بهانه‌تراشی بانک‌های آلمانی برای دانشجویان ایرانی

 بهانه‌تراشی بانک‌های آلمانی برای دانشجویان ایرانی   5 آذر-97
 بهانه تراشی نیست بازتاب آثارتحریم هاست که عاملش خامنه ای و پاسداران اند
تهران - ایرنا - برخی موسسات مالی آلمانی در چند ماه گذشته با عدم گشایش و یا مسدود کردن حساب بانکی دانشجویان ایرانی مقیم این کشور مشکلات عدیده‌ای برای آنها به وجود آورده‌اند.
در پی مسدود شدن حساب بانکی یا عدم افتتاح حساب برای دانشجویان ایرانی ساکن آلمان، امور مالی و امور روزمره آنها با مشکلات متعددی روبرو شده است.
در همین رابطه یکی از اعضای مجمع انجمن اسلامی دانشجویان منطقه آلمان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا از ارسال نامه‌ای برای سفیر ایران در این کشور خبر داد.
وی یادآورشد که در بخشی این نامه آمده است «افتتاح حساب بانکی حق طبیعی هر فرد و به طبع آن دانشجویان است. متاسفانه علاوه بر عدم افتتاح حساب برای تعدادی از دانشجویان جدید الورود، تعدادی هم مجبور به بستن حساب خود (بدون ارائه دلیلی مشخص) در زمانی محدود شده‌اند
این نامه می افزاید: «گویا در این حوزه قوانین نانوشته‌ای اعمال شده‌اند که با پیش‌داوری، دانشجویان ایرانی را به بستن حساب خود یا عدم افتتاح حساب محکوم می‌کنند
پیگیری‌های خبرنگار ایرنا مشخص کرد، بانک‌های آلمانی,SPARKASSE,COMDIRECT ,COMMERZBANK , با بهانه تراشی برای دانشجوهای ایرانی حساب باز نمی‌کنند.
میلاد گودرزی، مسئول صنفی مجمع انجمن های اسلامی دانشجویان منطقه المان نیز در همین رابطه گفت: برخی بانک‌های آلمانی برای افتتاح حساب برای دانشجویان ایرانی مقم آلمان بهانه‌ تراشی می‌کنند.
وی افزود: این بانک های آلمانی با بهانه‌هایی مثل اینکه در شعبه فقط امکان آلمانی صحبت کردن وجود دارد و چون شما بلد نیستید پس نمی‌توانید در این شعبه حساب باز کنید! این در حالی است که تقریبا در اغلب شعب بانک های آلمان پرسنلی هستند که بتوانند به زبان انگلیسی صحبت کنند.
گودرزی در همین رابطه ادامه داد: بعد از اینکه پاسپورت فرد را می‌بینند، ادعا می‌کنند که شعبه آنها مناسب نیست و باید درجای دیگری افتتاح حساب داشته باشند، این در حالیست که شعب بانک‌ها برای جذب مشتری اشتیاق دارند.
این دانشجوی ایرانی مقیم آلمان تصریح کرد: برای یکی از آشنایان ، نامه‌ای از طرف بانک مبنی اینکه «سوابق شما بررسی شده و امکان افتتاح حساب برای او وجود ندارد»، آمد و وقتی تلفنی و کتبی پیگیر شدیم و مدارک بررسی شد تنها حرف قبلی خود را تکرار کردند و بدون ارائه دلیلی گفتند که امکان افتتاح حساب وجود ندارد.
گودرزی در پاسخ به این سوال که آیا این رویه در گذشته هم وجود داشته یا خیر، گفت: برای افتتاح حساب در بانک COMDIRECT کافی بود کسی از همان شعبه برای شما دعوت نامه بفرستد و بنده در همان شعبه حداقل 2-3 ایرانی می‌شناسم که پیش از این افتتاح حساب کرده بودند و برای آنها مشکلی به وجود نیامده بود.
وی توضیح داد: البته برای کسانی که پیشتر حساب داشته‌اند، مشکلی پیش نیامده است اما این مشکلات برای کسانی است که به تازگی تصمیم به افتتاح حساب گرفته‌اند.
گودرزی در پایان یادآورشد: این مشکلات پیشتر هم کم و بیش وجود داشت اما بعد از برجام چنین مشکلاتی به ندرت ایجاد می‌شد؛ اما دوباره این مسائل به وجود آمده است.