وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی: تأکید بر حذف تصدی‌گری‌های غیر ضروری


وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی:تأکید بر حذف تصدی‌گری‌های غیر ضروری/باید سیاست‌های مطمئن در مسکن داشته باشیم 5ابان-97
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه باید تصدی‌گری های غیرضرور حذف شود، گفت: به عنوان وزارتخانه‌ای که مسئول ایجاد، تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن است باید برای پدیده مسکن تدابیر و سیاست‌های پابرجا داشته باشیم.
تأکید بر حذف تصدی‌گری‌های غیر ضروری/باید سیاست‌های مطمئن در مسکن داشته باشیم
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد اسلامی وزیر پیشنهادی وزارت راه و شهرسازی امروز در نشست خود با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران گفت: برنامه ما همان برنامه ششم توسعه و احکام دائمی آن است، ما به اندازه کافی قانون، تکلیف و نوشته‌های کمی و کیفی داریم.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی افزود: در قانون رفع موانع تولید، بهبود فضای کسب و کار آمده است اما مهم رویکردها و استراتژی‌ها برای محقق کردن آن است.
وی بیان داشت: به طور یقین اگر این داشته باشند تا در این سنگر سخت توفیق خدمتگذاری بدست بیاورم و نمایندگان مجلس به من اعتماد کنند یکی از کارهای جدی که به صورت جدی انجام می‌دهم رها کردن هرگونه تصدی‌گری است. باید بازمهندسی ساختاری برای کوچک و چالاک‌سازی انجام دهیم و پنجره واحدی ایجاد کنیم تا کسانی که می‌خواهند مجوز بگیرند سریعتر و سهل‌تر این کار را انجام دهند.
اسلامی اظهارداشت: مجوز دادن فرایند دارد اما به چه میزان، باید به اقتضای بازار و جامعه نگاه کرد.
وی اظهارداشت: اگر ما به عنوان وزارتخانه راه و شهرسازی مسئول ایجاد تعادل در عرضه و تقاضا در بازار مسکن هستیم باید برای مسکن که یک جریان دائمی در صنعت است و رکود آن به رکود اقتصاد می‌انجامد تدابیر و سیاست‌های پابرجا داشته باشیم.
وی افزود: من آن افرادیکه برای حفظ منابع خود به حوزه ساخت و ساز وارد می‌شوند را به عنوان بخش صنعت قلمداد نمی‌کنم زیرا صنعت ساختمان آن است که بتواند تقاضای زایشی و نیاز به مسکن به عنوان سرپناه را پوشش دهد و برای این بخش تولید کند.
اسلامی اظهارداشت: در ارتباط با مباحثی که مربوط به حوزه مسئولیتی من است باید نقش خود را در خط مشی گذاری با منطق پابرجایی در سیاست‌ها ایفا کنم و آسیب‌پذیری‌ها به حداقل برسد و باید خودمان را بازمهندسی کنیم و سازمان‌مان را اصلاح کنیم زیرا تصدی‌گری داشتن آفت است و باید به حذف‌تصدی‌گری‌های غیرضروری پرداخت.
وی بیان داشت: در حوزه مسکن و بافت‌های فرسوده طرح‌های زیادی مطرح شده و امروز هم در برنامه ششم یک هدف کمی و بزرگ را قانون‌گذار برای ما پیش‌بینی کرده که البته برای رسیدن به اهداف این برنامه حداکثر ۳ سال زمان داریم.
اسلامی گفت: برای اجرای برنامه ششم توسعه و تحقق اهداف مسکن، ما باید از ظرفیت تشکل‌ها و انبوه‌سازان که قادر به ایفای نقش هستند با یک تعریف و برنامه مشخص آنها را رهنمود دهیم و مسیر آنان را هموار کنیم تا بتوانند فعالیت خود را آغاز کنند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی بیان داشت: امروز در شرایطی به سر می‌بریم که قشر متوسط و کم درآمد مهمترین تقاضا را دارد و منابعی برای آن پیش‌بینی شده و باید با باز مهندسی در حوزه مسکن به صورت غیرمتمرکز و استانی برنامه‌ریزی کنیم و مقامات محلی و استانداری‌ها می‌توانند این پروژه‌ها را عملیاتی کنند تا مردم راحت‌تر به این اهداف دست‌یابند.
اسلامی در ادامه گفت: در حوزه حمل و نقل باید اجازه دهیم تا اتحادیه‌ها وتشکل‌ها، لجستیک را خودشان انجام دهند و در این ارتباط باید هماهنگی‌های لازم با وزارتخانه‌ها انجام شود.
وی با اشاره به موانع و مشکلاتی که در ماه‌های اخیر در موضوع حمل و نقل بروز کرد، گفت: اگر موضوع حمل و نقل و لجستیک در اختیار اتحادیه‌ها و تشکل‌ها بود آنها این مسائل را بهتر می‌توانستند سازماندهی کنند.
وی در خصوص ترانزیت اظهار داشت:‌ما باید نواقص مسیرهای ترانزیتی را حل کنیم و احداث‌ها را در اولویت قرار دهیم تا در این بخش روانسازی وجود داشته باشد، البته این کار یک کار چند سیستمی است که هم باید به لحاظ دیپلماسی و هم به لحاظ اقتصادی وزارتخانه‌های مختلف از جمله وزارت اقتصاد نقش خود را ایفا کنند.
وی افزود: با توجه به شرایط تحریم بحث ترانزیت یکی از مولفه‌هایی است که می‌تواند در رونق اقتصادی به ما کمک کند.
وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی در مورد متنوع‌سازی منابع بیان داشت: با توجه به بودجه محدود متنوع‌سازی منابع آیتم مهمی است. امروز در بحث واگذاری پروژه‌های بخش خصوصی و تغییر دیدگاه در اجرای پروژه‌ها باید در اجرای پروژه‌ها از منافع مردمی استفاده کرد که با الگوهای گوناگون این کار قابل انجام است.
وی افزود: اگر شرکت‌های بزرگ سهامی عام تشکیل شود می‌توان از حجم بزرگ نقدینگی برای فرصت‌های بزرگ اقتصادی و کسب و کار استفاده کرد.
وی افزود: بنابراین در فرایند تأمین منابع امروز ما با یک چرخش منطقی می‌توانیم شرکت‌های عام که به عنوان سهامی عام توسط فعالان اقتصادی شکل می‌گیرد، منابع مردم را جمع کنیم و بزرگراه‌ها و آزادراه‌ها را به صورت سهامی عام ایجاد کنیم.
اسلامی اظهار داشت: نیاز است به صورت مشترک همگام باهم در بازنگری رویه‌های تأمین مالی اقدام کنیم و درخواست من این است که که یک کارگروه مشترک برای متنوع‌سازی منابع تشکیل شود و برای هر سرفصلی یک الگو و یک شیوه تأمین مالی تأمین کرد تا با فراخوان، منابع را برای آن تأمین کرد.
وی گفت: به عنوان مثال فرودگاه‌های مختلف در دنیا امروز با مدل اجرایی بی ال تی ساخته می‌شود و فرودگاه‌ها از بودجه‌های دولتی ساخته نمی‌شود و ما هم می‌توانیم همین الگوها را در کشور اجرا کنیم.
وی با اشاره به موقعیت جغرافیایی کشورمان و جایگاهش به لحاظ ارزشی، سیاسی و امنیتی گفت: اگر ژئوپلتیک کشورمان در منطقه به گونه‌ای است که همه به ان چشم دوخته‌اند بنابراین ما باید خودمان را به یک هاب منطقه تبدیل کنیم و باید به لحاظ حمل و نقل به یک هاب قدرتمند تبدیل شویم تا بتوانیم ارتباط با بازارهای کشورهای مختلف داشته باشیم.
وی افزود: امروزه در آسیای مرکزی برای مسافرت به اقصا نقاط دنیا از دو کشور استفاده می‌شود که اگر در شمال شرق کشور یک هاب قدرتمند هوایی ایجاد کنیم می‌توانیم سهم بسیار قدرتمندتری باز فرودگاه‌هایی که در ذهن ماست در اختیار داشته باشیم و هنوز برای این کار دیر نیست.
وی اظهار داشت: بخش خصوصی و دولتی باید با رابطه مکانیکی و خشک خداحافظی کند.