نگاه بازجویانه اوین نامه به ديروزنامه هاي زنجيره اي جناح رقیب


نگاه بازجویانه  اوین نامه کیهان  سربازجو شریعت نداري به ديروزنامه هاي زنجيره اي  جناح رقیب . 14 آبان -97
اروپا ابراز تاسف كرد مدعيان اصلاحات غش و ضعف رفتند!
روزنامه همدلي در مطلبي نوشت:«دولت آمريكا روز جمعه اعلام كرد كه 700 فرد و نهاد را به ليست سياه تحريم ها عليه ايران اضافه خواهد كرد و قصد دارد دنيا را براي قطع ارتباط شبكه جهاني سوئيفت با ايران تحت فشار قرار دهد. اين در حالي است كه ديگر طرف هاي برجام، شامل اتحاديه اروپا، فرانسه، آلمان و انگليس با صدور يك بيانيه مشترك از بازگشت تحريم هاي آمريكا عليه ايران «عميقا» ابراز تاسف كردند».
سرويس سياسي- اين روزنامه زنجيره اي در ادامه از پيشنهاد راه اندازي دفتر اتحاديه اروپا در تهران استقبال كرد.
ذوق زدگي اين روزنامه زنجيره اي از واكنش كشورهاي اروپايي در حالي است كه اين كشورها در اقدامي مسبوق به سابقه در مقابل تحريم هاي ضدايراني آمريكا صرفا به ابراز تاسف بسنده كرده اند. از زمان خروج آمريكا از برجام-18 ارديبهشت 97- تاكنون اروپا هيچ اقدامي درخصوص احقاق حقوق برجامي ايران انجام نداده است.
چندي پيش موگريني صراحتا اعلام كرد كه «منافع اروپا در حفظ برجام همراستا با منافع آمريكاست». موگريني همچنين در اظهارنظري ديگر تاكيد كرد كه «در موضوع موشكي و قدرت منطقه اي ايران، با آمريكا هم نظر هستيم». اين اظهارات در كنار ديگر اظهارات مقامات اروپايي درخصوص عدم تضمين به ايران درخصوص اجراي تعهدات برجامي، نشان دهنده اين است كه اروپا در كنار آمريكا تصميم دارد تا با مذاكرات فرسايشي و طولاني مدت، ضمن تعليق اقتصاد ايران،- به خيال خام خود- برجام هاي بعدي (در حوزه موشكي، منطقه اي، حقوق بشر و...) را نيز كليد بزند
گفتني است ريچارد هاويت (تهيه كننده سند راهبردي اتحاديه اروپا درباره روابط با ايران) سال 95 گفته بود: «توافق هسته اي، يك نقطه عطف بود؛ هرچند كه همه مشكلات ما با ايران درباره اسرائيل، دموكراسي و حقوق بشر حل نشده است... ما بايد دفتر نمايندگي اتحاديه اروپا را در تهران افتتاح كنيم و گفت وگو درباره حقوق بشر در ايران را از سر بگيريم. پيشرفت واقعي در زمينه حقوق بشر امكان پذير است. نيروهايي در داخل ايران، در حال اعمال فشار بر حاكميت هستند و ما اميدواريم گزارش ما نيز باعث پيشرفت در اين زمينه شود... اكنون اروپا در ايران نفوذ دارد ولي آمريكا از اين نفوذ برخوردار نيست. ما مي خواهيم از اين اهرم استفاده كنيم و به جنگ در سوريه و يمن پايان دهيم و به سوي ساختار جديد امنيتي در خاورميانه حركت كنيم».
در شوراي شهر كه محدوديتي نداشتيم پس چرا شكست خورديم؟!
«روزنامه آفتاب يزد» در گفت و گويي با «احمد شيرزاد» از فعالين سياسي اصلاح طلب به تحليل چرايي شكست جريان اصلاحات در حوزه هايي كه حضور دارد از دولت تا شوراي شهر پرداخت.
احمد شيرزاد در اين گفت و گو از محدوديت اصلاح طلب ها سخن گفته و تصريح كرده است: «واقعيت اين است كه محدوديت ها وجود داشته است، اما اگر دولت هم دولت همراه تري با اصلاح طلبان بود گزينه هاي ديگري براي كابينه وجود داشت
خبرنگار آفتاب يزد در واكنش به اين اظهارات شيرزاد گفته است: « اما در شوراي شهر پنجم تهران هم كه ديگر نه خبري از محدوديت ها، نه رد صلاحيت ها  و نه سنگ اندازي كسي يا جرياني بود، گويا شاهد شكست و تفرقه در بين اصلاح طلبان هستيم
شيرزاد اما اين تحليل را منكر شده و مي گويد: « من اين شكست را قبول ندارم، شوراي شهر تهران با اكثريت راي مردم روي كار آمد و گزينه اي را براي شهرداري نيز انتخاب كرد كه از بد روزگار برايش مشكلاتي پيش آمد و به نوعي او را رد صلاحيت كردند. اين وسط تقصير شورا چيست؟».
وي همچنين مقايسه شوراي شهر پنجم با شوراي اول را ناجوانمردانه خوانده است.
خبرنگار روزنامه آفتاب يزد در پاسخ شيرزاد گفته است: « اجازه بدهيد به قبل از شهرداري برگرديم. از همان اول، شوراي شهر پنجم با اختلاف داخلي اصلاح طلبان و دعوا بر سر ليست انتخاباتي پاي به عرصه گذاشت- آن موقع شوراي نگهبان نبود كه كانديداي شوراي شهر پنجم را رد صلاحيت كند-... بگذاريد صادقانه بگويم آيا اگر هيچ منعي بر سر راه اصلاح طلبان نباشد، اصلاح طلبان خودشان از عهده خودشان بر مي آيند؟»
فارغ از اظهارات شيرزاد و پاسخ هاي خبرنگار روزنامه آفتاب يزد به وي بايستي به نكاتي در اين زمينه اشاره كرد، نخست آنكه مدعيان اصلاحات خود به اين مسئله واقف هستند كه توان مديريت و اداره كشور را نداشته و هر جايي كه حضور دارند كشور شاهد مشكلات زيادي است، شيرزاد مي گويد نجفي شهردار منتخب شوراي شهر اصلاح طلب به نوعي رد صلاحيت شد ولي نمي گويد كه ازدواج دوم نامبرده باعث اين ماجرا شد، ازدواجي كه با خلاف واقع گويي شهردار سابق و مدعيان اصلاحات توام شد و اين روزنامه ها با قاطعيت و جديت مدعي شدند كه شهردار تحت فشار قرار گرفته تا استعفا دهد و در واقع او را مجبور به استعفا كرده اند!
نكته ديگر اينكه مقايسه پنجمين دوره شوراي شهر با شوراي شهر اول كار خود اصلاح طلب ها و نشريات زنجيره اي اين جريان است كه در ماه هاي گذشته بارها از آن سخن گفته اند به عنوان نمونه روزنامه شرق 22 مهر سال جاري نوشته بود: «پنج ماه اگرچه براي نشان دادن توانايي هاي مديريتي بر كلان شهري به بزرگي پايتخت زمان زيادي نيست، اما براي ساختن تصويري از خود به عنوان چهره اي ناموفق متاسفانه زماني كافي است. محمدعلي افشاني 23 ارديبهشت ماه 97 شهردار تهران شد و با احتساب فردا پنج ماه است كه سمت شهرداري پايتخت را برعهده دارد».
در ادامه اين يادداشت آمده بود: «دومين محمدعلي و دومين شهردار منتخب اين شورا هم به نظر بيشتر از شش ماه دوام نمي آورد. حتي اگر نوع عملكرد اين دو شهردار را چه خوب و چه بد، در قضاوتمان لحاظ نكنيم، عملكرد خود شوراي شهر تماما اصلاح طلب موجود در زمينه انتخاب شهردار كه با حجم چشم گيري از اميدواري و خوش بيني راي دهندگان روي صندلي هاي سبز شورا نشسته اند، مايوس كننده است
در بخش ديگري از اين يادداشت تصريح شده بود: «اينكه نتيجه كار 21 عضو كاملا يكدست شورا كه با رايي ركوردشكن انتخاب شدند و با يك دولت و مجلس تقريبا هماهنگ و همراه هم همزمان بوده و طيف وسيعي از افكار عمومي و رسانه ها هم با خوش بيني به عملكردشان چشم اميد داشته اند، انتخاب دو شهردار ناموفق و بدعملكرد مي شود، همان موقعيتي است كه گل نكردنش از به ثمرنشاندنش سخت تر بود، اما اين بازيكنان با هنرنمايي آن را راهي اوت كرده اند». 
محمود عليزاده طباطبايي عضو شوراي شهر اول نيز در گفت وگو با روزنامه آرمان، با اشاره به آشفتگي هاي شوراي شهر و شهرداري تهران اظهار داشته بود: «افرادي بايد در شوراي شهر تهران حضور داشته باشند كه به مديريت شهري و چالش هاي پيش روي آن آگاهي داشته باشند. اين در حالي است كه اصلاح طلبان در انتخاب اعضاي ليست انتخاباتي خود خاله بازي كردند و يك ليست كاملا سياسي بستند. در نتيجه بحران هاي مديريتي در شهر تهران نتيجه خاله بازي است. اصلاح طلبان بسياري از چهره هاي متخصص و متعهد را تنها به دليل اينكه سهميه هيچ حزب و گروهي نبودند در ليست خود قرار ندادند و با سهميه بندي سياسي ليست انتخاباتي خود را بستند. در شرايط كنوني يك جمع صددرصد اصلاح طلب مديريت شهر تهران را برعهده گرفته اند كه با هم ناهمگن هستند».
برجام توافق هسته اي بود نه توافق نفتي
روزنامه اعتماد ديروز نوشت: «تا زماني كه ايران بتواند همچنان نفت بفروشد و از پول حاصل از فروش نفت بخشي از نيازهاي خود را تامين كند، دليلي براي خروج از برجام نخواهد داشت
مگر برجام توافق نفتي بود كه تا وقتي كه نفت بفروشيم نبايد از آن خارج شويم؟ برعكس ادعاي اين روزنامه، ماندن ايران در برجام، طرف هاي اروپايي و آمريكايي را نسبت به ادامه روند عهدشكني شان جري كرد و پالس ادامه اجراي تعهدات برجامي از سوي ايران با وجود هرگونه بدعهدي را به حريف داد. همين مسئله موجب شد طرف هاي اروپايي نه تنها نسبت به راه اندازي كانال ويژه تبادلات مالي با ايران تكاپوي عملي نداشته باشند بلكه همگام با آمريكا بر همكاري ايران با FATF اصرار ورزند و در مواضعي گستاخانه و مداخله جويانه بخواهند توان موشكي و نفوذ منطقه اي و ثبات آفرين ايران موضوع معامله قرار گيرد. از همين رو اروپايي ها مدت هاست با شرط گذاري، وقت كشي و امتياز خواهي، براي نگه داشتن ايران در برجام تقلا كرده اند. بر اين اساس ماندن ايران در توافق يكطرفه هسته اي دقيقا مطلوب آمريكا و اروپا به حساب مي آيد و اتفاقا اين خروج ايران از برجام است كه پاسخي منطقي و به جا به معطل سازي هاي اروپا و يكجانبه گرايي هاي آمريكاست
تكرار دروغ هاي بزرگ براي باورپذير كردن آن!
روزنامه زنجيره اي آرمان در يك گزارش به نقل از يك به اصطلاح استاد دانشگاه منتقدان سياست خارجي دولت را به باد ناسزا و فحاشي گرفت و دروغ هاي قديمي درباره «كاسبان تحريم» را تكرار كرد.
« ناصر فكوهي» استاد انسان شناسي دانشگاه تهران در گفت و گو با «آرمان» با گفتن اين كه « هر اندازه جامعه با مشكلات بيشتري روبه رو باشد، فساد ميتواند سود بيشتري را نصيب گروهي از افراد كند» اظهار داشته است: «چه كساني بيشترين مخالفت را با «برجام» و عادي شدن روابط ايران با همسايگان و با كشورهاي اروپايي داشتند و دارند؟ كساني كه با بازگشت تحريم مي توانند سودهاي نجومي را به جيب خود واريز كنند. چه كساني با اقدامات خود مانع از بالا رفتن اعتبار ايران در روابط بينالمللي ميشوند؟ كسانيكه در تنش با جهان از سودهاي سرشار برخوردار ميشوند.» 
درباره اظهارات اين به اصطلاح استاد دانشگاه نكاتي را مي توان خاطر نشان كرد، نخست آنكه از تصويب و اجرايي شدن برجام نزديك به سه سال مي گذرد، در اين مدت ايران به تمامي تعهدات خود عمل كرده و طرف مقابل به اكثر تعهداتش پايبند نبوده و با خروج آمريكا از برجام نيز ايران به تنها مجري اين توافق بدل شده است، ايران همه تعهدات خود را عملي مي سازد، تعهدات ديگري را به گردن گرفته و اجرايي مي كند و باز محكوم است!
منتقدان در سال هاي گذشته به اين روند كاملا معيوب ايراد داشته اند و اين ايراد ها و انتقادات هرگز جوابي نگرفته است، با اين وجود زنجيره اي ها و حاميان دولت به تكرار ادعاهاي دروغ گذشته خود ادامه مي دهند، نكته ديگر اينكه آيا مقصر بي حرمت شدن ديپلمات هاي ايراني در محل ماموريت خود نيز منتقدان دولت هستند؟! مگر دولت وعده نداده بود كه عزت و احترام را به پاسپورت ايراني بازخواهد گرداند؟!
داستان ادامه دار سياه نمايي زنجيره اي ها
روزنامه اصلاح طلب قانون كه در زمان توافق هسته اي با تيتر هاي عجيب و غريب برجام و مذاكره با آمريكا را تنها راه نجات كشور عنوان مي كرد، در گزارشي با عنوان «روگذر اروپايي»، موضوع اعلام تحريم هاي جديد آمريكا را بهانه اي براي سياه نمايي از اوضاع كشور قرار داد و با اين ادعا كه چشم اميد مسئولان جمهوري اسلامي به همراهي قاره سبز با ايران در برابر فشار تحريم هاي آمريكاست، نوشت: «پيچ هاي تاريخي و برهه هاي حساس كنوني با توجه به دشمني هايي كه با كشورمان وجود دارد هيچ گاه به پايان نمي رسد و مسئولان بايد با راهبردهايي اين بحران ها و تهديدات را پشت سر بگذارند. زيرا هيچ گاه به فرصت تبديل نمي شود و سال هاست كه مردم هر روز با دلهره مشكلات بيشتر چشم باز مي كنند و هيچ گاه نيز با تغيير دولت ها وضعيت براي ملت ايران تفاوتي نمي كند و اگر تغييري نيز روي دهد مقطعي و بي فايده است. اين رايزني هايي كه انجام مي شود مي تواند براي بهبود اوضاع مسكني باشد كه كشور را از مواجهه با مشكلات اسفناك نجات دهد و بايد براي آينده تصميماتي اتخاذ شود كه مسئولان يك روز چشم به دستان 1، روزي روسيه و يك روز برخي كشورهاي اروپايي نداشته باشند
گفتني است رويكرد روزنامه هاي وابسته به جريان غرب باور و غرب زده داخلي در روز هاي اخير كه جامعه از سوء مديريتي هاي داخلي در حوزه اقتصادي رنج مي برد و زير بار فشار رواني حاصل از بي توجهي مسئولان سرمايه دار نسبت به گراني، بيكاري و تورم است، «سياه نمايي از اوضاع كشور » و «تزريق نااميدي و ياس نسبت به آينده كشور در جامعه»؛ است رسانه هايي كه به اولويت هاي كشور و مطالبات مردم در طول ساليان متمادي بي توجه بوده اند و هدف اصلي خود را در جهت تامين مطامع يك حزب قرار داده اند.