موفقیت چشمگیر راستگرایان افراطی در انتخابات محلی آلمان

موفقیت چشمگیر راستگرایان افراطی در انتخابات محلی آلمان
تهران – ایرنا- براساس نتایج اعلام شده، راست گرایان افراطی در انتخابات محلی در دو ایالت کلیدی "براندنبورگ" و "زاکسن" (ساکسونی) آلمان به موفقیت چشمگیری دست یافتند هر چند نتوانستند قدرت را از دو حزب قدرتمند دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات خارج سازند.
به گزارش منابع خبری، نتایج اولیه انتخابات موید آن است که حزب راست گرای افراطی «آلترناتیو برای آلمان» (ای اف دی) در ایالت زاکسن موفق به کسب ۲۷.۸ درصد آرا شده و بعد از حزب راست میانه دمکرات مسیحی‌ها ( سی دی یو ) به رهبری "آنگلا مرکل" (با کاهش ۶.۹ درصدی بالغ بر۳۵.۵ درصد)، در جایگاه دوم قرار گرفته است.
این نتیجه بدین معناست که راستگرایان افراطی نسبت به انتخابات محلی سال ۲۰۱۴ به موفقیت چشمگیری دست پیدا کرده‌اند و آرا خود را بیش از ۱۸ درصد افزایش داده‌اند.
در ایالت زاکسن حزب سبزها (Grüne) حدود ۸ و چهاردهم درصد آرا را به دست آورد و آرای این حزب رشدی حدود ۲،۷ درصد داشته است.
حزب سوسیال دموکرات آلمان (اس پی دی) تنها ۷،۸ درصد آرا را به دست آورد. این حزب نیز ۴،۶ آرا را نسبت به انتخابات ایالتی پیشین از دست داد.
با توجه به نتایج اعلام شده مجلس ایالتی زاکسن با ۴۵ نماینده حزب دموکرات مسیحی، ۳۰ نماینده حزب آلترناتیو برای آلمان، ۱۴ نماینده حزب چپ و ۱۱ نماینده حزب سبزها و ۱۱ نماینده سوسیال دموکرات تشکیل خواهد شد.
در ایالت براندنبورگ که در برگیرنده کلانشهر برلین می باشد، نیز راستگرایان افراطی «آلترناتیو برای آلمان» با کسب ۲۳.۷ درصد آرا بعد از حزب چپ میانه سوسیال دمکرات‌ها ( اس پی دی) با ۲۶.۱ درصد آرا، موفق به کسب جایگاه دوم شده اند.
حزب سبزها نیز با افزایش آرای ۴،۴ درصدی روبرو بود و توانست ۱۰،۶ درصد آرا را در براندنبورگ کسب کند. 
بدین ترتیب مجلس ایالتی براندنبورگ با ۲۵ نماینده سوسیال دموکرات، ۲۳ نماینده آلترناتیو برای آلمان، ۱۵ نماینده دموکرات مسیحی تشکیل می‌شود. 
حزب چپ و سبزها هم هر کدام با ۱۰ نماینده و شرکت‌کنندگان آزاد نیز با ۵ نماینده در مجلس ایالتی براندنبورگ شرکت می‌کنند. 
ایالت تورینگیای آلمان نیز قرار است در ماه اکتبر (یک ماه دیگر) انتخابات محلی را برگزار کند. براساس  نظرسنجی‌ها در این ایالت نیز آرای حزب آلترناتیو برای آلمان با افزایش قابل توجهی روبرو شده است.
هر چند نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که همچنان چپ میانی و محافظه‌کاران در انتخابات محلی  رتبه نخست را در اختیار خواهند داشت و پس از آن‌ها و راست گرایان افراطی، سبزها قرار می‌گیرند.
پیش از برگزاری انتخابات محلی، مسائل اقتصادی و اجتماعی که آلمان را پس از یکپارچگی در سال میلادی ۱۹۹۰ دچار شکاف کرده است با شدت بیشتری طرح شده اند.
به گفته تحلیل گران موفقیت های "آلترناتیو برای آلمان" متاثر از سیاست های مهاجرتی دولت مرکل و نیز برنامه آن برای بستن معادن زغال سنگ در مناطقی که تا قبل از اتحاد دو آلمان در قسمت آلمان شرقی قرار  داشتند، بوده است.
این تشکل افراطگرا، حزب عمده مخالف در آلمان است و برای اولین بار در سال ۲۰۱۷ با کسب ۹۴ کرسی از ۷۰۹ کرسی بوندستاگ (پارلمان فدرال آلمان) وارد پارلمان شد. "ای اف دی" اسلام را تهدیدی علیه ارزش های آلمان می داند و خواستار اعمال محدودیت های شدید بر مهاجرت به این کشور است.
برخی از اظهارات رهبر حزب «آلترناتیو برای آلمان» به عنوان مشوق افراطگرایی نئونازیستی توصیف شده است.
رای‌گیری انتخابات محلی امروز (یکشنبه) دقیقا یک هفته پیش از سی‌امین سالگرد فروپاشی دیوار برلین و اتحاد آلمان شرقی و غربی انجام شده است. فروپاشی ائتلاف می‌تواند آلمان را به سمت یک انتخابات زودهنگام هدایت کند که نتیجه آن ایجاد یک دولت اقلیت می‌شود.
مرکل ۶۵ ساله پیش از این اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۱ میلادی از  صدراعظمی آلمان کناره خواهد گرفت.
آنگلا مرکل آذر ماه سال گذشته،پس از ۱۸ سال، از رهبری حزب دمکرات مسیحی آلمان کنار رفت.
یکی از مهمترین اختلاف ها در حزب دموکرات مسیحی آلمان، اختلاف برسر سیاست های مهاجرتی است. هرچند حزب دموکرات مسیحی با انتخاب " آنه‌گرت کرامپ-کارن باوئر، "، تداوم سیاست های مرکل در این حوزه را برگزید.
کرامپ کارن‌باوئر بعد از آنگلا مرکل، دومین زنی است که رهبر حزب دموکرات مسیحی آلمان شده است.
گرایش به جریان های راست افراطی و ناسیونالیسم در سال های اخیر به یکی از تهدید های بالقوه اروپا و اتحادیه اروپایی تبدیل شده است.