گزیده ها 8 مهر -98


گزیده ها 8 مهر -98
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به رگبار باران در برخی مناطق کشور طی دو روز آینده از کاهش 5 تا 7 درجه‌ای دما در نوار شمالی کشور خبر داد.
احد وظیفه در گفتگو‌یی اظهار کرد: با توجه به آخرین نقشه‌های پیش‌یابی هواشناسی با نفوذ جریان خنک شمالی در نوار شمالی کشور
طی امروز (8 مهر) در استان‌های ساحلی دریای خزر بارش پراکنده و در شمال سمنان، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی رگبار پراکنده گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد انتظار می‌رود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی با بیان اینکه طی روز سه‌شنبه (9 مهر) برای گیلان و غرب مازندران بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود، تصریح کرد: از بعد ازظهر به‌تدریج شاهد کاهش ابر خواهیم بود همچنین دریای خزر مواج است.
به گفته وی در جنوب کشور برای نیمه جنوبی کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، جنوب شرق فارس و پاره‌ای از مناطق هرمزگان رشد ابر، رگبار پراکنده و گاهی همراه با رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
وظیفه با اشاره به اینکه این شرایط را در ساعات بعد ازظهر امروز (8 مهر) برای پاره‌ای از مناطق کرمان، جنوب شرق فارس، شمال و غرب هرمزگان و جنوب سیستان و بلوچستان داریم، تصریح کرد: طی روز‌های سه‌شنبه و چهارشنبه (9 و 10 مهر) به‌ویژه در ساعات بعد ازظهر برای پاره‌ای از مناطق سیستان و بلوچستان، کرمان، شمال هرمزگان و جنوب خراسان جنوبی رگبار و رعد و برق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.
مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی در پایان درباره وضعیت جوی تهران طی دو روز آینده اظهار کرد: آسمان تهران امروز (8 مهر) صاف تا کمی ابری در بعضی ساعات همراه با وزش باد و روز سه‌شنبه (9 مهر) صاف همراه با وزش باد پیش‌بینی می‌شود. طی این دو روز حداقل دمای پایتخت 20 درجه سانتیگراد و حداکثر دما 30 درجه سانتیگراد خواهد بود.
طی روزهای گذشته خبری مبنی قطع شدن انگشت یک کودک نوزاد در بخش NICU بیمارستان فوق تخصصی نور شهریار در فضای مجازی پیچید و پدر کودک در گفت‌وگو با فارس این موضوع را تایید کرد.
پدر نوزاد حادثه‌دیده این بیمارستان خصوصی شهریار گفت: روز 4 مهرماه پس از انجام عمل زایمان نوزاد من وارد nicu شد و در آنجا در 5 مهرماه انگشت کوچک نوزاد توسط پرستار زده شد که جراح پلاستیک نیز پس ازاین اتفاق در بیمارستان وجود نداشت.
وی افزود: جراح پس از چند ساعت حاضر شد و درصد موفقیت 50 درصدی را برای ترمیم انگشت نوزادم داد و امروز نیز کسی از مسئولان بیمارستان نیست تا جوابگوی ما باشد.
ناصح رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان شهریار در گفت‌وگو با فارس در خصوص این اتفاق در بیمارستان خصوصی نور شهریار اظهار داشت: در خصوص این موضوع برخلاف صحبت‌های مطرح‌شده انگشت نوزاد قطع نشده است و ظاهراً زمانی که درخواست ترخیص نوزاد داده‌شده بود، آتلی به دست نوزاد بوده و اشتباه سهوی از سمت پرستار رخ‌داده و برای بریدن باندهای اطراف آن به‌اشتباه دست نوزاد نیز مجروح شده است.
وی افزود: پس‌ازآن به گزارش بیمارستان توسط جراحان ترمیمی بیمارستان انگشت نوزادترمیم شده است و بیمارستان گزارش مکتوبی نیز برای سازمان نظام پزشکی ارسال کرده که گویا بریدگی نسبتاً عمیقی اتفاق افتاده و پس از ترمیم جراحان پلاستیک بیمارستان امیدواریم روند ترمیم و خون‌رسانی مجدد با موفقیت انجام شود.
رئیس شبکه بهداشت و درمان شهریار خاطرنشان کرد: در این خصوص پرستار یا عوامل مرتبط مسئول خواهند بود و پرونده برای بررسی به کمیسیون نظام پزشکی ارجاع خواهد شد و اگر تخلف محرز شده و انگشت نوزاد ترمیم نشود قطعاً مسئولیت خواهند داشت.
حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی رئیس جمهور، یک قانون مصوب مجلس را برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.
براین اساس، در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، رئیس‌جمهور «قانون موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری خلق چین در خصوص همکاری در زمینه بهداشت و قرنطینه دامی» را برای اجرا به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ کرد.
هیات عمومی دیوان عدالت اداری با صدور رایی ضمن غیر قانونی دانستن مصوبه هیات وزیران درباره تعیین محل تجمعات مردمی، این مصوبه را ابطال کرد.
متن مصوبه مذکور و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری مبنی بر غیرقانونی بودن به شرح ذیل است:
"
وزارت کشور- وزارت اطلاعات- وزارت ورزش و جوانان
هیات وزیران در جلسه 20/3/1397 به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد: محل‌های مناسب برای تجمع‌های گروه‌های مختلف مردمی به شرح زیر تعیین می‌شود:
الف- در تهران:
1-
وزرشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان) 2- بوستان‌های گفتگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان و شهر 3- ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی. ب- در سایر شهرها: شوراهای تامین برای شهرهای با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، یک محل و با جمعیت بیش از آن، دو محل را با لحاظ شرایط زیر تعیین می‌کنند:
1-
قابلیت دسترسی و داخل در محیط شهری. 2- تناسب وسعت محل اجتماع با جمعیت. 3- امکان دیده شدن و شنیده شدن صدای تجمیع کنندگان برای سایر شهروندان و رسانه ها. 4- قابلیت حفاظت انتظامی و امنیتی محل. 5- فراهم بودن امکان حضور فوری نیروهای امدادی در محل در صورت ضرورت. 6- دور بودن از محل‌های دارای رده‌های حفاظتی. 7- عدم ایجاد اخلال جدی در خدمات رسانی روزانه دولت و بخش عمومی به مردم. 8- دور بودن از محل‌های دارای تردد زیاد و عدم ایجاد انسداد شدآمدی (ترافیکی) غیرقابل انتقال به سایر مسیرها. 9- عدم قرار گرفتن ناخواسته دیگران در تجمع یا تسهیل پیوستن افراد با انگیزه‌های دیگر به آن. 10- حتی المقدور عدم ایجاد اخلال شدید در کسب و کار و فعالیت روزانه سایر شهروندان- معاون اول رئیس‌جمهور"
رای هیات عمومی صادر شده در تاریخ 26/6/1398
تصویب نامه مورد شکایت که محل‌های تجمع گروه‌های مختلف در تهران و شهرستان‌ها به محل‌های مشخص محـدود شـده اولاً: با اصل 27 قانـون اساسی کـه تشکیل اجتماعـات و راه پیمایی‌هـا را از حیث محل‌های اجتماعات علی الاطلاق آزاد اعلام کرده مغایرت دارد. ثانیاً: با عنایت به ماده 11 قانون نحوه فعالیت احـزاب و گروه‌های سیاسی مصوب 4/11/1394 کـه وظایف و اختیارات کمیسیون احـزاب موضوع مـاده 10 قانون مـذکور را احصاء کرده و مطابق بند 6 مـاده 11 قانون مرقوم بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص درخواست برگزاری تجمعات و راهپیمایی‌ها که مستلزم تعیین محل برگزاری آن نیز خواهد بود، یکی از وظایف و اختیارات کمیسیون مذکور می‌باشد، بنابراین مصوبه مورد اعتراض با قوانین مذکور مغایرت دارد و مستند به بند 1 ماده 12 و ماده 88 قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال 1392 ابطال می‌شود.