گزیده ها قسمت دوم

گزیده ها قسمت دوم  7 آذر -97
رهبر انقلاب خطاب به برنامه سازان صدا و سيما: هنرمندان و اهالي فكر و نظر در جنگ نرم حكم نيروهاي مسلح در جنگ سخت را دارند
در نشستي با عوامل ساخت مجموعه هاي نمايشي سيما، از يادداشت رهبر معظم انقلاب درخصوص فيلم و سريال هاي تلويزيوني رونمايي شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، از يادداشت رهبر معظم انقلاب درخصوص فيلم و سريال تلويزيوني رونمايي شد.
چندي قبل معاون سيماي رسانه ملي و مديران شبكه هاي تلويزيوني به همراه جمعي از كارگردانان، تهيه كنندگان و نويسندگان مجموعه هاي نمايشي سيما با 
رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) ديدار كردند.
در اين ديدار، معاون سيما گزارشي از فعاليت هاي اين معاونت و شبكه هاي مختلف آن در توليد مجموعه هاي نمايشي را تشريح كرد.
پس از اين ديدار رهبر معظم انقلاب در قالب يادداشتي ضمن تاكيد بر ضرورت برنامه ريزي براي مقابله با جنگ نرم دشمن، نكاتي را درخصوص اولويت هاي برنامه سازي در حوزه سيما تبيين كردند كه امروز در نشستي با عوامل ساخت مجموعه هاي نمايشي سيما از اين يادداشت رونمايي شد.
در اين مراسم، دكتر علي عسكري رئيس رسانه ملي، سيدمرتضي ميرباقري معاون سيما، مديران شبكه هاي مختلف تلويزيوني و جمعي از هنرمندان، تهيه كنندگان و نويسندگان مجموعه هاي تلويزيوني حضور داشتند.
متن يادداشت رهبر معظم انقلاب (مدظله العالي) به شرح زير است:
بسمه تعالي
آنچه در نظر بود در ديدار ديشب با حضرات بازيگران و كارگردانان و تهيه كنندگان سيما گفته شود و به خاطر تمام شدن وقت گفته نشد:
جنگ نرم همه جانبه دشمن، امروز قابل انكار نيست.
با اين حال برخي آن را انكار مي كنند و اين خود نيز بخشي از جنگ نرم است.
در اين جنگ، هنرمندان و اهالي فكر و نظر، در حكم نيرو هاي مسلح در جنگ سخت اند.
برخي بي تفاوت از برابر اين حادثه ملي مي گذرند برخي هم با دشمن همراهي و به او كمك مي كنند. آنها مسئوليت ناپذير و اين ها دشمن شيفته اند. در مقايسه با نيرو هاي مسلح درجنگ سخت، مي توان گناه اين دو دسته را تشخيص داد.
امروز در كشور بحمدالله كم نيستند كساني كه داراي موضع مسئولانه و تلاش شايسته اند. اين بايد روز به روز افزايش يابد.
دفاع از عظمت ايران، از فرهنگ ايران، ازخانواده ايراني، ازحركت باشكوه ملت ايران و... فقط با سخنراني و نگارش نيست؛ هنربايد ميدان دار باشد.
جايگاه فيلم و سريال دراين ميان بسيار برجسته است.
در سريال ها به مسائل ملي بپردازيد؛ از شهداي عزيز، از دفاع مقدس، از انقلاب، از سبك زندگي اسلامي، از انگيزه هاي ايماني ملت و مظاهر آن، از ايستادگي شان در برابر ابرجنايتكاران و مفسدان عالم، از راهپيمايي اربعين و... بگوئيد؛ عظمت و استقلال و شجاعت وظرفيت هاي علمي و عملي اين ملت را با زبان هنر بيان كنيد.
پرداخت درست و هنرمندانه اين موضوعات بسي جذاب و پرمخاطب است، هم در داخل كشور و هم در ديگر كشور ها و ملت ها.
  سخنان شما ديشب نشان داد كه شما هم عينا همين دغدغه را داريد، موفق و مويد باشيد انشاءالله.
خبر ويژه 
صوفي: دولت مي خواهد پاسخگويي به مردم را كاهش دهد
يك سايت حامي دولت، انتخاب دو سخنگو از سوي دولت را اقدامي عجيب ارزيابي كرد.
فرارو از قول منبع آگاه نوشت: «ديگر سخنگويي به معناي گذشته مطرح نخواهد شد؛ در مقابل احتمال دارد دو عضو دولت نه سخنگو مانند گذشته، بلكه عملكرد اطلاع رساني را داشته باشند، به اين معني كه آقاي حاجي ميرزايي، دبير هيئت دولت، اخبار مصوبات و مباحث دولت را مطرح كند و مباحث مربوط به رئيس جمهوري نيز از سوي آقاي واعظي، رئيس دفتر رئيس جمهوري عنوان شود.» وي اضافه كرد كه در غياب سخنگويي دولت، هر وزارتخانه نيز به نوبه خود، مباحث و اخبار خود را مطرح خواهد كرد.
علي صوفي وزير تعاون دولت اصلاحات طي گفت وگو با فرارو عنوان كرد: «اين تصميم دولت بسيار بي سابقه است. زيرا به هر حال آقاي رئيس جمهور رئيس هيئت دولت است و صرفا اين دولت است كه نياز به سخنگو دارد. مگر ديگر روساي قوا هم براي خودشان سخنگو دارند كه الان آقاي روحاني سعي دارند يك بدعت جديد در تركيب دولت ايجاد كنند؟ آقاي روحاني قصد دارند اين حداقل ارتباطي كه با مردم دارند و خودشان صحبت مي كنند را قطع كنند.»
وي افزود: «من فكر مي كنم آقاي رئيس جمهور ابا دارند كه با مردم صحبت كنند و به همين دليل است كه تصميم گرفتند يك سخنگوي مجزا براي خودشان تعيين كنند. اما اين كار به هيچ عنوان به صلاح دولت نيست. زيرا آقاي روحاني بايد رابطه مستقيم خودشان با مردم را حفظ كنند و مانع از اين شوند كه واسطه اي در اين ميان قرار بگيرد. هر چند هر بار ارتباطي برقرار شد، متاسفانه آقاي روحاني به خوبي از آن ها استفاده نكردند و با كلي گويي و مبهم صحبت كردن، افكار عمومي را نسبت به قبل ناراضي تر كردند.
او ادامه داد: «نمونه اين گونه رفتار را ما در مصاحبه آخر ايشان هم ديديم كه از مردم مخفي كردند كه تصميم براي افزايش قيمت دلار از سوي دولت اتخاذ شده بود و بعدها عنوان كردند كه خودشان اين تصميم را گرفتند، اما فكر نمي كردند تا اين اندازه قيمت ها بالا برود. ولي با اين حال حتي حاضر نشدند اشتباه خود را قبول كنند كه اين تصميمشان در بدترين شرايط ممكن است كه بعد از اعتراضات دي ماه پارسال بود، انجام شد. بعد هم اين را نسبت دادند به اعتراضات مردم و گفتند اين نتيجه همان اعتراضات است.»
صوفي تصريح كرد: «لذا به نظر من انتخاب سخنگو براي رئيس جمهور هم براي همين مخفي كاري ها است و اين فرصت را به رئيس جمهور مي دهد كه بعد از اظهارات سخنگو، آن ها را ترميم كند. ولي به هر حال اين يك اتفاق بسيار نادر است و اين را هم بايد كنار باقي اتفاقات بي سابقه در دولت دوازدهم قرار داد كه طي يك سال گذشته نمونه هاي مشابه بسياري داشته و ما بارها با چنين اتفاقات نادر مواجه شديم.
عضو شوراي سياستگذاري اصلاح طلبان در خصوص انتخاب محمود واعظي به عنوان سخنگوي رئيس جمهور گفت: «به نظر من اين بهترين انتخاب براي آقاي روحاني بود. زيرا به هر حال آقاي واعظي با توجه به تجربيات ديپلماتيكي كه دارند به خوبي بلد هستند كه چگوه مسائل را از مخاطبان خود مخفي كنند. ايشان مدتي كه در وزارت امور خارجه هم حضور داشتند با مهارت كامل مسائلي را از طرف خارجي مخفي مي كردند و به نظر مي رسد الان هم به دليل اين مهارتشان به عنوان سخنگوي رئيس جمهور انتخاب شده اند. ضمن اينكه با توجه به نزديكي ايشان به آقاي روحاني مشخص بود كه دير يا زود سمت هاي جديدي به آقاي واعظي داده مي شود.
خبر ويژه 
دالتون: روش آمريكا شكست مي خورد ترامپ تغيير تاكتيك دهد تا امتياز بگيريم(!)
سفير پيشين انگليس در تهران تاكيد كرد: جنگ اقتصادي ترامپ عليه ايران محكوم به شكست است.
ريچارد دالتون ضمن يادداشتي در گاردين مي نويسد: آمريكا عليه ايران جنگ اقتصادي را آغاز كرده است. دولت ترامپ پس از خروج از توافق هسته اي مورد تاييد شوراي امنيت در ماه مه، اكنون درگير مبارزه اي يكجانبه عليه حق و حقوق باقي جهان براي داشتن تجارت قانوني با جمهوري اسلامي است.
اين سياست گذاري براساس اين ادعا صورت گرفته كه ايران يك تهديد امنيتي جدي براي مردم آمريكاست. اما هيچ شكي نيست كه چنين ادعايي اغراق آميز است. و اظهارات مايك پمپئو مبني بر اينكه تحريم ها براي اطمينان از اين مسئله هستند ايران «همانند يك كشور عادي رفتار كند»، نيز كنايتي ناخواسته است.
ايالات متحده يك كشور «عادي» نيست. همكاري در تجاوز وحشتناك عليه يمن و حمايت از گسترش استعمار فلسطين توسط اسرائيل، رفتارهايي عادي نيستند. حقيقت اين است كه همه آنهايي كه در درگيري هاي منطقه اي خاورميانه مداخله مي كنند، از جمله ايران، همان كار همه ديگر كشورها را انجام مي دهند يعني سعي مي كنند تا بر نتيجه درگيري ها در جهت منافع حقيقي يا ادراكي خود، تاثير بگذارند.
با اين وجود، ايالات متحده تصميم گرفته كه بايد موضعي تهاجمي عليه ايران اتخاذ كند. سوال اين است كه در اين روند، به پاداشي استراتژيك دست خواهد يافت؟
من كه در سال 2005  به عنوان سفير بريتانيا در تهران مشغول به كار بودم، به همراه همكاران فرانسوي و آلماني خود رد شدن اولين تلاش هاي غرب در راستاي دستيابي به يك توافق هسته اي را تجربه كرده ام. تحليلگران اغلب اشتباه مي كنند، به دليل اينكه تفكر غالب اين است كه ما بايد جنگ هاي آينده را همين امروز بجنگيم. اما من باور دارم كه روند اتفاقات در ارتباط با ايران اينگونه خواهد بود: به نظر من، ايران به رغم افزايش نرخ تورم و ركود اقتصادي اساسا با ثبات خواهد ماند.
آيت الله خامنه اي، رهبر معظم ايران سازش نمي كند. در حقيقت، همه سران ايران افرادي ثابت قدم هستند. اتحاديه اروپا به شدت براي دستيابي به يك جريان مالي تلاش مي كند، اگرچه ايراني ها به عملي شدن آن اعتماد و اتكا نكرده اند.
آمريكا اگر انتظارات خود را كاهش ندهد، با مخاطراتي مواجه خواهد شد. تقاضاي چيني ها، هند و تركيه براي نفت ايران مي تواند به ايجاد كانال هاي جايگزين مبادلاتي در تجارت جهاني منجر شود و به تضعيف جايگاه دلار و توانايي ايالات متحده در استفاده از آن در آينده بيانجامد.
سفير سابق روباه پير  در عين حال مدعي شد: تنها تغيير در رويكرد، يعني كاهش شمار زياد درخواست ها براي تغيير رفتار، نشان دادن اندكي احترام و آمادگي براي مذاكرات با شرايطي واقعي، عملي خواهد بود. اگر ايران بتواند باور كند كه اين مرتبه رهايي از تحريم ها حقيقي خواهد بود، آنگاه شايد بتوان از اين كشور در زمينه نوع و برد موشك ها امتياز گرفت. جايگزيني نهايي براي توافق هسته اي و اندكي عقب نشيني منطقه اي با راه حل هايي صلح آميز در سراسر خاورميانه ممكن خواهد بود.(!)
اگر ايالات متحده آماده باشد تا از رويكرد اعمال فشار حداكثري عقب نشيني كند، بريتانيا، فرانسه و آلمان قادر خواهند بود تا همان ائتلاف مبتني بر شوراي امنيت را كه از سال 2013 با ايران مذاكره مي كرد، مجددا بسازند. با اين حال، با توجه به سياست گذاري هاي كنوني، ايالات متحده به جاي رسيدن به دستاوردهاي استراتژيك، تنها ضعف خود را براي جهان به نمايش خواهد گذاشت. ايالات متحده كه هيچ چشم اندازي براي همراه كردن متحدانش با خود ندارد و نمي تواند ايران را به پذيرش خواسته هاي شديداللحن خود وادار كند، در نهايت هيچ دستاوردي نخواهد داشت.
خبر ويژه 
روحاني مديون اصلاح طلبان است و بايد جبران كند (!)
يك روزنامه زنجيره اي به سياق مدعيان اصلاح طلبي مدعي شد «روحاني مديون اصلاح طلبان است و بايد جبران كند»!
درحالي كه محافل اصلاح طلبي پيش از اين از دولت روحاني به عنوان «رحم اجاره اي، كاتاليزور، پاكت سانديس، فاقد گفتمان، سرگشته و بي كفايت، دولت بزم و...» ياد كرده اند، آفتاب يزد نوشت: آقاي روحاني شما مديون اصلاح طلبان هستيد.
اين روزنامه مي نويسد: چه كسي تصور مي كرد كه جشن و پايكوبي انتخاباتي بدنه اجتماعي اصلاح طلبان به خزاني زودرس بدل گردد. همه مسرور بودند و از اين همه پيروزي به خود مي باليدند اما افسوس و صدافسوس كه عمر شادي ها همواره كوتاه است. به هر روي دولت دوازدهم آمد و اصلاح طلبان از پيروزي و سكانداري روحاني در پاستور سرمست بودند اما روحاني از همان بدو ورود آب سردي به روي همه خوشي ها و اميدهاي اصلاحات ريخت و عنان را به ياران بي تدبير و بدون كليدش سپرد و اصلاح طلبان را ناديده گرفت و به نصايح آنها براي چيدمان كابينه اي توانمند گوش نداد و اينجا همان آغاز ناكامي ها بود.
روحاني در همان بدو ورود به پاستور، عنان خود را به همراهان قديمي اش سپرد و با چيدمان ياس آلود و ناميدكننده اش در كابينه و درنهايت بي توجهي خود به اصلاحات آب سردي روي پيشاني اصلاح طلبان خواهد ريخت و به اميدهايشان پشت كرد. او عليرغم نصايح و توصيه هاي مكرر اصلاح طلبان و ساير حاميانش يك بار ديگر اشتباه سال 92 را تكرار كرد و كليد وزارتخانه هاي حساس را به مديراني سپرد كه نسبت به آنها و عملكردشان انتقاد وجود داشت و اينجا همان آغاز دلخوري اصلاح طلبان از رئيس جمهور بود.
روحاني بناي مايوس كننده اي در كابينه برهم نهاد. مشاوران و ياران قديمي روحاني، در همان آغاز كار دولت دوازدهم به جاي اينكه روي كار آمدن مجددشان را در دور دوم دولت روحاني مديون اصلاح طلبان بدانند با ناسپاسي فراوان، رئيس جمهور را عليه اصلاح طلبان شوراندند و در گوش روحاني خواندند كه در چيدمان كابينه، فريب اصلاح طلبان را نخوريد، زيرا آنها با اين نصيحت ها و پيغام ها به دنبال سهم خواهي از دولتند. نزديكان روحاني همه تلاش خود را براي دور كردن روحاني از اصلاح طلبان به كار بردند.
عبدالله ناصري با بيان اينكه امروز سهم آقاي روحاني و ناكارآمدي تيم اقتصادي ايشان مشخص است، گفت: متاسفانه جاي حساسي مثل سازمان برنامه و بودجه در دست مديران غيراقتصادي و غيركارشناس قرار دارد و آقاي روحاني نبايد از زير بار اين مسئوليت شانه خالي كرده و فرافكني كند.