راه حل
معاون دادستان کل کشور برای جلوگیری از انتشار اخبار کذب مهر-98
معاون فضای مجازی دادستان کل کشور از
نبود یک مرجع برای برسی صحت و سقم اخبار قبل از انتشار آنها انتقاد کرد.
به گزارش ایسنا، جواد جاویدنیا در نشست
تخصصی مسئولیت حقوقی و اجتماعی رسانهها در قبال نشر اکاذیب در رابطه با انتشار
اخبار کذب در رسانهها و صیانت از حقوق مردم در فضای مجازی، گفت: انتشار اخبار کذب
در رسانههای سنتی هم وجود داشت اما ابزارها و دامنه گسترش آن متفاوت بود و به
همین دلیل سازوکار قانونی برای برخورد با این گونه اخبار وجود دارد و طبق گفته
سخنگوی قوه قضاییه ابتدا مسئولیت انتشار اخبار را به دستگاه های ذی ربط می دهیم و
بعد برخورد قضایی انجام می شود.
وی افزود: برای برخورد با انتشار اخبار
کذب در قانون سازوکار قانونی وجود دارد. ماده 746 آیین دادرسی کیفری و مواد
قانون مطبوعات وجود دارد. اما این سوال پیش میآید که آیا راه حل قضایی می
تواند راه حل مسئله باشد. آیا این ضمانت اجراها برای برخوردها کفایت می کند؟ آیا
راه حل قضایی می تواند چاره واقعی کار باشد؟ چرا شرایط باید به گونه پیش
آید که رسانهای که دارای مجوز است خبری را بدون اطمینان از صحت آن منتشر می کند و
رسانههای دیگر هم پیرو آن رسانه، خبر را منتشر می کنند و افراد سرشناس روی آن
مانور می دهند و یک جریان سازی خاص ایجاد می شود.
معاون امور فضای مجازی دادستان کل کشور
گفت: دلیل انتشار این گونه اخبار این است که هیچ گونه مسئولیتی برای بازنشر
دهندگان خبر وجود ندارد و در قانون برای افرادی که اقدام به بازنشر خبر می کنند
مرجعی در نظر گرفته نشده است.
وی افزود: فرض کنید برای انتشار اخبار
در فضای مجازی مجازات مشدده در نظر گرفته شود اما سازگاری برای پیدا کردن
منتشر کننده اخبار در نظر گرفته شده است؟ آیا زمینه اعمال این مقررات بصورت
کامل و اثرگذار وجود دارد؟ به عنوان مثال فرض کنید خبری در فضای مجازی منتشر
شود و پلیس فتا با دردسر زیاد می تواند فرد منتشر کننده را پیدا کند زیرا سرورهای
این نرم افزارها در کشور وجود ندارد اما خود نرم افزار در دسترس مردم است.
اگر ما تمام توان خود را بگذاریم تا یک خبر کذب را در نرم افزارهای خارجی حذف کنیم
این امکان وجود ندارد اما اگر پیام رسان داخلی باشد می توان به مدیران ان بگوییم
یک خبر را از آن شبکه حذف کنند.
وی گفت: بارها دیده ایم که برای یک خبر
تکذیبیه هم منتشر می شود اما نمی توانیم اثر گذاری خبر اصلی را از بین ببریم. حتی
اگر تکذیبیه را بارها از رسانههای جمعی پخش کنیم. باید مسئول دانستن مدیر
پیام رسان را به طور جدی پیگیری کنیم و بعد بیاییم بررسی کنیم
که آیا مجازاتهای در نظر گرفته شده اثر گذار است یا خیر؟
وی یادآور شد: عاملی که باعث شد 18 هزار نفر دعوت کننده امام حسین به کربلا تبدیل به 30 هزار دشمن شود، انتشار یک خبر کذب بود لذا برای مقابله با اخبار کذب یک بستر قضایی صرف نیاز نیست و تا زمانی که یک مرجع نداشته باشیم که مورد اعتماد مردم باشد تا صحت اخبار را بررسی کنند ما مکررا با تغییر نرم افزارها شاهد انتشار اخبار کذب خواهیم بود.
وی با بیان اینکه امروز افشاگری به یک
برند تبدیل شده است، گفت: اگر بسترهای انتشار اخبار همین بماند دشمن از این فضا
برای متزلزل کردن نظام استفاده میکند اما اگر بستری ایجاد شود که قبل از انتشار
اخبار به مسائل و شایعات پاسخ دهد و بعد خبرها منتشر شود، شاهد کم شدن شایعات و
اخبار کذب در رسانهها خواهیم بود.
جاویدنیا گفت: خبر و رسانه دچار تحول
شده است و رسانه ها از حالت متمرکز خارج شده اند و عموما انتشار اخبار کذب از سوی
دشمن انجام میشود.
جاویدنیا گفت: الان در فضای مجازی یک
خبر کذبی منتشر می شود و در بدنه شبکه اجتماعی نفوذ می یابد اما خبر تکذیبیه آن به
همان میزان منتشر نمی شود و تاثیرگذاری خود را ندارد لذا باید در بسترهایی سرمایه
گذاری کنیم که مدیران آن بستر پاسخگوی ما باشند.
وی افزود: همانطور که مقام معظم رهبری
گفته اند باید حضور هوشمندانه درفضای مجازی داشته باشیم و هیچ کس نافی این نیست که
افرادی از انقلاب ونظام در کلیه شبکهها حضورداشته باشند و از جریان صحیح رسانهها
حمایت کنند، برای اینکه آگاه سازی درسطح دنیا مطلوب ماست اما قطعا این امر به این
معنا نیست که این جریان سازی را در بستری کنیم که مدیریتش با دشمن است. ضمن اینکه
باید حضور داشته باشیم اما باید جهت گیری بسمتی باشد که مردم فاصله بگیرند و
بدانند بستر امنی نیست لذا رسانههای رسمی در این زمینه تاثیرگذارند.
جاویدنیا تصریح کرد: باید بررسی شود چه
میزان هشتگ و ترند در یک رسانه که آن را بلد می کنیم به نفع ماست. هرچقدر ما
خودمان آن را بلد می کنیم و بالاتر می بریم، به نفع دشمن است.
وی با اشاره به انتخابات پیش رو گفت: در بحث انتخابات تمام تلاشمان را داریم که انتخابات در فضای سالم با حداقل اخبار کذبی که منتشر می شود باشد. خواهشمندیم که مردم بدقت اخبار را صحت سنجی کنند، بویژه طرفداران کاندیداها هر خبری را منتشر نکنند و هرجایی را منبع قرار ندهند.