طرح «دیپلماسی علمی» در خارج اجرا می شود

 رئیس دانشگاه پیام نور در گفت و گو با ایرنا
طرح «دیپلماسی علمی» در خارج اجرا می شود   5 آذر-97
اسلام آباد - ایرنا - رئیس دانشگاه پیام نور گفت: به منظور تحقق اهداف دیپلماسی علمی، همکاری علمی و پژوهشی این دانشگاه با دانشگاه های دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهای اسلامی گسترش می یابد.
«محمدرضا زمانی» که به منظور امضای تفاهمنامه با چند دانشگاه پاکستان به این کشور سفر کرده بود، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا در شهر اسلام آباد، تحقق دیپلماسی علمی را دستور کار دانشگاه پیام نور در بخش خارجی عنوان کرد.
وی اضافه کرد: در تحقق دیپلماسی علمی دانشگاه پیام نور، دو برنامه جامع با عنوان ساماندهی مراکز خارج کشور و کمک به فعالیت دوباره این مراکز و گسترش هامکاری با مرکز عملی و پژوهشی خارج کشور در دست پیگیری است.
زمانی گفت:دانشگاه پیام نور هم اکنون 50 نمایندگی و 6 مرکز بین المللی در دیگر کشورها دارد و در خصوص ساماندهی وضع کنونی این مراکز، به دنبال این هستیم که مشکلات مراکز و نمایندگی هایی که کمتر فعال بوده اند، رفع شده و فعالیت آنها گسترش یابد.
رئیس دانشگاه پیام نور جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد:همچنین به دنبال آن هستیم که همکاری دوجانبه با مراکز کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی که با ایران فرهنگ مشترک دارند نیز افزایش یابد.
وی با بیان امضای تفاهمنامه مشترک با دانشگاه های شهر اسلام آباد و لاهور، گفت: تلاش می کنیم که این تفاهم نامه ها بیشتر عملیاتی باشد و آنچه امضا می شود بلافاصله بخش هایی از آن اجرایی شود.
زمانی اضافه کرد: به عنوان مثال، تلاش می شود تا در بخش زبان های فارسی، گردهمایی ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت در ایران، برای اعضای هیات علمی دانشگاه های پاکستان برگزار شود و در گام های بعدی، تبادل دانشجویان دو کشور، گسترش تحقیقات مشترک و انتشار کتاب به صورت مشترک و افزایش همکاری در دیگر رشته ها غیر از زبان فارسی نیز مطرح می شود.
رئیس دانشگاه پیام نور ادامه داد: تلاش می کنیم که فرصت های مطالعاتی دانشجویان دوره دکترا در ایران، در دانشگاه هایی نظیر پاکستان برگزار شود، زیرا این کشور از نظر فرهنگی و اجتماعی به فرهنگ ایران نزدیک است.

***
توسعه همکاری علمی دانشگاه پیام نور با دیگر کشورها
رئیس دانشگاه پیام نور با تشریح دیگر بخش های «دیپلماسی علمی» این دانشگاه، گفت: هدف از گسترش واحدهای این دانشگاه در دیگر کشورها نیز، ابتدا بررسی می شود که هر کشور چه ظرفیت هایی در تولید علم دارد و بر اساس سطح مبادلات و همکاری های دوجانبه، در کشور هدف نمایندگی، دفتر یا مرکزی راه اندازی می شود.
زمانی گفت: این دانشگاه هم اکنون در مرحله مطالعه کشورهای هدف بوده و با توجه به اینکه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانشگاه های خارج از کشور را طبقه بندی کرده است، با این وزارت نیز کاملا همگام و هماهنگ کار می کنیم.
وی تصریح کرد: این دانشگاه، با همکاری و هماهنگی کامل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مراکز و نمایندگی های خود را در کشورهای مورد نظر و هدف راه اندازی می کند.

***
طرح اجرایی تبادل استاد در ایران و پاکستان
رئیس دانشگاه پیام نور جمهورری اسلامی ایران در گفت: این دانشگاه در حال پیگیری طرح مشترک با دانشگاه ملی زبان های نوین (نومل) پاکستان است که بر اساس آن، هزینه های استاد یا دانشجو از فرودگاه تا فرودگاه دو کشور بر عهده مزبان بوده و دیگر هزینه های آن بر عهده کشور اعزام کننده دانشجو یا استاد باشد.
به گزارش ایرنا دانشگاه پیام نور ایران و دانشگاه های « آزاد علامه اقبال، دانشگاه پنجاب، کالج دولتی، دانشگاه بانوان لاهور و مجازی پاکستان» اخیرا تفاهم نامه همکاری مشترک امضا کردند.
این تفاهنامه ها با تاکید بر همکاری در زمینه های پژوهشی، همکاری در زمینه علمی، بهره مندی از تجربه استادان دانشگاه ها در زمینه تدوین منابع آموزشی رشته زبان و ادبیات فارسی و چاپ مشترک کتاب، ارتقای سطح نشریات علمی دو کشور امضا شد.