علی‌رغم مذاکرات صلح، بمب‌گذاری طالبان در کابل ۱۶ کشته بر جای گذاشت


علی‌رغم مذاکرات صلح، بمب‌گذاری طالبان در کابل ۱۶ کشته بر جای گذاشت13 شهریور – 98
نبایدهمکاری وکمک تسلیحاتی پاسداران تروریست به طالبان نادیده گرفته شودچون پاسداران نهخواهان  ثبات که بی ثباتی افغانستان اند.
دود ناشی از محل انفجار در منطقه سبز کابل
گروه طالبان مسئولیت انفجار بمبی که در خودرو کار گذاشته شده بود و حمله مسلحانه دوشنبه شب به کابل را پذیرفته است.
این حمله که بر اثر آن حداقل ۱۶ غیرنظامی کشته و بيش از صد نفر مجروح شدند در شرایطی روی داد که روز دوشنبه اعلام شد آمریکا و گروه طالبان در مذاکرات صلح «در اصول» به توافق رسیده‌اند. هدف اين توافق پایان دادن به جنگ هجده ساله در افغانستان و طولانی‌ترین جنگی است که تاکنون نیروهای آمریکایی در آن درگیر بوده‌اند.
نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان، روز سه شنبه ۱۲ شهریور گفت این انفجار در یکی از محله‌های کابل (گرین ولیج) روی داده که دفتر اکثر نهادهای بین المللی و سازمان‌های امدادگر در آنجا قرار دارد و در خارج منطقه به شدت کنترل شده موسوم به «محدوده سبز» واقع شده است.
وی افزود: «در حمله شب گذشته حداقل ۱۱۹ نفر نيز مجروح شده‌اند. عامل انفجار یک تراکتور حاوی مواد منفجره بوده است.»
این حمله همزمان با سفر زلمی خلیلزاد، نماینده آمریکا در مذاکرات صلح با طالبان، به شهر کابل برای گفت‌وگو با مقامات دولت افغانستان در مورد پیش‌نویس توافق نهایی صلح روی داد.
آقای خلیلزاد در یک مصاحبه اختصاصی با رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی گفت گروه طالبان «در اصول» توافق کرده که هیچ یک از مناطقی که این گروه در آینده تحت کنترل خواهد داشت به عنوان پناهگاه تروریست‌ها برای حمله به آمریکا و متحدانش مورد استفاده قرار نگیرد.
او افزود که آمریکا و طالبان در این مذاکرات در مورد «کاهش تدریجی» نیروهای غربی در افغانستان به توافق رسیده‌اند. آقای خلیلزاد گفت: «این موضوع به وضعیت میدانی بستگی خواهد داشت.»
وی با این همه تاکید کرد این پیش‌نویس که پس از ۹ دوره مذاکرات بین طالبان و آمریکا در قطر مورد توافق قرار گرفته فقط پس از تایید دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا نهایی خواهد شد.
آقای خلیلزاد افزود در مورد این توافق با اشرف غنی، رییس جمهور، عبدالله عبدالله و سایر مقامات ارشد افغانستان مذاکرات بیشتری انجام خواهد داد.
صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان، نیز در کابل به خبرنگاران گفت دولت این پیش‌نویس را «مطالعه و بررسی» خواهد کرد.
زلمی خلیلزاد روز یکشنبه ۱۰ شهریور پس از اعلام این خبر که مذاکره‌کنندگان آمریکا و طالبان «به مرز» یک توافق رسیده‌اند از قطر به افغانستان رفت.
نماینده آمریکا در این مذاکرات گفت واشنگتن امیدوار است که توافق نهایی بین آمریکا و طالبان «راه را برای گفت‌وگوهای بین افغانی هموار کند که یک فرصت تاریخی و طلایی برای پایان دادن به ۴۰ سال جنگ در افغانستان است.»
با استفاده از گزارش رادیو اروپای آزاد / رادیو آزادی؛ ش.ر/س.ن