ترامپ از احتمال لغو دیدارش با پوتین در آرژانتین خبر داد

ترامپ از احتمال لغو دیدارش با پوتین در آرژانتین خبر داد  8آذر-97 
از راست: پوتین و ترامپ
در پی تنش‌های تازه میان روسیه و اوکراین که با تیراندازی نیروهای روس و توقیف سه کشتی اوکراینی بالا گرفته، ترامپ گفته شاید دیدارش با پوتین را لغو کند. گفته شده بود آن‌ها در جریان نشست گروه ۲۰ در آرژانتین دیدار خواهند کرد.
دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز شـشم آذر ماه به روزنامه واشینگتن‌پست گفته فعلا منتظر «گزارش کامل» واقعه است که قرار است تیم امنیت ملی کاخ سفید در اختیار او بگذارد.
ترامپ گفته این گزارش «ممکن است خیلی تعیین‌کننده باشد» و افزوده «شاید این دیدار [با ولادیمیر پوتین] صورت نگیرد. شاید این دیدار را انجام ندهم… من از خشونت خوشم نمی‌آید. من ابدا نمی‌خواهم که خشونتی رخ بدهد».
خشونت‌های تازه میان روسیه و اوکراین، این‌بار در تنگه کرچ، سبب شده تا کشورهای هم‌پیمان اوکراین در غرب، به موضوع واکنش نشان دهند.
نیروهای ارتش روسیه روز یک‌شنبه به دو کشتی جنگی اوکراینی شلیک کردند؛ شـش خدمه زخمی شدند و دو کشتی جنگی به همراه یک یدک‌کش ارتش اوکراین و شماری از ملوانان اوکراینی در حال حاضر در کنترل و اسارت نیروهای روس هستند.
تنگه کرچ دریای سیاه را به آزوف وصل می‌کند؛ در شمال آن اوکراین، در شرق آن روسیه و در غرب آن شبه‌جزیره کریمه قرار دارند.
روسیه می‌گوید نیروهای مرزبان آن کشور پس از «ورود غیرقانونی» کشتی‌های اوکراینی به آب‌های روسیه بود که اقدام به شلیک کرده‌اند. اما نیروی دریایی اوکراین می‌گوید گارد ساحلی روسیه به شناور‌هایش، از جمله دو قایق زرهی که قصد داشتند از منطقه ۱۲ مایلی تنگه بگذرند و به دریای سیاه بازگردند، «حمله کرده‌است».
پارلمان اوکراین عصر دوشنبه، پنجم آذر، در جلسه‌ای غیرعلنی برقراری حکومت نظامی را تصویب کرد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، اقدام روسیه را «تهاجمی» توصیف کرده و خواستار آزادی کشتی‌ها و خدمه آنها شده‌است. شماری از سیاستمداران ارشد اروپایی نیز از احتمال تصویب تحریم‌های جدید علیه روسیه سخن گفته‌اند.
از سوی دیگر مسکو، اوکراین را متهم کرده که عمدا با ارسال این کشتی‌ها قصد تحریک روسیه را داشته و می‌خواسته به بحران دامن بزند. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، نیز روز دوشنبه در تماس تلفنی با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، گفت مسکو آماده است تا جزئیات بیشتری درباره این رخداد ارائه کند.
روز سه‌شنبه دادگاهی در روسیه حکم به بازداشت دو ماهه ۱۲ ملوان از ۲۴ ملوان به‌اسارت‌گرفته‌شده داد.
قرار بود دونالد ترامپ و ولادیمیر پوتین، در جریان نشست ۲۰ اقتصاد بزرگ جهان در آرژانتین، با یکدیگر دیدار و گفت‌وگو کنند. ساعاتی پیش از مصاحبه ترامپ با واشینگتن‌پست، جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود این دو در مورد مسائل امنیتی، مسائل مربوط به جلوگیری از گسترش جنگ‌افزارها، خاورمیانه و اوکراین، گفت‌وگو خواهند کرد.

اروپای آزاد، رادیو فردا|ت|خ