان مي دهد كه حدود 100 هزار باب از اين واحدهاي مسكوني نيز با آورده خود روستاييان بازسازي شد.
قلي نژاد از مالكان واحدهاي مسكوني فرسوده وغيرمقاوم روستايي خواست تا براي دريافت تسهيلات مقاوم سازي به اين نهاد مراجعه كنند.
وي سقف تسهيلات پرداختي براي هر واحد مسكوني روستايي را در سال جاري حدود 250 ميليون ريال اعلام كرده است.
اين مسئول خاطرنشان كرد: در سال جاري 15 هزار سهميه تسهيلات ارزان قيمت با سود 5 درصد براي روستاييان اين استان پيش بيني شد. 47 درصد جمعيت مازندران در روستاها سكونت دارند.
چهارمين طرح آمارگيري ويژگي هاي مسكن روستايي با هدف شناخت مصالح كاربردي در ساختمان، تسهيلات دريافتي و مقاوم سازي از روز شنبه هفته جاري همزمان با سراسر كشور در مازندران شروع شد و تا 21 آبان ماه ادامه خواهد داشت.
در اين طرح شرايط 12 هزار واحد مسكوني در 404 روستاي مازندران آمارگيري مي شود.