احضار «۴۰ نفر» از کارگران نیشکر هفت‌تپه


احضار «۴۰ نفر» از کارگران نیشکر هفت‌تپه 9مهر-98
دررژیم نامشروع و قرون وسطایی ولایت فقیه پاسخ حق خواهی کا رگران معهرض و محروم سرکوب و بازداشت واحضار و شکنجه واعتراف و صدور احکام سنگین  زندان است.
همزمان با اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت‌تپه، کانال تلگرام سندیکای کارگران این شرکت خبر داد که تعداد کارگران احضارشده این واحد حدوداً ۴۰ نفر است.
دوشنبه گذشته نیز هشت تن از کارگران اعتصابی احضار شده و از آنان تعهدنامه‌ای در مورد شرکت نکردن در اعتصاب گرفته شده بود. همزمان نیز کارفرمای خصوصی شرکت نیز کارگران را تهدید به جرایم مالی و کاهش مدت قرارداد کرده بود.
اعتصاب صدها کارگر نیشکر هفت‌تپه روز دوشنبه و برای هشتمین روز به رغم احضار ۴۰ تن از آنان به پلیس امنیت شهرستان شوش ادامه یافت.
اعتصاب کارگران از روز دوشنبه هفته گذشته و در اعتراض به اخراج ۲۱ تن از همکاران خود از سوی کارفرمای خصوصی شرکت نیشکر هفت‌تپه آغاز شد اما آنها خواسته‌های دیگری را نیز مطرح کرده‌اند.
به گزارش کانال‌های تلگرامی هفت‌تپه، کارگران اعتصابی همچنین خواستار لغو احکام قضایی صادر شده در پرونده بازداشت‌شدگان هفت تپه، از جمله علیه اسماعیل بخشی و محمد خنیفر هستند.
دادگاه انقلاب اسلامی، آقای بخشی را به ۱۴ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق و آقای خنیفر را به شش سال زندان محکوم کرده‌است.
علاوه بر این دو، ده‌ها تن از کارگران نیشکر هفت تپه به زندان و شلاق محکوم شده‌اند.
اعتصاب صدها کارگران نیشکر هفت تپه در شرایطی ادامه دارد که دستمزد ماه‌های مرداد و شهریور آنان نیز پرداخت نشده‌است.
در این حال، غلامرضا شریعی، استاندار خوزستان، اعلام کرد که به هیئتی دستور بررسی دلایل عدم تمدید قرارداد با ۲۱ کارگر نیشکر هفت تپه را داده‌است و گفت که این مشکل خیلی جدی‌ای نیست.
این سخنان در شرایطی ابراز شده‌است که کارگران نیشکر هفت تپه روز دوشنبه و مانند روزها، هفته‌ها و ماه‌های قبل با خصوصی‌سازی سازی این واحد کشاورزی – صنعتی مخالفت کرده‌اند.
شرکت نیشکر هفت‌تپه از زمان واگذاری به بخش خصوصی در زمستان سال ۹۴ با مشکلات گسترده مالی مواجه بوده‌است. این موضوع اعتراض‌های کارگران این واحد کشاورزی – صنعتی را به همراه داشته و آنان خواستار واگذاری آن به خود کارگران یا بازگشت مالکیتش به دولت شده‌اند.
دولت حسن روحانی با این خواسته‌ها مخالفت کرده و بر ادامه سیاست خصوصی‌سازی تأکید کرده‌است. این در شرایطی است که کارگران کارخانه‌های دیگری که به بخش خصوصی واگذار شده‌اند، خواستار بازگشت مالکیت آنها به دولت هستند.
علاوه بر کارگران نیشکر هفت تپه، سپیده قلیان، فعال مدنی، امیرحسین محمدی فرد، ساناز الهیاری، امیر امیرقلی و عسل محمدی، از اعضای نشریه اینترنتی گام، هر یک به ۱۸ سال زندان محکوم شده‌اند.
در ماه‌های اخیر، تجمع‌ها و اعتصاب‌هایی در تعدادی از کارخانه‌ها و مجتمع‌های صنعتی ایران، از جمله در شرکت نیشکر هفت‌تپه و شرکت‌های هپکو و آذرآب در اراک رخ داده‌است. اعتراض‌ها در واکنش به پرداخت نشدن دستمزدها و مزایای کارگران، خصوصی‌سازی کارخانه‌ها و اخراج کارگران انجام شده‌اند.
این اعتراض‌های کارگری با واکنش مقام‌های قضایی و امنیتی مواجه شده است. از جمله اسماعیل بخشی، از نمایندگان کارگران نیشکر هفت‌تپه، از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به ۱۴ سال زندان و تحمل ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده‌است.
در همین رابطه، یکشنبه‌شب، ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه، در دیدار با گروهی از نمایندگان مجلس خواستار توجه به اعتراضات کارگری، قبل از آنکه به گفته او تبدیل به یک مسئله اجتماعی شود، شد.

این سخنان در شرایطی ابراز شد که قوه قضائیه در هفته‌های اخیر احکام سنگین زندان و شلاق را علیه کارگران، فعالان کارگری و صنفی صادر کرده‌است.