گزیده ها قسمت دوم


گزیده ها  قسمت دوم 6 آبان - 97
یك كارشناس انرژي: قيمت تمام شده توليد برق در ايران بيشتر از ديگر كشورهاست
عضو كارگروه ترويج انجمن انرژي هاي تجديدپذير (اتاق بازرگاني ايران) گفت: قيمت تمام شده برق حرارتي و برق تجديدپذير در ايران گران تر از ديگر كشورهاست.
به گزارش خبرگزاري فارس، محمدامين زنگنه در نشست قيمت برق و يارانه ها با اشاره به اينكه برق حرارتي و برق تجديدپذير در ايران گران تر از ديگر كشورها تمام مي شود، اظهارداشت: مقايسه قيمت تمام شده توليد برق ايران با ساير كشورها بدون در نظر گرفتن عوارض گمركي نرخ سود و زمان تسهيلات بانكي و هزينه هاي تامين منابع مالي و امكان بيمه هاي اعتباري با ساير كشورها مقايسه درستي نيست.
وي ادامه داد: در تايلند برق به قيمت سه سنت از نيروگاه ها خريداري و به قيمت هفت الي 13 سنت به فروش مي رسد پس در توضيح گران تر بودن توليد برق به ايران در مقايسه با اين كشور بايد گفت در بدو ورود تجهيزات به كشور، به تجهيزات نيروگاه هاي خورشيدي 20 درصد عوارض گمركي تعلق مي گيرد
عضو كارگروه ترويج انجمن انرژي هاي تجديدپذير افزود: براي نيروگاه هاي حرارتي نيز تعرفه 15 درصدي تعلق مي گيرد. در صورتي كه تايلند تعرفه اي براي ورود اين تجهيزات در نظر نگرفته است. پس بنابراين توليد برق در ايران در ابتدا بين 15  تا 20 درصد هزينه اوليه بالاتري بسته به نوع تكنولوژي تمام خواهد شد. پس موجب مي شود كه نتوان انتظار داشت قيمت برق در ايران سه سنت خريداري شود. زنگنه گفت: بانك ها تسهيلات با سود 15 درصدي به سرمايه گذاري اختصاص مي دهند، بانك هاي ايران به طرح هايي كه كمتر از 15 تا 20 درصد سودآوري داشته باشد تسهيلات نمي دهند.وي خاطرنشان كرد: عدد IRR محاسبه شده به منظور تاسيس نيروگاه ها بايد حداقل 20 درصد باشد تا از سوي بانك قابل پذيرش باشد در صورتي كه در تايلند اولا اين مقدار سود بانكي عرف نيست و ثانيا ريسك سرمايه گذاري در آن بالا نيست.عضو كارگروه ترويج انجمن انرژي هاي تجديدپذير افزود: نرخ ارزي كه به ما داده مي شود براي تامين تجهيزات حدود 10 هزار تومان است و 15 تا 20 درصد هم تعرفه گمركي تجهيزات خواهد بود و هزينه تامين منابع مالي بانكي نيز زير 20 درصد مورد قبول نيست.
زنگنه با اشاره به اينكه بيمه هم طرح هاي اين چنيني را بيمه اعتباري نمي كند، گفت: اين موارد نشان مي دهد كه صنعت برق كشور نيز مي تواند همانند تايلند با سه سنت به توليد برق بپردازد اما به شرطي كه ارز دولتي به آن تعلق بگيرد و تعرفه هاي گمركي برداشته شود
مرغ 2000 تومان گران تر از قيمت مصوب
بررسي ها نشان داد
در شرايطي كه بر اساس مصوبه كارگروه تنظيم بازار، قيمت هر كيلو مرغ حداكثر هشت هزار و 175 تومان تعيين شده، هر كيلو مرغ در بازار به رقمي در حدود 10 هزار و 200 تومان به فروش مي رسد.
قيمت هر كيلو مرغ گرم، بر اساس استعلام كشتارگاه هاي تهران 9 هزار و 100 تومان، پخش 9 هزار و 300 تومان، خرده فروشي، 10 هزار و 200 تومان، خرده فروشي مرغ شمال 9 هزار و 600 تومان و قيمت عمده مرغ كشتار شمال در ميدان بهمن  هشت هزار و 750 تومان است.
همچنين، قيمت سينه مرغ  با كتف 14 هزار تومان، سينه بدون كتف مرغ 15 هزار تومان، فيله مرغ  16 هزار تومان، مرغ درشت 9 هزار و 230 تومان، مرغ بدون آنتي بيوتيك 11 هزار و 950 تومان  و جوجه تازه 11 هزار و 950 تومان است.
در همين جهت، اتحاديه فروشندگان پرنده و ماهي، اطلاعيه اي صادر كرده كه بر اساس آن قيمت هاي اعلامي فوق نرخ استعلامي بوده و اعضا مي توانند با توجه به فاكتور خريد رسمي و با احتساب 10 درصد سود اقدام به فروش نمايند.به گزارش خبرگزاري تسنيم، همانطور كه مشاهده شد، نرخ هايي كه براي فروش انواع مرغ اعلام شده، عمدتا بالاي 9 هزار تومان و بعضا در حدود 10 هزار تومان مي باشد، اين در حالي است كه بر اساس اعلام كارگروه تنظيم بازار، حداكثر قيمت مرغ گرم در بازار  نبايد بيشتر از  هشت هزار و 175 تومان در بازار به فروش برسد و در صورتي كه نرخ آن بيشتر شود، شركت پشتيباني امور دام، ملزم به كنترل قيمت ها است
گفتني است، چندي پيش براي تنظيم بازار داخلي، صادرات مرغ (بجز صادرات پا و پنجه مرغ) ممنوع شده بود اما روز گذشته سندي منتشر شد كه نشان مي داد مديركل دفتر صادرات گمرك، طي بخشنامه اي اين ممنوعيت را لغو كرده و از اين پس صادرات گوشت مرغ گرم و يخ زده مانعي نخواهد داشت
اين بخشنامه كه در تاريخ اول آبان صادر شده، بر اساس مكاتبه پيشين وزير صنعت درخصوص رفع ممنوعيت صادرات گوشت مرغ صادر شده است
گرد و غبار، مدارس 3 استان را به تعطيلي كشاند
غلظت گرد و غبار بر اثر وجود ريز گردها مدارس برخي از شهرهاي استان ها ي ايلام، كرمانشاه، بوشهر و همچنين سردشت در استان آذربايجان غربي را به تعطيلي كشاند.
معاون نظارت و پايش اداره كل حفاظت محيط زيست ايلام گفت: گرد و غبار عربي ميزان آلودگي هواي استان را در وضعيت اضطرار قرار داد بطوري كه اين مقدار در مهران به 28 برابر حد مجاز رسيده است.
علي طاهر سارايي در گفت و گو با ايرنا اظهار داشت: توده گرد و غبار كه جمعه شب و از طرف بيابان هاي عراق و سوريه وارد استان ايلام شده ميزان غلظت آن بسيار بالا است.
وي افزود: ميزان غلظت گرد و غبار در شهرستان مهران 28 و ايوان 24 برابر حد مجاز گزارش شده بود در حالي كه اين روند جمعه شب براي اين دو شهرستان تا 30 برابر حد مجاز نيز رسيد.
سارايي يادآور شد: طبق پايش ايستگاه هاي سنجش آلودگي، غلظت آلودگي ناشي از گرد و غبار در شهرستان هاي ايلام، سيروان، سرابله، ملكشاهي نيز 10 برابر حد مجاز گزارش و ثبت شده بود.
بنا بر اين گزارش، غلظت بسيار بالاي گرد و غبار ديروز باعث تعطيلي مدارس شهرستان هاي ايوان و مهران شد.
هواي 5 شهر استان كرمانشاه بحراني است
رئيس اداره پايش محيط زيست استان كرمانشاه گفت: هواي شهرستان هاي كرمانشاه، قصرشيرين، سرپل ذهاب، پاوه و اسلام آبادغرب از بامداد ديروز (شنبه) در وضعيت بحراني قرار گرفت.
جمال رحماني در گفت و گو با ايرنا افزود: براساس پايش هاي انجام شده ميزان غلظت گرد و غبار در آسمان شهر كرمانشاه از بامداد ديروز به صورت ميانگين 1500 ميكروگرم بر متر مكعب هوا است.
او با اشاره به اينكه ميزان غلظت گرد و غبار 10 برابر حد مجاز است اين وضعيت هوا را براساس شاخص هاي اندازه گيري، بحراني دانست.
او همچنين گفت: براساس آمارها، از اول امسال تاكنون هواي كرمانشاه دو بار به مرحله بحراني و هشت بار نيز به مرز هشدار رسيده است
رحماني با بيان اينكه ميزان غلظت گرد وغبار تا 150 ميكروگرم بر متر مكعب هوا طبيعي و استاندارد است، گفت: از اين مقدار تا 390 ميكروگرم بر متر مكعب هوا باعث قرار گرفتن در وضعيت هشدار مي شود.
او همچنين با اعلام اينكه اگر غلظت گرد وغبار بين 390 تا 460 ميكروگرم بر متر مكعب هوا باشد وضعيت اضطرار ايجاد مي شود، يادآور شد: در صورتي هم كه ميزان غلظت گرد و غبار از 460 ميكروگرم بر متر مكعب هوا بيشتر شود، وضعيت آلودگي به حد بحران مي رسد.
وي با اشاره به تعطيلي مدارس، گفت: اين وضعيت هوا براي دانش آموزان، مبتلايان به بيماري هاي آسم و تنگي نفس و افراد مسن و كهنسال خطرناك است.
وي از مردم خواست توصيه هاي بهداشتي را رعايت كنند و در صورت امكان در فضاي باز حضور پيدا نكنند.
گرد و غبار شديد مدارس كليه مقاطع تحصيلي نوبت صبح ديروز شهرستانهاي قصرشيرين، اسلام آبادغرب، سرپل ذهاب، گيلانغرب، دالاهو، ثلاث باباجاني، پاوه و كرمانشاه را تعطيل كرد.
شرايط جوي پرواز مسير  تهران-بوشهر-تهران  را لغو كرد
در پي بارش باران و باد شديد در بوشهر ضمن لغو پرواز مسير تهران-بوشهر-تهران مدارس برخي شهرهاي استان بوشهر تعطيل شد.
اداره كل فرودگاه هاي استان بوشهر اعلام كرد: پرواز آسمان مسير تهران- بوشهر- تهران صبح ديروز به سبب شرايط نامساعد جوي لغو شد.
همچنين مدير روابط عمومي اداره كل آموزش و پرورش استان بوشهر اعلام كرد: مدارس  سه شهر استان بوشهر به سبب بارندگي همراه با وزش باد و رعدوبرق در نوبت صبح ديروزتعطيل شد. مجيد اجرايي افزود: همه مقاطع تحصيلي شهرستان گناوه، منطقه خارگ و مدارس ابتدايي شهرستان بوشهر در نوبت صبح ديروز تعطيل شدند.
تاكنون گزارشي از خسارت ناشي از بارندگي شديد همراه با تندباد در شهر و روستاهاي استان بوشهر ارسال نشده است.
معاون پايش اداره كل هواشناسي آذربايجان غربي نيز درخصوص ورود گرد و غبار به استان، گفت: شاخص آلودگي هوا در سردشت به بيش از 500 /PSI/ رسيده است
سعيد موسوي افزود: گزارش ايستگاه سنجش سردشت بيانگر آلودگي بيش از حد هوا بر اثر ورود توده هاي گرد و غبار از كشور عراق است.
وي اضافه كرد: حد استاندارد شاخص كيفيت هوا 100 /PSI/ بوده و حالت 500 /PSI/ بسيار خطرناك است
مدارس سردشت هم به علت آلودگي هوا تعطيل شد.
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن پیش‌بینی روند فعالیت سامانه بارشی در مناطق مختلف کشور (6 و 7 آبان ماه) از کاهش دما 10 تا 15 درجه‌ای دما در شمال و شمال شرق کشور و کاهش دمای 6 تا 10 درجه‌ای در دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شرق کشور خبر داد.
احد وظیفه در گفت‌وگویی، اظهار کرد: براساس تحلیل نقشه‌های هواشناسی، سامانه بارشی به‌صورت رگبار باران، گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید در نوار شمالی کشور در استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، در نواحی شمالی خراسان رضوی، دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های غربی البرز، تهران، قم و سمنان فعالیت دارد.
وی با بیان اینکه بارش برف در ارتفاعات البرز دور از انتظار نیست، گفت:) رگبار باران، گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید، در نواحی جنوب و جنوب غربی کشور در استان‌های بوشهر، هرمزگان، خوزستان و در پاره‌ای نقاط در استان فارس و با شدت کمتر در دامنه‌های زاگرس شمالی و مرکزی در استان‌های مرکزی، همدان، لرستان، غرب اصفهان، غرب یزد، چهار محال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد پیش‌بینی می‌شود.
*
استان‌های بارانی امروز
مدیر کل پیش‌بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی گفت: امروز (6 آبان ماه) بارش باران، گاهی رعد و برق همراه با وزش باد شدید در نواحی شمال شرقی کشور شامل استان‌های خراسان رضوی و برخی نقاط خراسان شمالی، در دامنه‌های شمالی البرز در گیلان، مازندران و گلستان، در دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های قزوین، البرز و تهران، قم، مرکزی و سمنان، در نواحی جنوبی کشور در هرمزگان و جنوب فارس و در نواحی مرکزی کشور در استان‌های اصفهان، یزد و کرمان پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه با اشاره به اینکه امروز (6 آبان ماه) برای ارتفاعات البرز و خراسان شمالی بارش برف انتظار می‌رود، تاکید کرد: امروز (6 آبان ماه) کاهش دمای 10 تا 15 درجه‌ای دما برای شمال و شمال شرق کشور و کاهش دمای 6 تا 10 درجه‌ای برای دامنه‌های جنوبی البرز، مرکز و شرق کشور پیش‌بینی می‌شود.
وی ادامه داد: خیزش گرد و خاک برای نواحی غرب و جنوب غربی کشور همچنین امروز در شمال شرق و شرق کشور در استان‌های خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و همچنین در برخی از نقاط کرمان انتظار می‌رود.
این کارشناس سازمان هواشناسی در ادامه با بیان اینکه امروز (6 آبان ماه) دریای خزر و نواحی غربی خلیج فارس به‌ویژه سواحل خوزستان و بوشهر مواج و طولانی خواهد شد، گفت: ‌فردا (7 آبان ماه) بارش با شدت کمتر در شمال شرق کشور در استان‌های خراسان رضوی و خراسان جنوبی همچنین در برخی نقاط اصفهان، یزد، کرمان، جنوب فارس و هرمزگان به‌صورت رگبار و رعد و برق همراه با وزش باد شدید فعال خواهد بود و در روز سه شنبه (8 آبان ماه) در نواحی مرکزی و شرقی تنگه هرمز و دریای عمان مواج و طوفانی پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه در پایان با اشاره به شرایط آب و هوایی تهران اظهار کرد: آسمان تهران امروز (6 آبان ماه) ابری همراه با کاهش دما و مه صبحگاهی، در بعضی ساعات رگبار و رعد و برق و وزش باد پیش‌بینی می‌شود. بیشترین و کمترین دمای تهران در این روز 14 و 10 درجه سانتیگراد خواهد بود همچنین آسمان پایتخت در روز دوشنبه (7 آبان ماه) صاف تا قسمتی ابری با بیشترین و کمترین دمای 16 و 11 درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.
*
امدادرسانی در 9استان متاثر از سیل و طوفان
رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر خدمات امداد و نجات در طوفان و سیل و آبگرفتگی طی 48 ساعت گذشته را تشریح کرد.
مرتضی سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه 9 استان در 48 ساعت گذشته متاثر از سیل و آبگرفتگی و طوفان بودند، گفت: 476 نفر در 15 شهر و روستا در استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، ایلام، چهارمحال و بختیاری، خراسان شمالی، خوزستان، کرمانشاه و لرستان در پی طوفان توسط عوامل هلال احمر که 217 نفر در قالب 49 تیم بودند، امدادرسانی شدند.
وی افزود: در این امدادرسانی برای96 نفر اسکان اضطراری فراهم شد، 8 نفر هم به مناطق انتقال پیدا کردند و چهار نفر نیز به مراکز درمانی منتقل شدند، همچنین تخلیه آب در 20 واحد مسکونی انجام شد و دو دستگاه خودرو نیز از مسیر سیلاب رهاسازی شدند.
وی در پایان اظهار کرد: این امدادرسانی همچنان ادامه خواهد داشت.
*
هوای تهران «پاک» است
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: هوای تهران میانگین 39 پاک است، همچنین کیفیت هوای تهران طی 24 ساعت گذشته با میانگین 49 در شرایط پاک قرار داشت.
حسین شهبازی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به پیش‌بینی‌های هواشناسی اظهار کرد: براساس نتایج حاصل از پیش‌بینی وضعیت هواشناسی در ایستگاه مهرآباد، به‌تدریج بر میزان ناپایداری جوی افزوده خواهد شد و برای برخی ساعات به‌ویژه بعدازظهر وزش باد شدید به بزرگی بالاتر از 8 متر بر ثانیه از سمت نواحی غربی و شمال غربی انتظار می‌رود که احتمال افزایش موقتی غلظت ذرات معلق را به دنبال خواهد داشت.
وی ادامه داد: این شرایط جوی امروز (6 آبان ماه) کم وبیش تداوم خواهد داشت و برای برخی ساعات بارش باران و وزش باد نسبتا شدید با بزرگی بین 5 تا 8 متر بر ثانیه پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس احتمال می‌رود تا امروزبر غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق به طور نسبی افزوده شود.
مدیر واحد مدل‌سازی و پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در پایان گفت: تا روز آینده دمای تهران روند کاهشی خواهد داشت.
*
بارش باران در اغلب محورها
گرد و غبار و کاهش دید در محورهای ایلام و کرمانشاه
رئیس مرکز کنترل ترافیک و راهور ناجا آخرین وضعیت جوی و ترافیکی راههای کشور را تشریح کرد.
سرهنگ نادر رحمانی تصریح کرد: شاهد بارش باران در اغلب محورهای استان گیلان و فارس هستیم، همچنین مه گرفتگی همراه با کاهش شدید دید نیز در محورهای کرج - چالوس و سوادکوه مشاهده می‌شود.
وی با اشاره به وجود گرد و غبار همراه با کاهش دید نیز در اغلب محورهای استان ایلام و کرمانشاه به رانندگان توصیه کرد: حتماً توجه بیشتری به مسیر داشته باشد و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
وی با اشاره به ترافیک کاری صبحگاهی نیز گفت: محور قزوین-کرج محدوده پل استاندارد تا پل فردیس و کرج-تهران محدوده پل کلاک در محدوده گرمدره، ترافیک سنگین است، همچنین ترافیک در جاده مخصوص کرج-تهران، پاکدشت-تهران و شهریار-تهران نیمه سنگین است و سایر محورهای کشور از جوی آرام و ترافیکی روان برخوردارند.