خواسته‌های فعالان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی


در اتاق بازرگانی ایران مطرح شدخواسته‌های فعالان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی 5ابان-97
فعالان اقتصادی بخش خصوصی امروز در اتاق بازرگانی ایران خواسته‌های خود با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی را مطرح کردند.
خواسته‌های فعالان بخش خصوصی از وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری  احمد پور فلاح امروز در نشست  فعالان اقتصادی بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران با محمد اسلامی، وزیر پیشنهاده راه و شهرسازی گفت: تقاضای من به عنوان تولید کننده مصالح ساختمانی این است که در بازسازی واحدهای فرسوده، بخش خصوصی فراموش نشود و این سهم بخش خصوصی است که بعد از چند سال رکود یک دوره رونق را تجربه کند
جعفری کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ایران گفت:  در بحث شرکت‌های حمل و نقل بین‌المللی بعضی از شرکت‌ها از جمله مازندران از نبود یک شرکت بین‌المللی رنج می‌رند و بعضی از افراد که برای گرفتن این مجوزها در آزمون‌های مربوطه شرکت می‌کنند پس از اخذ مجوز، مجوز خود را به فروش می‌رسانند.
مظفر علیخانی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران به عوارض 10 درصد حق پرچم موضوع تبصره ه 2 ماده و مقررات تردد وسایل نقلیه خارجی اشاره کرد و گفت:  اتاق  بازرگانی مکاتباتی را با شورای هماهنگی ترابری کشور در این خصوص انجام داده و این موضوع چند بار در شورا مورد رسیدگی قرار گرفت واقعیت از این قرار است که روح حاکم بر قانون نشان می‌دهد که این عوارض منحصر به حمل و نقل جاده‌ای کشور است در حالی که متاسفانه در برداشت ناثواب این موضوع انتقال داده شده به ناوگان هوایی و دریایی و مشکلاتی را برای این بخش ایجاد کرده  است.
وی افزود: همچنین کارگروهی که این عوارض را بررسی می‌کند از تشکل‌های ذیربط استفاده نمی‌کند و عملا با محاسبه غیراقتصادی و غیرمتعاف گاها این عوارض به جای 10 درصد تا 100 درصد وصول می‌شود
محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران در ادامه افزود: آقای آخوندی علیرغم اینکه فرد خوش فکری بود اما نتوانست برنامه‌های خودش را در این وزارتخانه پیدا کند و به نظرم این رازی است که باید به آن توجه شود، بنظرم هیچ وزیری با هیچ بلوغی نمی‌تواند این وزارتخانه را اداره کند، دلیل آن سنگینی وزارتخانه است.
وی افزود: آن قدر ماموریت اضافه این وزارتخانه به عهده گرفته که باید به بخش خصوصی واگذار شود که نمی‌تواند وزارتخانه را اداره کند و از طرفی خود را از توان بخش خصوصی محروم کرده است و وزارتخانه در زمان آقای آخوندی هم به دلایل مختلف سبک نشد
انصاری بیان داشت: سیاست واگذاری وظایف به بخش خصوصی قابلیت مدیریت وزیر را تا حد زیادی افزایش می‌دهد
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: شما از واگذاری‌ها نگران نباشید که بگویند شما چه رابطه‌ای با این بخش دارید زیرا این نگرانی‌ها مملکت را گرفتار کرده است
نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه هزار و هفتصد هزار میلیارد تومان نقدینگی در جامعه رها شده است، گفت: شما از این نقدینگی استفاده کنید و راه آن هم هموار کردن مسیر بخش خصوصی است
وی در مورد طرح‌های نیمه تمام گفت: با استفاده از این ابزار می‌توان تصدی‌گری‌ها را به بخش خصوصی واگذار کرد
انصاری گفت: به لحاظ اقتصاد منطقه موقعیت جغرافیایی طلایی ایران دارد که به آن بی‌توجهی می‌شود
وی بیان داشت: وزارت راه و شهرسازی باید ارتباطات خود را با بخش خصوصی به لحاظ انتقال اطلاعات سازماندهی کند و تصمیم‌سازی را مشترک کنید
سیده فاطمه مقیمی عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: اگرچه موقعیت جغرافیایی کشور ایجاب می‌کند که جایگزین صنعت نفت و  درآمد نفت ترانزیت باشد اما به این مسئله توجهی نشده  و اعتباری به آن داده نشده است.
وی افزود: یکی از مولفه‌های اصلی زیر ساخت‌های توسعه در هر کشوری بخش حمل و نقل است که می‌تواند درآمدزایی و اشتغال داشته باشد اما علیرغم اینکه فرصت‌هایی با وجود کریدورهای مختلف در کشور وجود دارد از این فرصت برای ترانزیت استفاده نشده است.
مقیمی با بیان اینکه  بیش از 2 دهه است که مطالعات خود را برای نوسازی و بازسازی ناوگان حمل و نقل مطرح می‌کنیم، اظهار داشت: اما اتفاقی که باید در این صنعت شکل بگیرد بوجود نیامده است. قیمت تمام شده کالا‌های عرضه شده در بازارهای جهانی برای تجار باید پایین باشد در حالی که با ضعفی که در حمل و نقل کشور وجود دارد این اتفاق نمی‌افتد
وی افزود: خواهش من این است که از بازوی توانمند بخش خصوصی به عنوان مشاوره در موارد مختلف استفاده شود