گزیده ها 7 آذر -97


گزیده ها  7 آذر -97
حجت الاسلام رستمي در جمع دانشجويان: نبايد به ضدانقلاب در دانشگاه تريبون داده شود
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها گفت: نبايد در دانشگاه به كساني كه مخالف انقلاب هستند، تريبون داده شود. افراد ضدانقلاب حق ندارند با امكانات انقلاب عليه نظام و انقلاب تبليغ كنند.
حجت الاسلام مصطفي رستمي در جمع اعضاي تشكل هاي دانشجويي با اشاره به شرايط امروز كشور و جهان، گفت: همان طور كه رهبر معظم انقلاب هم فرمودند ما در پيچ تاريخي قرار داريم، الان زماني است كه جريان سلطه در ضعف قرار گرفته و اگر در اين مرحله هم نتواند ايران اسلامي را زمين بزند، ديگر نظام ما مهارنشدني است و اگر هم بتواند ايران را زمين بزند، علنا براساس طراحي هايي كه كرده به شكست موردي اكتفا نخواهد كرد.
به گزارش فارس، وي ادامه داد: در چنين شرايطي وظيفه همه ما مقابله با دشمن است و بايد به اندازه توان خود و با ابزاري كه در اختيار داريم با دشمن مقابله كنيم.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها تاكيد كرد: ما متكي به يك قدرت لايزال هستيم و اين منبع قدرت خداوند است؛ ما اگر به اين قدرت متصل شويم، مطمئنا نتيجه خواهيم گرفت و ممكن است مسئله يك محمد بن سلماني را كه فقط سال گذشته 2 ميليارد دلار براي ايجاد ناامني در ايران هزينه كرده بود را با يك خاشقچي وهابي حل كند.
حجت الاسلام رستمي تصريح كرد: دانشجويان و اعضاي تشكل هاي دانشجويي بايد خود را وسط ميدان ديده و ميدان را هم حساس ببينند. آنها بايد خودشان را وسط درگيري ها بدانند و در هر حالي كه هستند بايد آن را مهم ترين سنگر بدانند و براي آن بجنگند.
وي خاطرنشان كرد: ما نبايد به رقيب فرصت بدهيم، نبايد در دانشگاه به كساني كه مخالف انقلاب هستند، تريبون داده شود، افراد ضد انقلاب حق ندارند با امكانات انقلاب عليه نظام و انقلاب تبليغ كنند.
رئيس نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه ها بيان داشت: هر مسئولي در دانشگاه موفق شود، نظام موفق خواهد شد. اگر به طور مثال رئيس جمهور موفق نشود، چندين سال وقت كشور هدر رفته است، اگر جاسوسي در دولت پيدا شود، به نظام ضربه خورده است و اگر هم موفق شود، نظام موفق شده است.
حجت الاسلام رستمي گفت: تشكل هاي دانشجويي نيازي به ملاحظه گري ندارند، آنها بايد با تك تك دانشجويان مهرباني داشته باشند و با جريانات هم بايد با روشنگري برخورد كنند، اينجا جاي تعارف نيست. تشكل هاي دانشجويي بايد در مقابل كساني كه تفكرات غربي و ليبرالي را در دانشگاه تبليغ مي كنند، محكم بايستند البته نهاد هم بايد همين گونه عمل كند.
دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران: دود خصوصي سازي اشتباه به چشم كارگران مي رود
دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران گفت: خصوصي سازي بنگاه ها به داستان از چاله به چاه افتادن كارگران تبديل شده و دودش به چشم نيروهاي كار آنها رفته است.
هادي ابوي در گفت وگو با ايسنا، با بيان اينكه شرايط كار كارگران با خصوصي سازي بايد بهبود يابد، افزود: متاسفانه در سال هاي گذشته خصوصي سازي بنگاه ها به داستان از چاله به چاه افتادن كارگران تبديل شده و دودش به چشم نيروهاي كار آنها رفته است.
وي با بيان اينكه خصولتي كردن شركت ها هيچ سود و نتيجه اي ندارد، گفت: در برخي وزارتخانه ها مجموعه هايي مثل وزارت نيرو و سازمان آب بودند كه مديران دولتي اداره آنها را به دست گرفتند و خصولتي شدند، در حالي كه بايد به بخش خصوصي قوي و غيردولتي واگذار مي شدند.
دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران با اشاره به مشكلات كارگران هفت تپه و معايب واگذاري شركت ها به بخش خصوصي اظهار كرد: قبل از آنكه به معايب واگذاري ها بپردازيم بايد بدانيم كه فلسفه خصوصي سازي چيست و از خصوصي سازي و واگذاري بنگاه ها چه هدفي را دنبال مي كنيم؟ فرايند خصوصي سازي در راستاي اصل 44 قانون اساسي اين بوده كه شرايط يك بنگاه به لحاظ بهره وري و خروجي كار و همچنين نيروهاي كار آن بهتر از گذشته شود.
ابوي ادامه داد: نگاه در برخي خصوصي سازي ها در ابتدا نوعي سوءاستفاده و بهره برداري نادرست بود و ما بارها درخواست كرديم كميته اي از سوي مجلس براي تحقيق و تفحص از جريان خصوصي سازي بنگاه ها ايجاد شود و ارزش ريالي بنگاه، ماشين آلات و صنايع و سهمي كه خريداري شده را به روز قيمت گذاري و اعلام كنند.
وي توجه به نيروهاي كار و سرمايه هاي انساني را اصل اول تمام خصوصي سازي ها دانست و گفت: امروز بخش اعظمي از مشكلات كارخانه هاي خصوصي سازي شده ناشي از سوء مديريت و راندمان و كيفيت پايين توليد است، در حالي كه اگر با كارگران به جاي قرارداد سه ماهه، قرارداد دائم بسته شود آنها دلگرم شده و انگيزه كار كيفي و توليد بهتر را پيدا مي كنند.
دبيركل كانون عالي انجمن هاي صنفي كارگران اظهار كرد: در برخي كارخانه ها از محل توليد، درصدي به عنوان مشوق به كارگر داده مي شود ولي وقتي با كارگر قرارداد سفيد يا كوتاه مدت مي بنديم نبايد انتظار توليد با كيفيت داشته باشيم.
ابوي به سازمان خصوصي سازي پيشنهاد كرد: پيش از هرگونه واگذاري مجموعه ها به بخش خصوصي اهليت و صلاحيت مديراني كه آنها را خريداري مي كنند، ارزيابي كند و پس از آن به درون اين شركت ها و بنگاه ها برود و نظر كارگران و مديران داخلي آن را براي خصوصي سازي جويا شود؛ درصورت تمايل بنگاه را خصوصي سازي كرده يا اينكه آنها بنگاه را به شكل تعاوني به خود كاركنان واگذار كند.
رئيس اتحاديه فروشندگان ماهي تهران: سرانه مصرف ماهي ايران نصف ميزان جهاني است
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي تهران با اشاره به دو برابر شدن قيمت ماهي سفيد دريايي گفت: سرانه مصرف ماهي در ايران 10/6 كيلوگرم است اما ميانگين مصرف جهاني آن 20 كيلوگرم مي باشد.
مهدي يوسف خاني در گفت وگو با فارس اظهار داشت: قيمت برخي ماهي ها دو برابر شده و هر كيلو ماهي سفيد دريايي از 70 هزار تومان سال گذشته به 140 هزار تومان رسيده؛ يعني افزايش صد درصدي قيمت در بازار رخ داده است. 
وي درباره دلايل بالا رفتن قيمت ماهي در بازار گفت: توليد كم شده است و حتي باله ماهي هاي توليد شده در شهركرد كه مركز اصلي توليد اين محصول است، به بازار تهران نمي رسد. دلال ها آماده اند و ماهي را به ديگر استان ها كه خريدار دارد و مسير نزديك تري هم است ارسال مي كنند. 
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي تهران درباره دليل كاهش توليد ماهي بيان كرد: كمبود آب باعث شده توليد ماهي هاي پرورشي كم شود، همچنين كاهش ذخاير ماهيان درياها هم صيد ماهيان دريايي را كاهش داده است بنابراين با كاهش عرضه در بازار قيمت بالا رفته است. 
از يوسف خاني درباره صادرات سوال شد كه پاسخ داد: صادرات اندكي وجود دارد اما آماري در اين زمينه ندارم. 
وي در پاسخ به اينكه آيا عدم نظارت بر بازار هم عاملي براي افزايش قيمت شده است، گفت: معمولا افزايش قيمت در ابتداي زنجيره يعني توليد اتفاق مي افتد و صنف ما يعني فروشندگان آن نرخ معمول هشت تا 10 درصد را جزو حاشيه سودشان مبنا قرار مي دهند و مي فروشند. 
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي تهران مرغ را هم مثال مي زند كه افزايش قيمت مرغ نه در بازار بلكه از سوي توليدكنندگان يعني زنجيره اوليه ايجاد مي شود. 
گفتني است، آمارهايي وجود دارد كه نشان مي دهد در برخي كالاهاي ديگر، خلاف حرف اين مقام مسئول رخ داده؛ يعني افزايش قيمت معمولا پس از توليد و تا رسيدن به دست مصرف كننده اتفاق مي افتد. مثلا در مورد محصولات كشاورزي از سر مزرعه تا رسيدن به دست مردم در برخي مواقع تا 300 درصد افزايش قيمت وجود دارد و در ديگر محصولات هم روند مشابهي قابل مشاهده است. چنانكه به عنوان مثال يك كيلوگرم شير خام دو هزار تومان از دامدار خريداري مي شود اما شير 900 گرمي را در مغازه چهار هزار و 750 تومان مي فروشند. 
به گفته يوسف خاني، سرانه مصرف ماهي در ايران 10/6 كيلوگرم است اما ميانگين مصرف جهاني 20 كيلوگرم مي باشد. 
وي درباره راهكار پايين آوردن قيمت ماهي در بازار گفت: تنها راهش اين است كه توليد بيشتر شود و اميدواريم با بارش هايي كه اتفاق مي افتد در فصل گرما شاهد بهبود وضعيت توليد و پايين آمدن قيمت باشيم. 
رئيس اتحاديه صنف فروشندگان پرنده و ماهي تهران قيمت ماهي پرورشي قزل آلا را كه پرمصرف ترين ماهي است، كيلويي 28 هزار تومان و ماهي سالمون را 31 هزار تومان اعلام كرد. 

مسموميت 8 نفر بر اثر گازگرفتگي در خانه 30 متري
سخنگوي سازمان آتش نشاني تهران از مسموميت 8 نفر بر اثر بي احتياطي و گازگرفتگي در محله قيطريه خبر داد.جلال ملكي به تسنيم گفت: محل اين حادثه كه بامداد ديروز رخ داد، ساختماني سه طبقه با يك طبقه زيرزمين بود و در هر طبقه يك سوئيت كوچك حدودا 35 متري وجود داشت. در طبقه منفي يك (زيرزمين) 11 مرد كه كارگران يك رستوران بودند داخل سوئيت حدودا 30 متري استراحت مي كردند. دو نفر از آنها در زمان حادثه خارج از منزل بودند كه در زمان بازگشت به منزل با وضعيت نيمه هوشيار 9 نفر ديگر مواجه و مراتب به سامانه 125 اعلام شده بود.ملكي با بيان اينكه در زمان رسيدن آتش نشانان همگي افراد از منزل خارج شده بودند، افزود: يكي از آنها وضعيت بهتري نسبت به مابقي افراد داشت اما علائم مسموميت در هشت نفر ديگر مشهود بود كه همگي تحويل عوامل اورژانس شدند.وي درباره علت وقوع اين حادثه اظهار داشت: با حضور كارشناس آتش نشاني در محل حادثه مشخص شد استفاده نادرست از آبگرمكن باعث اين حادثه شده است؛ يكي از كارگران دودكش آبگرمكن را با بي احتياطي كامل خارج كرده تا بتواند با استفاده از حرارت البسه خود را خشك كند غافل از اينكه به همين صورت گاز خطرناك منواكسيدكربن در حال انتشار است.سخنگوي آتش نشاني تهران ادامه داد: در زمان پاياني ايمن سازي محل و بازگشت آتش نشانان، يكي از همسايگان طبقات بالايي نزد آتش نشانان مراجعه و اعلام كرد مدت زماني است در منزل احساس سردرد و سرگيجه مي كند كه آتش نشانان در منزل اين شخص حضور يافته و مشخص شد استفاده از شومينه و بسته بودن در و پنجره ها باعث انتشار گاز منواكسيدكربن شده كه با ارائه تذكرات لازم به ساكنان مبني بر اينكه استفاده از شومينه در محيط هاي كوچك خطرزاست، نسبت به ايمن سازي اين منزل نيز اقدام شد