گزیده ها قسمت دوم 11 خرداد -98


گزیده ها قسمت دوم 11 خرداد -98
علي مطهري چوب انحصارطلبي فراكسيون اميد را خورد
عضو فراكسيون مستقلين مي گويد سران فراكسيون اميد به جاي سرزنش ديگران در ماجراي انتخابات هيئت رئيسه مجلس بايد خود را سرزنش كنند.
غلامعلي جعفرزاده در روزنامه آرمان نوشت: اعضاي فراكسيون اميد بايد از آقاي عارف مسئوليت پذير باشند و در اظهارات شان افراد ديگر را زير سوال نبرند. فراكسيون اميد از اول مي دانست كه تعداد فراكسيون صد نفر بوده و بدون ائتلاف با فراكسيون ديگر پيروز نمي شوند، اما از همان ابتدا بر نيروي خود تكيه كرد؛ اتفاقي كه مسبوق به سابقه بود. حال كه در اين انتخابات شكست خوردند و كرسي نايب رئيسي را از دست داده اند به جاي محكوم كردن سايرين، بايد خود را سرزنش كنند؛ چرا كه اگر فراكسيون اميد به راي مستقلين نياز داشت با اين فراكسيون ائتلاف مي كرد. وقتي آقاي عارف حتي حاضر نشد با رئيس فراكسيون مستقلين آقاي جلالي صحبت كند و وي را به آقاي حسين زاده حواله داد، مستقلين بايد چه مي كردند؟ خودمان بيش از آنها از راي نياوردن آقاي مطهري ناراحت هستيم، اما وقتي با مستقلين برخورد تحقيرآميز صورت مي گيرد كه گويي نيروي فراكسيون اميد هستند، به اعضاي فراكسيون بر مي خورد. هرچه خواستيم از اعضاي فراكسيون دلجويي كنيم كه از آقاي مطهري حمايت كنند نشد. آقاي پزشكيان نيز قوميتي راي آورد و راي او از جانب فراكسيون اميد نبود.
در مجموع رويكرد آنها موجب شد كرسي مهمي چون نايب رئيسي مجلس از دست برود و آقاي مطهري نتواند راي بياورد. مستقلين گرچه با شخص آقاي عارف اختلاف نظر شديد دارند، اما براي اينكه آقاي مطهري بالا بماند و استراتژي ائتلاف حفظ شود حدود 10 روز در پي اميدي ها بودند، چون احساس قرابت و نزديكي بيشتري با آنها داشتند، اما اين اميدي ها بودند كه نخواستند اين استراتژي حفظ شود. مشخص است زماني كه فراكسيون اميد حاضر نيست بخش مهمي از مجلس را كه مستقلين هستند، ببيند و با آنها ائتلاف كند، مسلما آنها نيز رويكرد ديگري اتخاذ مي كنند. برخي از اصلاح طلبان كه ادعاي خردجمعي و مشاركت عمومي دارند، انحصارگري نشان داده و بدون ائتلاف وارد انتخابات شدند. اگر حرف چنين چهره هايي از اصلاح طلبان درست بود، آقايان تاجگردون، مطهري وتابش در موضع مخالف آنها صحبت نمي كردند.
مزاحمت هاي خانوادگي به قتل يك جوان منجر شد
سركلانتر يازدهم پليس پيشگيري تهران بزرگ از دستگيري قاتلي خبر داد كه با سلاح گرم مردي جوان را در خيابان زاهدگيلاني به قتل رساند.
به گزارش تسنيم، سرهنگ اردشير نادري با اعلام خبر دستگيري يك قاتل در خيابان زاهد گيلاني دقايقي پس از ارتكاب جرم اظهار داشت: عصر روز گذشته ماموران كلانتري 128 تهران نو، حين گشت زني متوجه شليك گلوله مي شوند كه بعد از حضور در محل حادثه مشاهده كردند دو ضارب قصد فرار با موتورسيكلت را دارند كه براي بازداشت آنها وارد عمل شدند.
نادري افزود: پس از بازداشت ضارب مشخص شد وي مردي 30 ساله را با شليك سه گلوله به سينه مجروح كرده كه اين شخص به علت شدت جراحات وارده در راه انتقال به بيمارستان جان باخته است.
وي ادامه داد: پس از بازجويي هاي تخصصي مشخص شد برادر مقتول از چند ماه قبل براي خانواده قاتل ايجاد مزاحمت كرده كه منجر به درگيري خانوادگي بين آنها شده بود. همچنين مقتول و برادر وي در چند ماه گذشته چندين بار با قاتل درگير شده و با يكديگر در يك محله زندگي مي كردند.
به گفته سركلانتر يازدهم پليس پيشگيري تهران بزرگ، در زمان قتل، مقتول در مغازه قصابي بود كه قاتل و همدست وي ضمن مراجعه به مقابل مغازه، با مقتول در ابتدا درگيري لفظي پيدا كرده و در نهايت با شليك گلوله وي را از پاي درآورد.
سالانه سه هزار نفر به بيماران دياليزي كشور افزوده مي شود
رئيس مركز مديريت پيوند و امور بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي اعلام كرد: سالانه حدود سه هزار نفر به تعداد بيماران دياليزي كشور افزوده مي شود.
«مهدي شادنوش» در حاشيه آئين بهره برداري از بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني(ره) شهرستان اردبيل در مصاحبه با خبرنگار ايرنا، گفت: هم اكنون 32 هزار بيمار كليوي در كشور دياليز مي شوند.
وي رشد ابتلا به ديابت و فشار خون را از عوامل اصلي افزايش تعداد بيماران دياليزي عنوان كرد و افزود: روزانه 16 هزار مورد دياليز در كشور انجام مي شود.
وي با اشاره به هزينه سنگين 50 ميليون ريالي هر مورد دياليز براي خزانه دولت بيان كرد: با اين حال هيچ منبع مالي براي حمايت كردن از اين ميزان هزينه وجود ندارد و بايد به سمت روش هاي جايگزين برويم.
رئيس مركز مديريت پيوند و امور بيماري هاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با بيان اينكه 600 نفر هم اكنون در نوبت پيوند كليه در سطح هستند، اظهار كرد: روزانه هفت تا 10 نفر از ليست انتظار بيماران كليوي به خاطر نبود عضو اهدايي، جان خود را از دست مي دهند.
شادنوش بخش پيوند كليه راه اندازي شده در بيمارستان امام خميني(ره) اردبيل را سي و دومين مركز پيوند كليه كشور اعلام كرد و افزود: بيماران نيازمند به پيوند راحت تر مي توانند در اين مركز راه اندازي شده درمان شده و پيوند عضو را انجام دهند.
وي بيان داشت: امروز تقاضا براي فراهم كردن امكانات و زير ساخت هاي لازم براي پيوند كبد در اردبيل از سوي مسئولان استان ارائه و قول مساعد در اين زمينه ارائه شده و اميدواريم كه در آينده اي نه چندان دور، با راه اندازي مراكز مرتبط و تخصصي، بيماري هاي صعب العلاج در همين استان علاج شود.
بخش پيوند كليه بيمارستان امام خميني(ره) شهر اردبيل روز پنجشنبه طي آئيني با حضور حريرچي معاون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي با انجام نخستين عمل پيوند كليه در استان اردبيل به بهره برداري رسيده و به طور رسمي افتتاح شد.
تسهيلات و ارز دولتي در آشفته بازار بانك مركزي
روزنامه شرق در گزارشي با عنوان «راز 40ميليارد دلاري» نوشت: «چرا اسامي كامل دريافت كنندگان تسهيلات از صندوق توسعه ملي (كه جايگزين حساب ذخيره ارزي شده است) و ميزان تسهيلات دريافتي و دلايل اعطاي تسهيلات اعلام نمي شود؟ «شرق» تلاش كرد فهرست دريافت كنندگان تسهيلات از صندوق توسعه ملي را به دست آورد اما در كمال تعجب از طريق يك منبع آگاه در صندوق توسعه ملي متوجه شد كه اين صندوق نيز نمي داند چه كساني از منابعش تسهيلات دريافت مي كنند و هيچ فهرستي از دريافت كنندگان اين تسهيلات در اختيار ندارد! به اين ترتيب مي توان گفت سرنوشت بيش از 40 ميليارد دلار از منابع ملت ايران در اين صندوق، تبديل به رازي بزرگ شده است كه هيچ كس از آن آگاه نيست
آنچه خوانديد وضعيت تسهيلاتي است كه توسط صندوق توسعه ملي اعطا شده است. سال گذشته نيز آشفته بازار اعطاي ارز 4200 كه به ارز جهانگيري (معاون اول دولت) نيز شهره شده است را شاهد بوديم. اين حد از بي تدبيري در دولت تدبير و اميد در حالي است كه كشور در جنگ اقتصادي با آمريكا قرار دارد و در اين جنگ ارز و به صورت خاص دلار حكم مهمات و ساز و برگ جنگ هاي نظامي را دارد. دولتي كه نمي تواند موضوع ارز و تسهيلات را سامان بخشد و يا از پس توزيع درست ارز برنمي آيد اختيارات ويژه را براي چه كاري مي خواهد؟ برخي كارشناسان بر اين عقيده اند كه اعطاي اختيارات ويژه به چنين دولتي سمي مهلك براي كشور است.
در ادامه گزارش شرق آمده: «صندوق توسعه ملي طبق اساسنامه آن با هدف تبديل بخشي از عوايد ناشي از فروش نفت و گاز و ميعانات گازي و فرآورده هاي نفتي به ثروت هاي ماندگار، مولد و سرمايه هاي زاينده اقتصادي و نيز حفظ سهم نسل هاي آينده از منابع نفت و گاز و فرآورده هاي نفتي تشكيل شده است. صندوقي كه در تمامي سال هاي پس از تاسيس سهمي 20 تا 30 درصدي از درآمد فروش نفت و گاز و ميعانات گازي ايران داشته
لازم به ذكر است كه تا پيش از دولت تدبير و اميد، دولت هاي قبل طبق قانون سهم صندوق توسعه ملي را از درآمد نفت مي پرداختند اما در دولت تدبير و اميد و به سبب مسايل و مشكلات اقتصادي اين دولت از افزايش سهم صندوق توسعه ملي از فروش نفت نيز معاف شد كه اين يكي ديگر از كمك هاي ويژه اي است كه به اين دولت شده است.