اقدام متقابل با ديپلمات هاي آلمان كمترين واكنش به بازداشت اسدي است


اوین نامه ی کیهان 5 آبان - 97
اقدام متقابل با ديپلمات هاي آلمان كمترين واكنش به بازداشت اسدي است
نمايندگان مجلس خواستار شدند
دفاع سربازجوشریعت نداری از همقطاردیپلمات تروریستش اسدالله اسدی که دربلژیک دربازداشت است ودرانتظارتکمیل پرونده ومحاکمه شدن می باشد وتهدیدنمایندگان مجلس ارتجاع که بایدبه آلمان انتقاد کنندچرا این دیپلمات تروریست را که درخاک آلمان دستگیرکرد تحویل بلژیک داد؟
نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در واكنش به دستگيري اسدالله اسدي ديپلمات ايراني در آلمان از وزارت خارجه خواستند در برابر ديپلمات هاي آلماني اقدام متقابل انجام داده و همچنين ظريف در برابر مجلس پاسخگو باشد.
به گزارش دانا، حسينعلي حاجي‏دليگاني نماينده شاهين شهر با اشاره به بازداشت اسدالله اسدي، ديپلمات ايراني توسط دولت آلمان، اظهار كرد: يكي از وظايف اصلي وزارت امور خارجه دفاع از حقوق مردم ايران در خارج از كشور است و از آنجايي كه حقوق ايرانيها خارج از كشور به وسيله ديپلماتها و كاركنان سفارت پيگيري ميشود، طبيعي است كه وزارت خارجه بايد توجه بيشتري نسبت به ديپلماتها داشته باشد و حساسيت زيادي بر روي سفارتخانه و كنسولگريها به خرج دهد.
نماينده شاهينشهر و ميمه، با اشاره به قانون مصونيت سياسي ديپلماتها در خارج از كشور خودشان و مدت طولاني بازداشت ديپلمات ايراني، تصريح كرد: دولت آلمان سالها سابقه حمايت از گروههاي تروريستي را در پرونده سياسي خود دارد، دولت آلمان رئيس گروهك پژاك را پناه داده است، همچنين از منافقين حمايت ميكند و به جاي اينكه قانون مصونيت سياسي ديپلماتها را بر اساس قوانين بينالمللي رعايت كند، در عمل اين مصونيت را در مورد تروريستها و جنايتكاران به كار ميگيرد.
وي بر لزوم توجه ايران به رفتار آلمانيها و ساير كشورهاي اروپايي در خصوص دوستان و دشمنان مردم ايران و تنظيم روابط با اين كشورها بر اساس اقدام متقابل، تاكيد كرد و افزود: بايد بررسي شود كه چگونه كشورهاي مدعي مبارزه با تروريسم مانند آلمان از منافقين با سابقه 17 هزار ترور در ايران حمايت ميكنند و كمكهاي مالي و امنيتي به آنها ارائه ميدهند.
حاجيدليگاني، عقبنشيني دولت ايران در برابر تهاجمات اروپاييها را سبب حركت رو به جلوي دشمنان و اقدامات بيشتر آنان عليه ملت ايران دانست و با اشاره به پيگيري نمايندگان مجلس از طريق تذكرات متعدد شفاهي و كتبي به وزارت خارجه، تصريح كرد: ملت ايران هرگز چنين رفتار منفعلانه از سوي وزارت خارجه را نميپسندد.
وي همچنين گفت: ما الان تذكر مي دهيم به آقاي ظريف كه اگر ظرف دو سه روز آينده اقدام مناسبي انجام ندهند از ايشان سئوال خواهيم كرد چرا كه در خصوص حقوق شهروندان ايراني و خصوصا ديپلمات هاي ايراني كه در اين جهت بايستي احساس پشت گرمي بيشتري براي انجام مسئوليت هاي ديپلماتيكشان در خارج از كشور داشته باشند كوتاهي مي شود.
لزوم اقدام متقابل در برابر ديپلمات هاي آلماني
جواد كريمي قدوسي نماينده مشهد نيز پيرامون انجام نشدن اقدامات لازم براي رهايي اسدالله اسدي، ديپلمات ايراني بازداشت شده، اظهار داشت:  يكي از سوالات بنده از ظريف، وزير امور خارجه اين بود كه نقش و تاثيرگذاري جريان غرب گرا در وزارت خارجه كه معروف به باند نيويوركي ها بودند و حال اكثر امور وزارت خارجه را در دست دارند را توضيح دهد.
عضو كميسيون امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي بيان كرد: به طورقطع ما در مجلس بايد بيش از آنچه درگذشته عمل كرديم بر روي موضوع ديپلمات ربوده شده ورود جدي داشته باشد و سوال كنيم تا سرانجام كار نتيجه بگيرد.
وي با تاكيد بر لزوم اقدام متقابل در برابر ديپلمات هاي آلماني گفت: پروتكلي در دنيا وجود دارد كه اگر كشوري با ديپلماتي برخورد كند بلافاصله اقدام متقابل صورت مي گيرد، متاسفانه هنوز FATF تصويب نشده ديپلمات ما را دستگير مي كنند، فردا كه اين لوايح تصويب شود، ظريف بايد به صورت مداوم در محاكم بوده و جوابگو باشد.
سيدحسين نقوي حسيني عضو كميسيون امنيت ملي مجلس نيز در واكنش به بازداشت اسدالله اسدي ديپلمات ايران در اروپا گفت: مطابق كنوانسيون هاي ديپلماتيك، ديپلمات ها در كشورهاي مختلف مصونيت دارند و بايد امنيت آن ها تامين شود و اين هم وظيفه دولت ميزبان است كه مصونيت و امنيت ديپلمات ها را تامين كند.
وي افزود: همچنان كه ما در كشورمان وظيفه داريم تا امنيت ديپلمات هايي كه از كشورهاي ديگر در ايران هستند را تامين كنيم آن ها نيز بايد امنيت ديپلمات هاي ما را تامين كنند.
عضو كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس اظهار داشت: اينكه ديپلمات ما را در يك كشور اروپايي بازداشت كرده اند اين در واقع به مثابه تعدي به حقوق ما است و اين حق براي كشور ما و دستگاه ديپلماسي ما وجود دارد كه مقابله به مثل كنند.
وي خاطرنشان كرد: اقدام متقابل بديهي ترين و ابتدايي ترين كاري است كه بايد صورت بگيرد و علاوه بر اين، مسئولين وزارت امور خارجه بايد از مسيرها و كانال هاي ديگر نيز اين موضوع را پيگيري كنند.
دستگيري ديپلمات ايراني برخلاف قوانين بينالمللي است
سيدحميدرضا كاظمي، نماينده پلدختر و معمولان نيز با اشاره به اينكه بيش از حدود سه ماه از بازداشت غيرقانوني اسدالله اسدي، ديپلمات ايراني در آلمان ميگذرد، اظهار داشت: اين دستگيري به اتهام واهي بهعنوان بمب گذاري در همايش منافقين در فرانسه انجام گرفته كه از قبل سناريوسازي آن از طريق رسانههاي غربي كليد خورده بود.
يحيي كماليپور؛ نماينده جيرفت و عنبرآباد نيز  با اشاره به بازداشت ديپلمات ايراني توسط اروپا گفت:كشورهاي غربي هر از چند گاهي براي اينكه فشارهايي را به ايران وارد كنند دست به چنين اقداماتي دست مي زنند.
محمداسماعيل سعيدي نماينده تبريز نيز با اشاره به دستگيري اسدالله اسدي در آلمان با اتهامات واهي، ابراز داشت: بنابر اعلام وزارت امور خارجه عضو سفارت ايران در وين از مصونيت سياسي برخوردار بوده است، بنابراين تعرض كشورهاي اروپايي به او و بازداشت اسدي خلاف مقررات بين المللي است. وي خاطرنشان ساخت: چنين رويه اي در غرب متداول است و زماني كه مي خواهند از ايران امتيازي بگيرند و يا دست ما را در ميز مذاكره خالي نگه دارند به اقدامات اين چنيني دست مي زنند